Παρελθόν

15/11/19 13:00

τελ. ενημ.: 15/11/19 13:04

Χιώτες πλοιοκτήτες στο τιμόνι της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών

Πέντε πρόεδροι και δεκάδες μέλη των Διοικητικών της Συμβουλίων εκ Χίου

Ένα ακόμη «πεδίον δόξης λαμπρόν» για τη χιώτικη πλοιοκτησία, η «Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών», έχει συσταθεί το 1916 με σκοπό, σύμφωνα με το καταστατικό της, την προστασία και προαγωγή των εν γένει συμφερόντων της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας.

Στις πρώτες αρχαιρεσίες του, πρόεδρος εξελέγη ο εξ Άνδρου Λεωνίδας Εμπειρίκος, ενώ στα 103 χρόνια λειτουργίας της Ένωσης συγκροτήθηκαν 53 Διοικητικά Συμβούλια και εκλέχθηκαν 16 Πρόεδροι, εκ των οποίων τέσσερις Χιώτες, με τον ενεργεία σήμερα κ. Θεόδωρο Βενιάμη. Παράλληλα δεκάδες συμπατριώτες μας, γνωστοί και επιτυχημένοι επιχειρηματίες του κλάδου, έχουν επανδρώσει αυτά τα 53 Διοικητικά Συμβούλια, συμβάλλοντας με την εμπειρία και τις γνώσεις τους στη γιγάντωση του κλάδου , του βασικότερου πυλώνα της εθνικής οικονομίας από συστάσεως ελληνικού κράτους.

Τα στοιχεία έχουν αντληθεί από την ιστοσελίδα της Ένωσης , όπως και τα βιογραφικά των πέντε Χίων Προέδρων της που ακολουθούν.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Ν. ΜΙΧΑΛΟΣ 1938 – 1946

Γεννήθηκε στη Χίο το 1870. Μετά τις σπουδές του, ασχολήθηκε με τις εμπορικές επιχειρήσεις της οικογένειάς του, ξυλεμπόριο, αλευρόμυλο και κεραμοποιείο. Αργότερα, όταν ο μεγαλύτερος αδελφός του Λεωνίδας, δραστηριοποιήθηκε στη ναυτιλία, συνεργάσθηκε μαζί του και τέθηκε επικεφαλής των οικογενειακών επιχειρήσεων μετά το θάνατό του τελευταίου το 1926. Η ναυτιλιακή του δραστηριότητα υπήρξε σημαντική τόσο από το Λονδίνο όσο και αργότερα από τη Νέα Υόρκη, με την απόκτηση και διαχείριση σεβαστού αριθμού πλοίων. Μεγάλη επίσης υπήρξε και η δραστηριότητα της Ανωνύμου Ναυτικής και Εμπορικής Εταιρείας «Μιχαλινός», την οποία οι Λεωνίδας και Κώστας Μίχαλος αγόρασαν από τον Ζωρζή Μιχαλινό– θείο της συζύγου του Κώστα Μίχαλου αμέσως μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η εταιρεία είχε αντικείμενο την εισαγωγή γαιανθράκων από την Αγγλία, αλλά διεύρυνε την δραστηριότητά της και είχε σημαντική παρουσία επί αρκετές δεκαετίες στο ναυτιλιακό χώρο με διευθυντή της τον Εμμανουήλ Θ. Μιχαλινό. Ο Κώστας Μίχαλος διακρίθηκε ιδιαίτερα στον κοινωνικό στίβο διαθέτοντας εν ζωή μεγάλα ποσά για την πραγματοποίηση κοινωφελών έργων. Με τη διαθήκη του άφησε μεγάλο μέρος της περιουσίας του σε κοινωφελή ιδρύματα και σωματεία της γενέτειράς του.

ΣΤΡΑΤΗΣ Γ. ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ 1960 – 1974

Γεννήθηκε στη Χίο το 1905. Ήταν γιος του εφοπλιστή και ευεργέτη της Χίου Γεωργίου Χατζηφραγκούλη Ανδρεάδη. Σπούδασε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ακολούθως στην πανεπιστημιακή σχολή της Νομικής και Πολιτικών Επιστημών στο Παρίσι, της οποίας το 1932 έγινε διδάκτωρ. Το 1934 διορίστηκε δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω. Το 1935 εκλέχθηκε καθηγητής του Διοικητικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και το 1939, καθηγητής της ίδιας έδρας στην Α.Σ.Ο.Ε.Ε. Αθηνών, στην οποία διετέλεσε και πρύτανης σε επτά περιόδους. Εκλέχθηκε επίσης ως πληρεξούσιος Χίου στην Εθνοσυνέλευση του 1935. Παράλληλα με την πνευματική του δραστηριότητα, ανέλαβε πρωτοβουλίες για να αναπτύξει τον οικογενειακό ναυτιλιακό όμιλο μετά το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Συγχρόνως ανέπτυξε μία πρωτοφανή, για τα ελληνικά δεδομένα, πολυδιάστατη επιχειρηματική δραστηριότητα, σε χερσαίες επιχειρήσεις με άξονα την Εμπορική Τράπεζα, τον έλεγχο της οποίας απέκτησε το 1952. Διετέλεσε επίσης πρόεδρος του ΔΣ της ασφαλιστικής εταιρείας «Φοίνιξ», αντιπρόεδρος των Ελληνικών Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων και πρόεδρος και διοικητής της Ιονικής και Λαϊκής Τράπεζας. Ίδρυσε μεταξύ άλλων το εργοστάσιο λιπασμάτων στη Νέα Καρβάλη Καβάλας και την Ελληνική Βιομηχανία Χυμών και Κονσερβών στην Κορινθία. Υπό τον έλεγχο του ομίλου των επιχειρήσεών του περιήλθαν επίσης η Τράπεζα Πειραιώς και η Τράπεζα Αττικής. Στην τραπεζική επιχειρηματική του δραστηριότητα, πιστώνεται επίσης και η ίδρυση της Τράπεζας Επενδύσεων με τη συμμετοχή και μεγάλων τραπεζών του εξωτερικού, το 1963. Τέλος, ο όμιλος του απέκτησε και τον έλεγχο της τράπεζας Commercial Bank of the Near East στο Λονδίνο. Οι χερσαίες επενδύσεις του Ανδρεάδη συμπληρώνονται με την ίδρυση το 1962 των Ναυπηγείων Ελευσίνος ως και η ανέγερση του ξενοδοχείου Hilton, που υπήρξε σταθμός για τον ελληνικό τουρισμό. Το 1989 πέθανε στο Παρίσι, σε ηλικία 84 ετών.

ΑΝΤΩΝΗΣ Ι. ΧΑΝΔΡΗΣ 1975 - 1981

Χιακής καταγωγής, γεννήθηκε στον Πειραιά το 1924, δευτερότοκος γιος του εφοπλιστή Ιωάννη Χανδρή. Αποφοίτησε από το Κολλέγιο Αθηνών το 1942 και ακολούθως σπούδασε ναυπηγός – μηχανολόγος στην Πολυτεχνική Σχολή της Λωζάννης από όπου αποφοίτησε το 1947.
Ακολούθως επιδόθηκε με τη συνεργασία του μεγαλύτερου αδελφού του Δημήτρη, στην ανασυγκρότηση της οικογενειακής ναυτιλιακής επιχείρησης η οποία είχε αποδεκατιστεί στη διάρκεια του πολέμου. Εργάστηκε ως τεχνικός υπεύθυνος ενώ πέρα από την ανάπτυξη του στόλου των ποντοπόρων φορτηγών πλοίων, από το 1959 ανέπτυξε εντυπωσιακή δραστηριότητα στην υπερωκεάνειο ναυτιλία με την δρομολόγηση του μεταναστευτικού πλοίου «Πατρίς» στη γραμμή Ελλάδος – Αυστραλίας, δημιουργώντας σε μία δεκαετία στόλο δέκα υπερωκεανίων τα οποία σταδιακά εργάστηκαν ως κρουαζιερόπλοια.
Σημαντικές επίσης υπήρξαν οι επενδύσεις του ομίλου Χανδρή στη χερσαία οικονομία. Δημιουργία αλυσίδας ξενοδοχείων υψηλών προδιαγραφών, δημιουργία και ανάπτυξη επισκευαστικής βάσεως στο Αμπελάκι της Σαλαμίνας, ίδρυση εργοστασίου κατασκευής καλωδίων, ίδρυση εργοστασίου μπύρας, βιομηχανία κρεάτων και άλλες δραστηριότητες.
Πραγματοποίησε χωρίς ιδιαίτερη προβολή σημαντικά έργα ευποιίας με επίκεντρο την ιδιαίτερη πατρίδα του και συμμετείχε δημιουργικά σε πλήθος δραστηριοτήτων. Μόνιμος εκπρόσωπος της κυπριακής κυβερνήσεως στον ΙΜΟ και στα Ηνωμένα Έθνη. Το 1980, λίγο μετά τον αιφνίδιο θάνατο του αδελφού του Μίμη Χανδρή, υποχρεώθηκε σε παραίτηση για λόγους υγείας. Απεβίωσε τον Δεκέμβριο του 1984 σε ηλικία μόλις 60 ετών.

ΓΙΑΝΝΗΣ Κ.ΛΥΡΑΣ 1997 - 2003

Γεννήθηκε το 1951 στο Λονδίνο και είναι γόνος παραδοσιακών ναυτικών οικογενειών από τις Οινούσσες και από τους δύο γονείς του, τον Κώστα Ι. Λύρα και τη Μαρίκα Δ. Πατέρα. Σπούδασε κοινωνικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο East Anglia, ενώ αργότερα έλαβε πτυχίο Master σε θέματα Μεταφορών.
Το 1975 δραστηριοποιήθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση, ενώ το 1979 εγκαταστάθηκε στα γραφεία της στον Πειραιά. Την ίδια χρονιά, σε ηλικία 28 ετών εκλέχθηκε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΕΕ, όταν ο τότε πρόεδρος Αντώνης Χανδρής επεδίωξε τη διεύρυνση του ΔΣ με αριθμό εκπροσώπων της νέας γενιάς.
Είναι μέλος της Διοικούσης Επιτροπής του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping) από το 1985, ενώ διετέλεσε αντιπρόεδρος από το 1989 έως το 1991. Τον Φεβρουάριο του 1997, ο Γιάννης Κ. Λύρας εκλέχθηκε πρόεδρος της ΕΕΕ, ο νεότερος σε ηλικία πρόεδρος στην ιστορία του σωματείου. Εκτός από την πολυετή ενασχόλησή του με την ΕΕΕ, είναι ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ενώσεως Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος (HELMEPA) έχοντας διατελέσει μέλος του Διοικητικού της Συμβουλίου επί μακρά σειρά ετών.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Ε. ΒΕΝΙΑΜΗΣ 2009 -

Θα ήταν άκαιρο και άκομψο η στήλη, ως «ΠΑΡΕΛΘΟΝ» να παρουσιάσει προσωπικότητα στην ενεργό δράση και μάλιστα μια πληθωρική φυσιογνωμία σαν τον εν ενεργεία Πρόεδρο της ΕΕΕ. Αφιερώματα και συνεντεύξεις στον ελληνικό και διεθνή τύπο παρουσιάζουν την πολυσχιδή επιχειρηματική διαδρομή του. Επιγραμματικά ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης γεννήθηκε στο Βροντάδο και είναι επικεφαλής του ομίλου Golden Union που ενσωματώνει τη ναυτική παράδοση τριών οικογενειών και χρονολογείται από την εποχή του μεσοπολέμου. Το 1977 δημιουργήθηκε το σημερινό επιχειρηματικό σχήμα από τη συνεργασία μελών των οικογενειών του Ελευθέριου Βενιάμη, του Ευάγγελου Ανδρεάδη και του Αλέξανδρου Γαβριήλ με τη συμμετοχή του Ισιδώρου Σαραντή. Ο νέος όμιλος έλαβε την επωνυμία Golden Union με επικεφαλής τον ίδιο. 

 

 

 

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση