Οικονομία

13/12/18 15:53

τελ. ενημ.: 13/12/18 15:58

«Να μετατρέψουμε την τουριστική πτώση σε δημιουργικό θυμό»

Ο επί σειρά ετών συνεργάτης του Tour Operator TUI, Πάρις Φούτσος, εξηγεί στον «π» πως η Χίος αποκόπηκε από τον τουριστικό χάρτη και δείχνει τον δρόμο μέσα από το παράδειγμα της Ρόδου.

Η ενασχόλησή του με τον τουρισμό ξεκινά ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Ο Πάρις Φούτσος, έχοντας σπουδάσει σε πανεπιστημιακό επίπεδο τον τουρισμό, είχε την ευκαιρία να δουλέψει σε έναν από τους μεγαλύτερους διεθνείς tour operator στον κόσμο, τη γνωστή εταιρεία TUI.

Η σχεδόν 20χρονη εργασιακή του εμπειρία είχε ως αποτέλεσμα να γνωρίσει εκ των ένδον τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι τουριστικοί κολοσσοί, να πάρει εμπειρίες από τη Ρόδο και να αντιληφθεί τους βασικούς κανόνες που ακολουθούν άλλα νησιά, που βλέπουν τις κλίνες τους να γεμίζουν ασφυκτικά ενώ οι μετοχές της Χίου στο τουριστικό χρηματιστήριο βρίσκονται μόνιμα στο ναδίρ.


Η πρώτη επαφή με τον τουρισμό και τα γραφεία της TUI στη Χίο

  • Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Χίο. Σπούδασα τουρισμό στο Ηράκλειο της Κρήτης γιατί ήταν η μεγάλη μου αγάπη. Ψάχνοντας για δουλειά, μου άνοιξε μία μεγάλη πόρτα, αυτή του υποκαταστήματος του μεγάλου tour operator TUI, που τότε διατηρούσε γραφεία στη Χίο, απέναντι από το παλιό ταχυδρομείο. Στη συνέχεια πήγα στη Μυτιλήνη, στον Μόλυβο, πάλι με την TUI και κατέληξα στη Ρόδο, στην οποία έμεινα μέχρι πέρυσι, όταν αποφάσισα να επιστρέψω στη Χίο.
  • Το 1999 οι αφίξεις τουριστών με πτήσεις τσάρτερ από το εξωτερικό ήταν περίπου 14.000, αριθμός ικανοποιητικός, αν σκεφτεί κανείς ότι φέτος είχαμε 1.500 τουρίστες, πέρυσι κανέναν και του χρόνου κινδυνεύουμε να ξεμείνουμε και πάλι από πτήσεις τσάρτερ. Την ίδια περίοδο στη Λέσβο ο αριθμός αυτός ήταν στους 70.000 τουρίστες.

Η Χίος έγινε ξαφνικά ακριβός προορισμός

  • Επειδή ακούω ξανά και ξανά για τις συνθήκες και τις υποδομές και το 1999 οι υποδομές και οι συνθήκες στο αεροδρόμιο της Χίου ήταν ίδιες με σήμερα. Άρα δεν φταίει ο διάδρομος ή τουλάχιστον όχι μόνο αυτός. Από το 2002 μέχρι σήμερα η TUI είχε οσμιστεί πρώτη την οικονομική κρίση που έρχεται και από ένα σημείο και μετά η Χίος δεν τους άφηνε κανένα κέρδος, σε αντίθεση με άλλα νησιά. Ουσιαστικά από τότε κι έπειτα επιδοτούσαν έναν ζημιογόνο προορισμό, αυτόν της Χίου κι έτσι αποφάσισαν να κλείσουν τα γραφεία τους στο νησί.
  • Ουσιαστικά αυτό που άλλαξε με την πάροδο του χρόνου είναι ότι το τουριστικό προϊόν της Χίου άρχισε να γίνεται πολύ ακριβό σε σχέση με τα απέναντι παράλια, τη Λέσβο και τη Σάμο. Αφενός δεν έγιναν οι κατάλληλες επενδύσεις σε επίπεδο ξενοδοχειακών υποδομών, αφετέρου κάποιοι δεν συνειδητοποίησαν τον κίνδυνο και θεώρησαν ότι μπορούν να αυξήσουν τις τιμές για να κερδίσουν περισσότερα, τη στιγμή που γειτονικά νησιά τις μείωναν.
  • Και τότε υπήρχαν αεροπορικές εταιρείες που μπορούσαν να προσεγγίσουν το αεροδρόμιο της Χίου, να αφήσουν κάποιους τουρίστες εδώ και να συνεχίσουν προς τη Λέσβο. Αυτές οι εταιρείες υπάρχουν και σήμερα, με τη διαφορά ότι περνάνε πάνω από τη Χίο και την παρακάμπτουν ως προορισμό. Πρέπει να γίνει σαφές ότι ο παρόν διάδρομος προσγειώσεων και απογειώσεων είναι αποτρεπτικός αλλά όχι απαγορευτικός για τα αεροσκάφη.
  • Το τουριστικό προϊόν πρέπει να ανταποκρίνεται στη λογική του value for money. Δηλαδή τα χρήματα που πληρώνω ως επισκέπτης να είναι ισότιμα των υπηρεσιών που μου παρέχονται και αυτό στη Χίο δεν συμβαίνει διότι με τα ίδια ή και λιγότερα χρήματα μπορεί κάποιος να πάει σε γειτονικούς προορισμούς με καλύτερες παροχές.

Σημασία έχει το τουριστικό προϊόν

  • Η αγορά στις πτήσεις τσάρτερ επιβάλλει μεγαλύτερα αεροπλάνα, κάτι που σημαίνει μεγαλύτεροι προορισμοί, με περισσότερους επιβάτες και περισσότερο τζίρο. Σε αυτό το σημείο ναι, χρειάζεται η επέκταση του διαδρόμου. Όμως ακόμα και αύριο το πρωί με ένα μαγικό τρόπο να είχε αναβαθμιστεί το αεροδρόμιο και πάλι δεν θα είχαμε πτήσεις τσάρτερ, γιατί αυτό που δεν έχει γίνει κατανοητό είναι ότι ο τουρισμός χτίζεται και δεν αποκτάται από τη μία μέρα στην άλλη. Ας φροντίσουμε λοιπόν να ετοιμαστούμε και να φτιάξουμε το προϊόν μας μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο του αεροδρομίου και όλα τα υπόλοιπα θα έρθουν μόνα τους.
  • Πρέπει πρώτα από όλα να οργανωθούμε ως τόπος. Να ξεκινήσουμε από τα απλά και βασικά, που είναι η σηματοδότηση, οι διαβάσεις πεζών, οι αίθουσες επιβατών, η εικόνα της πόλης μας και να περάσουμε σε άλλα ζητήματα, όπως είναι η καλλιέργεια της τουριστικής παιδείας. Δεν κρύβω ότι στις εκθέσεις που πηγαίνουμε στο εξωτερικό η εικόνα που έχουν οι άλλοι για τη Χίο είναι ότι πρόκειται για ένα νησί που δεν θέλει και δεν έχει ανάγκη τον τουρισμό. Όμως αυτό δεν ισχύει. Καλή η ναυτιλία, καλή και η μαστίχα όμως ο τουρισμός είναι μία ασφαλής πηγή εσόδων καθώς είναι η μόνη βαριά βιομηχανία που έχει απομείνει στην Ελλάδα της κρίσης.

Η περίπτωση της Ρόδου

  • Στη Ρόδο ζούσα 18 χρόνια. Η όποια επιρροή του Δήμου ή της Περιφέρειας στην κοινωνία ήταν πολύ έντονη. Τα έργα γίνονταν πάρα πολύ γρήγορα μόλις διαπιστώνονταν μία υπαρκτή ανάγκη για τους επισκέπτες αλλά και τους μόνιμους κατοίκους του νησιού. Δεν ξέρω αν παρέκαμπταν τη νομοθεσία αλλά αντίστοιχα μικροέργα ήπιων παρεμβάσεων, που εδώ κάνουν 1 και 2 χρόνια για να ολοκληρωθούν, εκεί γίνονταν το αργότερο σε ένα εξάμηνο.

Να μη μας φοβίζει ο τουρισμός

  • Ο τουρισμός δεν πρέπει να μας τρομάζει. Η Χίος είναι ένας απίστευτος προορισμός, απλά πρέπει να φτιάξουμε το προϊόν μας. Να μην ανησυχεί ο κόσμος ότι μπορεί το νησί να καταστραφεί από τον λεγόμενο μαζικό τουρισμό. Δεν θα έχει καμία συνέπεια το νησί αν κάνουμε ήπιες και λογικές παρεμβάσεις που θα μας αναβαθμίσουν γενικά σαν τόπο.
  • Προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει να κινηθούμε σε δύο κατευθύνσεις. Η πρώτη είναι να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε άμεσα, δηλαδή αύριο το πρωί, με τις υπάρχουσες υποδομές και η άλλη τι θα κάνουμε αν ολοκληρωθεί το αεροδρόμιο το 2023. Είμαι σίγουρος ότι η αναβάθμιση του αεροδρομίου θα συμπαρασύρει θετικά και τους εδώ επιχειρηματίες ώστε να επενδύσουν στην αναβάθμιση των ξενοδοχείων και των υποδομών γενικότερα.

Η ανάγκη για συνέργειες και ο Φορέας Τουρισμού

  • Οι Χιώτες επιχειρηματίες είναι δεδομένο ότι έχουν αντιληφθεί την ανάγκη αλλαγής γιατί πρώτα από όλα το ζουν όλο αυτό. Δεν έχουν να πληρώσουν τους υπαλλήλους, πασχίζουν για να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες και αναζητούν τρόπο να βγουν από αυτό τον λαβύρινθο.
  • Το πιο βασικό που λείπει από τη Χίο είναι οι συνέργειες. Πρέπει επιτέλους να πάμε όλοι μαζί να διεκδικήσουμε και να παλέψουμε για το καλό της Χίου. Να πάμε σε μία έκθεση και να δηλώσουμε ότι είμαστε παρόν ως προορισμός και να συζητήσουμε με τους tour operators τί χρειάζονται για να έρθουν στο νησί.
  • Δυστυχώς μέχρι σήμερα υπήρχε μία καχυποψία του ενός επαγγελματία απέναντι στον άλλον και αυτό είναι κάτι που πρέπει να σταματήσει. Πρέπει ο ένας να έχει εμπιστοσύνη στον άλλον και να ξέρουμε ότι, αν θα πάει κάποιος σε μία έκθεση ή σε μία παρουσίαση, δεν θα το κάνει για να διαφημίσει την επιχείρησή του αλλά θα το κάνει για το καλό της Χίου και του νησιού.
  • Ο φορέας Τουρισμού είναι μία αναγκαιότητα για το νησί που έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό. Υπάρχουν αξιόλογοι επαγγελματίες που μπορούν να πάνε τη Χίο ένα βήμα παραπέρα και να την καταστήσουν τουριστικό προορισμό. Αυτό το εγχείρημα αξίζει τη στήριξη όλων μας. Και αυτό το εγχείρημα θα πετύχει μόνο αν καταλάβει ο Χιώτης ότι δεν πάνε κάποιοι να φάνε χρήματα και να κάνουν διακοπές στις πλάτες άλλων.

Η Τουρκία και τα άλλα είδη τουρισμού

  • Για μένα η Τουρκία είναι καλοδεχούμενη αλλά είναι σαν παλάτι στην άμμο. Μπορεί να έχει ένα συν, λόγω μαζικότητας, όμως είναι ένας επισφαλής τουρισμός σε κάθε αλλαγή και κρίση όπως πολιτική ή οικονομική.
  • Ας μη μείνουμε όμως μόνο στην Τουρκία. Ας δούμε και το κομμάτι του εσωτερικού τουρισμού, που είναι ανεκμετάλλευτος, ειδικά αυτός από τη Βόρεια Ελλάδα. Η Χίος είναι ένας ιδανικός προορισμός για τους βορειοελλαδίτες και επιμένω ότι οι όποιες παρεμβάσεις θα πρέπει να γίνουν από τους βουλευτές μας για πιο τακτική σύνδεση με τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας.
  • Αφήνω τέλος τον θρησκευτικό τουρισμό, που δεν έχουμε ασχοληθεί καθόλου με αυτό το κομμάτι. Στην Ρόδο, για παράδειγμα, έρχονται συνεχώς τσάρτερ με Κύπριους τουρίστες για να δουν ιστορικά Μοναστήρια. Η Χίος, που διαθέτει βυζαντινά μοναστήρια και ναούς, δεν μπορεί να μην υπάρχει στον τουριστικό χάρτη και όλοι να πηγαίνουν στη Μυτιλήνη για να προσκυνήσουν τον Ταξιάρχη.

Να πάρουμε τα καλά από τα άλλα νησιά

  • Το νησί μας οφείλει να αλλάξει και θα το κάνει γιατί δεν μπορεί να αντέξει πλέον με την παρούσα κατάσταση. Αν συνεχίσουμε για τα επόμενα 3 χρόνια με αυτή την κατάσταση τότε θα επέλθει η πλήρης καταστροφή.
  • Οφείλουμε να δούμε τι κάνουν τα άλλα νησιά και να ακολουθήσουμε. Ένα από αυτά τα σημαντικά που δεν έχουμε κάνει είναι να τιμήσουμε τους ανθρώπους που έρχονται συστηματικά από το εξωτερικό στη Χίο, ακόμα και με μεγάλο οικονομικό κόστος, παρότι δεν υπάρχει απευθείας αεροπορική σύνδεση με την χώρα τους.
  • Υπάρχουν τουρίστες που έρχονται για 20 και πλέον χρόνια στο νησί, χωρίς κανείς να τους το έχει αναγνωρίσει. Άρα πρέπει να επενδύσουμε σε αυτούς τους ανθρώπους, να τους καλέσει ο Δήμος, να κυκλοφορήσει η φωτογραφία τους στα τοπικά μέσα, να επιστρέψουν στην πατρίδα τους και να πουν για ποιο λόγο επιλέγουν τη Χίο συστηματικά. Μόνο έτσι θα δημιουργηθεί μία κοινότητα repeaters που θα λειτουργήσει θετικά για το νησί στο εξωτερικό.

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση