29.8.2017 13:39

Μ.Κ.Ο. διδάσκει πρόσφυγες πως θα ξεπεράσουν το σκόπελο της συνέντευξης για να πάρουν άσυλο

Ηλεκτρονικά διατείνεται ότι μοίρασε 200 κάρτες Micro SD σε πρόσφυγες και μετανάστες στη ΒΙ.ΑΛ.

Τον τρόπο με τον οποίο δρα, ακόμα και εξ’ αποστάσεως, μερίδα των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων,  επιχειρώντας να αναδειχθούν ως ρυθμιστές του προσφυγικού στη Χίο, αναδεικνύει η περίπτωση της οργάνωσης Refucomm.

Η Οργάνωση, η οποία δραστηριοποιείται μόνο μέσω διαδικτύου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης, υπόσχεται στους εγκλωβισμένους μετανάστες σε Σούδα και ΒΙ.ΑΛ. να τους βοηθήσει, ανεξαρτήτως εθνικότητας, στο στάδιο της προετοιμασίας της συνέντευξής τους ώστε να έχουν μία επιτυχημένη συνέντευξη το άσυλο.

Πως γίνεται αυτό; Σύμφωνα με την Οργάνωση πολύ απλά, ακολουθώντας τις οδηγίες της, τις οποίες παρέχει μέσα σε κάρτα micro SD, που κατά διαστήματα επιτυχώς καταφέρνει να διοχετεύει στις δύο δομές φιλοξενίας του νησιού.

Το σχέδιο

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στην ιστοσελίδα της, στελέχη της Refucomm βρέθηκαν στη Χίο περνώντας αρκετό χρόνο στο νησί τον Ιούνιο και τον Ιούλιο προκειμένου να καταγράψουν τα προβλήματα των μεταναστών και των προσφύγων και να δοκιμάσουν το σχέδιό τους με τις micro SD κάρτες. 

Μέσα σε αυτές, όπως ενημερώνει διαδικτυακά, περιέχονται διάφορα σημαντικά έγγραφα και αναλυτικές οδηγίες για τη συνέντευξη που θα ακολουθήσει με στελέχη της Ελληνικής κι Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Ασύλου. Το μόνο που πρέπει να κάνουν όσοι αιτούνται άσυλο είναι να τοποθετήσουν τη συγκεκριμένη κάρτα στο κινητό τους και να προετοιμαστούν κατάλληλα για τη συνέντευξη.

Το κόστος

Το αντίτιμο, κατά την Οργάνωση, είναι μηδενικό, αφού το μόνο που πρέπει να κάνουν οι μετανάστες είναι να οργανωθούν μέσω της εφαρμογής «whatsapp» που διαχειρίζεται η ίδια.

Εκεί, όπως εξηγεί το refucomm.com, οι μετανάστες ομαδοποιούνται ανά  γλώσσα και ανά φύλο, ενώ στις επικοινωνίες μέσω της συγκεκριμένης εφαρμογής υπάρχει διερμηνέας που παρέχει νομική κι έκτακτη βοήθεια στη γλώσσα τους.

Μάλιστα η Refucomm, μέσω του προφίλ της στο facebook, σημειώνει ότι χάρη στην εξαιρετική επιτυχία της δοκιμής της τον Ιούλιο, στις 21 Αυγούστου κατάφερε να διοχετεύσει στη ΒΙ.ΑΛ. 200 κάρτες micro SD, για άτομα που δεν είχαν πραγματοποιήσει τις συνεντεύξεις τους ώστε να έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες σχετικά με τις διαδικασίες και την προετοιμασία τους.

Ετοιμάζονται και για άλλα νησιά

«Η τιμή κάρτας είναι να συμμετέχει κανείς στις ομάδες μας στο «whatsapp». […] Έχουμε δημιουργήσει μια γραμμή απέλασης με τους καταπληκτικούς συνεργάτες μας στο Refugee Infobus, ώστε οι άνθρωποι αυτοί να μπορούν να αναφέρουν πιθανή απέλαση. Περιλαμβάνονται συμβουλές και αριθμοί απελάσεως για ομάδες υποστήριξης στην Τουρκία. Μπορούμε να παρακολουθήσουμε τι συμβαίνει σε όλους τους πρόσφυγες. Εάν τα τηλέφωνά τους κατασχεθούν από τις αρχές, εξακολουθούν να έχουν την κάρτα SD που περιλαμβάνει αριθμούς υποστήριξης γι’ αυτούς και ένα αρχείο των σημαντικών εγγράφων τους», εξηγεί.

Η οργάνωση αναφέρει ότι θα επιχειρήσει να επεκτείνει τα σχέδιά της και σε άλλα ελληνικά νησιά, γι’ αυτό και ζητά τη χρηματοδότηση του εγχειρήματός της από εθελοντές ανά τον κόσμο.

 «Γνωρίζουμε τις κινήσεις τους…»

Η συγκεκριμένη τακτική πάντως φαίνεται ότι είναι γνωστή από την Αστυνομία με ανώτατο στέλεχος της τοπικής Αστυνομικής Διεύθυνσης να σημειώνει στον «π» ότι οι κινήσεις της συγκεκριμένης Οργάνωσης έχουν μπει στο μικροσκόπιο των Αρχών.

 

Και διαφήμιση μέσω … Youtube

Η Οργάνωση δεν σταματά εκεί. Μέσω βίντεο στο Youtube, που αναρτήθηκε στις 22 Αυγούστου, παρουσιάζει την ιστορία του Abrar από το Πακιστάν, που την ευχαριστεί για τη βοήθεια που του προσέφερε μέσω micro SD κάρτας. Ο νεαρός πρόσφυγας σημειώνει ότι είναι ιδιαίτερα χαρούμενος που πήρε το άσυλο γιατί γνωρίζει ότι αν κάποιος είναι από το Πακιστάν είναι δύσκολο να πάρει άσυλο για την Ευρώπη, επειδή η χώρα του δεν είναι σε πόλεμο. «Για πολύ καιρό φοβόμουν για τυχόν επαναπροώθηση. Σήμερα είμαι πολύ χαρούμενος. Γι’ αυτό λοιπόν ευχαριστώ πάρα πολύ την Refucomm», εξομολογείται ο ίδιος. 

 

Η απάντηση της Refucomm.com

"Δεν παραβιάζουμε κανένα νόμο".

Η ελευθερία της πληροφόρησης είναι μια προέκταση της ελευθερίας του λόγου, που αποτελεί βασικό και θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα που έχει αναγνωριστεί στο διεθνές δίκαιο, και σήμερα είναι κατανοητό γενικώς ως ελευθερία έκφρασης με κάθε μέσο, προφορικό, γραπτό, έντυπο, μέσω του Διαδικτύου ή καλλιτεχνικών έργων.

Η Ελληνική Υπηρεσία Ασύλου έχει εγκρίνει τμήματα της δουλειάς μας και τα υπόλοιπα έχουν ελεγχθεί από καθηγητές καιεπαγγελματίεςέλληνες δικηγόρους.

Αναπληρώνουμε το κενό στην πληροφόρηση που δίνεται από την ελληνική κυβέρνηση και τις μεγαλύτερες ΜΚΟ στους πρόσφυγες.

Θα θέλαμε να προσθέσουμε ότι δίνοντας στους πρόσφυγες πρόσβαση στα οφέλη του ασύλου, ωφελούνται τόσο οι πρόσφυγες όσο και οι κάτοικοι των νησιών. Όταν οι πρόσφυγες μπορούν να φύγουν πλέον από το νησί, μεταβαίνοντας στην ενδοχώρα για να ξαναχτίσουν τις ζωές τους, προσφέροντας στην ελληνική κοινωνία, οι κατοίκοι της Χίου μπορούν να συνεχίσουν τις ζωές τους. Οπότε η βοήθεια στους πρόσφυγες αποτελεί υπηρεσία και προς τους Χιώτες.

Πιστεύουμε πως αυτή την ευκαιρία την αξίζουν.

Όσο για τις πληροφορίες στις κάρτες τις ίδιες; Τίποτα ύποπτο. Οι πληροφορίες περιλαμβάνουν ένα οδηγό στις διαδικασίες ασύλου στην Ελλάδα, πληροφορίες που δεν δίνονται ξεκάθαρα από την Ελληνική Υπηρεσία Ασύλου παρ'όλο που θα έπρεπε. Πολλές ανθρωπιστικές οργανώσεις έχουν καταγγείλει την ελλιπή πληροφόρηση που παρέχουν οι ελληνικές αρχές σχετικά με τις διαδικασίες στα νησιά, καθώς και τις συνέπειες που έχει αυτό το γεγονός για τους αιτούντες άσυλο, καθώς καταλήγεισυχνά σε απελάσεις και σε απειλητικές για τη ζωή τους καταστάσεις.

Οι κάρτες SD περιλαμβάνουν ακόμα οδηγούς και μικρά βίντεο που ενθαρρύνουν τους αιτούντες άσυλο να ετοιμαστούν καλά για τις περίπλοκες συνεντεύξεις, μια από τις οποίες έχει πολύ αμφιλεγόμενο υπόβαθρο μετά τη συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας. Αυτά είναι πολύ σημαντικόζήτημα για τους πρόσφυγες, καθώς οι συνεντεύξεις της EASO (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασύλου) έχει αποδειχτεί πως παραβιάζουν πολλούς κανόνες, αφού [τα στελέχη της EASO] δεν είναι κατάλληλα εκπαιδευμένα για να διεξάγουν τις ευαίσθητες συνεντεύξεις για την παροχή ασύλου.

Στις κάρτες SD υπάρχει και μια παρουσίαση animation που περιγράφει τη διαδικασία της συνέντευξης για το άσυλο, η οποία ελέγχθηκε και εγκρίθηκε από την Ελληνική Υπηρεσία Ασύλου και τους δικηγόρους της, ενώ επίσης η Ελληνική Υπηρεσία Ασύλου και οι δικηγόροι της ελέγχουν τα έγγραφα για τις συνεντεύξεις σχετικά με την επιλεξιμότητα. Το περιεχόμενο της κάρτας μπορείτε να το δείτε και στην ιστοσελίδα μας, ενώ η Ελληνική Υπηρεσία Ασύλου και άλλες οργανώσεις είναι πλήρως ενημερωμένες για το περιεχόμενό της.

Δεν υπάρχει τίποτα μυστικό– είμαστε μια μικρή οργάνωση που παρέχει σημαντικές και επιβεβαιωμένες πληροφορίες σε κάρτες SD, ώστε να είναι διαθέσιμες και όταν υπάρχει ελλιπής ή καθόλου πρόσβαση στο ίντερνετ, σε ανθρώπους που βρίσκονται σε κατάσταση επείγουσας ανάγκης για βοήθεια

Τέλος, αναφορικά με τη νομοθεσία, αξίζει να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 4375, οι ελληνικές αρχές είναι υποχρεωμένες να παρέχουν στους πρόσφυγες υπό την ευθύνη τους, τις πληροφορίες για τη διεκδίκηση ασύλου. Οπότε, απλώς ακολουθούμε τον ελληνικό Νόμο. Θα μας έκανε μεγάλη εντύπωση αν η Ελλάδα, όπου γεννήθηκε η δημοκρατία, έχει κάποιο νόμο που απαγορεύει την παροχή πληροφοριών στους πρόσφυγες.

Επιπλέον, είχαμε πλήρη άδεια από τον Δήμο για να πραγματοποιήσουμε την έρευνά μας στον καταυλισμό της Σούδας. Όχι ότι χρειάζεται άδεια για να μιλήσουμε σε άλλα ανθρώπινα όντα.

Με θερμές ευχαριστίες,

Η ομάδα της RefuComm

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ