Κοινωνία

18/5/12 14:41

τελ. ενημ.: 21/5/12 9:25

«Ξέκαμε» ο ΑΚΑΜΑΣ (ΒΙΝΤΕΟ)

ΑΓΩΝΑΣ ΔΡΟΜΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΜΕΙΝΕΙ «ΑΝΟΙΚΤΗ ΠΛΗΓΗ» ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΧΙΟΥ - ΚΑΡΔΑΜΥΛΩΝ

Με το ενδεχόμενο της επ’ αόριστον διακοπής εργασιών απειλείται πλέον ανοιχτά το έργο της διάνοιξης του οδικού δικτύου Μερσυνιδίου – Συκιάδας, αφού τα τεράστια οικονομικά προβλήματα της αναδόχου εταιρείας «ΑΚΑΜΑΣ Α.Ε.», καθιστούν απαγορευτική τη συνέχισή του.

Αυτό τουλάχιστον προέκυψε ως συμπέρασμα από τη συνάντηση του αντιπεριφερειάρχη Χίου, Κ. Γανιάρη, με τον ιδιοκτήτη της Εταιρίας το πρωί της Τετάρτης, προκειμένου να βρεθούν εναλλακτικές λύσεις για την επανέναρξη των εργασιών και το έργο να ολοκληρωθεί απρόσκοπτα.

Η συγκεκριμένη εργολαβία αποτελεί έργο-σημαία της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου μεταξύ των οδοποιητικών έργων, ενώ περιλαμβάνεται και μεταξύ των  181 έργων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την εξέλιξη των οποίων παρακολουθεί προσωπικά ο πρόεδρός της Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.

Άφαντη η Τεχνική Υπηρεσία

Την ώρα που η αδυναμία εκτέλεσης εργασιών από την «ΑΚΑΜΑΣ μοιάζει σαν ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί, τινάζοντας το μεγαλύτερο εν εξελίξει έργο του νησιού στον αέρα, τόσο η προϊσταμένη των Τεχνικών Υπηρεσιών της Π.Ε. Χίου, Αρ. Τσικολή, όσο και η Επιτροπή Παρακολούθησης του έργου, παίζουν κρυφτό πίσω από τις δηλώσεις του Κ. Γανιάρη, αποφεύγοντας να απαντήσουν πειστικά στους κατοίκους της βόρειας Χίου που ανησυχούν ότι ο συγκεκριμένος οδικός άξονας για τα επόμενα χρόνια θα παραμείνει ανοιχτό εργοτάξιο.

 

«Φοβάμαι ότι θα μείνει ημιτελές»

Όπως ανέφερε στον «π» ο Κ. Γανιάρης, η ανησυχία που υπάρχει είναι πολύ μεγάλη καθότι η προοπτική της ολοκλήρωσης του έργου αμφισβητείται πλέον καθαρά από όλους, με πρώτη την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Β. Αιγαίου, που πιέζει την Εταιρεία να ολοκληρώσει έστω το γεφύρι του Παντουκειούς και να παραχωρήσει το έργο σε άλλη χιώτικη ή εκτός Χίου εταιρία.

«Από την πλευρά μας θα εφαρμόσουμε κατά γράμμα τη νομοθεσία περί δημοσίων έργων προκειμένου να προασπίσουμε τα συμφέροντα του Δημοσίου και να συνεχίσουμε απρόσκοπτα τα έργα.

Ο προϋπολογισμός είναι μεγάλος, ανέρχεται στα 6,1 εκ. ευρώ. Έχει περατωθεί μέρος των χωματουργικών εργασιών και έχει γίνει ο ξυλότυπος της γέφυρας αξίας 180.000 ευρώ.

Η μεγάλη μας αγωνία είναι να ολοκληρωθεί η γέφυρα και μάλιστα άμεσα. Θα δώσουμε μεγάλη μάχη γι’ αυτό. Θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια», υπογράμμισε ο κ. Γανιάρης.

 Προσφυγή στη δικαιοσύνη;

Αυτό είναι πλέον το ερώτημα που απασχολεί τις επιβλέπουσες αρχές, αφού μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2012 εκπνέει η προθεσμία της σύμβασης για την ολοκλήρωση της γέφυρας.

Σε διαφορετική περίπτωση η Εταιρεία θα κηρυχτεί έκπτωτη και θα κληθεί να καταβάλει αρκετά χρήματα, εκτός του γεγονότος ότι θα ρισκάρει τις εγγυητικές καταθέσεις, ύψους περίπου 3,2 εκ. ευρώ.

Στη σύσκεψη της Τετάρτης τόσο ο Κ. Γανιάρης όσο και οι υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας ζήτησαν από τον ιδιοκτήτη της Εταιρείας να ολοκληρώσει τη γέφυρα και να παραχωρήσει το υπόλοιπο έργο σε τρίτη εταιρία. Η συγκεκριμένη λύση φαίνεται ότι βρίσκει σύμφωνο και τον «ΑΚΑΜΑ», που πληροφορίες θέλουν τα στελέχη του να έχουν έρθει ήδη σε επαφή με τρεις τοπικές εταιρίες προκειμένου να αναλάβουν  το έργο της διάνοιξης.

 

Τα σενάρια

Τα κάστανα από τη φωτιά καλείται πλέον να βγάλει μόνος του ο Κ. Γανιάρης, αφού από τη μία πρέπει να επιλέξει αν θα κηρύξει έκπτωτη την ανάδοχο Εταιρία ή θα βρει αυτές τις ασφαλιστικές δικλείδες που θα επιτρέψουν έστω και την τμηματική ολοκλήρωση του έργου.

Με δεδομένα τα σημαντικά σφάλματα των τεχνικών υπηρεσιών, που δεν κατάτμησαν το έργο αλλά το «έδωσαν» ως ενιαία εργολαβία, πλέον τα περιθώρια για εξεύρεση λύσης είναι στενά.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η Π.Ε. Χίου θα πρέπει να αποφασίσει ή να κηρύξει έκπτωτη την «Ακάμας Α.Ε.» ή να μεσολαβήσει προκειμένου η ολοκλήρωση του γεφυριού να πάει σε υπεργολάβο και μετά το πέρας των εργασιών να πληρωθεί από τον αρχικό ανάδοχο ή η «ΑΚΑΜΑΣ» να ολοκληρώσει το γεφύρι και να παραχωρήσει το υπόλοιπο έργο με νέα σύμβαση σε τρίτη εταιρία.