25.7.2025 17:51

Πρόταση για την Αναμόρφωση του Συστήματος Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Με την ολοκλήρωση και της τρέχουσας διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων, την κατάθεση μηχανογραφικών δελτίων από τους τελειόφοιτους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τον καθορισμό της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, λαμβάνω την πρωτοβουλία να καταθέσω σε γνώση σας μερικές από τις σκέψεις και τις προτάσεις μου για την αναδιαμόρφωση της ανωτέρω διαδικασίας η οποία κατά την γνώμη έχει πολλά προβλήματα πάρα την αμεροληψία που προσφέρει.

Τα επανειλημμένα αρνητικά αποτελέσματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με ποσοστά αποτυχίας που υπερβαίνουν το 50% των υποψήφιων φοιτητών, υποδεικνύουν μια βαθιά δυσλειτουργία του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Όταν η πλειονότητα των μαθητών αποτυγχάνει ή κινείται βαθμολογικά κάτω του μετρίου, η ευθύνη δεν βαραίνει τους νέους μας, αλλά το πλαίσιο αξιολόγησης που έχει αποσυνδεθεί από τη συνολική εκπαιδευτική διαδικασία.

Το σημερινό σύστημα καθιστά το Λύκειο έναν απαξιωμένο θεσμό, μετατρέποντας τη φοίτηση στο Λύκειο σε τυπική υποχρέωση, ωθώντας τους μαθητές στην παραπαιδεία. Για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και την ουσιαστική ενεργοποίηση του Λυκείου, προτείνεται η θεσμοθέτηση του Εθνικού Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου ως βασικού εργαλείου ουσιαστικής αξιολόγησης για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Πυλώνες της Πρότασης:

1. Κατάργηση του μονοδιάστατου συστήματος των Πανελλαδικών Εξετάσεων ως αποκλειστικού μηχανισμού εισαγωγής. Θεωρώ ότι είναι το λιγότερο άδικο να κρίνεται το μέλλον ενός νέου από μια τρίωρη εξέταση σε τέσσερα μαθήματα και να παραβλέπεται η δωδεκάχρονη παρουσία του στις σχολικές αίθουσες και η προσπάθεια που κατέβαλε όλα αυτά τα χρόνια.

2. Καθιέρωση γενικών γραπτών εξετάσεων στο τέλος κάθε σχολικού έτους και για τα τρία έτη του Λυκείου, σε όλα τα μαθήματα μεταξύ αυτών και των ξένων γλωσσών, όπως σήμερα πραγματοποιούνται οι ενδοσχολικές προαγωγικές εξετάσεις με την διαφορά ότι τα θέματα θα έρχονται από την αρμόδια επιτροπή του υπουργείου όπως συμβαίνει σήμερα στις πανελλήνιες. Η επιτυχία δε στις εξετάσεις των ξένων γλωσσών να εφοδιάζει τους μαθητές  με το σχετικό κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας.

3. Κατάργηση της ΕΒΕ (Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής). Οι υποψήφιοι που έχουν απολυτήριο Λυκείου έχουν ήδη περάσει την βάση, δηλαδή ο μέσος όρος των βαθμολογιών τους είναι μεγαλύτερος ή ίσος με την βάση του δέκα έτσι φαινόμενα εισαγωγής στις σχολές φοιτητών με βαθμό κάτω από την βάση δεν θα υπάρχουν.

4. Υπολογισμός του τελικού βαθμού κάθε τάξης κατά 50% από τη σχολική επίδοση (μέσος όρος δύο τετράμηνων) και 50% από τα γραπτά των ετήσιων γενικών εξετάσεων η βαθμολογική απόσταση των οποίων δεν θα μπορεί να υπερβαίνει τις πέντε μονάδες στις είκοσι.

5. Αντικειμενικοποίηση της διαδικασίας μέσω διαβαθμισμένης διόρθωσης των γραπτών από εκπαιδευτικούς άλλων σχολικών μονάδων άλλης πόλης, όπως συμβαίνει σήμερα στις Πανελλαδικές.

6. Ο τελικός βαθμός του Εθνικού Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο των τριών τάξεων του Λυκείου και θα αποτελεί τη βάση για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Οφέλη της Πρότασης:

1. Δικαιότερη αξιολόγηση της συνολικής προσπάθειας του μαθητή κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στο Λύκειο.

2. Αναβάθμιση του ρόλου του σχολείου, με κίνητρο για σταθερή και ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών.

3. Περιορισμός της παραπαιδείας και της εξάρτησης από φροντιστήρια.

4. Διατήρηση της αμεροληψίας μέσω αντικειμενικής βαθμολόγησης των γραπτών, όπως ισχύει στο ισχύον σύστημα.

5. Η δημιουργία ενός Εθνικού Ακαδημαϊκού Απολυτηρίου αποτελεί ένα σύγχρονο και ισότιμο μέτρο που αναγνωρίζει τη μακροχρόνια προσπάθεια και επαναφέρει τον παιδευτικό ρόλο του Λυκείου στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας.

Η διαβούλευση και εξειδίκευση της πρότασης σε τεχνικό επίπεδο αλλά και η συμπλήρωση και βελτίωση της από εκπαιδευτικούς, τελειόφοιτους μαθητές, γονείς και καθηγητές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κρίνεται αναγκαία.

Τέλος, θεωρώ ότι ήρθε η ώρα να ακούσουμε και τους ίδιους τους νέους μας ζητώντας τους να καταθέσουν τις απόψεις επί του θέματος προκηρύσσοντας μια σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος.


Γεώργιος Ισιδώρου Αμέντας

Πρόεδρος της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Ν. Χίου.

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.

Ειδήσεις σήμερα

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ