Σημαντικές ενστάσεις για τη σκοπιμότητα, τον χαρακτήρα και την πρακτική εφαρμογή της νέας δημοτικής συγκοινωνίας στην περιοχή της Αμανής διατυπώνει η Επιτροπή Υπεράσπισης της Αμανής, μέσω αυστηρής ανακοίνωσης – παρέμβασης, η οποία έρχεται σε συνέχεια των δηλώσεων του Δημάρχου Χίου Γιάννη Μαλαφή και της επίσημης έναρξης του εγχειρήματος.
Η Επιτροπή αποδομεί με επιχειρήματα τον σχεδιασμό που τέθηκε σε εφαρμογή, σημειώνοντας ότι πρόκειται για μια πρωτοβουλία που, παρά τις θετικές προθέσεις, δεν πληροί τα ελάχιστα κριτήρια κοινωνικής δικαιοσύνης και λειτουργικής επάρκειας για τη συνολική κάλυψη της ευρύτερης περιοχής της Αμανής.
Η απόφαση του Δήμου Χίου να ενεργοποιήσει δημοτική συγκοινωνία στην Αμανή προέκυψε μετά από παρατεταμένη περίοδο συγκοινωνιακής απομόνωσης της περιοχής, λόγω της πλήρους αδυναμίας του υπεραστικού ΚΤΕΛ να καλύψει σταθερά τα δρομολόγια.
Η λειτουργία ξεκίνησε συμβολικά την 6η Οκτωβρίου 2025, ωστόσο συνοδεύτηκε από τεχνική βλάβη του λεωφορείου, η οποία κατέστησε αδύνατη την πραγματοποίηση του πρώτου δρομολογίου με το προβλεπόμενο όχημα. Το δρομολόγιο υλοποιήθηκε τελικώς με ταξί, γεγονός που –κατά την Επιτροπή– αποτυπώνει την έλλειψη οργανωμένης προετοιμασίας και επαρκούς τεχνικής πρόβλεψης.
Κεντρικό σημείο κριτικής της παρέμβασης αποτελεί το γεγονός ότι το πρόγραμμα συγκοινωνίας καλύπτει –μέχρι στιγμής– αποκλειστικά τη Βολισσό, ενώ για τα υπόλοιπα χωριά προβλέπεται μεταφορά κατόπιν τηλεφωνικού ραντεβού.
Η Επιτροπή Υπεράσπισης της Αμανής χαρακτηρίζει αυτήν τη ρύθμιση ως προσχηματική, υπογραμμίζοντας ότι «δεν συνιστά δημόσια συγκοινωνία, αλλά προσωρινή εξυπηρέτηση, που ακυρώνει τον ίδιο τον σκοπό του μέτρου». Επισημαίνει δε ότι μια τέτοια προσέγγιση εδραιώνει τον αποκλεισμό των μικρότερων κοινοτήτων της Αμανής, στερώντας τους κατοίκους τους από μια θεμελιώδη παροχή κοινωνικού χαρακτήρα.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αναφορά περί «πιλοτικής λειτουργίας» της συγκοινωνίας, για την οποία η Επιτροπή ζητά άμεσες διευκρινίσεις ως προς τη διάρκεια, τα κριτήρια αξιολόγησης και –κυρίως– τη δέσμευση για μονιμοποίησή της.
«Η Αμανή δεν χρειάζεται πειραματικά προγράμματα, αλλά σταθερές, αξιόπιστες και μακροπρόθεσμες λύσεις», αναφέρεται χαρακτηριστικά, με την Επιτροπή να συνδέει ευθέως το συγκοινωνιακό έλλειμμα με το δημογραφικό και κοινωνικό μαρασμό της περιοχής.
Στην ανακοίνωση κατατίθεται σαφής εναλλακτική πρόταση: η προμήθεια και λειτουργία μικρού λεωφορείου 10 θέσεων, το οποίο θα σταθμεύει στη Βολισσό και θα πραγματοποιεί καθημερινά σταθερά δρομολόγια προς όλα τα χωριά της Αμανής. Η πρόταση αυτή συνοδεύεται από τη θεμελιώδη θέση της Επιτροπής ότι «η συγκοινωνία δεν είναι εξυπηρέτηση, αλλά δικαίωμα αξιοπρεπούς ζωής».
Ταυτόχρονα, τονίζεται πως η μη διασφάλιση συγκοινωνιακής σύνδεσης οδηγεί αναπόφευκτα σε περιθωριοποίηση των κοινοτήτων, ενώ συνιστά ένδειξη θεσμικής αδιαφορίας της Πολιτείας και της Αυτοδιοίκησης απέναντι σε έναν από τους πλέον ευάλωτους κρίκους της περιφερειακής Χίου.
Η Επιτροπή Υπεράσπισης της Αμανής καλεί τον Δήμο Χίου να αναλάβει τις ευθύνες του και να προβεί σε τρεις σαφείς ενέργειες:
Άμεση αναθεώρηση του σχεδιασμού ώστε να καλύπτονται όλα τα χωριά της Αμανής με σταθερά, καθημερινά δρομολόγια.
Ρητή δέσμευση για μονιμοποίηση του μέτρου, χωρίς την ασάφεια της πιλοτικής εφαρμογής.
Αναγνώριση της συγκοινωνιακής πρόσβασης ως ζήτημα ισότητας, περιφερειακής συνοχής και κοινωνικής ευθύνης.
Η παρέμβαση καταλήγει με σαφή υπαινιγμό προς τη Δημοτική Αρχή, η οποία –κατά την Επιτροπή– αντιμετωπίζει το θέμα με όρους εντυπωσιασμού και όχι ουσίας.
Ακολουθεί αυτούσια η επίσημη ανακοίνωση της Επιτροπής:
Αμανή: Συγκοινωνία χωρίς τα χωριά δεν νοείται
Η εξαγγελία του Δήμου Χίου για τη λειτουργία δημοτικής συγκοινωνίας στην Αμανή είναι μια καλοδεχούμενη, αλλά ανεπαρκής πρωτοβουλία. Παρά τις καλές προθέσεις, δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων και αφήνει τα χωριά της Αμανής, για άλλη μια φορά, στο περιθώριο.
Η καθημερινή συγκοινωνία φαίνεται να περιορίζεται μόνο στη Βολισσό, ενώ για τα υπόλοιπα χωριά προβλέπεται μεταφορά μόνο κατόπιν “ραντεβού” των κατοίκων. Μια τέτοια ρύθμιση δεν συνιστά δημόσια συγκοινωνία, αλλά προσωρινή εξυπηρέτηση, που ακυρώνει τον ίδιο τον σκοπό του μέτρου.
Επιπλέον, η αναφορά σε «πιλοτική λειτουργία» εγείρει εύλογα ερωτήματα: ποια η διάρκειά της, ποια τα κριτήρια αξιολόγησης και ποια η δέσμευση για τη συνέχεια;
Η Αμανή δεν χρειάζεται πειραματικά προγράμματα, αλλά σταθερές, αξιόπιστες και μακροπρόθεσμες λύσεις.
Τα χωριά της Αμανής είναι ο πιο ευάλωτος κρίκος του νησιού. Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές και τη διαρκή πληθυσμιακή συρρίκνωση, η καθημερινή τους σύνδεση με τη Βολισσό και την υπόλοιπη Χίο είναι ζήτημα ισότιμης πρόσβασης, κοινωνικής συνοχής και περιφερειακής δικαιοσύνης.
Η απομόνωση αυτών των κοινοτήτων δεν είναι μόνο κοινωνικό, αλλά και θεσμικό πρόβλημα· δείχνει την απουσία και περιφρόνηση του κράτους σε ακριτικές περιοχές που εξακολουθούν να αποτελούν μέρος της ζωντανής περιφέρειας της χώρας.
Η μη μόνιμη παρουσία συγκοινωνίας στα χωριά ακυρώνει κάθε προοπτική επιβίωσης. Η διεύρυνση του προγράμματος πρέπει να προβλέπει τη λειτουργία μικρού λεωφορείου 10 θέσεων, που θα σταθμεύει στη Βολισσό και θα εκτελεί καθημερινά προγραμματισμένα δρομολόγια σε όλα τα χωριά της Αμανής. Μόνο έτσι θα υπάρξει πραγματική εξυπηρέτηση και ουσιαστικό αποτύπωμα για τους κατοίκους.
Η Επιτροπή Υπεράσπισης Αμανής καλεί τον Δήμο Χίου να:
Αναθεωρήσει άμεσα τον σχεδιασμό ώστε να καλύπτονται όλα τα χωριά της Αμανής με σταθερά δρομολόγια.
Δεσμευτεί ρητά ότι η συγκοινωνία δεν θα είναι πιλοτική, αλλά μόνιμη και συνεχής.
Αναγνωρίσει εμπράκτως ότι η παρουσία υπηρεσιών και μετακινήσεων στα χωριά είναι ζήτημα ισότητας και περιφερειακής ισορροπίας.
Η Αμανή δεν χρειάζεται προσωρινές εξαγγελίες, αλλά συνεχή παρουσία, υποδομές και ίσες ευκαιρίες για όλους τους κατοίκους της.
Η συγκοινωνία στα χωριά της Αμανής δεν είναι εξυπηρέτηση, είναι δικαίωμα αξιοπρεπούς ζωής.
Υ.Γ.: Η πρώτη μέρα λειτουργίας της δημοτικής συγκοινωνίας, όπως καταγράφηκε στα ρεπορτάζ των τοπικών μέσων ενημέρωσης, επιβεβαιώνει πλήρως τους φόβους μας. Η “πρεμιέρα” κατέληξε σε φιάσκο, καθώς το λεωφορείο έμεινε από βλάβη πριν καν ξεκινήσει, και οι επιβάτες κινήθηκαν με ταξί, ενώ ο ίδιος ο δήμαρχος φέρεται να δήλωσε ότι η βλάβη ήταν αναμενόμενη. Τα συμβάντα της πρώτης μέρας δείχνουν ότι μόνο σοβαρές, σχεδιασμένες και μόνιμες προσπάθειες μπορούν να αποδώσουν. Η Αμανή πρέπει να αντιμετωπιστεί όπως της αξίζει – με σχέδιο, φροντίδα και σεβασμό, όχι με πρόχειρες κινήσεις εντυπώσεων.
Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗΣ ΑΜΑΝΗΣ
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.