Ειδήσεις

11/5/15 17:24

τελ. ενημ.: 11/5/15 17:24

"Να μη γίνει η ακριτική Ευρώπη θυσία στο βωμό των οικονομικά βιώσιμων επενδύσεων"

ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ ΧΡ. ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ ΣΕ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΟ ΦΟΡΟΥΜ

«Από την εποχή των επιδοτήσεων περνάμε οριστικά στην εποχή των εγγυήσεων. Το δημόσιο χρήμα πλέον δε θα αποτελεί άμεση χρηματοδότηση, αλλά εγγύηση είτε με τη μορφή χαμηλότοκων ή άτοκων δανείων είτε με τη μορφή εγγυήσεων έργων υψηλού ρίσκου».

Αυτό ήταν το κεντρικό μήνυμα της ομιλίας της Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, κας Χριστιάνας Καλογήρου στο Αναπτυξιακό – Επιχειρηματικό φόρουμ «ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ», που διοργανώνεται στην Αθήνα από την Πρωτοβουλία «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ» και την επενδυτική έκδοση «A-ENERGY INVESTMENTS», με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Μιλώντας με θέμα «Δημόσιες Επενδύσεις, ΕΣΠΑ και Περιφερειακή Ανάπτυξη», η κα Καλογήρου τόνισε ότι «η δημιουργία υποδομών αποτελεί αναγκαία και ικανή συνθήκη για τη στήριξη της όποιας προσπάθειας οικονομικής ανασυγκρότησης. Όμως για να έχουν αποτέλεσμα οι υποδομές αυτές, θα πρέπει να εφαρμόζονται ταυτόχρονα με ένα μοντέλο ανάπτυξης που δίνει έμφαση στις επιχειρηματικές επενδύσεις και τις διευκολύνει».

Σε άλλο σημείο της ομιλίας της τόνισε: «Τα προηγούμενα χρόνια δε δόθηκε η απαραίτητη σημασία στην Ελλάδα. Η οδική Εγνατία χρειάστηκε περισσότερο χρόνο για την ολοκλήρωσή της απ’ ό,τι χρειάστηκε ο Υπερσιβηρικός, το κομμάτι Πάτρα-Αθήνα της ΠΑΘΕ ακόμη κατασκευάζεται, τα μεγάλα λιμάνια της χώρας έμειναν ως είχαν. Και πολλά ακόμα δεν έγιναν ποτέ, όπως το λιμάνι του Σιγρίου στη Λέσβο, έργο πνοής που στο παρά πέντε αγωνιζόμαστε με κάθε μέσο για να εξασφαλίσουμε την υλοποίησή του».

Η Περιφερειάρχης στάθηκε ιδιαίτερα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, που όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, από αιμοδότης της ανάπτυξης τα προηγούμενα χρόνια κατέληξε τροχοπέδη ακόμα και για την υλοποίηση των έργων του ΕΣΠΑ τα τελευταία χρόνια, αφού είναι γνωστό ότι χωρίς ρευστότητα δεν υπάρχει ΠΔΕ και επομένως δεν υπάρχει και ΕΣΠΑ.

Επίσης δήλωσε: «Κατά τη διάρκεια του European Business Summit την προηγούμενη εβδομάδα στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργάνωσε η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, ο Αναπληρωτής Διευθυντής του ΟΟΣΑ για θέματα Περιφερειακής Ανάπτυξης, κ. Luiz de Mello, επεσήμανε την ανάγκη οι ελληνικές και ιδιαίτερα οι νησιωτικές Περιφέρειες να αναδείξουν ξεκάθαρα τα συγκριτικά τους πλεονεκτήματα, τα στοιχεία εκείνα που θα μπορούσαν να τις κάνουν ελκυστικές σε ιδιωτικές επενδύσεις. Βεβαίως το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι για τα περισσότερα ζητήματα –νομοθεσία, φορολογία, εργασιακά κτλ- οι Περιφέρειες δεν έχουν καμία αρμοδιότητα και μόνος υπεύθυνος είναι το ελληνικό κράτος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ωστόσο η αδήριτη ανάγκη ολοκλήρωσης των υποδομών, όχι μόνο στον τομέα των μεταφορών, αλλά και ιδιαίτερα στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας καθιστούν τη χώρα μας έναν ελκυστικό προορισμό ιδιωτικών επενδύσεων με την προϋπόθεση ότι οι διαθέσιμοι πόροι του ΣΕΣ, αλλά και των χρηματοδοτικών εργαλείων θα μπορέσουν να κινηθούν με ταχείς ρυθμούς, ώστε να ανταποκριθούν στις επενδυτικές ανάγκες όταν αυτές προκύψουν.

Χρειάζεται προσοχή στην επιλογή και ταχύτητα για τη δέσμευση των απαραίτητων κονδυλίων με έμφαση στην κοινωνική διάσταση. Προφανώς ένας αυτοκινητόδρομος π.χ. από τη Θεσσαλονίκη στη Σόφια θα βρει τα αναγκαία ιδιωτικά κεφάλαια να χρηματοδοτηθεί, το ίδιο και ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Αθήνας με την Πάτρα. Τι θα γίνει όμως με τον οδικό άξονα Μυτιλήνη – Πέτρα, την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Χίου με τη Μυτιλήνη, της Σάμου με την Πάτμο, της Λήμνου με τη Χίο; Πώς θα χρηματοδοτηθεί στο μέλλον το ιατρικό κέντρο στους Φούρνους ή μια μονάδα παραγωγής ηλεκτρισμού σε κάθε νησί; Θα θυσιάσουμε την ακριτική Ευρώπη στο βωμό των βιώσιμων οικονομικά επενδύσεων;»

Κλείνοντας την ομιλία της τόνισε: «Το μόνο όπλο που διαθέτουμε στην παρούσα στιγμή είναι η ταχύτατη εκκίνηση και υλοποίηση του προγράμματος συγχρηματοδοτούμενων έργων –του ΣΕΣ- με ρόλο διττό: Στήριξη της ιδιωτικής οικονομίας με ικανούς πόρους και ταυτόχρονα διευκολύνσεις θεσμικούς χαρακτήρα για καινοτόμα ανάπτυξη όπως κεφάλαια εκκίνησης, κεφάλαιο κίνησης κλπ, αλλά και υλοποίηση δημοσίων επενδύσεων που λειτουργούν συμπληρωματικά στις παρεμβάσεις οικονομικής ανάπτυξης, για δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα, ενταγμένων οργανικά μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο εθνικού σχεδιασμού».

Δείτε επίσης