Δραματική προειδοποίηση για την άμεση κατάρρευση του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Χίου Α.Ε. απηύθυνε σήμερα ο πρόεδρος της επιχείρησης Μανώλης Τσικαλάς, περιγράφοντας με μελανά χρώματα τη ζοφερή οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο οργανισμός, που επί δεκαετίες εξυπηρετεί τις ανάγκες μετακίνησης των κατοίκων του νησιού.
Όπως υπογράμμισε ο ίδιος, «βρισκόμαστε σε οριακό σημείο. Αν μέσα στις επόμενες δέκα ημέρες δεν υπάρξει θεσμική ή οικονομική στήριξη, σταματάμε κάθε δραστηριότητα».
Ο κ. Τσικαλάς επισήμανε ότι από τα δεκαεπτά λεωφορεία που διέθετε το ΚΤΕΛ, σήμερα λειτουργούν μόλις τρία, λόγω συνεχών βλαβών και αδυναμίας συντήρησης. Οι φθορές αποδίδονται στην κακή κατάσταση του οδικού δικτύου, που σε συνδυασμό με το κόστος καυσίμων και συνεργείων, καθιστούν αδύνατη τη διατήρηση της επιχειρησιακής λειτουργίας.
«Δεν μπορούμε να πληρώσουμε ούτε συνεργεία, ούτε πετρέλαια, ούτε μισθούς, ούτε τον ΕΦΚΑ, ούτε την εφορία. Χρωστάμε περίπου 100.000 ευρώ», σημείωσε, προσθέτοντας ότι ήδη υπάρχουν καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθών των εργαζομένων, ενώ τα έσοδα μετά βίας καλύπτουν τα καύσιμα για τα ελάχιστα δρομολόγια που εκτελούνται.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στη μείωση των εσόδων από τα μαθητικά δρομολόγια, η οποία επιδεινώθηκε εξαιτίας των επιλογών της εταιρείας για πληρωμή μέσω μαθητικών δελτίων. Παράλληλα, το επιβατικό κοινό έχει περιοριστεί δραστικά, με την πληρότητα στα περισσότερα δρομολόγια να μην ξεπερνά το 30%, ενώ το καλοκαίρι η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη, λόγω της διακοπής των σχολείων.
«Κάθε σπίτι έχει δύο και τρία αυτοκίνητα. Ο κόσμος δεν χρησιμοποιεί τα λεωφορεία. Οι επιβάτες είναι λίγοι, τα έσοδα ελάχιστα», είπε χαρακτηριστικά.
Σε έκτακτη γενική συνέλευση που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, οι μέτοχοι κατέστησαν σαφές ότι δεν προτίθενται να επενδύσουν νέα κεφάλαια, καθώς –όπως ανέφερε ο πρόεδρος– «έχουν ήδη βάλει πάρα πολλά χρήματα και δεν μπορούν να προσφέρουν άλλο». Το 56% των μετοχών ανήκει σε επενδυτές εκτός Χίου, ενώ το υπόλοιπο 44% ανήκει σε τοπικούς μετόχους.
«Αν δεν υπάρξει άμεση ενίσχυση από τον Δήμο ή την Περιφέρεια, η λειτουργία του ΚΤΕΛ δεν μπορεί να συνεχιστεί. Δεν υπάρχουν άλλα αποθέματα», ανέφερε, απευθύνοντας έκκληση προς κάθε αρμόδιο φορέα.
Το πλέον ανησυχητικό στοιχείο είναι ότι, σύμφωνα με τον Μανώλη Τσικαλά, η διοίκηση του ΚΤΕΛ έχει δώσει προθεσμία 10 ημερών για την εξεύρεση λύσης. Μετά το διάστημα αυτό, ακόμη και τα ελάχιστα δρομολόγια προς τα χωριά της Χίου θα σταματήσουν πλήρως.
Παρότι η επιχείρηση προσπαθεί να διατηρήσει ενεργό τον ελάχιστο αριθμό νόμιμων δρομολογίων –κυρίως για την εξασφάλιση της δυνατότητας μεταφοράς μαθητών από τον Σεπτέμβριο– τα διαθέσιμα λεωφορεία δεν επαρκούν για τις ανάγκες του νέου σχολικού έτους.
«Αν δεν πληρωθούν τα συνεργεία και ο ΕΦΚΑ, δεν μπορούμε να κυκλοφορήσουμε τα λεωφορεία, άρα δεν μπορούμε να διεκδικήσουμε ούτε κρατική αποζημίωση», τόνισε.
Το ενδεχόμενο πλήρους παύσης λειτουργίας αφήνει τους κατοίκους των χωριών της Χίου στον αέρα, χωρίς κανένα εναλλακτικό μέσο μετακίνησης, ιδίως ηλικιωμένους και ευπαθείς ομάδες.
«Δεν θέλουμε να μείνουν τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι και οι απομακρυσμένες κοινότητες χωρίς συγκοινωνία. Αλλά χωρίς στήριξη, αυτό είναι αναπόφευκτο. Το κράτος οφείλει να αναλάβει τις ευθύνες του», κατέληξε ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Χίου.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.