Κοινωνία

30/3/15 17:09

τελ. ενημ.: 31/3/15 16:45

Αντέχει αποκλειστικά από πατριωτικό ζήλο

• ΜΙΚΡΗ Η ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΚΑΚΗ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙΩΝ ΚΑΙ ΜΑΝΤΑΡΙΝΙΩΝ ΠΟΥ ΠΑΡΑΔΟΘΗΚΑΝ

Μεταξύ φθοράς κα αφθαρσίας βρίσκεται το εργοστάσιο χυμών Κάμπος Χίου, με ελλειμματικό οικονομικό και παραγωγικό ισοζύγιο. Στο οικονομικό έλλειμμα ο ισολογισμός του 2014 έκλεισε με ζημιά 2,5 εκ. ευρώ, όπως αποκαλύπτει ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, Γαβριήλ Ραυτόπουλος. Στο παραγωγικό, διευρύνεται το χάσμα της έλλειψης συνεργασίας με τους παραγωγούς του Κάμπου, οι οποίοι εξακολουθούν  να μην παραδίδουν τους καρπούς τους, επειδή, όπως υποστηρίζουν, οι τιμές αγοράς που προσφέρει το εργοστάσιο είναι χαμηλές και προτιμούν να τα αφήνουν να σαπίζουν.

Σανίδα σωτηρίας μπορεί να αποτελέσει για το εργοστάσιο μόνο μια πιθανή αναστροφή του κλίματος στις εξαγωγές. Το ερώτημα που έρχεται αυτόματα στα χείλη όλων είναι: θα ακολουθήσει τη μοίρα της Βαμβακουργίας και της ΒΙΑΛ; Η Χίος θα αποβιομηχανοποιηθεί εντελώς; Όχι, απαντάει ο Γ. Ραυτόπουλος. Στον πέμπτο χρόνο της λειτουργίας του η κατάσταση επιδεινώνεται, αλλά το εργοστάσιο δεν θα κλείσει.  

Επιδείνωση

«Το κρατάμε από αγάπη στον τόπο. Ο Δαμιανός Ζαννάρας είναι Χιολάτρης, αλλά και με την ελπίδα ότι κάποτε θα αλλάξει η κατάσταση στον τομέα των εξαγωγών».

Τα προβλήματα επιδεινώθηκαν από τα καιρικά φαινόμενα που αχρήστεψαν τους καρπούς, η παραγωγή είναι σχεδόν μηδενική, αλλά ο Γ. Ραυτόπουλος παραπονιέται για τη  συνεργασία με τους παραγωγούς.                                                                                                                               

Τεράστια ζημιά

«Μας έφεραν μόνο 30 τόνους πορτοκάλια. Το μανταρίνι είναι σε καλύτερη μοίρα, μας έφεραν 300 τόνους, βγάλαμε 140.000 λίτρα χυμό αλλά και αυτό δεν μας φτάνει. Τα έξοδα μας είναι μεγάλα, έχουμε 38 υπαλλήλους και δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε».

Μανταρίνια  αγόρασαν δύο φορές τον Ιανουάριο και το Φεβρουάριο και πορτοκάλια μία, την Τρίτη 24 Φεβρουαρίου.

Ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου είναι καυστικός.

«Τους είχαμε ειδοποιήσει έγκαιρα για την ημερομηνία παραλαβής πορτοκαλιών και μας έφεραν μόνο τριάντα τόνους. Δεν υπάρχει λόγος να πάρουμε και δεύτερη φορά. Ακόμη και 10 τόνους να μας φέρουν δεν γίνεται τίποτα. Είχαν τέσσερις - πέντε μέρες στη διάθεση τους, μπορούσαν να μαζέψουν πολύ περισσότερα αν ήθελαν. Η ζημιά μας είναι τεράστια».                                                                                                                           

Οι τιμές

Οι παραγωγοί διαμαρτύρονται ότι οι τιμές αγοράς που προσφέρει το εργοστάσιο είναι απαράδεκτα χαμηλές και ότι η οικονομική πολιτική που εφαρμόζει τους οδηγεί σε αδιέξοδα. Προτιμούν να τα αφήσουν να σαπίσουν.

«Φέτος τους δίνουμε 10 λεπτά το πορτοκάλι, 16 το μανταρίνι, παίρνουν και μία κρατική επιδότηση για τους καρπούς που παραδίδουν», δηλώνει ο πρόεδρος ο οποίος επισημαίνει το παρακάτω.

Στη Λακωνία οι παραγωγοί εισπράττουν 5 λεπτά το πορτοκάλι και εδώ τους δίνουμε το διπλάσιο. Δεν μπορούμε να βγούμε στην αγορά με τόσο υψηλό κόστος και τον εντονο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουμε».   

Η ποιότητα

Ο Γ. Ραυτόπουλος υποστηρίζει ακόμη και κάτι άλλο πολύ σημαντικό.

«Η Χίος παλιά εξήγαγε μόνο συσκευασμένο μανταρίνι. Με το πορτοκάλι μας παθαίνεις διάτρηση στομάχου. Ας δοκιμάσουν να πιούν δύο ποτήρια. Οι χυμοί και των δύο προϊόντων είναι πολύ κακής ποιότητας, πολύ όξινοι. Του πορτοκαλιού είναι 8-9 βαθμοί και συσκευασμένο προς πώληση πρέπει να είναι 15-15,5 βαθμοί . Ο χυμός του πορτοκαλιού μας πίνεται μόνο με την προσθήκη ζάχαρης. Η ΕΒΕΚ έβγαζε μόνο φρουτοποτό με 20% χυμό και πορτοκαλάδα συμπυκνωμένη με ζάχαρη. Ο ΑΣΕΧ έβγαζε μπουκαλάκια με ζάχαρη, ήταν αδύνατο να βγάλει φυσικό χυμό.  Το μανταρίνι είναι σε καλύτερη κατάσταση, αλλά και αυτό είναι πολύ όξινο».                                                                                                                                   

Η λύση

«Η λύση είναι το μιξάρισμα με εισαγόμενους χυμούς, που είναι γλυκύτεροι και φθηνότεροι από τους ντόπιους. Τους αναμιγνύουμε με τους δικούς μας  για να τους φέρουμε στην κατάλληλη οξύτητα. Αλλιώς δεν  πωλούνται. Αν δεν εισάγουμε χυμό, δεν θα έχουμε να πουλήσουμε, ούτε ποιοτικά, ούτε ποσοτικά. Είμαστε σε αδιέξοδο, δεν έχουμε άλλες επιλογές».