2.8.2025 14:19

Ήρθε η ώρα να αποκτήσει η Χίος δημοτική συγκοινωνία

Τις τελευταίες μέρες κυριαρχεί στην τοπική επικαιρότητα η απόφαση του Υπεραστικού ΚΤΕΛ εν μέσω θέρους να περιστείλει δραστικά τα δρομολόγιά του προς τα χωριά του νησιού επικαλούμενο οικονομικές δυσκολίες και συσσωρευμένα χρέη 100.000 ευρώ καθώς και προειδοποιώντας για πλήρη παύση λειτουργίας στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Πάνω λοιπόν στο συγκεκριμένο θέμα θα ήθελα λοιπόν να καταθέσω δημόσια την άποψή μου.

Κατ’αρχάς εκφράζω τον προβληματισμό μου ως πολίτης για τη χρονική συγκυρία αυτής της ανακοίνωσης. Το υπεραστικό ΚΤΕΛ επικαλείται συσσωρευμένα χρέη καθώς και τη διακοπή των σχολικών δρομολογίων. Αυτά όμως δεν τα ήξερε 2 ή 3 μήνες πριν; Γιατί αφέθηκε η κατάσταση να φτάσει στο αμήν και να αναζητείται λύση την τελευταία στιγμή; Που αποσκοπεί η δραματικών τόνων ανακοίνωση στα τέλη Ιουλίου και ενώ το νησί και τα χωριά έχουν τον περισσότερο πληθυσμό από κάθε άλλο μήνα του χρόνου εκτός από έναν πειθαναγκασμό προς την τοπική αυτοδιοίκηση ώστε να σπεύσει να κουκουλώσει το πρόβλημα κάνοντας μια ακόμα ένεση ρευστότητας;

Ας πάμε όμως στην ουσία του προβλήματος.

Δυστυχώς σε αυτό το νησί πρέπει καθημερινά να ανακαλύπτουμε καθημερινά την Αμερική. Εξηγούμαι.

Οι αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες σε ένα αραιοκατοικημένο νησί είναι εξ΄ορισμού μια ζημιογόνος δραστηριότητα. Με εμπορικούς όρους κανένα λεωφορείο δεν θα πήγαινε ποτέ στις Αμάδες ή την Παρπαριά. Ωστόσο αυτή η ζημιογόνος δραστηριότητα είναι απαραίτητη ως κοινής ωφελείας και ως τέτοια πρέπει να επιχορηγείται από τον προϋπολογισμό του Δήμου και της Περιφέρειας με μέρος των εξόδων να καλύπτεται από εισιτήρια και διαφημίσεις.

Το να προσθέσει κανείς σε μια τέτοια εξίσωση μια ιδιωτική εταιρεία η οποία θα εκτελεί το εν λόγω μεταφορικό έργο και μάλιστα με όρους μονοπωλίου ή έστω ολιγοπωλίου, το μόνο που θα προσφέρει είναι η εν λόγω υπηρεσία να γίνει ακόμα πιο ακριβή!

Μια ιδιωτική εταιρεία, πολύ εύλογα, έχει ως σκοπό την αποκόμιση κέρδους για τους μετόχους της. Όταν η δραστηριότητα αυτή καθεαυτή είναι ζημιογόνος τότε αυτό το κέρδος προέρχεται από κάπου. Με άλλα λόγια το πληρώνουμε όλοι.

Ποια είναι λοιπόν η λύση του προβλήματος;

O Δήμος Χίου σε σύμπραξη με την Περιφέρεια θα πρέπει να προχωρήσουν στη σύσταση μιας και μοναδικής εταιρείας Δημοτικής Συγκοινωνίας που θα αναλάβει τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες στο νησί αντικαθιστώντας το Υπεραστικό και Αστικό ΚΤΕΛ Χίου. Αυτό θα πρέπει να γίνει με εξορθολογισμό δρομολογίων και προφανώς τακτική επιχορήγηση από την αυτοδιοίκηση Α΄ και Β΄βαθμού.

Προφανώς αυτό δεν μπορεί να συμβεί σε συνθήκες ξαφνικού θανάτου για προφανείς λόγους. Οπότε σε αυτή την περίπτωση οι αυτοδιοικητικοί φορείς θα μπορούσαν να εξετάσουν την έκτακτη χορήγηση ρευστότητας στο Υπεραστικό ΚΤΕΛ Χίου όχι όμως ως επιχορήγηση αλλά ως δανεισμό με αντάλλαγμα την εξαγορά των λεωφορείων ώστε να χρησιμοποιηθούν για το στόλο της μελλοντικής Δημοτικής Συγκοινωνίας μέσα στο επόμενο εξάμηνο,
 

Χρήστος Παπαχρήστου

01.08.2025


 

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.

Ειδήσεις σήμερα

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ