Κοινωνία

27/4/18 19:52

τελ. ενημ.: 27/4/18 19:58

Τα κυκλώματα παιδικής πορνογραφίας είναι ένα πολυπλόκαμο κτήνος

• Η συγγραφέας Έλενα Χουσνή πραγματεύεται μια σύγχρονη μάστιγα στο τρίτο κατά σειρά αστυνομικό της μυθιστόρημα, που παρουσιάζεται αύριο στο νησί μας.

Το τρίτο της αστυνομικό μυθιστόρημα με τίτλο «Το παιδί με τη Ριγέ Μπλούζα» από τις εκδόσεις ΚΥΦΑΝΤΑ, παρουσιάζει η Έλενα Χουσνή στη Χίο αύριο Σάββατο 28 Απριλίου στις 12.00 στο χώρο εκδηλώσεων του βιβλιοπωλείου «πάπυρος». Για το βιβλίο θα μιλήσουν η Ανατολή Βροχαρίδου, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου και η Ελένη Κοτσάτου, Κοινωνική Λειτουργός στο Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Χίου «Ναυτίλος».

Ενόψει της παρουσίασης η Έλενα Χουσνή μας μίλησε για το μυθιστόρημά της, για το δύσκολο θέμα της παιδικής πορνογραφίας το οποίο πραγματεύεται αλλά και για την αστυνομική λογοτεχνία γενικότερα.

Συνέντευξη στη Γρηγορία Μαχαλιά

- «Το παιδί με τη Ριγέ Μπλούζα» είναι το τρίτο μυθιστόρημά σας. Αποτελεί το κλείσιμο μιας τριλογίας;

Ε.Χ.: Ακριβώς. Πρόκειται για το τρίτο μέρος μιας τριλογίας με φόντο την οικονομική κρίση και θεματικές, ζητήματα που βρίσκονται στο επίκεντρο της κατάστασης όπως έχει διαμορφωθεί, λόγω της κρίσης, αλλά με προϋπάρχοντα βηματισμό, σαθρό δυστυχώς, αρκετών χρόνων ή και δεκαετιών. Το πρώτο βιβλίο «Τα άδυτα.. των δυτών» είχε ως κέντρο αναφοράς τον ορυκτό πλούτο της χώρας αλλά κυρίως τους «αόρατους» ή τελικά πολύ ορατούς μηχανισμούς της εξουσίας που χειραγωγεί για να παίζει τα παιχνίδια της. Το δεύτερο μέρος της τριλογίας «Η χρυσή εκδίκηση», ένα τρομερό αγκάθι της εποχής, τα παράνομα ενεχυροδανειστήρια. Αλλά και εκεί η κρίση είναι το πρόσχημα, αφού το πραγματικό ερώτημα, αγωνιώδες και αναπάντητο, είναι το πώς λειτουργεί ο άνθρωπος όταν φτάνει σε οριακές καταστάσεις, όπως αυτές που ζούμε. Και τώρα με «Το παιδί με τη Ριγέ Μπλούζα» κλείνει αυτή η τριλογία με ένα θέμα πολύ δύσκολο, την παιδική πορνογραφία.

- Πόσο δύσκολο είναι να διαχειριστεί κανείς ένα θέμα όπως αυτό της παιδικής πορνογραφίας, συγγραφικά αλλά και ανθρώπινα;.

Ε.Χ.: Εξαιρετικά δύσκολο και επίπονο. Σε όλη τη διάρκεια της έρευνας, που ήταν εξαντλητική, υπήρξαν πολλές στιγμές που ένιωσα αδύναμη να διαχειριστώ τον πόνο για τα θύματα και την απέχθεια που ένιωθα για αυτά τα ανθρωπόμορφα κτήνη. Επίσης, πολλές φορές λιγοψύχησα και αποφάσισα να μην συνεχίσω, να μην γράψω γι` αυτό το θέμα. Όμως, τελικά υπερίσχυσε η ευθύνη που ένιωθα να πω μια ιστορία, όχι για να σοκάρω, αλλά γιατί πίστεψα ότι άξιζε να ειπωθεί. Μια φανταστική ιστορία, ενδεχομένως λιγότερο σκληρή από τις πραγματικές, που έχει εκατοντάδες πραγματικές ιστορίες πίσω της, στον κόσμο μας. Στο συγγραφικό κομμάτι τώρα, όπως σας είπα, στόχος δεν ήταν να σοκάρω, γι` αυτό και στο βιβλίο δεν υπάρχουν σκληρές σκηνές που να αφορούν τα παιδιά. Η περιγραφή του παιδιού με τη ριγέ μπλούζα είναι εννέα σειρές όλες κι όλες στο βιβλίο. Εννοώ αυτό που του συμβαίνει. Από εκεί και πέρα υπάρχει μια ιστορία για το πώς λειτουργούν τα κυκλώματα αυτά, στα πλαίσια μιας έρευνας που γίνεται από αξιωματικούς της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Θέλω με την ευκαιρία να ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά τον επικεφαλής της Δίωξης, κ. Παπαπροδρόμου, για την αμέριστη βοήθειά του στην διάρκεια της έρευνας αλλά και που μου έκανε την μεγάλη τιμή να υπογράψει με την άποψή του το οπισθόφυλλο του βιβλίου. Το έργο της Δίωξης είναι εξαιρετικά σημαντικό, τόσο όσον αφορά την πρόληψη όσο και την καταστολή και είναι θαυμαστή η προσφορά τους στην ελληνική κοινωνία.

- Είναι η παιδική πορνογραφία ένα θέμα που βρίσκεται μακριά μας, ή είναι ήδη κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας;

Ε.Χ.: Είναι κομμάτι της παγκόσμιας κοινωνίας και βεβαίως και της ελληνικής. Η δράση των κυκλωμάτων παιδικής κακοποίησης και πορνογραφίας είναι δυστυχώς πολύ εκτεταμένη. Πρόκειται για ένα πολυπλόκαμο κτήνος που διαθέτει άφθονο χρήμα και ασύλληπτα μέσα. Μπορεί να κινείται μεταξύ πολλών χωρών, καταργώντας τα γεωγραφικά σύνορα, αλλά το κυριότερο, ξεφεύγοντας από την τσιμπίδα του νόμου ακριβώς γιατί έχουμε ένα έγκλημα που τελείται σε πολλές διαφορετικές χώρες που μπορεί να έχουν εντελώς διαφορετικό νομικό οπλοστάσιο για την αντιμετώπιση της παιδικής κακοποίησης και της πορνογραφίας, ή το χειρότερο, να μην συνεργάζονται μεταξύ τους. Μέσα όμως σε όλο αυτό, υπάρχει και ο μεγάλος κίνδυνος της αλίευσης θυμάτων από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσα από μια προσέγγιση εφήβων και παιδιών που φαντάζει αρχικά αθώα, όμως συχνά έχει τραγική κατάληξη Δυστυχώς έχουμε περιστατικά και στην χώρα μας. Η Ελλάδα έχει μια μακρά παράδοση και κουλτούρα σεβασμού προς το παιδί. Όμως έχει και έναν Άλεξ έχει και μια υπόθεση Γιακουμάκη. Είναι μεμονωμένα περιστατικά; Μακάρι. Μιλώντας, ωστόσο, με φορείς και οργανώσεις που σχετίζονται με την κακοποίηση των παιδιών, δυστυχώς, ανακάλυψα ότι τα «μεμονωμένα περιστατικά» είναι πάρα πολλά, για να μην χτυπούν συναγερμό. Είναι κι αυτός ένας από τους λόγους που αποφάσισα να γράψω το συγκεκριμένο βιβλίο.

- Που αποδίδετε την αύξηση των κρουσμάτων παιδικής κακοποίησης;

Ε.Χ..: Σε πολλούς λόγους. Υπάρχει μια μεγάλη, μια τεράστια πίεση που ασκείται στην ελληνική οικογένεια και αυτή μεταφέρεται και στο παιδί. Δεν είναι, βεβαίως, αυτός λόγος για την παιδική κακοποίηση, όμως σε περιβάλλοντα οριακά νοσηρά αυτή η πίεση οδηγεί δυστυχώς στην κακοποίηση και κάποιες φορές σε ακραίες μορφές κακοποίησης, όπως η σεξουαλική. Από την άλλη, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν «πεδίον δόξης λαμπρό» για την αλίευση θυμάτων και ειδικά παιδιών και εφήβων που δεν διαθέτουν τη γνώση ή την κατάλληλη καθοδήγηση και δεν πονηρεύονται απέναντι σε προσεγγίσεις που είναι ύποπτες. Εκεί πρέπει να δοθεί το βάρος. Όχι στην δαιμονοποίηση των μέσων αλλά στη σωστή χρήση τους. Από την άλλη, μιλάμε για παραοικονομία, για κυκλώματα που έχουν τζίρους ασύλληπτους. Το πορνογραφικό υλικό παράγεται άπαξ και πληρώνεται εκατομμύρια φορές για να το δουν όσοι το αγοράζουν. Όσο πιο σκληρό, τόσο πιο ακριβή η «ταρίφα». Καταλαβαίνετε, λοιπόν, για τι είδους κυκλώματα μιλάμε. Τι ισχύ, οικονομική και τι συμφέροντα υπάρχουν πίσω τους. Δύσκολο πολύ να αντιμετωπιστούν. Και η πραγματικότητα έχει αποδείξει ότι σε πολλές περιπτώσεις βρίσκονται πάντα ένα βήμα μπροστά από τον νόμο.

Ερ: Και τα τρία βιβλία σας είναι αστυνομικά. Πώς προέκυψε αυτή η σχέση με την αστυνομική λογοτεχνία;

Απ.: Είμαι λάτρης της αστυνομικής λογοτεχνίας από μικρό παιδία. Από τα πρώτα διαβάσματα με την Αγκάθα Κρίστι και τον Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, αργότερα με τους σκληρούς του hardboiled, την αμερικάνικη σχολή, το neo-polar της γαλλικής αστυνομικής λογοτεχνίας, που είναι και το αγαπημένο μου, το μεσογειακό noir. Η αστυνομική λογοτεχνία είναι ένα είδος που λοιδωρήθηκε για δεκαετίες ως παρα-λογοτεχνία, ως κατώτερο είδος λογοτεχνίας. Όμως έχει κερδίσει την μάχη και νομίζω και τον πόλεμο τις τελευταίες δύο δεκαετείς. Πλέον έχει φανατικούς αναγνώστες ενώ έχει καταλάβει εν πολλοίς και τη θέση του λεγόμενου κοινωνικού μυθιστορήματος, αφού η θεματική των αστυνομικών βιβλίων, έχει να κάνει με μείζονα κοινωνικά προβλήματα. Επίσης αγαπώ την αστυνομική λογοτεχνία γιατί, πέραν από τον ίδιο τον αστυνομικό μύθο που είναι γοητευτικός, έχει μια ενδιαφέρουσα πορεία με ενδείξεις, αντενδείξεις, έρευνα, υποψίες, διαψεύσεις κτλ  που κρατά τον αναγνώστη σε αγωνία και τον κάνει να συμμετάσχει ενεργά, έχει παράλληλα και το στοιχείο της δικαίωσης. Της απόδοσης δικαιοσύνης. Αυτό λειτουργεί καθαρτικά τόσο για τον συγγραφέα όσο και για τον αναγνώστη.


WHO IS WHO

Η Έλενα Χουσνή γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πέλλα. Εργάστηκε ως δημοσιογράφος στις εφημερίδες Έθνος και Έθνος της Κυριακής, ως υπεύθυνη του Γραφείου Τύπου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, ως επικεφαλής του Γραφείου Ευρωπαϊκής Πληροφόρησης Europe Direct Βορείου Αιγαίου. Επίσης εργάστηκε στην Α/θμια Εκπαίδευση Σάμου, και σήμερα είναι Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης Δήμου Σάμου.

Το 2012 το μυθιστόρημά της της Άλικο σαν το… Αίμα έλαβε το Α΄ Βραβείο στον Πανελλήνιο Λογοτεχνικό Διαγωνισμό της Πανελλήνιας Ένωσης Λογοτεχνών. Νωρίτερα, το 2009, είχε βραβευθεί από την ΠΕΛ με το Α΄ Βραβείο Θεατρικού Έργου και με το Γ΄ Βραβείο Μυθιστορήματος. Έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία σε πολλούς πανελλήνιους διαγωνισμούς. Διηγήματά της έχουν φιλοξενηθεί σε συλλογικά έργα και περιοδικά.

Το 2014 εκδόθηκε το πρώτο της βιβλίο Στα άδυτα... των δυτών από τις εκδόσεις Δίαυλος. Ακολούθησε το 2016 η Χρυσή Εκδίκηση – Η πτώση μιας δυναστείας από τις εκδόσεις Κύφαντα.

Από τον Ιανουάριο του 2015 είναι μέλος της ΕΛΣΑΛ (Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας)

 

Σχόλια άρθρου: 0

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση