Χίος Πόλη

23/2/18 12:06

τελ. ενημ.: 23/2/18 12:09

Το Ρεξ ως χώρος φιλοξενίας του πολιτιστικού αφηγήματος της Χίου

Μία ιδιαίτερα σοβαρή πρόταση για την αξιοποίηση ενός ιστορικού κτιρίου

Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της Ε. Χαζάκη παρουσία του επιβλέποντα καθηγητή Γ. Σπιλάνη.
Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της Ε. Χαζάκη παρουσία του επιβλέποντα καθηγητή Γ. Σπιλάνη.

Μία ξεχωριστή πρόταση για την αξιοποίηση του κτιρίου του κινηματοθεάτρου ΡΕΞ, παρουσίασε η μεταπτυχιακή φοιτήτρια Ευαγγελία Χαζάκη το απόγευμα της Πέμπτης στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Χίου.

Με κύριο θέμα της εργασίας της την αξιοποίηση των πόρων της Χίου και το πώς μπορούν αυτοί να αποκτήσουν προστιθέμενη αξία ώστε να μετατραπούν σε εμπορεύσιμα τουριστικά προϊόντα, η κα. Χαζάκη κατέληξε ότι το ΡΕΞ θα πρέπει να προταθεί ως τον χώρο που θα φιλοξενήσει το πολιτιστικό αφήγημα του νησιού.

Για την εργασία της καταγράφηκαν και αξιολογήθηκαν 93 πολιτιστικοί πόροι της Χίου και συγκεκριμένα 75 υλικοί και 18 άυλοι.

Το παράδειγμα του βοτσαλωτού

Θέλοντας να δώσει ένα χειροπιαστό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο θα πρέπει να αξιολογηθούν οι πόροι της Χίου, η Ε. Χαζάκη παρομοίασε αυτή τη διαδικασία με τη διαδικασία σύνθεσης ενός βοτσαλωτού. Όπως είπε, στην αρχή υπάρχει η πρώτη ύλη που είναι τα βότσαλα, στη συνέχεια επιλέγεις τα καλύτερα από αυτά, τα καταγράφεις, τα κατηγοριοποιείς και τέλος αρχίζεις να σχεδιάζεις και να συνθέτεις. «Το ίδιο», είπε, «γίνεται και με τους τουριστικούς πόρους του νησιού. Πρέπει να επιλέξεις τους καλύτερους και να τους συνθέσεις ώστε να παρουσιάσεις το πολιτιστικό αφήγημα στον επισκέπτη της Χίου».  

Οι βαθμολογίες

Παρουσιάζοντας τη βαθμονόμηση των πόρων του νησιού η Ε. Χαζάκη κατέταξε στην Βαθμολογία 8 την Παναγία Κρήνα, την Αγία Μαρκέλλα, τη Δασκαλόπετρα, τις Βίγλες, το όνομα του Αδ. Κοραή, τον ρουκετοπόλεμο, τις τοπικές εορτές και τις τουλίπες.

Στην βαθμολογία 9, το Βυζαντινό Μουσείο, το Παλάτι του Ιουστινιάνι, την αρχαιολογική συλλογή Βολισσού, το Citrus, τα Οθωμανικά Λουτρά, τη Βιβλιοθήκη Κοραής, το Ομήρειο, τη ναυτική παράδοση και τα εσπεριδοειδή.

Στη βαθμολογία 10, το Αρχαιολογικό Μουσείου, τα Μαστιχοχώρια, το Σπήλαιο «Συκιά», το Άγιο Γάλας, τον αριούσιο οίνο, το Κάστρο της Χίου, τον Εμπορειό, και τον Ανάβατο.

Στη βαθμολογία 11, το Μουσείο Μαστίχας, το ίδρυμα Τσάκος, τα Μονοπάτια και τις ορχιδέες.

Στη βαθμολογία 12 τη Νέα Μονή ως μουσείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco και στην ανώτερη βαθμολογία που ήταν το 14 κατατάχθηκε η Μαστίχα Χίου ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Unesco.

Το αφήγημα της Χίου

Από τη γενικότερη αξιολόγηση προέκυψε ότι οι κύριοι άξονες του αφηγήματος της Χίου θα πρέπει να είναι η Μαστίχα, η Ναυτιλία, τα μεσαιωνικά χωριά και ο Όμηρος.

Με δεδομένο μάλιστα ότι μέχρι σήμερα το αφήγημα της Χίου δεν είναι οργανωμένο κατά τρόπο τέτοιο που να γίνεται αντιληπτό στην ολότητά του από τους επισκέπτες του νησιού, προτάθηκαν 4 μοντέλα αφηγήματος.

Το πρώτο έχει ως επίκεντρο τη Χίο και τη σύνδεσή της με τον Όμηρο, τον μεσαίωνα, τη ναυτιλία και τη Μαστίχα.

Το δεύτερο έχει ως επίκεντρο τον Όμηρο και την ιστορική του σχέση με έννοιες που συνδέονται με το νησί, όπως ο Οινοποίωνας, η Ναυτιλία και η Φιλοξενία,

Το τρίτο βασίζεται σε τρεις άξονες. Τον τόπο που περιλαμβάνει το βιοτικό περιβάλλον και το οικιστικό. Το προϊόν που περιλαμβάνει τις καλλιέργειες του νησιού, την παραγωγή προϊόντων και το εμπόριο. Και τέλος τον άνθρωπο, που περιλαμβάνει την τοπική ιστορία, τον πολιτισμό, τη γλώσσα, τις κοινωνικές και οικονομικές δράσεις και τις αξίες.

Το τέταρτο και τελευταίο μοντέλο αφηγήματος είναι υπό τη μορφή της μηχανής του χρόνου. Σε αυτή την περίπτωση προτείνεται η παρουσίαση του πολιτισμού της Χίου, αντίστροφα. Δηλαδή από το σήμερα με βάση την υφιστάμενη κατάσταση του σύγχρονου πολιτιστικού περιβάλλοντος και προς τα πίσω στο ιστορικό παρελθόν. Σε αυτή την περίπτωση το ρόλο του αφηγητή θα μπορεί να έχει η ίδια η κοινωνία.

Η επιλογή ενός από τα 4 μοντέλα προϋποθέτει τη δημιουργία ενός τόπου που θα μπορεί να φιλοξενήσει το πολιτιστικό αφήγημα του νησιού. Έτσι προτάθηκε η αξιοποίηση του ΡΕΞ κατά τα πρότυπα μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων ή μεγάλων επαρχιών.

Κάτι τέτοιο μάλιστα όπως εξήγησε στους παριστάμενους ο επιβλέποντας καθηγητής της εργασίας Γ. Σπιλάνης, έχει τύχει θερμής υποδοχής από τουρίστες ευρωπαϊκών πόλεων και περιφερειών.

Δείτε επίσης