20.10.2025 6:27

Σύλλογος Δασκάλων: Αντιδράσεις για τις νέες ρυθμίσεις του ΥΠΑΙΘΑ για την ειδική αγωγή

Οργή από τον Σύλλογο Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χίου για την εγκύκλιο που περιορίζει δραματικά τις ώρες υποστήριξης στην Ειδική Αγωγή, συγχωνεύοντας ΠΣ και ΤΕ

Την έντονη αντίδρασή του εκφράζει ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χίου “Αδαμάντιος Κοραής”, αναφορικά με τη νέα εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ) και την ηλεκτρονική οδηγία προς τα ΚΕΔΑΣΥ, που ενισχύει περαιτέρω τον περιορισμό των παροχών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ). Όπως τονίζεται, η κυβέρνηση, με πρόσχημα τη «συμπερίληψη» και στο όνομα του περιορισμού κόστους, προχωρά σε μια σαρωτική αναδιάρθρωση των θεσμών Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ) και Τμημάτων Ένταξης (ΤΕ), στερώντας από τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρίες την ουσιαστική υποστήριξη που δικαιούνται.

Υποβάθμιση της εξατομικευμένης υποστήριξης

Με τον πρόσφατο νόμο 5224/2025, και ειδικά το άρθρο 117, προβλέπεται η αλληλοκάλυψη ρόλων μεταξύ ΠΣ και ΤΕ, οδηγώντας σε συγχώνευση αρμοδιοτήτων, χωρίς καμία παιδαγωγική ή επιστημονική τεκμηρίωση. «Μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ του τμήματος ένταξης. Ομοίως και μαθητές/τριες με εισήγηση για ΤΕ, μπορούν να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΠΣ», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ο Σύλλογος επισημαίνει ότι αυτό καταργεί στην πράξη τον εξειδικευμένο χαρακτήρα των δομών και οδηγεί σε εφαρμογές-παρωδίες της ένταξης. «Δύο εκπαιδευτικοί μέσα στην ίδια τάξη με 25 παιδιά – ποιον κοροϊδεύουν;», σημειώνεται στην ανακοίνωση, τονίζοντας ότι η ΠΣ δεν μπορεί να υποκαθιστά το εξατομικευμένο πρόγραμμα του ΤΕ και αντίστροφα.

Δραματική μείωση ωρών και ρόλου των εκπαιδευτικών

Με βάση την εγκύκλιο 122194/ΓΔ4 της 1ης Οκτωβρίου 2025, η υποστήριξη μαθητών μέσω ΠΣ περιορίζεται πλέον σε έως 5 ώρες εβδομαδιαίως, ακόμη και για περιπτώσεις που ως σήμερα καλύπτονταν με 24 ώρες, ενώ οι εκπαιδευτικοί του ΤΕ αναλαμβάνουν «γυρολόγοι» να μοιράζουν τον χρόνο τους σε πολλαπλές τάξεις. «Μαθητές με ΔΕΠΥ, αυτισμό και άλλες διαγνώσεις θα έχουν ίσως μία ώρα την ημέρα και τις υπόλοιπες ώρες θα είναι αφημένοι στην τύχη τους», υπογραμμίζει η ανακοίνωση.

Προβληματισμός επικρατεί και για την τύχη των ίδιων των εκπαιδευτικών της ΕΑΕ, καθώς – σύμφωνα με τον Σύλλογο – η κατεύθυνση αυτή οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε μείωση προσλήψεων και κατάργηση θέσεων, ενόψει και της λήξης των ΕΣΠΑ το 2027, χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για μόνιμη χρηματοδότηση.

Υπονόμευση του ρόλου των ΚΕΔΑΣΥ

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στην ηλεκτρονική οδηγία που απεστάλη στα ΚΕΔΑΣΥ, με την οποία ουσιαστικά απαγορεύεται η εισήγηση για συγκεκριμένο αριθμό ωρών υποστήριξης, αρχής γενομένης από 1/9/2025. Κατά τον Σύλλογο, η οδηγία αυτή «υποβαθμίζει τη δουλειά των επιστημονικών ομάδων και καταργεί τη δυνατότητα εξατομικευμένης παρέμβασης».

Στόχος αυτής της οδηγίας φαίνεται να είναι η αποφυγή καταγγελιών από γονείς, που – όπως σημειώνεται – έχουν αυξηθεί ραγδαία, λόγω της δυσαρμονίας μεταξύ διαγνώσεων και παρεχόμενης στήριξης.

Ιδεολογική επίφαση για μια οικονομική επιλογή

Ο Σύλλογος καταγγέλλει ότι η κυβερνητική στρατηγική χρησιμοποιεί την «έννοια της συμπερίληψης» για να δικαιολογήσει πολιτικές συρρίκνωσης, ενώ στην πράξη αποδυναμώνει το δημόσιο σχολείο. «Έτσι έγινε και στην Ιταλία και στην Πορτογαλία και τα δημόσια σχολεία διαλύθηκαν, προς όφελος των ιδιωτικών», αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Παράλληλα, υπογραμμίζεται ότι η αναλογία 1 εκπαιδευτικός προς 25 μαθητές είναι από τους βασικούς λόγους που δημιουργούνται μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες τώρα όχι μόνο δεν υποστηρίζονται επαρκώς, αλλά και επιτείνονται από τις νέες ρυθμίσεις.

Κάλεσμα για αντίσταση και ανατροπή

Ολοκληρώνοντας την ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος κάνει έκκληση προς την εκπαιδευτική κοινότητα, τους γονείς και τους φορείς να αντιδράσουν οργανωμένα, προκειμένου να ανατραπούν οι πολιτικές που αποδομούν το εκπαιδευτικό σύστημα και πλήττουν άμεσα τα δικαιώματα των πιο ευάλωτων μαθητών.

«Θέλουμε μόνιμους διορισμούς, επιστημονική στήριξη και ουσιαστική ένταξη, όχι πολιτικές αριθμών και εξοικονόμησης στην πλάτη των παιδιών μας», τονίζεται κλείνοντας.

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.

Ειδήσεις σήμερα

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ