Χίος Πόλη

30/4/18 10:01

τελ. ενημ.: 30/4/18 10:02

Από τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό στην… πλαστική τέντα

Στο καλάθι των αχρήστων οι προτάσεις για το στέγαστρο της πιάτσας taxi στην πλατεία Βουνακίου.

Όταν το 2015 ο Δήμος Χίου αποφάσιζε να προκηρύξει αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τη δημιουργία στεγασμένου χώρου παραμονής οδηγών και επιβατών taxi, όλοι πίστευαν ότι ένα από τα κεντρικότερα σημεία της πόλης θα λάμβανε επιτέλους τη μορφή που του αξίζει.

 Η σωστή κίνηση του Δήμου, να καλέσει τους αρχιτέκτονες του νησιού σε έναν πρότυπο διαγωνισμό, ο οποίος συνοδεύονταν από βραβεία και εύφημες μνείες, είχε σαν αποτέλεσμα να κατατεθούν σειρά αξιόλογων προτάσεων, που θα έλυναν οριστικά ένα διπλό πρόβλημα. Πρώτα από όλα τη δημιουργία ενός ανθρώπινου χώρου αναμονής για τους οδηγούς taxi, που μέχρι σήμερα περίμεναν σκορπισμένοι κάτω από τη σκιά των πλατανιών και δευτερευόντως τη δημιουργία ενός σημείου αναμονής για τους επιβάτες.

Στο διαγωνισμό συμμετείχαν συνολικά 17 αρχιτέκτονες, εκ των οποίων στην τελική φάση επιλέχθηκαν οι 6, με τις αρχιτέκτονες Φιλία Γλύκα και Δανάη Γεωργούλη να παίρνουν το 1ο βραβείο του διαγωνισμού.

Ο διαγωνισμός κατακυρώθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο την Πέμπτη 26 Μαρτίου 2015 με την 205 απόφαση του Σώματος, δημιουργώντας βάσιμες ελπίδες ότι το έργο θα προχωρήσει άμεσα.

Τι προέβλεπε η μελέτη

Κεντρική ιδέα της πρότασης που κέρδισε το διαγωνισμό ήταν η ανάδειξη της ιστορικής σημασίας της περιοχής μέσα από μία κατασκευή, που ταυτόχρονα θα ανασύστηνε την έννοια του δημόσιου χώρου.

Το στέγαστρο που προέβλεπε η μελέτη θα χωροθετούνταν παράλληλα με το χώρο στάθμευσης των taxi σε σχήμα «Γ» και θα κατασκευάζονταν από οξειδωμένο κράμα χάλυβα (cor-ten). Στη μία πλευρά του θα έφερε εγχάρακτο χάρτη της Χίου και από την άλλη οθόνη ενημέρωσης των πολιτών.

Ο χώρος που θα καταλάμβανε το στέγαστρο θα ορίζονταν από βοτσαλωτή επιφάνεια, με το σκεπτικό ότι θα παραπέμπε στις βοτσαλωτές αυλές της παραδοσιακής χιώτικης αρχιτεκτονικής και θα δημιουργούσε συγχρόνως ένα ευχάριστο περιβάλλον για το χρήστη.

Τέλος, προτείνονταν η δημιουργία μικρού χώρου στάθμευσης ποδηλάτων, που θα αποτελούταν από χαμηλό ξύλινο στοιχείο.

Η σημερινή πραγματικότητα

Μετά από μία τριετία πλήρους απραξίας από την πλευρά του Δήμου και παρά τις πιέσεις των οδηγών taxi να προχωρήσει η δημιουργία ενός πλήρως λειτουργικού χώρου αναμονής για τους ίδιους αλλά και τους επιβάτες, η κατάσταση στην καρδιά του κέντρου της πόλης συνεχώς χειροτερεύει. Οι μεγαλόπνοες εξαγγελίες για οπτική συνέχεια της εικόνας του Κάστρου της πόλης με την είσοδο της Απλωταριάς αποδεικνύονται κενές περιεχομένου.

Μη έχοντας άλλη λύση, οι οδηγοί taxi αυτενέργησαν, έστησαν μόνοι τους (;) μία πλαστική τέντα για να προστατευθούν από τον καυτό ήλιο, τοποθέτησαν και τις αντίστοιχες κιτς πλαστικές καρέκλες, αδιαφορώντας προφανώς για την κακόγουστη εικόνα στο κέντρο της πόλης.

Τα ερωτήματα βροχή:

  • Συνηγόρησαν οι τεχνικές υπηρεσίες για τη συγκεκριμένη κατασκευή;
  • Διαθέτει και την άδεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, η οποία – κατά τα λοιπά – επιθυμεί να εκφράζει άποψη το ΚΑΣ μέχρι και για τα καταστήματα της Προκυμαίας;
  •  Άραγε αυτή ήταν η παρέμβαση πνοής που οραματίζονταν η δημοτική αρχή για το συγκεκριμένο σημείο;
  • Αν εξαρχής δεν υπήρχε η πρόθεση να υλοποιηθεί ένα αξιόλογο έργο, προς τι οι φανφάρες και οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί;

Δείτε επίσης