Με μια ιδιαιτέρως σκληρή και πλήρως τεκμηριωμένη επιστολή-διαμαρτυρία, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ν. Χίου Α.Ε. στρέφεται ευθέως κατά της Δημοτικής Αρχής Χίου, κατηγορώντας την για θεσμικά ανεπίτρεπτη και διοικητικά καταχρηστική προσπάθεια υποκατάστασης του υφιστάμενου συγκοινωνιακού έργου που εκτελεί το ΚΤΕΛ, μέσω της σύστασης δημοτικής συγκοινωνίας στη Βόρεια Χίο.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το ΚΤΕΛ στο υπόμνημά του, πρόκειται για «απερίφραστα μεθοδευμένη και θεσμικά απαράδεκτη απόπειρα» της Δημοτικής Αρχής να αντικαταστήσει το ΚΤΕΛ Χίου, επικαλούμενη δήθεν «αδυναμία εκτέλεσης συγκοινωνιακού έργου». Το ΚΤΕΛ υποστηρίζει ότι δεν υφίσταται τέτοια αδυναμία και ότι πρόκειται για «υφαρπαγή έργου δημόσιας υπηρεσίας, το οποίο ήδη εκτελείται νόμιμα και θεσμικά κατοχυρωμένα» από την επιχείρηση.
Με αναφορά στα άρθρα 7, 8 και 9 του Ν. 2963/2001, το ΚΤΕΛ υπενθυμίζει ότι έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα εκτέλεσης υπεραστικών δρομολογίων, με βάση σχετικές αποφάσεις της Περιφέρειας. Επιπλέον, υπογραμμίζει ότι:
«Η δημιουργία δημοτικής συγκοινωνίας χωρίς τεχνοοικονομική μελέτη, χωρίς απόφαση Περιφέρειας και χωρίς έγκριση Υπουργείου είναι νομικά άκυρη και διοικητικά προσβλητέα».
Σύμφωνα με το υπόμνημα, η Δημοτική Αρχή:
Αρχικά αρνήθηκε να ανανεώσει τη σύμβαση των 80.000 ευρώ (για 3 δρομολόγια/εβδομάδα).
Στη συνέχεια, πρότεινε νέα σύμβαση με μειωμένο ποσό (67.000 ευρώ), παρά την αύξηση του λειτουργικού κόστους.
Το ΚΤΕΛ από την πλευρά του δήλωσε «επαναλημμένως διαθεσιμότητα εκτέλεσης του έργου με λογική και αναλογική τιμολόγηση».
Ωστόσο, η Δημοτική Αρχή, όπως σημειώνεται, προχώρησε τελικά στη δημιουργία νέας γραμμής, παρακάμπτοντας το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο και προκαλώντας «διοικητική σύγχυση και οικονομική σπατάλη».
Αντικείμενο σφοδρής κριτικής είναι και δημοσίευμα με τίτλο «Ο Δήμος Χίου αναλαμβάνει τη συγκοινωνία στην Αμανή – Τέλος η ασυνέπεια του ΚΤΕΛ», το οποίο χαρακτηρίζεται από την επιχείρηση «ψευδές και συκοφαντικό». Το ΚΤΕΛ ισχυρίζεται πως ουδέποτε αρνήθηκε την εκτέλεση δρομολογίων, αλλά ο Δήμος δεν κατέβαλε το προβλεπόμενο αντίτιμο, επιλέγοντας να δημιουργήσει «τεχνηέντως δυσχέρεια».
«Η προβολή του ΚΤΕΛ ως ‘ανεπάρκους’ είναι συκοφαντική, κατασκευασμένη και στοχευμένη για να νομιμοποιηθεί εκ των υστέρων μια ήδη ληφθείσα πολιτική απόφαση», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Η επιστολή φέρνει στο φως και την ύπαρξη εναλλακτικής λύσης μέσω του Νόμου 4974/2022 και του εθνικού σχεδιασμού μεταφορών. Συγκεκριμένα:
Η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου έχει ήδη αναθέσει τη σύνταξη μελέτης συγκοινωνιολογίου για όλη τη Χίο.
Η μελέτη κατατέθηκε στο Υπουργείο Μεταφορών, περιλαμβάνει όλες τις άγονες γραμμές και «θα χρηματοδοτηθεί χωρίς κανένα κόστος για τον Δήμο».
Η σχετική δράση εντάσσεται σε πανελλήνιο πρόγραμμα ενίσχυσης ΚΤΕΛ για άγονες γραμμές που εκτελούνται με ίδια μέσα και οικονομική ζημία.
Το ΚΤΕΛ καταγγέλλει ότι η επιλογή της Δημοτικής Αρχής να εμπλακεί με ίδια μέσα ή/και με υπεργολάβους σε έργο το οποίο «θα μπορούσε να παραμείνει στηριγμένο σε συμβατικό μηχανισμό με διπλάσιο οικονομικό όφελος», οδηγεί σε:
Απώλεια πόρων
Αύξηση κόστους
Ενδεχόμενη ποινική και διοικητική έκθεση των υπευθύνων
Χαρακτηρίζει την ενέργεια ως «καταχρηστική, άνευ αιτιολόγησης και με πολιτικά κίνητρα».
Στο τελικό σκέλος του υπομνήματος, η διοίκηση του ΚΤΕΛ Χίου καταγράφει τρεις σαφείς θέσεις:
«Αντιτίθεται ρητά και απόλυτα στην απόπειρα υποκατάστασης του έργου του από δημοτική συγκοινωνία».
«Ζητά την άμεση ανάκληση κάθε σχετικής απόφασης», πριν την εμπλοκή της Δικαιοσύνης και των αρμόδιων εποπτικών φορέων.
«Επιφυλάσσεται ρητά για την άσκηση κάθε νόμιμου δικαιώματός του», συμπεριλαμβανομένης της υποβολής καταγγελίας για παράβαση καθήκοντος.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.