Οικονομία

25/3/18 9:07

τελ. ενημ.: 25/3/18 16:27

Πριν το τέλος του 2018 για πρώτη φορά παραγωγή υδατοδιαλυτής μαστίχας

Το χρονικό πλάνο ανάπτυξης των δράσεων του Κέντρου Έρευνας για τη μαστίχα έχει ορίζοντα ως το 2020. Ωστόσο η παραγωγή υδατοδιαλυτής μαστίχας, για πρώτη φορά στα χρονικά, είναι ήδη σε φάση υλοποίησης, έχει ξεκινήσει η μελέτη για τη δημιουργία των εγκαταστάσεων και την απόκτηση του απαιτούμενου τεχνολογικού εξοπλισμού. Εάν όλα κυλήσουν βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος, η γραμμή θα τεθεί σε λειτουργία λίγο πριν εκπνεύσει η τρέχουσα χρονιά.

Η πληροφορία περιλαμβάνεται σε εκτενές ρεπορτάζ της Μαρίας Ακριβού σε δημοσίευμα του «Φιλελεύθερου», το οποίο, μεταξύ άλλων, αναφέρει:

Τα τελευταία χρόνια καταγράφουν σταθερή ανάπτυξη σε επίπεδο κερδοφορίας και προχωρούν στην υλοποίηση τριετούς επενδυτικού προγράμματος 2,5 εκατομμυρίων ευρώ, που αφορά την ίδρυση κέντρου μαστίχας, μιας «γνωστικής γέφυρας» μεταξύ της ακαδημαϊκής και της βιομηχανικής κοινότητας.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μέσω του δικού τους πλέον εργαστηρίου θα μπορούν να κρατούν ένα σημαντικό κομμάτι της έρευνας για ιδιωτική χρήση, το οποίο θα αξιοποιείται για την παραγωγή νέων προϊόντων, πράγμα που μέχρι στιγμής γινόταν από τη Mediterra.

Το κέντρο έρευνας έχει συσταθεί ως νομικό πρόσωπο, έχει εκλεγεί το Διοικητικό Συμβούλιο, εκπονούνται οι οριστικές μελέτες για τη δημιουργία του και υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί αρχές του 2020.

 «Εξακολουθούμε να προετοιμαζόμαστε για την ενίσχυση της παρουσίας μας εντός και εκτός συνόρων, δίνοντας έμφαση στα παραφαρμακευτικά προϊόντα μας. Ηδη έχουν υπογραφεί πέντε συμφωνίες διανομής με τους αντίστοιχους οργανισμούς φαρμάκων διαφόρων χωρών του εξωτερικού και αξιολογούμε συμφωνίες με νέες αγορές στις οποίες δεν υπάρχει παρουσία» λέει στον «Φ» ο διευθύνων σύμβουλος των mastiha shop Γιάννης Μανδάλας, ο άνθρωπος που έχει συνδέσει το όνομά του με το θαυματουργό προϊόν της χιώτικης γης.

Τονίζει πως η Ε.Ε. είναι η περιοχή – στόχος, καθώς κινείται στο ίδιο κανονιστικό πλαίσιο με την Ελλάδα. «Τα αποτελέσματα στις ευρωπαϊκές χώρες είναι πιο γρήγορα και οι γραφειοκρατικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε λιγότερες. Παράλληλα, μιλάμε για αγορές πιο ώριμες με ένα ισχυρό καταναλωτικό κοινό» αναφέρει και προσθέτει πως στην Ελλάδα μπορεί οι καταναλωτές να υπολείπονται σε θέματα «fitness and wellness» σε σχέση με τις βόρειες χώρες, ωστόσο, έχουν σημειώσει βήματα προόδου, ως προς την αγορά προϊόντων που προάγουν την υγεία και είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με τη γεύση της μαστίχας.

Οι εξαγωγές σήμερα αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70% της παραγωγής και περιλαμβάνουν χώρες, όπως Σαουδική Αραβία, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Κύπρο. Σχολιάζοντας τις γεωπολιτικές εξελίξεις στη γείτονα Τουρκία, όπου τα mastiha shop διατηρούν θυγατρική εταιρεία χωρίς την ύπαρξη φυσικού καταστήματος, αλλά και του εμπάργκο στο Κατάρ, ο κ. Μανδάλας τονίζει πως δεν επηρεάζεται η δραστηριότητα της εταιρείας.

Ετησίως από το νησί της Χίου βγαίνουν 160 τόνοι μαστίχας -από 90 που ήταν το 2000- ενώ στον συνεταιρισμό μαστιχοπαραγωγών, που κατέχει το 53% του μετοχικού κεφαλαίου της επιχείρησης, υπάρχουν εν ενεργεία 2.000 παραγωγοί, που καλλιεργούν 900.000 δέντρα σε 45.000 στρέμματα, με το κάθε δέντρο να παράγει από 125 έως 180 γραμμάρια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η UNESCO ενέταξε υπό την προστασία της τη μαστιχοκαλλιέργεια, αναγνωρίζοντας την ευεργετική δράση της μαστίχας κατά των παθήσεων του πεπτικού συστήματος, τη συμβολή της στη στοματική υγιεινή, τη σημαντική αντιμικροβιακή και αντιφλεγμονώδη δράση της και το γεγονός ότι αποτελεί φυσικό αντιοξειδωτικό.

Παράλληλα, η μαστίχα Χίου συμβάλλει στην επούλωση τραυμάτων και στην ανάπλαση της επιδερμίδας, κάτι που ήταν γνωστό από την αρχαιότητα. Οι Αιγύπτιοι τη χρησιμοποιούσαν για την ταρίχευση των νεκρών, οι Ρωμαίοι και οι Τούρκοι έφτιαχναν οδοντογλυφίδες από ξύλο σκίνου για να καθαρίζουν και να λευκαίνουν τα δόντια τους, αλλά και να αρωματίζεται η αναπνοή τους, ενώ σήμερα η χρήση της έχει εξαπλωθεί στην παρασκευή φαγητών, γλυκών και ποτών.

Ο κ. Μανδάλας απέδωσε τη μακροβιότητα του brand, όχι μόνο στη μοναδικότητα του προϊόντος, αλλά και στην ομαδικότητα που χαρακτηρίζει τον συνεταιρισμό. «Σε μια χώρα που το συνεταιρίζεσθαι δεν τα έχει καταφέρει, δείξαμε ότι τελικά αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο μπορεί να λειτουργήσει στην πράξη και πως οι συνεταιρισμοί μπορούν να τα καταφέρουν εφόσον τα μέλη τους έχουν κοινό στόχο και όραμα».

Η δικαίωση θα έρθει, όταν ο σύνδεσμος κατορθώσει να εξαγάγει τελικά προϊόντα μαστίχας σε ολόκληρο τον κόσμο. «Εχουμε πολύ δρόμο ακόμα για να γίνει αυτό. Θα είμαστε χαρούμενοι όταν όλες οι κατηγορίες προϊόντων αποκτήσουν θέση στην παγκόσμια αγορά, και ας είναι και με άλλες μάρκες» καταλήγει.

Δείτε επίσης