Άποψη

18/7/12 16:15

τελ. ενημ.: 21/7/12 16:13

Η «Premium Economy» απογειώνει τα αεροπορικά εισιτήρια

 
Πολύς λόγος γίνεται και πάλι για τα ακριβά εισιτήρια της Olympic Air στην αεροπορική σύνδεση της Χίου με την Αθήνα. Σε σύντομο χρονικό διάστημα είδαμε τον Αντιπεριφερειάρχη και τον Βουλευτή Κ. Τριαντάφυλλο να κάνουν σχετικές αναφορές για το ζήτημα μέσω της «πεπατημένης» οδού των επιστολών που όλοι πια ξέρουμε που καταλήγουν στην πραγματικότητα.
Το ζήτημα αυτό που στο παρελθόν απασχόλησε και το Δήμο Χίου, δυστυχώς παρουσιάστηκε με διάφορα ατυχή επιδιωκόμενα αντίποινα όπως για παράδειγμα η «εναλλακτική» δήθεν αεροπορική μας μετακίνηση από τη Σμύρνη σε περίπτωση που οι τιμές εξακολουθούν να ανεβαίνουν.  Η συγκεκριμένη γραμμή (Σμύρνη- Αθήνα) δεν είναι καθημερινή,  αλλά μόνο 3 φορές την εβδομάδα, είχε πολύ καλύτερες προοπτικές στην αρχή της λειτουργίας της αλλά τελικά αποδείχθηκε «φούσκα» όπως και όλες οι τυμπανοκρουσίες περί του τούρκικου τεράστιου όπως λεγόταν τουριστικού ρεύματος προς τη Χίο.
Το πόσο θα πληρώσει κάποιος μέχρι να φτάσει μέχρι το αεροδρόμιο της Σμύρνης και το γεγονός ότι δεν είναι όλες οι θέσεις της Pegasus φτηνές δεν πέρασε από το μυαλό κανενός.
Η απάντηση από την άλλη στο γιατί οι τιμές της Olympic Air είναι τόσο πολύ υψηλές μου δόθηκε από την παρατηρητικότητα φίλων, συχνών ταξιδιωτών και ασχολούμενων με το αεροπορικό αντικείμενο.
 Η Olympic Air ως γνωστόν πετάει στα περισσότερα εσωτερικά δρομολόγια,  χωρίς την παρουσία της Aegean Airlines που παρόλα αυτά διατήρησε όπως έχουμε ξαναπεί τις 10 πιο «δυνατές» εσωτερικές συνδέσεις με την Αθήνα.
Στα δέκα αυτά δρομολόγια και κυρίως σε αυτό της Θεσσαλονίκης υπάρχει ένας εξαντλητικός πόλεμος τιμών μεταξύ των 2 εταιριών, ειδικά δε μετά την είσοδο στη συγκεκριμένη γραμμή και της Cyprus Airways.
Η οικονομική κρίση και η μειωμένη ζήτηση κατέστησαν τα παραπάνω δρομολόγια ζημιογόνα, αλλά απολύτως απαραίτητα και για τις 2 αεροπορικές εταιρίες. Όλοι λοιπόν η «χασούρα» από τις εξευτελιστικές τιμές των 40 και 50 ευρώ που συνήθως πωλούνται οι θέσεις σε αυτά τα δρομολόγια μετακυλίεται στα αδύναμα δρομολόγια  του εσωτερικού όπου η Aegean αποφάσισε να τα αφήσει στην Olympic Air.
Ένας από τα αδύναμα δρομολόγια είναι και αυτό της Χίου, όπου η Olympic Air για να βγάλει τα «σπασμένα» των άλλων δρομολογίων όπου υφίσταται ακόμα ο ανταγωνισμός,  σκέφτηκε να καθιερώσει μια θέση με την ονομασία «Premium Economy».
Ως γνωστόν οι εσωτερικές πτήσεις λόγω του σύντομου χρόνου του ταξιδίου δεν διαθέτουν θέση «Business Class» η οποία είναι μεν ακριβότερη, αλλά παρέχει ένα σύνολο υπηρεσιών ανώτερων σε σχέση με των υπολοίπων επιβατών.  Παρόλα αυτά η Olympic Air σκέφτηκε να δημιουργήσει μια θέση παρόμοια με την «Business Class» σε ελικοφόρα αεροσκάφη όπου οι τιμές είναι σταθερά πάνω από τα 140 ευρώ, μόνο για να πάει κανείς στην Αθήνα. Το πιο αξιοπερίεργο είναι ότι ο αριθμός αυτών των θέσεων που χαρακτηρίζονται ως «Premium Economy» αυξήθηκε κατακόρυφα το τελευταίο διάστημα.
Σύμφωνα με εμπειρίες φίλων επιβατών, οι θέσεις αυτής της κατηγορίας από τη 2 και την 4 (αριθμοί καθισμάτων) που ήταν συνήθως έχουν πλέον επεκταθεί στην 8 και κάποιες φορές φτάνουν έως και τη 10, δηλαδή οι μισές και πλέον θέσεις ορίζονται εκ των προτέρων ως «Premium Economy» με αποτέλεσμα να χρεώνονται με απίστευτες τιμές ανεξάρτητα από την πληρότητα του αεροσκάφους. Αυτό σημαίνει ότι πάρα πολλοί επιβάτες και ειδικά όσοι κλείνουν πιο αργά τα εισιτήριά τους είναι υποχρεωμένοι  να πληρώσουν αυτά τα υπέρογκα ποσά όχι για διπλή, αλλά για μονή διαδρομή.
Η συγκεκριμένη λεπτομέρεια είναι πάρα πολύ δύσκολο να γίνει αντιληπτή από το μέσο επιβάτη ο οποίος βλέπει να πληρώνει αυτή την τιμή  ακόμα και στις περιπτώσεις που το αεροπλάνο είναι μισογεμάτο. Επομένως οι αρμόδιοι φορείς λαμβάνοντας πλέον αυτή την «πατέντα» μοναδική στα παγκόσμια αεροπορικά δεδομένα θα πρέπει να απευθυνθούν πρώτα στην εταιρία διερωτώμενοι γιατί δημιούργησε μια νέου τύπου «Business Class»   θέση σε πτήση εσωτερικού 25 μόλις λεπτών με ελικοφόρα αεροσκάφη τα οποία δεν είναι κατάλληλα για τέτοιες διαμορφώσεις θέσεων.
Γιατί αυτή η θέση συνεχώς επεκτείνεται ακόμα και στα μισά του αεροσκάφους και δεν περιορίζεται σε έναν μικρό αριθμό θέσεων όπως γίνεται σε όλες τις «Business Class» όλων των αεροπορικών εταιριών; Γιατί υποχρεώνουν μεγάλο μέρος του επιβατικού κοινού να ταξιδεύει «Premium Economy» τη στιγμή που η ζήτηση για ένα τόσο σύντομο δρομολόγιο, είναι μηδενική εκ των πραγμάτων; 
Η συγκεκριμένη παρατήρηση και καταγγελία είναι η βασική αιτία των πολύ ακριβών εισιτηρίων αφού εκτοξεύει τις τιμές σε πολύ μεγάλο μέρος των προσφερόμενων θέσεων. Οι τοπικοί μας άρχοντες θα έπρεπε με τόσα συχνά ταξίδια που κάνουν να έχουν παρατηρήσει τις κενές θέσεις στα μπροστινά καθίσματα του αεροσκάφους.