Την υλοποίηση της ακτοπλοϊκής εμπορικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Σίγρι Λέσβου – Μεστά Χίου – Πειραιάς, με κρατική επιδότηση ύψους 12,5 εκατομμυρίων ευρώ, προβλέπει η ένταξη της σχετικής πράξης στο Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, όπως υπογράφηκε από τον αρμόδιο Υπουργό Βασίλη Κικίλια στις 2 Σεπτεμβρίου 2025.
Πρόκειται για μια στοχευμένη παρεμβατική πρωτοβουλία, που αποσκοπεί όχι μόνο στη διευκόλυνση της μεταφοράς προϊόντων και εμπορευμάτων ανάμεσα σε Ανατολική Μακεδονία – Θράκη και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, αλλά και στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας του Έβρου, ο οποίος έχει πληγεί σοβαρά από τις καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού του 2023.
Η νέα γραμμή, η οποία θα υλοποιηθεί μέσω μειοδοτικού διαγωνισμού, εντάσσεται στο σχέδιο της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής (Κ.Ε.Κ.Α.), και αξιοποιείται ως βασικός πυλώνας ανασυγκρότησης της περιοχής. Η υποχρεωτική προσέγγιση στον λιμένα του Πειραιά καθιστά τη γραμμή ιδιαιτέρως σημαντική για την ενδοεπικοινωνία Βορείου και Νοτίου Ελλάδας μέσω θάλασσας.
Η γραμμή που συνδέει Αλεξανδρούπολη – Σίγρι – Μεστά – Πειραιά σχεδιάστηκε ως καθαρά εμπορική και όχι επιβατική, με κύριο στόχο τη μεταφορά αγροτικών προϊόντων, πρώτων υλών και εμπορευμάτων. Η σύνδεση αυτή ενισχύει την εφοδιαστική αλυσίδα ανάμεσα στις νησιωτικές περιοχές και την ηπειρωτική Ελλάδα, μειώνοντας αισθητά το μεταφορικό κόστος για τις τοπικές επιχειρήσεις και παραγωγούς.
Παράλληλα, η ενεργοποίηση του νέου δρομολογίου θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες διαμετακόμισης, καθώς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναμένεται να αποκτήσει αναβαθμισμένο ρόλο ως κόμβος για τη διακίνηση φορτίων από και προς τα νησιά του Αιγαίου, ιδιαίτερα σε συνθήκες εντατικοποίησης των εμπορικών ροών προς τον Πειραιά και την ευρύτερη Νότια Ελλάδα.
Η ένταξη της πράξης φέρει τον πλήρη τίτλο «Προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού για την κάλυψη της ακτοπλοϊκής δρομολογιακής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Σίγρι Λέσβου – Μεστά Χίου με υποχρέωση προσέγγισης στον λιμένα Πειραιά» και αποτελεί την επίσημη ενεργοποίηση της κρατικής χρηματοδότησης, μετά από σειρά συναντήσεων και διαβουλεύσεων των εμπλεκόμενων Περιφερειών και Υπουργείων.
Το συνολικό ύψος της επιδότησης ανέρχεται σε 12.500.000 ευρώ, ποσό που θα καλύψει το κόστος λειτουργίας της γραμμής για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και μέχρι να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του εγχειρήματος με βάση τη ζήτηση και τη δυναμική των μεταφορικών αναγκών. Η επιλογή του αναδόχου θα προκύψει από δημόσιο διαγωνισμό, σύμφωνα με την τρέχουσα νομοθεσία για τις επιδοτούμενες άγονες γραμμές.
Η πρόταση για την υλοποίηση της γραμμής αποτέλεσε κοινή διεκδίκηση των Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και Βορείου Αιγαίου, με πρωτοβουλία των Περιφερειαρχών Χριστόδουλου Τοψίδη και Κώστα Μουτζούρη. Η πρώτη επαφή για το θέμα έγινε τον Μάρτιο του 2024 στην Αλεξανδρούπολη, ενώ καθοριστική υπήρξε η παρουσία κυβερνητικού κλιμακίου στον Έβρο τον Οκτώβριο του 2024, όπου παρουσιάστηκε αναλυτικά το αίτημα.
Η πολιτική βούληση και η συνέργεια ανάμεσα σε τοπική αυτοδιοίκηση και την ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, επισφραγίστηκαν με σειρά επαφών και επίσημων διαβουλεύσεων, με τελευταία εκείνη του Ιουλίου 2025, κατά τη διάρκεια της υπογραφής της «Διακήρυξης της Κέρκυρας» στη Λέσβο.
Η νέα γραμμή αναμένεται να επιδράσει καταλυτικά στην οικονομική ανάκαμψη του Έβρου, υποστηρίζοντας τις τοπικές παραγωγικές μονάδες, τις εξαγωγικές προσπάθειες και την ενδοπεριφερειακή συνεργασία με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Παράλληλα, θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των λιμανιών της περιφέρειας και θα δημιουργηθούν προϋποθέσεις για μελλοντική τουριστική σύνδεση.
Το έργο εντάσσεται στις πρωτοβουλίες ενίσχυσης της νησιωτικότητας, όπως αυτές προσδιορίζονται στον κυβερνητικό σχεδιασμό για την ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.