Κ. Α. Ναυπλιώτης

Κ. Α. Ναυπλιώτης

12.05.2017 // 10:29

Απάντηση σε ένα λιβελογράφημα

Πριν από ένα μήνα πήρα ένα mail που αναφερόταν στην εκτίμηση ενός «Μεγάλου πολιτικού ανδρός» απέναντι σε ένα «αμόρφωτο παιδαρέλι». Σύμφωνα με την εκτίμηση τού ανδρός αυτού η εποχή των αλητών τελειώνει! Το άρθρο αυτό ήταν του επίδοξου αναμορφωτή της χώρας κ. Τζήμερου στο bankignews, το οποίο αν και λόγω του λιβελογραφικού του χαρακτήρα δεν αξίζει κριτικής, γιατί αν και απουσιάζουν οι πολιτικές θέσε ...

Με αφορμή τη δαρβινική θεώρηση της γλώσσας

04.05.2017 // 12:58
Πολλοί πιστεύουν πως η γλώσσα είναι ζωντανός οργανισμός, και σαν τέτοιος μεταβάλλεται, μεγαλώνει, ακμάζει, αλλοιώνεται  αλλά και παρακμάζει*. Ωστόσο δεν πιστεύω πως όσοι αντιμετωπίζουν τη γλώσσα με αυτή τη λογική, την ερμηνεύουν με όρους που προσιδιάζουν σε φυτά και ζώα. Το ότι οι γλώσσες είναι ζωντ ...

Ο φυσικός και πνευματικός Ίμερος και η φιλοσοφική του διάσταση

26.04.2017 // 11:24
Πριν από χρόνια βρέθηκα σ’ ένα εξοχικό σπίτι που ξεχώριζε όχι μόνο από την προσεγμένη κατασκευή, αλλά και την ζηλευτή προσοχή- ρύθμιση και εκμετάλλευση τού εξωτερικού χώρου… Εκτός από την ομορφιά του τοπίου, πιο αξιόλογη φαινόταν η πνευματικότητα που ενέπνεε ο χώρος. Αυτό διαπιστώθηκε όταν σε εμφανέ ...

Στοιχεία από τη φιλοσοφία της ιστορίας της Ελληνικής γλώσσας

06.04.2017 // 10:39
«Γλώσσα και πατρίδα είναι το ίδιο. Το να πολεμά κανείς για την πατρίδα του ή για την εθνική του Γλώσσα, ένας είναι ο αγώνας. Πάντα αμύνεται περί πάτρης»                                                                                               Γ. Ψυχάρης «Το Ταξίδι» Είναι γνωστό πως η γλώσσα μας ...

Φιλοσοφία – γλώσσα, γλωσσική αλήθεια και γνώση

27.03.2017 // 12:32
Μια πλευρά της ανθρώπινης λογικής μάς λέει πως η γλώσσα είναι μια κοινωνική σύμβαση(α) που καθορίζει το τι θα ισχύει πάγια, ίσως και δεσμευτικά, πράγμα που θεωρείται ως αλήθεια. Έτσι, η αλήθεια δεν ερμηνεύεται μονοσήμαντα καθ’ ότι παρεμβάλλεται το ρήμα «θεωρείται»∙ οπότε και οδηγούμαστε ευθέως στην ...

Είναι σήμερα η αλήθεια θεών ομόπολις;*

15.03.2017 // 18:10
Θεωρώ γνωστό από τα κείμενα που έχω κατά καιρούς δημοσιεύσει, πως με απασχολεί το θέμα της κοινωνικοπολιτικής ζωής των ανθρώπων για το οποίο εκφράζω- πιστεύω ευθαρσώς- τη γνώμη – άποψή μου, αλλά και πέραν αυτού για το πρόβλημα της γλώσσας, χωρίς βέβαια να στηρίζομαι σε βαρύγδουπους πανεπιστημιακούς ...

Η λογική της αφύπνισης μέσω της τραγωδίας

06.03.2017 // 11:57
Πολλές φορές έχουμε αναφερθεί στη λογική και την προσφορά της φιλοσοφίας μέσα από τον στοχασμό του ανθρώπου. Δυστυχώς σήμερα  «ο πόνος του κόσμου» αναφέρεται στην αγωνία του ανθρώπου που ορίζεται από την καθημερινότητα τού γνωστού∙ που, ίσως δεν ικανοποιεί…και αντί να τον αφυπνίσει τον οδηγεί πέραν ...

Έστι μεν ουν τραγωδία…* Αριστ. Περί ποιητικής (προσπάθεια ανάλυσης)

28.02.2017 // 12:43
Έχω τη γνώμη πως κάποιοι θα θυμούνται τον ορισμό της τραγωδίας- ακόμα από τα γυμνασιακά μας χρόνια- του οποίου η ανάλυση  αντί να μας οδηγήσει στο τέλος των βασάνων ή στην κατανόηση τους, μας οδηγούσε στη φυγή μέσω της απέχθειας. Αρχίζοντας από τον όρο «πράξις» που μέχρι και σήμερα επιβιώνει στις « ...

Η τραγικότητα του θανάτου κατά τους αρχαίους Έλληνες

17.02.2017 // 12:00
  Η ζωή των νεκρών είναι η ανάποδη όψη του θανάτου των ζωντανών (Δημ. Λιαντίνης)   Με το κείμενο αυτό δεν θέλω να απαντήσω στην ερώτηση του Φάουστ στο υπαρξιακό του ταξίδι και στην ερώτηση που θέτει με σχεδόν παιδική αφέλεια «πιστεύεις στον Θεό;» και ο ίδιος απαντά «ποιος τολμάει να ειπεί πιστεύω στ ...

Δίκαιη απορία και αγανάκτηση

10.02.2017 // 20:31
Θα αναφερθώ σε ένα θέμα που είναι γνωστό από το 1990 και αφορά την αποκατάσταση του Ναού του Αγ. Γιάννη του Αργέντη  στην περιφέρεια του Π. Καταρράκτη. Για το μνημείο αυτό ο γράφων έχει ασχοληθεί κατ’ επανάληψη με αναφορές όχι μόνο στον τοπικό τύπο, αλλά και επίσκεψη στην Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτή ...

Φιλοκαλούμεν γαρ μετ’ ευτελείας… (Θουκ. Επιτάφιος 2, 40,1) ή ό,τι δεν μας έμαθαν..

03.02.2017 // 10:35
Μην εξανίστασθε! Σκοπός μου δεν είναι να βωμολοχήσω∙ αλλά να θυσιαστώ στο όνομα της αλήθειας –όπως πιστεύω- μπροστά στο βωμό του ψεύδους, της υποκρισίας(1) αλλά και της δήθεν αντικειμενικής πραγματικότητας και πληροφόρησης.     Θα αποφύγω να ασχοληθώ με την ανάλυση τού μνημειώδους αυτού Επιτάφιου Λό ...

Ο Ηθικός Νόμος από φιλοσοφική άποψη και η επίδρασή του στην εκπαιδευτική διαδικασία

23.01.2017 // 13:35
Είναι βέβαιον πως ο ηθικός νόμος ή καλύτερα οι κώδικες ηθικής δεν υπήρξαν αποτέλεσμα συλλογικών διαπραγματεύσεων όπου όλοι συμμετείχαν ισότιμα. Αντίθετα φαίνεται πως οι ισχυρότεροι επέβαλλαν ή και μετέδωσαν την πολιτική ή την θρησκευτική ηθική τους σε εκείνους που εξουσίαζαν. Εκτός όμως απ’ αυτό, γε ...

Αναζητώντας την αλήθεια με «ανοιχτό» μυαλό «αλήθειας φως απόδειξις»

13.01.2017 // 19:06
(Πλουτ. Ηθικά) Στο τέλος της δεύτερης σημείωσης του άρθρου για τη «Φιλοσοφία της αλήθειας…» αναφέρω πως: «στόχος μας πρέπει να είναι η προσέγγιση της αλήθειας με ανοιχτό μυαλό».Σε συνέχεια λοιπόν της προσπάθειας για την προσέγγιση αυτή, αναφέρεται το παρόν κείμενο. Αν και η ιστορία μάς δείχνει πως π ...

Αλήθεια και πραγματικότητα από φιλοσοφική άποψη (προσπάθεια προσέγγισης)

05.01.2017 // 10:00
Θα αρχίσω από μια παραδοχή που μας λέει, πως, αλήθεια είναι αυτό που παρουσιάζεται ως πραγματικότητα το οποίο έχει ευρύτατη κοινωνική αποδοχή. Είναι φανερό πως στην αναγνώριση της αλήθειας εμπλέκονται και τα προβλήματα των ανθρώπινων σχέσεων, δηλαδή το πώς την αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι. Αυτό έχει ...

Η φιλοσοφία της αλήθειας και η γοητεία του ψεύδους

30.12.2016 // 14:04
Θεωρώ πως το θέμα είναι τεράστιο και το βάρος της ανάλυσής του εκτός του ότι υπερβαίνει τους ώμους του γράφοντος, αντικειμενικά δεν μπορεί να χωρέσει στις στήλες μιας εφημερίδας. Περί «αληθείας και ψεύδους» είχα ασχοληθεί στο παρελθόν κάτω από τον τίτλο «ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ»  όπου όμως γινόταν ετυμολ ...