22.9.2025 9:13

Σχολιάζοντας την Τοπική Επικαιρότητα (Νο 197 / 22-09-2025)

Του Γιώργου Φωτ. Παπαδόπουλου

Ανακοινώθηκε, "μετά βαΐων και κλάδων", ότι για τη Χίο θα διατεθούν περί τα 9 εκατομμύρια Ευρώ, για την "ανάταξη" της, λόγω των τελευταίων πυρκαγιών. Βέβαια, στην Εύβοια, πριν λίγα χρόνια, διατέθηκαν 39 εκατομμύρια Ευρώ! Περίπου 9 εκατομμύρια Ευρώ κοστίζει η κατασκευή ενός μεγάλου δρόμου στη γειτονική Λέσβο. Δηλαδή, εμάς μας κοστολογούν όσο ένας δρόμος στο γειτονικό νησί. Επιπλέον, καλό είναι να πούμε ότι, όπως γνωστοποιήθηκε από άλλες ειδησεογραφικές πηγές, μέσα στα 9 εκατομμύρια περιλαμβάνονται περίπου 4 εκατομμύρια που θα διατεθούν από τον ΔΕΔΔΗΕ για την αποκατάσταση της ρευματοδότησης στα πληγέντα από την πυρκαγιά χωριά. Εν ολίγοις, το διατεθέν ποσό είναι μικρότερο των 5 εκατομμυρίων Ευρώ. Αμφιβάλλουμε εάν επαρκεί ακόμη και για την υλοποίηση αντιπλημμυρικών έργων ή αντιπυρικών ζωνών κοντά στα καμένα. Για μια ακόμη φορά διαπιστώνεται ότι η κρατική μέριμνα είναι ελάχιστη και πολλά λέγονται αλλά λίγα γίνονται. Με δυο λόγια "άνθρακες ο θησαυρός"...

Ακούγονται και γράφονται πολλά για την παύση των δρομολογίων του Υπεραστικού ΚΤΕΛ στα χωριά. Τώρα δεν είναι ώρα να αναλύεται το πώς και το γιατί, για προβλήματα που συσσωρεύονταν επί χρόνια, αλλά να δοθούν άμεσα λύσεις. Και να σταματήσουν οι φιλοκυβερνητικοί να επιτίθενται σε όσους ζητούν τα αυτονόητα. Κάποιοι γελοιοποιούνται διότι το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να υποστηρίξουν το κόμμα τους και όχι να λυθούν τα προβλήματα των πολιτών. Κάθε ανόητος γράφει, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ό,τι του κατέβει στο μυαλό δίχως να γνωρίζει από διαδικασίες του Δημοσίου ή τι ορίζει η κείμενη νομοθεσία. Καλά κάνουν και μιλούν στο Δήμο για την Αμανή, όμως τα δρομολόγια δεν σταμάτησαν μόνο στην Αμανή, αλλά σε όλα τα χωριά της Χίου. Κάποια στιγμή θα πρέπει να σταματήσουν να παίζουν "κρυφτούλι" οι ιθύνοντες και να αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί. Ο Δήμος λέει ότι, είναι έτοιμος να ξεκινήσει τα δρομολόγια στην Αμανή. Με ποια λεωφορεία; Με ποιους οδηγούς; Με χρήματα και δαπάνες για καύσιμα, μισθούς, εργατικές εισφορές, κλπ, που αντλούνται από πού; Η Περιφέρεια θα δώσει άδεια; Με ποια διαδικασία; Το Υπουργείο θα δώσει άδεια να εκτελεί τα δρομολόγια ο Δήμος; Τι προβλέπει η νομοθεσία για τις ακριτικές περιοχές, σε περίπτωση που δεν υφίσταται ΚΤΕΛ να εκτελέσει τα δρομολόγια ή έχει χρεοκοπήσει; Ποια είναι η κρατική μέριμνα; Και όπως χρηματοδοτεί τα δρομολόγια των πλοίων, γιατί δεν χρηματοδοτεί τα δρομολόγια των ΚΤΕΛ; Ή γιατί δεν δίνει την άδεια στο Δήμο να τα εκτελέσει; (γίνεται υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και συνθήκες- κάτι τέτοιο είχε κάνει ο Μάρκος Μεννής ως Δήμαρχος Ομηρούπολης πριν 25 χρόνια για την κοινότητα Σιδηρούντας). Ασφαλώς, θα πρέπει να προβεί σε χρηματοδότηση του Δήμου για το σκοπό αυτό. Η στάση Υπουργού Μεταφορών και κυβερνητικού βουλευτή ήσαν απαράδεκτες. Εάν δεν έχει ο Υπουργός τη δυνατότητα να ενεργήσει, ας μεριμνήσει να έλθει νομοθετικό πλαίσιο που να το επιτρέψει. Και ο κυβερνητικός βουλευτής ας σταματήσει να κάνει διαρκώς το "καλό παιδί" μήπως υπουργοποιηθεί (πολύ δύσκολο έως ακατόρθωτο πλέον), δίνοντας "παραινέσεις" προς τις -δημοτική και περιφερειακή- Αρχές. Η δουλειά του είναι να νομοθετεί και να επιλύει προβλήματα σε κεντρικό επίπεδο, όχι να κάνει υποδείξεις στην τοπική Αυτοδιοίκηση! Κοντολογίς, ας καθίσουν σε ένα τραπέζι Δήμαρχος, Περιφερειάρχης και τοπικοί βουλευτές και ας βρουν μια λύση, δίχως δημοσιότητες "πρωτοκαθεδρίας", τυμπανοκρουσίες και φολκλόρ! Ειδικά σε τούτα μας έχει συνηθίσει πολύ, τελευταία, ο κυβερνητικός βουλευτής!

Τα δημοτικά πεζοδρόμια σε τμήματα των οδών Μιχάλων και Ροδοκανάκη είναι σε άθλια κατάσταση. Τόσο δύσκολο είναι μια φορά το χρόνο να καθαρίζονται; Το Λιμενικό Ταμείο διαθέτει σχετικό μηχάνημα καθαρισμού, ας το δανείζεται η υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου και ας το χρησιμοποιεί οσάκις απαιτείται. Από εκεί και πέρα μπορεί να εξακριβωθεί ποιοι τα λερώνουν και να αναλάβουν (υποχρεωθούν) οι ίδιοι να τα καθαρίζουν περιοδικά. Άθλιο είναι και το πεζοδρόμιο της πλατείας Ξυλά (πίσω και πλάι από το Ομήρειο).

Ξεκίνησε πρόσφατα και στη Χίο (όπως και σε Σάμο και Μυτιλήνη ταυτόχρονα) -αλλά και άλλες περιοχές- η διάθεση ηλεκτρικών ποδηλάτων μέσω των Δήμων, προς τους ενδιαφερόμενους πολίτες. Στο ζήτημα αυτό είχε πρωτοτυπήσει η δημοτική Αρχή Βουρνού, η οποία καθιέρωσε στη Χίο τη χρήση ποδηλάτων ήδη από το έτος 2017 (σε πλατεία Βουνακίου, Ομήρειο, πάρκινγκ Φάρκαινας, κ.α.). Τις τελευταίες ημέρες, στη μεταλλική βάση των ποδηλάτων, που βρίσκεται πλησίον της εισόδου του πανεπιστημίου Αιγαίου, διερχόμενοι από το εν λόγω σημείο, τυχαία είδαμε νεαρούς εφήβους (δεν πρέπει να ήσαν πάνω από 15 ετών) να επιχειρούν να αποσπάσουν από την κλειστή βάση κάποια ποδήλατα, με κίνδυνο να προκαλέσουν μεγάλες φθορές. Μήπως πρέπει να υπάρχουν κάμερες ασφαλείας στα σημεία διάθεσης, ώστε ο χώρος παραμονής των ηλεκτρικών ποδηλάτων να ελέγχεται, για το ποιος κάνει τι με τη δημόσια-δημοτική περιουσία; Δυστυχώς, δεν διαθέτουν όλοι την απαιτούμενη ωριμότητα, για το πώς οφείλουν να την προσέχουν ή/και αντιμετωπίζουν!

Τελικά, σε τούτο τον τόπο, οι περισσότεροι ασχολούμενοι με τα κοινά δεν ενδιαφέρονται τόσο να γίνει κάτι που θα μείνει και θα ωφελήσει, όσο να ακουστεί ποιος το έκανε "δι΄ ενεργειών του". Έτσι, φθάσαμε σε σημείο, ακόμη κι αν κάτι προχωρήσει μια Υπηρεσία αυτοτελώς (ή ένας ιδιώτης), να σπεύδουν όλοι σαν τους "μαιντανούς" και να λένε ότι προχώρησε κάτι "δι΄ ενεργειών τους" (σημειωτέον ότι, οι ίδιοι μπορεί να είχαν ελάχιστη έως μηδενική συμμετοχή στο όλο εγχείρημα – για να μην πούμε ότι επί των ημερών τους ουδέν το ουσιαστικό εποίησαν στους τομείς που ανέλαβαν). Έτσι, είδαμε και πρόσφατα, όπου η Περιφέρεια ανακοίνωσε την ένταξη χρηματοδότησης έργων στο Δήμο, να σπεύδουν κάποιοι απελθόντες και να ομιλούν περί "δικών τους ενεργειών" ώστε να φθάσουμε σήμερα στην ένταξη χρηματοδότησης των έργων, τη στιγμή που και οι "πέτρες γνωρίζουν" ότι, οι όποιες ενέργειες ξεκίνησαν από τη δημοτική Αρχή Βουρνού. Δεν θα τους κάνουμε τη χάρη (στην παρούσα φάση) να αποκαλύψουμε ποιοι είναι, αναλογιζόμενοι ότι ακόμη δεν έχουν ξεπεράσει (καίτοι παρήλθε διετία) το πικρό ποτήρι της πολιτικής ήττας. Και μην βιαστείτε να κρίνετε τα γραφόμενά μας, διότι δεν αναφερόμαστε ούτε σε πρώην Δημάρχους, ούτε σε πρώην Αντιπεριφερειάρχες, αλλά σε πολύ … χαμηλότερους! Όμως, προϊόντος του χρόνου και αφού τα στάδια υλοποίησης ενός έργου προχωρήσουν, εάν ξαναμιλήσουν για το ίδιο θέμα, θα φροντίσουμε να πληροφορηθεί ολόκληρη η Χίος τι ακριβώς έγινε, πότε και πως. Έτσι, για να τελειώνουμε μια και καλή με αυτούς!

Στο λιμανάκι του Εμπορειού (Πυργί), πριν αρκετά χρόνια, κατασκευάστηκε πετρόκτιστο διαβατό, το οποίο οδηγεί από το κεντρικό ακρομόλιο προς το παρακείμενο εξωκκλήσι της Αναλήψεως του Κυρίου- Αγ. Ιωάννου Προδρόμου. Μιλάμε για ένα παραθαλάσσιο μονοπάτι περί τα 100 μέτρα. Αυτό, με την πάροδο του χρόνου έχει φθαρεί και τείνει να καταστραφεί. Απαιτείται η συντήρησή του, την οποία ευελπιστούμε, Δήμος Χίου & Λιμενικό Ταμείο να συμπεριλάβουν στο τεχνικό πρόγραμμα του 2026, ώστε να είναι έτοιμο το επόμενο καλοκαίρι. Δεν πρόκειται για καμία μεγάλη δαπάνη, είναι κάτι που μπορεί να γίνει ακόμη και με ίδια (δημοτικά) μέσα.

Πολλά μεταλλικά επιθέματα εφαρμογής (καπάκια) του δικτύου αποχέτευσης, επί του οδικού δικτύου της πόλης, έχουν φθαρεί (χαλαρώσει) και χρειάζονται αντικατάσταση, διότι χτυπούν διαρκώς με το πέρασμα των αυτοκινήτων. Και εκτός του ότι προκαλούν ασύστολα ηχορρύπανση στους περιοίκους, εγκυμονούν και κινδύνους για τους διερχόμενους οδηγούς. Ένα τέτοιο διαπιστώσαμε ότι υπάρχει στην οδό Στεφάνου Τσουρή 81-83. Ας το δει η ΔΕΥΑΧ και ας το αντικαταστήσει άμεσα.

Όταν κάποιος ανάδοχος έργου συμμετέχει σε μια διαγωνιστική διαδικασία για να πάρει κάποιο έργο, έχει προηγηθεί υποβολή προσφοράς, σύμφωνα με την μελέτη-τεχνική περιγραφή (η οποία αναφέρει το κόστος κάθε απαιτούμενου υλικού), συνεπώς συμμετέχει ξέροντας εκ των προτέρων ότι η δαπάνη- κόστος για αυτό είναι π.χ. η Α΄ για κάθε υλικό ανά κ.μ. Συνεπώς, εάν η προμήθεια του υλικού δεν υπερβαίνει την τιμή της μελέτης του έργου (με βάση την οποία έδωσε την προσφορά του ο ανάδοχος κι έτσι πήρε το έργο), γιατί πρέπει να αναζητείται υλικό από δημόσιο χώρο; Άρα, το ερώτημα που τίθεται (και που κανένας μέχρι σήμερα δεν απαντά) είναι: Το υλικό που ζητά ο ανάδοχος του έργου πωλείται (ανά κυβικό) σε μεγαλύτερη τιμή από αυτή της μελέτης και προσφοράς του; Εάν ναι, καλώς αναζητείται υλικό κι από αλλού. Εάν όχι, γιατί το συζητούν ως πρόβλημα; Από εκεί και πέρα κάθε "πολιτικάντης" (εκάστοτε φιλοκυβερνητικός) προκειμένου να καλύψει τη δική του πολιτική ανεπάρκεια (ημιτελή έργα, παρά τις συνεχείς παρατάσεις και τα "έξτρα μπόνους" για την ολοκλήρωσή τους) μπορεί να λαϊκίζει και το κοινό να τον …καμαρώνει! Έχετε παρατηρήσει ότι, όσους στοχοποιούν είναι εν δυνάμει πολιτικοί τους αντίπαλοι (πιθανοί συνυποψήφιοι) στο επόμενο ψηφοδέλτιο; Αυτό κάτι λέει… Τα συμπεράσματα αφήνουμε στον κόσμο…

"Έσπασαν" τα τηλέφωνα για το ποια είναι τα πέντε πρόσωπα που επιθυμούν να διεκδικήσουν το Δήμο στις επόμενες εκλογές. Υπομονή, μην βιάζεστε! Σας είπαμε ότι, θα γράψουμε αναλυτικά για κάθε μια περίπτωση σε προσεχές σημείωμά μας. Ονόματα δεν θα πούμε, όμως όσοι ασχολούνται με τα κοινά στη Χίο και γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, θα καταλάβουν αμέσως από τα γραφόμενα! Μόνο κάποιος ανίδεος περί τα τοπικά δεν θα είναι σε θέση να αντιληφθεί! Μην μας ζητάτε να σας πούμε προφορικά, δεν πρόκειται! Πάντως, το σύνθημά μας, για τις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές θα είναι <<οι 70άρηδες στα σπίτια σας! Καλά ήταν μέχρι σήμερα, ότι είχατε να δώσετε το δώσατε>>…!

Σε λίγες ημέρες και πάλι μαζί. Υγεία, χαρά και καλή καρδιά (προαίρεση)!-

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.

Ειδήσεις σήμερα

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ