11.3.2024 11:22

Να συντονιστούμε επιτέλους

Σίδερα που προεξέχουν στην προβλήτα, κίνδυνος για τα πανάκριβα μπαλόνια των πλοίων

Ορμώμενος και εγώ από το κλίμα των ημερών και των ατελείωτων συσκέψεων και συζητήσεων, επιτρέψτε μου να καταθέσω τις απόψεις μου, που είναι καθαρά προσωπικές και ανοιχτές σε κάθε σχολιασμό και καλοπροαίρετη κριτική.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Δυστυχώς από την καθημερινή μου επαφή με στελέχη του Τουρισμού εκτός Χίου, λαμβάνω μια σύγχυση ως προς την εικόνα που εκπέμπουμε ως προορισμός. Από την μια προσπαθούμε εδώ και χρόνια για επέκταση διαδρόμου από-προσγειώσεων και βελτίωση κτιριακών υποδομών, και από την άλλη προσπαθούμε θελημένα ή όχι να ακυρώσουμε εμπορικά την όλη προσπάθεια. Με λίγα λόγια ζητώντας ως προορισμός μεγαλύτερο αεροδρόμιο, κάνεις νεύμα στις αγορές ότι επιζητώ να μπω στον χάρτη του Οργανωμένου προορισμού, με οργανωμένες πτήσεις από το εξωτερικό, να επιμηκύνω την πολύ μικρή τουριστική περίοδο και να την κάνω σε πρώτο στάδιο από 25 ημέρες, 60, 75, 125 μέχρι να πετύχουμε την φέρουσα ικανότητα του νησιού μας. Από την άλλη με δηλώσεις μας, είτε για Αγροτουρισμό σαν μοντέλο, είτε για Τουρισμό 4 εποχών χωρίς να έχουμε καλά καλά μια εποχή, είτε για μόνο Γαστρονομικό και Πεζοπορικό, είτε με την μονοκαλλιέργεια της Τουρκικής Αγοράς, στέλνουμε μηνύματα στην Τουριστική Αγορά ότι δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι στην νοοτροπία. Η Χίος είναι ανεξερεύνητος ακόμα προορισμός, κάθε δήλωση ή ενέργεια αναλύεται και φιλτράρεται στην διεθνή αγορά.

Επανερχόμενος στο Αεροδρόμιο σίγουρα ως Τοπική Κοινωνία δεν ζητάμε επέκταση για να εξυπηρετούνται οι εγχώριες πτήσεις με ελικοφόρα κυρίως αεροσκάφη, αλλά να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις για ασφαλή και εύκολη προσέγγιση μεγαλύτερων αεροσκαφών. Αυτή την στιγμή θέλουμε δεν θέλουμε για να έρθει ικανός αριθμός επισκεπτών στο νησί μας χρειαζόμαστε μεγάλα αεροσκάφη που βρίσκονται στην ιδιοκτησία ή εκμετάλλευση μεσαίων και μεγάλων Tour operators. Αυτός είναι για την ώρα ο μοναδικός και ρεαλιστικός τρόπος για να ανοίξει η αγορά και ο ανταγωνισμός. Για να έρθει ο επισκέπτης και να περπατήσει τα θαυμαστά μονοπάτια μας και την πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει, για να γίνει κοινωνός της Γαστρονομικής μας ταυτότητας, και να θαυμάσει τις μοναδικές μας ομορφιές θα έρθει με οργανωμένη πτήση από εξωτερικό. Με την άφιξη στο Αεροδρόμιο μας είναι στο χέρι μας να πετύχουμε την διαφοροποίηση σε Πεζοπορικό, Θρησκευτικό, Γαστρονομικό κλπ. Με λίγα λόγια πρώτα δημιουργείς την πρόσβαση και μετά την διαφοροποίηση. Έχει γίνει λόγος τελευταία για Σάμο και Μυτιλήνη. Η Σάμος χρόνια στον οργανωμένο τουρισμό χτίζει χέρι-χέρι με 2 T.O. και με διαδικασίες win-win, σταθερές βάσεις οργανωμένου τουρισμού, με επενδύσεις σε ξενοδοχειακές μονάδες, διαρκώς βελτιούμενη αεροπορική και κυρίως ακτοπλοϊκή σύνδεση. Πίσω από κάθε καινούργια αεροπορική και ακτοπλοϊκή σύνδεση κρύβεται ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο τουριστικό προϊόν.

Η δε Μυτιλήνη παρ' όλο την τεράστια σε χιλιόμετρα και κόστος για το transfer απόσταση, του Αεροδρομίου της από την περιοχή Μολύβου, Πέτρας, Καλλονής και Πλωμαρίου όπου αφικνείται το 85% των πτήσεων Charter, έχει καταφέρει διψήφιους αριθμούς ανάπτυξης οργανωμένου Τουρισμού κάθε έτος. Σημαντικότατο ρόλο έχει παίξει η εκμετάλλευση του Αεροδρομίου από την Frapport η οποία όπως κάθε εταιρεία που θέλει να διασφαλίσει τη επένδυση της, έδωσε κίνητρα κυρίως στην Jet Tours, παραχωρώντας τα slots, ώστε να πετύχει συνδέσεις από 5 πόλεις της Αγγλίας για Λέσβο από Μάιο ως Οκτώβριο. Ίσως κάτι ανάλογο γίνει και με το δικό μας Αεροδρόμιο αν τελικά παραχωρηθεί μαζί με τα άλλα 13 αεροδρόμια στην κοινοπραξία αυτή. 

Και θέτω το ερώτημα: Θεωρητικά έρχεται το 2026 ο T.O. και μας ανακοινώνει ότι ξεκινάει πρόγραμμα για 12 εβδομάδες, με 3 προσεγγίσεις την εβδομάδα με αεροσκάφος 148 θέσεων.. τι του απαντάμε; όχι δεν σας θέλουμε διότι δεν θέλουμε και έχουμε αποκηρύξει τον οργανωμένο τουρισμό; Όλοι, μα όλοι οι προορισμοί έχουν ξεκινήσει με οργανωμένο τουρισμό, και η διαφοροποίηση έρχεται στον προορισμό ανάλογα με την ταυτότητα του. Μια που ανέφερα την ταυτότητα, εδώ και 3-4 χρόνια υποτίθεται με στοχευμένα ερωτηματολόγια, και έρευνα ειδικών θα σχηματιζόταν η ταυτότητα μας και κατ επέκτασιν η στόχευση μας στις αγορές. Προσωπικά μέσα μου δεν έχω αντιληφθεί ακόμα τι ακριβώς εκπέμπουμε στις αγορές. Από την άλλη αν κάποιος τοπικά πιστεύει ότι μόνο με ειδικές μορφές τουρισμού, θα προσελκύσουμε αεροσκάφη, θα επεκτείνουμε την σεζόν σε 3-4 μήνες, να υποδείξει τον τρόπο και τον οδικό χάρτη ώστε να γίνουμε πρωτοπόροι παγκοσμίως. Στην απορία πολλών γιατί πριν 15 έτη είχαμε διψήφια νούμερα αφίξεων και καταλήξαμε στο μηδέν, έχω να απαντήσω ότι πρώτον γίναμε ένας προορισμός που δεν επενδύσαμε στις παρεχόμενες υπηρεσίες και στην αναβάθμιση της ποιότητας στην διαμονή. Με τον καιρό δεν εξελίσσαμε το προϊόν μας και από value for money προορισμός γίναμε ακριβός προορισμός σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Δεύτερος καθοριστικός παράγοντας ότι οι μεγάλες αεροπορικές σταδιακά από το 2011 και μετά έχουν αντικαταστήσει τα αεροσκάφη τους που ήταν κατάλληλα για προσέγγιση στο Αεροδρόμιο Χίου με άλλα μεγαλύτερα, και προφανώς μη κατάλληλα για τις διαστάσεις του διαδρόμου απο-προσγειώσεων.

Πρέπει να καταλάβουμε ότι οποιαδήποτε αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος μέσω επενδύσεων δεν θα έχει μόνο ανταποδοτικό όφελος στην τοπική οικονομία, αλλά και θα βελτιώσει άμεσα και το επίπεδο ζωής και καθημερινότητας των ντόπιων κατοίκων, δίνοντας προστιθέμενη αξία σε ζωές και περιουσίες. Μια πόλη φιλική και ασφαλής για οικογένειες με παιδιά, που είναι η καινούργια τάση στην Αγορά, θα εξασφαλίσει και υψηλό επίπεδο καθημερινότητας των κατοίκων της. Μια πόλη με διαβάσεις και οδηγική κουλτούρα που σέβεται τον πεζό, είτε επισκέπτη είτε ντόπιο, μια πόλη καθαρή, μια πόλη που τα δημόσια μέσα μεταφοράς συγχρονίζουν τα δρομολόγια τους με τις ώρες αναχωρήσεως των αεροσκαφών, μια πόλη που θα συνδέει τις Τουριστικές περιοχές με Νοτιόχωρα και Μουσείο Μαστίχας, μόνο καλό θα κάνει και στο επίπεδο ζωής και στην οικονομία του νησιού μας. Επί του πιεστηρίου που λέμε και δημοσιογραφικά, πριν λίγο έκλεισε τις πύλες της η μεγαλύτερη διεθνής Έκθεση Τουρισμού στο Βερολίνο η ITB. Για να μην απορείτε για την εικόνα μας, από την Χίο ήταν παρών ταξιδιωτικός πράκτορας με εξειδίκευση στον εισερχόμενο Τουρισμό, και η εκπρόσωπος της Περιφέρειας. Αισθάνομαι άβολα να αναφέρω την πολυπληθή παρουσία της Σάμου της Λέσβου και Λήμνου όσον αφορά το Βόρειο Ανατολικό Αιγαίο. Σε μία έκθεση όπου η Ζάκυνθος προσέφερε Λικέρ μαστίχα και όχι η Χίος. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του ιδιοκτήτη του μοναδικού T.O.από Σλοβακία που επιχειρεί από πέρυσι στο νησί μας, το τελικό κόστος εισιτηρίου στον πελάτη διπλασιάζεται λόγω της επιπλέον προσγείωσης που επιχειρεί το αεροσκάφος για ανεφοδιασμό στην Σκύρο.

ΚΡΟΥΖΙΕΡΟΠΛΟΙΑ ΚΑΙ ΛΙΜΑΝΙ 

Κυριαρχεί τις τελευταίες ημέρες στο δημόσιο διάλογο η συζήτηση για Κρουαζιερόπλοια μικρά, μεσαία η μεγάλα.

Ας δούμε σύντομα σε γενικές γραμμές πως οργανώνεται επιχειρησιακά μια κρουαζιέρα. Σήμερα που γράφεται το άρθρο αυτό, προετοιμάζονται οι προσεγγίσεις και τα προγράμματα για το 2026. Οπότε κάθε συζήτηση σε τοπικό επίπεδο μεταφέρεται για το 2027 για να μην κοροϊδευόμαστε. Ένα κρουαζιερόπλοιο για να είναι αξιόπιστο στην επαναλαμβανόμενη πελατεία του, στους προμηθευτές του και για δεκάδες ακόμα επιχειρησιακούς λόγους δίνει port call με μικρή απόκλιση 2 έτη πριν. Με βάση τα προγραμματισμένα port calls ένας λιμένας προγραμματίζει με την σειρά του το επιχειρησιακό πρόγραμμα αφίξεων και αναχωρήσεων. Αυτά σε λιμένες με κατάλληλες χερσαίες εγκαταστάσεις για να υποδεχθούν το κρουαζιερόπλοιο και ασφαλή πιστοποιημένα βυθίσματα, ρυμουκλά ασφαλείας και πιλότο όπου προβλέπεται.

Στις χερσαίες εγκαταστάσεις απαραίτητη υποδομή είναι η ύπαρξη ISPS κώδικα επιπέδου 1,2,3 που σε πολύ γενικές γραμμές εξασφαλίζει την αποβίβαση, επιβίβαση, επιβατών, πληρώματος, Αρχών στο πλοίο, μακριά από την παρουσία εμπλεκόμενων, και γενικά χωρίς λόγο ύπαρξης στην λιμενική ζώνη. Απαιτεί περιφραγμένο χώρο, ελεγχόμενο από κάμερες, screening αποσκευών, monitoring, είσοδο έξοδο εμπλεκομένων με ειδική κάρτα, και φύλαξη 24 ώρες. Στο λιμένα μας από τα λίγα που γνωρίζω, αυτό είναι εφικτό μόνο στην Βόρεια προβλήτα και για μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοια, και με ερωτηματικό το βύθισμα αν είναι κατάλληλο. Τονίζω ότι η ίδια Βόρεια Προβλήτα είναι για τις αφιξο-αναχωρήσεις και πεδίο ελιγμών για τα πλοία Ακτοπλοΐας. Μέχρι σήμερα προσεγγίσεις μικρών κρουαζιερόπλοιων γίνονταν στην πλευρά του λιμανιού από την γωνία του Καφενείου Μανίκα ως και το ύψος της στροφής, οδός Κανάρη για την πλατεία. Με μια απλή κορδέλα κόκκινη απομονώναμε τον χώρο και τον βαφτίζαμε ISPS!! Υπενθυμίζω ότι πέρυσι τον Ιούνιο Κρουαζιερόπλοιο περίμενε ως και 09:30 εκτός λιμένα, με ώρα άφιξης στις 06:20 για να μπει στο Λιμένα το ''ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ'' προερχόμενο από καθυστερημένο δρομολόγιο.. Όλα αυτά που περιέγραψα αναδεικνύουν την έλλειψη κατάλληλων σύγχρονων εγκαταστάσεων, για να ανοίξει η συζήτηση η σχετική και να μην τρέφουμε αυταπάτες. Η διοίκηση του Λιμένα και η προηγούμενη και η καινούργια καταβάλλουν φιλότιμες προσπάθειες αλλά σε πολλές περιπτώσεις τα χέρια τους είναι δεμένα.

Ζώνη ασφαλείας κρουαζιερόπλοιου με... "κόκκινη ταινία"

Ας δούμε λίγο και το εμπορικό κομμάτι εκτός από το επιχειρησιακό. Στο θεωρητικό σενάριο όπου αύριο το πρωί θα είχαμε ένα μεσαίο Κρουαζιερόπλοιο της τάξεως 2500 επιβατών και 1000 πλήρωμα, στο λιμάνι μας, θα χρειαζόταν περίπου 40-50 λεωφορεία πολύ καλής ποιότητας και αδειούχοι ξεναγοί για τις προγραμματισμένες πωληθείσες εν πλω εκδρομές του πλοίου. Στο νησί μας επιχειρούν 14 λεωφορεία καλής ποιότητας, και 4-5 αδειούχοι ξεναγοί. Θεωρητικά το πρόβλημα των ξεναγών θα καλυπτόταν με μεταφορά επιπλέον από Αθήνα ή γειτονικά νησιά. Αλλά αυτή την στιγμή δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε μεγάλο αριθμό εκδρομών, ούτε φυσικά να μπει κόφτης και πλαφόν στις πωληθείσες εκδρομές. Είναι αυτονόητο ότι δεν υπάρχει ούτε οργανωμένος χώρος στάθμευσης λεωφορείων στο λιμάνι της Χίου, λόγω έλλειψης ικανού χώρου. Η λύση επιβίβασης -αποβίβασης με tenders θεωρείται η τελευταία λύση, χρονοβόρα και με μεγάλο κόστος, έχοντας αυξημένο ρίσκο ασφαλείας και δεν θεωρείται εμπορική. Οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας, δίνουν τεράστια προσοχή και επενδύουν στην υψηλή ποιότητα παρεχομένων υπηρεσιών από το πλήρωμα τους και επιδιώκουν την προσέγγιση σε κεντρικά λιμάνια και πρωτεύουσες νησιών με σκοπό την ξεκούραση τους και την ψυχαγωγία. Εκνευρισμένο και δυσαρεστημένο πλήρωμα σημαίνει εκνευρισμένους και δυσαρεστημένους πελάτες. Δυστυχώς το λιμάνι μας στην κατάσταση που βρίσκεται, είναι πίσω στον ανταγωνισμό στην υποδοχή μεγάλων motor yacht, mega yacht.Η παροχή τριφασικού ρεύματος απαραίτητη για μεγάλα σκάφη είναι διαθέσιμη μόνο στην πλευρά του Χανδρή, εάν βέβαια υπάρχουν διαθέσιμα pillars, και επιτρέπει το βύθισμα. Υπήρξαν περιπτώσεις πέρυσι όπου μεγάλο yacht, ελλιμενισμένο στην βόρεια προβλήτα στην θέση του Πολεμικού, διότι λόγω βυθίσματος δεν μπορούσε να δέσει αλλού, να βγαίνει εκτός λιμένα για 12 ώρες, και να ξαναμπαίνει όταν το Πολεμικό ξεκινούσε την βάρδια του. 

Σας ευχαριστώ πολύ για την φιλοξενία, οι απόψεις είναι καθαρά προσωπικές και τις καταθέτω στο δημόσιο διάλογο για δημιουργικό προβληματισμό, βάζοντας ένα μικρό λιθαράκι στην βελτίωση της εικόνας μας.

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ