Σε πλήρη ισχύ βρίσκεται από τις 13 Σεπτεμβρίου ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, με τη μορφή του νόμου 5209/2025, ο οποίος φέρνει σημαντικές αλλαγές τόσο στον τρόπο καταλογισμού των ποινών όσο και στην οπτική του κράτους απέναντι στις παραβάσεις. Τις βασικές παραμέτρους του νέου ΚΟΚ παρουσίασε ο Διοικητής της Τροχαίας Χίου Παντελής Καλανδρόπουλος, μέσα από συνέντευξη που παραχώρησε στα τοπικά ΜΜΕ.
Ο νέος ΚΟΚ καταργεί την πρακτική της αφαίρεσης στοιχείων κυκλοφορίας από τα οχήματα. «Για καμία παράβαση δεν αφαιρούνται πλέον οι πινακίδες ή η άδεια κυκλοφορίας. Ο οδηγός είναι εκείνος που φέρει την πλήρη ευθύνη», δήλωσε ο Παντελής Καλανδρόπουλος, προσθέτοντας ότι η επιβολή ποινών πλέον αφορά το πρόσωπο και όχι το μέσο.
Συγκεκριμένα, οι νέες διατάξεις προβλέπουν:
Χρηματικές ποινές ανάλογες της βαρύτητας της παράβασης
Αφαίρεση άδειας ικανότητας οδήγησης
Καταχώρηση βαθμών ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ)
Ο κεντρικός άξονας του νέου ΚΟΚ είναι η έννοια της «υποτροπής». «Υποτροπή σημαίνει ότι αν επαναλάβεις την ίδια παράβαση μέσα σε πέντε χρόνια, τιμωρείσαι πολύ πιο αυστηρά», εξήγησε ο Διοικητής, διευκρινίζοντας ότι δεν υπάρχει γεωγραφικός περιορισμός για την ενεργοποίησή της. «Μια παράβαση κράνους που έγινε στο Αγρίνιο θα προσμετρηθεί αν η επόμενη γίνει στη Χίο».
Η επιβολή αυστηρότερων ποινών περιλαμβάνει:
Διπλάσιο ή και τριπλάσιο πρόστιμο
Παρατεταμένη αφαίρεση διπλώματος
Διοικητικές συνέπειες στο ποινικό μητρώο, εφόσον η παράβαση έχει ποινική διάσταση
Η εισαγωγή ηλεκτρονικής καταγραφής παραβάσεων επιτρέπει την ακριβή παρακολούθηση του προφίλ κάθε οδηγού. «Με αυτόν τον τρόπο διαπιστώνουμε με ακρίβεια την υποτροπή», είπε χαρακτηριστικά ο Παντελής Καλανδρόπουλος.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις περιπτώσεις παραβίασης πινακίδας STOP που οδηγούν σε τροχαίο με θύματα. «Εφόσον προκύπτει σοβαρός τραυματισμός ή θάνατος, η πράξη δεν θεωρείται πλέον τροχαίο ατύχημα αλλά κακούργημα, με εφαρμογή του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα», τόνισε ο Διοικητής, αναδεικνύοντας τη σαφή ποινική αυστηροποίηση της νέας νομοθεσίας.
Αναφορικά με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ο νέος ΚΟΚ διατηρεί τα όρια της μέθης, αλλά αυστηροποιεί σημαντικά τις συνέπειες. «Στην επιβαρυντική περίπτωση της αυτόφωρης διαδικασίας, εκτός από το πρόστιμο και την αφαίρεση διπλώματος, ο οδηγός οδηγείται άμεσα στο αυτόφωρο», δήλωσε ο Διοικητής, προσθέτοντας ότι η μέθη συνεχίζει να αποτελεί μία από τις βασικές αιτίες θανατηφόρων τροχαίων.
Η χρήση του κινητού τηλεφώνου έχει αναγνωριστεί ως η σημαντικότερη αιτία τροχαίων στη χώρα. «Το βλέπουμε καθημερινά. Δεν είναι μόνο η κλήση. Είναι το μήνυμα, είναι η ματιά στην οθόνη, είναι ακόμα και το να κοιτάξουν την ώρα», τόνισε ο Παντελής Καλανδρόπουλος. Η χρήση επιτρέπεται μόνο μέσω Bluetooth ή ηχοσυστήματος. Οι έλεγχοι, όπως υπογράμμισε, είναι εντατικοί, ιδίως μέσω των δικυκλιστών αστυνομικών της Ομάδας Ελέγχου και Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ο.Ε.Π.Τ.Α.).
Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα στατιστικά για τη Χίο. Ο Διοικητής ανέφερε πως «φέτος δεν έχει σημειωθεί ούτε ένα θανατηφόρο τροχαίο», αποδίδοντας τα αποτελέσματα στη συνειδητή συμμόρφωση των κατοίκων αλλά και στην παρουσία της Τροχαίας στο νησί, ενώ ως προς τις παραβιάσεις του νέου ΚΟΚ, επεσήμανε ότι στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η χρήση κινητού τηλεφώνου, καθώς και οι παραβιάσεις ορίων ταχύτητας και προτεραιότητας.
Μάλιστα, πολλοί επισκέπτες εκφράζουν θετικά σχόλια για την οδηγική εικόνα του νησιού: «Λαμβάνουμε επώνυμες επιστολές πολιτών από άλλα μέρη της χώρας που παραθερίζουν ή σπουδάζουν τα παιδιά τους εδώ, εκφράζοντας συγχαρητήρια για την ασφαλή οδηγική συμπεριφορά που διαπιστώνουν», κατέληξε ο κ. Καλανδρόπουλος.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.