Οικονομία

26/8/19 10:42

τελ. ενημ.: 26/8/19 10:44

Μαρίνα Χίου: Ένας μικρός Φλοίσβος στην καρδιά της πόλης

Ο σχεδιασμός και το χρονοδιάγραμμα μετά την οριστική παραχώρηση στον όμιλο Τσάκου

Η είδηση δημοσιεύτηκε στον έντυπο "π"
Η είδηση δημοσιεύτηκε στον έντυπο "π"

Πολλά θα μπορούσε κανείς να γράψει για την μαρίνα της Χίου. Σχεδόν τρεις  δεκαετίες έχουν παρέλθει από τότε που η Χίος θα γινόταν ένα από τα πρώτα νησιά του Αιγαίου που θα είχε μαρίνα τουριστικών σκαφών.

Ένας τόπος ναυτικών γνώριζε ίσως καλύτερα από κάθε άλλον πως να αναπτύξει και αυτό τον τομέα της ναυτιλίας. Παραστάσεις από όλο τον κόσμο που μεταφέρονταν στο νησί της μαστίχας από τις χιλιάδες των ναυτικών της, μία μακρά παράδοση καραβο – μαραγκών έτοιμη να ακολουθήσει τις σύγχρονες τάσεις και τις απαιτήσεις της επισκευής σκαφών και πλωτών μέσων.

Μία τοπική οικονομία ώριμη να επενδύσει με συνετό τρόπο στην ανάπτυξη του τότε νέου προϊόντος που εμφανίζεται στην Ελλάδα και ονομάζεται «θαλάσσιος τουρισμός».

Από το τότε στο σήμερα

Όμως τα χρόνια πέρασαν, οι τότε νέες γενιές που ετοιμάζονται να δραστηριοποιηθούν σε αυτόν τον επιχειρηματικό τομέα, αναλώθηκαν παρακολουθώντας μία εγκατάσταση να μετατρέπεται σε «μαρίνα φάντασμα» και να υποβαθμίζει μία ολόκληρη περιοχή.

Μαζί με την περιοχή υποβαθμίστηκαν και σχεδόν δύο ολόκληρες γενιές που ξέχασαν ή δεν έμαθαν ποτέ για αυτό το είδος  επαγγελματικής δραστηριότητας.

Σε όλο το διάστημα που μεσολάβησε αρκετά νησιά του Αιγαίου επένδυσαν ολοένα και περισσότερο σε αυτό που η Χίος πολλά χρόνια πριν ήταν έτοιμη να ξεκινήσει. Μαζί με την μαρίνα έσβησε και η ρότα του θαλάσσιου τουρισμού, του ναυταθλητισμού και μία σειρά επαγγελμάτων που θα μπορούσαν να δώσουν δημιουργικές θέσεις εργασίες στη Χίο.

Η «τρέλα» για την θάλασσα κάποιων ρομαντικών που αρνιόντουσαν πεισματικά να τα παρατήσουν, απλά έδωσε την ευκαιρία στους θαμώνες των καταστημάτων της παραλίας να ξεχωρίζουν ένα ιστιοφόρο από ένα μηχανοκίνητο και να αντιλαμβάνονται ότι η Aegean Regatta  είναι ένας αγώνας ιστιοπλοΐας και όχι κάποιο κίτρινο τυρί με προστατευόμενη ονομασία προέλευσης.

Η οικονομική κρίση έδωσε την χαριστική βολή στο υπό σύσταση τουριστικό προϊόν της Χίου και μαζί με αυτό έσβησε και κάθε ελπίδα ανάπτυξης κάποια λιμενικής υποδομής είτε στο κεντρικό λιμάνι της Χίου, είτε σε κάποιο από τα περιφερειακά καταφύγια κυρίως αλιευτικών σκαφών.

Η απόφαση του καπ. Παναγιώτη

Τα τέλη του 2018 φέρνουν στην Χίο μία πληροφορία που δημιουργεί προσδοκίες. Ο καπτ. Παναγιώτης Τσάκος, αρνούμενος να παραδεχθεί ότι η Χίος του έχει επαναπαυθεί στο τέλμα της, δίνει το σύνθημα. Είναι μόλις δύο μήνες που έχει εγκαινιάσει το πρώτο Ιδιωτικό μη Κερδοσκοπικό Ναυτικό Λύκειο της Ευρώπης, το TEENS και βάζει πλώρη για την «μαρίνα φάντασμα».

Ο όμιλος εταιρειών Τσάκου εκδηλώνει ενδιαφέρον στο ΤΑΙΠΕΔ μέσω της εταιρείας «Avlum» με τα υπόλοιπα να είναι γνωστά και ανήκουν πλέον στην ιστορία, καθώς ο διαγωνισμός έγινε, η διαχείριση της εγκαταλελειμμένης τουριστικής λιμενικής υποδομής πέρασε στην διαχείριση του ομίλου του για 40 έτη και πλέον έχει να τα βάλει με το ελληνικό θηρίο της γραφειοκρατίας ώστε να επενδυθεί στο νησί ένα ποσό που συνολικά θα ξεπεράσει τα 20 εκ. ευρώ.

Τα ερωτήματα εύλογα και αναμενόμενα, γιατί ένας τέτοιος οικονομικός κολοσσός ρίχνει στην Χίο χρήματα. Γιατί δεν ακολουθεί το παράδειγμα των άλλων χίων εφοπλιστών και να «γυρεύει» την δουλειά του. Θα έχει και την ησυχία του,  όταν επισκέπτεται το νησί του, εξάλλου με αυτές τις ιστορίες μεγάλωσε μία ολόκληρη γενιά. Μήπως βλέπει κάποια ευκαιρία; Ποιος θα μπορούσε να είναι ο λόγος που ο όμιλος εταιρειών επενδύει σχεδόν μισό πλοίο σε ένα νησί του ανατολικού αιγαίου;

Όσο και να ψάξει κανείς η απάντηση είναι μία και αυτό φαίνεται σε όλες τις ενέργειες του Καπετάνιου παρελθούσες, παρούσες και μέλλουσες. Πρώτα φτιάχνεις το μαγαζί σου και μετά ζητάς πελάτες, πρώτα φτιάχνεις το σπίτι σου, ώστε να ζεις εσύ καλά και μετά φωνάζεις καλεσμένους.

Η μαρίνα της Χίου πρέπει να ολοκληρωθεί για να δημιουργήσει την πλατφόρμα επάνω στην οποία η νέα γενιά θα ξανά μυηθεί και θα εξελίξει τα επαγγέλματα γύρω από το θαλάσσιο τουρισμό, τις επισκευές, την παροχή υπηρεσιών και ένα σύνολο επαγγελμάτων που σήμερα αγνοεί. Η μαρίνα της Χίου πρέπει να ολοκληρωθεί ώστε η περιοχή του Καστέλο να αποκτήσει μία δική της «Φάρκαινα», ένα χώρο που ο επισκέπτης θα απολαμβάνει το περίπατο του, το φαγητό του, τον καφέ του μπροστά σε ένα έντονα αναπτυσσόμενα κλάδο.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά της μαρίνας έχουν λίγο ως πολύ γίνει ήδη γνωστά. Η λιμενική εγκατάσταση θα αναβαθμισθεί, τα αβαθή στην είσοδο θα «βαθύνουν», ο χερσαίος χώρος θα μετατραπεί σε ένα μικρό Φλοίσβο με ήπια κτιριακή ανάπτυξη 7000 τ.μ. και ένας μικρός χώρος για επισκευές σκαφών θα προσφέρει τεχνικές λύσεις σε όσους επιλέξουν τον ελλιμενισμό τους εκεί.

Ο κάπτεν και η ομάδα του θα έχουν να παλέψουν με το ιερό τέρας της ελληνικής γραφειοκρατίας. Το master plan της μαρίνας θα πρέπει να εγκριθεί από την επιτροπή του τουριστικών λιμένων του υπουργείου τουρισμού και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από το υπουργείο περιβάλλοντος η όπως αυτό κάθε φορά επιλέγουμε να το λέμε ώστε να ξεχνάμε τις καθυστερήσεις του. Μετά από αυτά τα έργα μπορούν να ξεκινήσουν, με τις τρέχουσες προβλέψεις να λένε 12- 18 μήνες από τώρα. Είναι βέβαιο ότι η ομάδα του καπετάνιου, θα κάνει ότι μπορεί ώστε αυτό το διάστημα να μειωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχουμε λόγο να το αμφισβητήσουμε.

Ήδη σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «π» εταιρείες chartering αρχίζουν την προσέγγιση με τους υπεύθυνους της εταιρείας ώστε να προετοιμάσουν μία βάση για τα σκάφη τους, αυξάνοντας τους προτεινόμενους προορισμούς των πελατών τους.

Η αρχή έχει γίνει και αυτό το αντιλαμβάνεται ο καθένας (βλ. Ξενία), όμως το παράδειγμα του Καπετάνιου ας μην περιμένουμε αυτή την φορά να το ακολουθήσουν μόνοι οι υπόλοιποι εφοπλιστές, ας το ακολουθήσουμε όλοι όσοι σε αυτό τον τόπο επιμένουμε να αναζητάμε το διαφορετικό και που πιστεύουμε ότι εάν το νησί που μένεις σε γεμίζει τότε είναι μαθηματικό βέβαιο ότι θα γεμίζει από κόσμο.

Η μαρίνα της Χίου αποτελεί μία πύλη εισόδου για την Χίο, ίσως στην παρούσα φάση την πιο ώριμη για να ολοκληρωθεί. Ας μην ξεχάσουμε τις υπόλοιπες...

Δείτε επίσης