#Ευγενία Καλαγκιά - Μουρατίδου

Η Μπαμπάκα επιστρέφει στη Χίο

Παρουσίαση του βιβλίου της Ευγενίας Καλαγκιά - Μουρατίδου στο book cafe της Πυξίδας

Οι εκδόσεις Διάνoια παρουσιάζουν στο αναγνωστικό κοινό της Χίου το νέο βιβλίο της Ευγενίας Καλαγκιά - Μουρατίδου με τίτλο «Η Μπαμπάκα». Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου στις 18:00 στο book cafe του πολυκαταστήματος Πυξίδα, στην Απλωταριά 34. Για το βιβλίο θα μιλήσουν η ίδια η συγγραφέας και ο Γιάννης Μουρατίδης, επιμελητής.

Η «Μπαμπάκα» είναι ένα έργο που αντλεί από μνήμες, προφορικές αφηγήσεις και πραγματικά γεγονότα, συνδυάζοντάς τα με μυθοπλασία για να ανασυστήσει έναν κόσμο που χάνεται, αλλά παραμένει ζωντανός στις ιστορίες των ανθρώπων. Η συγγραφέας επιστρέφει στη λογοτεχνική σκηνή έπειτα από μια δεκαετία, με ένα βιβλίο που κουβαλά τα βιώματά της, τις απώλειες και τις προσωπικές της αντοχές, αλλά και την ανάγκη να αποκαταστήσει τη φήμη ενός προσώπου που σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή.

Η Ευγενία Καλαγκιά - Μουρατίδου παραχώρησε συνέντευξη στον Πολίτη, απαντώντας για το βιβλίο, τη διαδρομή της, αλλά και τις ιστορίες που γέννησαν τη «Μπαμπάκα».

 

Το βιβλίο παρουσιάστηκε στη φετινή έκθεση βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως. Τι υποδοχή είχε;

Δεν ήταν παρουσίαση όπως αυτή που πρόκειται να γίνει στην ΠΥΞΙΔΑ.

Ο εκδοτικός οίκος ΔΙΑΝΟΙΑ στα πλαίσια της συμμετοχής του στην έκθεση βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως, παρουσίασε τις εκδόσεις του. Μεταξύ άλλων και το δικό μου βιβλίο.

Αν και άγνωστη στο κοινό της πρωτεύουσας, με τίμησαν με την παρουσία τους τόσο φίλοι δικοί μου από την Αθήνα, όσο και δικοί τους φίλοι μαζί με περιπλανώμενους επισκέπτες και εν γένει βιβλιόφιλους οι οποίοι έδειξαν ενδιαφέρον για την έκδοση. Εντυπωσιασμένοι κυρίως από τον τίτλο με το θηλυκό άρθρο και συσχετίζοντάς το με το επώνυμο Μουρατίδου πίστευαν ότι πρόκειται για ποντιακή ή φαρασιώτικη λέξη, επειδή σε αυτές τις διαλέκτους τα αρσενικά ουσιαστικά έχουν θηλυκό άρθρο. Μάλιστα ως προς αυτό με πήραν τηλέφωνο από Μικρασιατική ομάδα που δραστηριοποιείται στα κοινωνικά δίκτυα να με ρωτήσουν αν υπάρχει συσχέτιση.

Φυσικά η πλοκή διαδραματίζεται στην καθ΄ ημάς Ανατολή αλλά ο τίτλος δεν συνυποδηλώνει κάτι Ποντιακό.

Άλλοι πάλι θεώρησαν ότι πρόκειται για το διαζευκτικό ή.

Τέλος μερικοί, αρκετά εμπνευσμένοι θα έλεγα χαριτολογώντας, σκέφτηκαν ότι το θηλυκό άρθρο η πλάι στο αρσενικό Μπαμπάς με χαϊδευτικό Μπαμπάκας μπορεί να παραπέμπει σε μυθιστόρημα ταυτότητας φύλου.

Η έκπληξή τους ήταν μεγάλη όταν τους εξήγησα ότι δεν ισχύει τίποτα από όλα αυτά.

 

Πώς προέκυψε η συνεργασία με τις εκδόσεις ΔΙΑΝΟΙΑ;

Η συνεργασία με εκδοτικό οίκο προέκυψε από παρότρυνση αναγνωστών και φίλων οι οποίοι εκτίμησαν τον τρόπο γραφής, μίλησαν και σε άλλους με θερμά λόγια για τα προηγούμενα δύο βιβλία οπότε, μετά από δική τους επιμονή, τόλμησα να κάνω αυτό το βήμα με τους όρους που ήθελα εγώ.

Ήρθα σε επαφή με κάποιους διάβασα τους όρους των συμβολαίων αλλά δεν ήταν αυτό που ήθελα.

Με τους περισσότερους εκδοτικούς, ο συγγραφέας χάνει τον έλεγχο της δημιουργίας του κι εγώ αρνούμαι να το δεχτώ.

Η πορεία μου ως τώρα στην αυτοέκδοση ήταν μια συνειδητή στάση.

Άλλωστε το Ταπεινών Εδέσματα πριν πάρει το δρόμο για το τυπογραφείο ήταν ήδη επιθυμητό από αρκετούς. Οι πωλήσεις του βιβλίου τους δικαίωσαν όπως δικαιώθηκα κι εγώ που αρνήθηκα να τους το παραχωρήσω χωρίς εξασφαλίσεις.

Ο εκδοτικός ΔΙΑΝΟΙΑ κάλυψε τις απαιτήσεις μου, με διαβεβαίωσε για όλα τα στάδια της έκδοσης, της κυκλοφορίας, αλλά και της πορείας του βιβλίου μέσα στο χρόνο, -το πιο σημαντικό στάδιο για μένα- κι έτσι συμφώνησα.

Η άψογη και έντιμη συνεργασία έφερε το αποτέλεσμα που θα κρατήσει ο αναγνώστης στα χέρια του, τη ΜΠΑΜΠΑΚΑ.

 

Μεσολάβησε μια δεκαετία από την κυκλοφορία του τελευταίου βιβλίου «Ταπεινών Εδέσματα». Γιατί τόσο μακρόχρονη αποχή;

Το βιβλίο ήταν σχεδόν έτοιμο εδώ και πολύ καιρό.

Όμως συνέπεσε με την εμφάνιση του κορωνοϊού που δεν επέτρεπε τη μετακίνηση και την προσωπική επαφή η οποία απαιτείται όταν πρέπει να αλιεύσεις πληροφορίες για πραγματικά γεγονότα.

Όταν πρέπει να μιλήσεις με ηλικιωμένους οι οποίοι κατατάσσονται στις ευπαθείς ομάδες στην οποία ανήκεις κι εσύ ή να μπεις σε κλειστούς χώρους όπως είναι οι Βιβλιοθήκες, τότε τα πράγματα γίνονται ακόμα δυσκολότερα.

Καλή η φαντασία, αφού πρόκειται για μυθοπλασία, αλλά και τα ιστορικά στοιχεία, ή τα προσωπικά βιώματα και οι εμπειρίες, είναι απαραίτητα.

Αφού εξομαλύνθηκε η κατάσταση με τον ιό, προέκυψε η αιφνίδια ασθένεια του συζύγου μου, νοσοκομεία, μεταφορά στην Αθήνα, απογοήτευση και τέλος η απώλειά του.

Μόλις περνά η περίοδος πένθους και ανοίγει το μυαλό, λες «πρέπει να σταθώ στα πόδια μου, να βρω τον εαυτό μου».

Κι ενώ έχω βρει τον εκδοτικό οίκο ΔΙΑΝΟΙΑ κι αρχίζουν όλα να μπαίνουν σε μια σειρά, τότε ξαναχτυπά η πόρτα γι΄ αυτό που όλοι απεύχονται, το Κακό, πολύ προσωπικό, εντελώς δικό μου.

Αθήνα, πολύωρο χειρουργείο, νοσηλείες, επιπλοκές, θεραπείες, παρενέργειες, πηγαινέλα.

Αυτή τη φορά πείσμωσα. Θέλεις ο φόβος ότι θα πεθάνω και δεν θα προλάβω να το δω να κυκλοφορεί, θέλεις ότι έπρεπε να κάνω κάτι για να μην σκέφτομαι τα άσχημα, πάτησα πόδι και είπα «θα το κάνω ό,τι κι αν γίνει».

 

Τι αποκομίσατε από αυτά τα δέκα χρόνια;

Η εμπειρία που αποκόμισα συνοψίζεται στο εξής συμπέρασμα:

Να μην φεύγεις από το στόχο σου, ό,τι και αν συμβαίνει στους ενδιάμεσους σταθμούς.

«Οι κάβοι είναι για να τους καβατζάρουμε».

 

Πώς προέκυψε η ιδέα για τη ΜΠΑΜΠΑΚΑ;

Η ιστορία της ΜΠΑΜΠΑΚΑΣ ήταν η αλικούντιση των παιδικών μου χρόνων. Πραγματική ιστορία που έφτασε στα όρια του θρύλου αφού μεγάλωσε πολλές γενιές παιδιών. Τότε που δεν είχαμε στο χωριό ρεύμα, βιβλία, ραδιόφωνο, τηλεόραση, εφημερίδες, περιοδικά, μόνο μια γιαγιά με το λιγοστό φως της γκαζόλαμπας και την πλούσια φαντασία, να μας μιλάει, να μας διδάσκει αυτά τα ελάχιστα που γνώριζε, να μας νουθετεί, να μας αγαπά δίχως όρια και διακρίσεις.

 

Τι πραγματεύεται το βιβλίο;

Ήθελα να αποκαταστήσω τη φήμη ενός ανθρώπου, του οποίου ο βίος είναι μυθιστορηματικός, δεδομένου ότι ζούσε σε μια κλειστή κοινωνία όπου αν υπάρχουν ακόμη υπερήλικες θα έχουν ακούσει γι’ αυτόν αντιφατικές πληροφορίες.

Έτσι συνέδεσα το αληθινό παραμύθι της Μπαμπάκας με τη δράση ενός από τους κεντρικούς ήρωες του βιβλίου, του Δαμιανού Τσαγκά.

Γεννήθηκε στα μέσα του 19ου και πέθανε στη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής, μόνος κι έρημος αν και είχε 10 παιδιά και χωρίς να του έχει αναγνωριστεί η προσφορά του.

 

Έχετε πλέον τρεις ενεργές σελίδες στο facebook. Γλωσσάριον της Λαγκαδούσικης Ντοπιολαλιάς, Ταπεινών Εδέσματα, και Μπαμπάκα. Θα δούμε καινούρια στο μέλλον;

Τα «θέλω» είναι πολλά ενώ τα «πρέπει» και «μπορώ» λιγότερα.

Αν ο Θεός μου δώσει χρόνια θα έχω κι άλλες σελίδες.

Υπάρχουν πολλά στα σκαριά και προσπαθώ να τα ολοκληρώσω.

 

Έρχονται άγιες μέρες προσεχώς. Κάποιοι συνάνθρωποί μας θα γιορτάσουν ολομόναχοι με συντροφιά ένα βιβλίο ή την τηλεόραση.

Κάποιοι ίσως να μην έχουν τα απαραίτητα για το γιορτινό τραπέζι. Τι μπορούμε να τους ευχηθούμε.

Αν είναι μόνοι από δική τους επιλογή, τότε δεν μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα παρά να τους ευχηθείς να περάσουν όσο πιο όμορφα μπορούν κάνοντας αυτό που θα τους χαροποιήσει.

Αν είναι μόνοι από ατυχία και δεν έχουν τα απαραίτητα του γιορτινού τραπεζιού, τότε ας παρηγορηθούν με τη σκέψη ότι δεν είναι οι μόνοι που ζουν σ’ αυτές τις συνθήκες. Ας αναρωτηθούν μόνο πώς να το αλλάξουν

Ανεργία, πόλεμοι, θεομηνίες έχουν τέτοια επακόλουθα, αλλά ζούμε ελπίζοντας σε καλύτερες μέρες όπως τα παιδιά του Ταπεινών Εδέσματα.

Θα ευχηθώ λοιπόν σε όλους τους υπόλοιπους τους έχοντες και κατέχοντες να στρέψουν το βλέμμα στους μη έχοντες.

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.

Ειδήσεις σήμερα

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ