Σε δραματικούς τόνους περιέγραψε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Αστικού ΚΤΕΛ Χίου, Γιώργος Ξυλάς, την οικονομική κατάσταση της εταιρείας κατά τη σημερινή του συνέντευξη στα τοπικά Μ.Μ.Ε., εκφράζοντας τον έντονο προβληματισμό του για τη βιωσιμότητα του συγκοινωνιακού έργου στο νησί, εφόσον ισχύσουν οι όροι του νέου διαγωνισμού που βρίσκεται υπό διαβούλευση.
«Δεν χρωστάμε πουθενά – ούτε στο κράτος, ούτε σε εργαζόμενους, ούτε σε προμηθευτές», υπογράμμισε με έμφαση ο κ. Ξυλάς, αναφέροντας πως η εταιρεία λειτουργεί απολύτως εντίμως. Παρά ταύτα, όπως αποκάλυψε, τα έσοδα της εταιρείας είναι πολύ χαμηλότερα από τα έξοδα, με αποτέλεσμα οι μέτοχοι να χρηματοδοτούν από την τσέπη τους τη λειτουργία της.
«Έχουμε να πληρωθούμε έναν χρόνο, βάζουμε πλάτη για να μην σταματήσει η συγκοινωνία και δημιουργηθεί κοινωνικό πρόβλημα», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Κρίσιμο σημείο της συνέντευξης αποτέλεσε η αποκάλυψη ότι το προσχέδιο του νέου διαγωνισμού –ο οποίος αφορά όλες τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες της χώρας και βρίσκεται σε διαβούλευση έως τις 5 Νοεμβρίου– δεν προβλέπει καμία επιδότηση στο χιλιόμετρο. Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει αναστάτωση στους κόλπους των μετόχων και του προσωπικού, καθώς καθιστά την εκτέλεση των δρομολογίων οικονομικά ασύμφορη.
«Είναι ένα έργο 15ετίας χωρίς επιδότηση. Με τι πόρους θα συνεχίσουμε;», διερωτήθηκε ο κ. Ξυλάς, αφήνοντας να εννοηθεί πως αν δεν αλλάξει το πλαίσιο, το μέλλον της συγκοινωνίας στο νησί είναι εξαιρετικά αβέβαιο.
Την ίδια στιγμή, το Αστικό ΚΤΕΛ Χίου αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα στελέχωσης. Σύμφωνα με τον κ. Ξυλά, υπάρχουν 19 λεωφορεία, αλλά μόλις 16 οδηγοί.
«Αναγκαζόμαστε να δουλεύουμε με οχήματα σε εφεδρεία – δεν υπάρχει διαθέσιμο προσωπικό, ειδικά κατηγορίας Δ», εξήγησε, ενώ επανέλαβε πως το πρόβλημα έχει επισημανθεί δημοσίως από τον Αύγουστο, χωρίς να έχει υπάρξει κάποια λύση.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος ξεκαθάρισε πως η προοπτική ανάληψης του υπεραστικού έργου από το Αστικό ΚΤΕΛ, έτσι όπως έχει εξαγγελθεί από τον Βουλευτή Χίου της Ν.Δ. Νότη Μηταράκη και την Κυβέρνηση είναι τεχνικά και οικονομικά ανέφικτη. «Δεν διαθέτουμε τα κατάλληλα οχήματα για να εξυπηρετήσουμε χωριά όπως ο Άγιος Γεώργιος Συκούσης ή να ανεβαίνουμε ανηφόρες όπως αυτή του Κοντυλώπου», είπε χαρακτηριστικά, ενώ πρόσθεσε:
«Ακόμα και αν μας δώσουν 15 λεωφορεία δωρεάν, ποιος θα τα οδηγήσει;»
Αναφερόμενος στην προσωπική του εμπειρία, επισήμανε ότι το υπεραστικό ΚΤΕΛ χρησιμοποιούσε 15 οχήματα καθημερινά για να καλύψει το έργο, τη στιγμή που σήμερα κάτι τέτοιο μοιάζει αδύνατο για το Αστικό ΚΤΕΛ.
Παρά την ασφυκτική οικονομική κατάσταση, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε επενδύσεις ώστε να είναι έτοιμη για τον διαγωνισμό. «Η τηλεματική μας κόστισε συνολικά 320.000 ευρώ, από τα οποία επιδοτήθηκαν τα 192.000», τόνισε, προσθέτοντας ότι μόνο για τη συντήρησή της απαιτούνται 25.000 ευρώ ετησίως.
«Τα συνολικά ετήσια έσοδά μας από εισιτήρια είναι 200.000 ευρώ, ενώ τα λειτουργικά έξοδα αγγίζουν τις 700.000», σημείωσε, αφήνοντας σαφές το μέγεθος του οικονομικού χάσματος, το οποίο μέχρι σήμερα καλύπτεται από τα μαθητικά δρομολόγια.
Η εταιρεία παράλληλα έχει δρομολογήσει την έκδοση ISO και την απόκτηση αδειοδοτημένου αμαξοστασίου, προκειμένου να συμμετάσχει νόμιμα στον διαγωνισμό, απορροφώντας συνεχώς κόστη.
Ο κ. Ξυλάς κάλεσε τους τοπικούς άρχοντες να πιέσουν για την αναθεώρηση του πλαισίου του διαγωνισμού, ώστε να προβλέπεται διαχωρισμός μεταξύ αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας. «Το αστικό ΚΤΕΛ μπορεί να καλύψει το έργο στην περιοχή του, αλλά όχι παραπέρα», υπογράμμισε.
Ζήτησε ακόμη σαφή πολιτική βούληση ώστε να διασφαλιστεί η επιβίωση των μικρών ΚΤΕΛ και η συγκοινωνιακή συνοχή των νησιών. «Δεν μπορούμε να αφήσουμε τον Χιώτη πολίτη χωρίς συγκοινωνία», κατέληξε.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.