20.6.2025 12:24

Ζήτημα χρόνου τα "πράσινα" πλοία στο Αιγαίο

Σημαντικές παρεμβάσεις από τον Υφυπουργό Ναυτιλίας στο 2ο Chios International Shipping Summit – Στο επίκεντρο η απανθρακοποίηση και η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου

Την ανάγκη μετάβασης της ελληνικής ακτοπλοΐας σε ένα νέο, βιώσιμο και τεχνολογικά προηγμένο μοντέλο, υπογράμμισε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, κατά την τοποθέτησή του στο πλαίσιο του 2ου Chios International Shipping Summit, που πραγματοποιείται στο Αμφιθέατρο «Γιάννης Καραλής» του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Η παρέμβαση του κ. Γκίκα επικεντρώθηκε στην ευρωπαϊκή και εθνική στρατηγική για τη δημιουργία ενός στόλου «πράσινων πλοίων», αλλά και στην επιτακτική ανάγκη για την ολοκληρωμένη ανανέωση του γερασμένου ακτοπλοϊκού στόλου, με έμφαση στις ενδονησιωτικές συνδέσεις.

Δημόσιος και ιδιωτικός τομέας «πλευρικά» στην απανθρακοποίηση

«Εδώ και καιρό συζητάμε το ζήτημα της αποανθρακοποίησης της ναυτιλίας, με τις προκλήσεις που αυτή συνεπάγεται. Πλέον, έχουμε εισέλθει στη φάση της υλοποίησης και, παρά τις δυσκολίες, βαδίζουμε σε ένα σταθερό μονοπάτι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Υφυπουργός, προτάσσοντας τη σημασία μιας συλλογικής, θεσμικής και χρηματοδοτικής δέσμευσης, με συμμετοχή τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως γνωστοποίησε, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα φιλόδοξο εγχείρημα κατασκευής νέων πράσινων πλοίων μέσω ΣΔΙΤ, τα οποία θα εξυπηρετούν γραμμές δημόσιας υπηρεσίας και την ενδονησιωτική συγκοινωνία. Στόχος είναι η υπογραφή συμβάσεων δεκαετούς διάρκειας, που θα επιτρέψουν σταθερή χρηματοδότηση και θα εγγυώνται τη βιωσιμότητα των δρομολογίων.

Χρηματοδοτικό πλάνο 1 δισ. ευρώ για πράσινες ναυπηγήσεις

Ο κ. Γκίκας αποκάλυψε ότι το συγκεκριμένο έργο παρουσιάστηκε τον περασμένο Μάρτιο στο Λονδίνο, προσελκύοντας έντονο ενδιαφέρον. Το χρηματοδοτικό του σχήμα προβλέπει πόρους της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκά κονδύλια και άλλα 500 εκατ. ευρώ από τον ιδιωτικό τομέα. «Αυτό είναι ένα πρόγραμμα εθνικής σημασίας και πρέπει να το αγκαλιάσουμε όλοι. Τα νέα πλοία δεν θα καίνε πετρέλαιο, θα είναι απολύτως πράσινα και τεχνολογικά σύγχρονα», τόνισε.

Προετοιμασία για την επόμενη μέρα στην ακτοπλοΐα

Παράλληλα, το Υπουργείο εργάζεται στην κατεύθυνση του σχεδιασμού για την ευρείας κλίμακας ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, με τον Υφυπουργό να παραδέχεται ότι «ο στόλος είναι γερασμένος και απαιτείται άμεση παρέμβαση».

Όπως ανέφερε, βρίσκεται σε εξέλιξη μια μεγάλης κλίμακας μελέτη, η οποία όχι μόνο καταγράφει την υφιστάμενη κατάσταση, αλλά προτείνει συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία για την επόμενη ημέρα, συμπεριλαμβανομένων λύσεων όπως ο εκσυγχρονισμός υφιστάμενων σκαφών (retrofit) ή η κατασκευή ολοκαίνουργιων πλοίων.

«Πολύ σύντομα θα έχουμε στα χέρια μας τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της μελέτης, που θα αποτελέσει οδηγό για τις επόμενες κινήσεις του Υπουργείου, αλλά και για την προσέλκυση επενδύσεων», επισήμανε ο κ. Γκίκας.

Η Χίος στο επίκεντρο των εξελίξεων

Το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με το Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών έχει αναδειχθεί σε σημείο αναφοράς για τον επιστημονικό διάλογο στον χώρο της ναυτιλίας, με ισχυρή δικτύωση στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική κοινότητα.

Η παρουσία του Υφυπουργού Ναυτιλίας και η εξαγγελία σημαντικών πρωτοβουλιών αποτυπώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να ενισχύσει θεσμικά και χρηματοδοτικά τον κλάδο, δίνοντας έμφαση τόσο στην καινοτομία όσο και στην περιβαλλοντική υπευθυνότητα.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ