Ναυτιλία

19/7/18 11:30

τελ. ενημ.: 19/7/18 11:47

Η Χίος πρωτοπορεί στην ευρωπαϊκή ναυτική εκπαίδευση

Το εκπαιδευτήριο του Ομίλου Τσάκου φέρνει το νησί στο προσκήνιο της ναυτικής εκπαίδευσης ανοίγοντας νέους ορίζοντες

Σε εποχές οικονομικής κρίσης ο καπ. Παναγιώτης Τσάκος συνεχίζει να επενδύει στη Χίο. Η νέα πρωτοβουλία του ναυτιλιακού κολοσσού που ο ίδιος ίδρυσε μέσα από ακατάπαυστη δουλειά, έρχεται να ενισχύσει το όραμα του Καρδαμυλίτη καπετάνιου, που δεν είναι άλλο από την εδραίωση της Χίου ως κέντρο ναυτικής παράδοσης, έρευνας, εκπαίδευσης και ανάπτυξης.

Ακόμα και αν η δημιουργία του πρώτου ιδιωτικού ναυτικού λυκείου της Ευρώπης στη Χίο αποτελεί από μόνο της ένα δύσκολο εγχείρημα, άλλο τόσο δύσκολο φάνταζε μέχρι πρόσφατα η υλοποίησή του μέσα σε χρονικό διάστημα λιγότερο του ενός έτους.

Όμως το νέο εκπαιδευτήριο του Ομίλου είναι πλέον έτοιμο να συστηθεί στο κοινό και να υποδεχτεί στις τάξεις του τους πρώτους 30 μαθητές, αυτούς που σε λίγα χρόνια θα αποτελέσουν τους πυλώνες πάνω στους οποίους θα στηριχθεί η λειτουργία του Ομίλου Τσάκος.

Η λειτουργία του Ναυτικού Λυκείου

Η έναρξη λειτουργίας του ναυτικού λυκείου θα πραγματοποιηθεί τον προσεχή Σεπτέμβριο, με τη φοίτηση των μαθητών της Α’ Λυκείου, ενώ το Σεπτέμβριο του 2019 θα ενταχθεί στο πρόγραμμα και η Β’ Λυκείου και το Σεπτέμβριο του 2020 το Λύκειο θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία και με τις τρεις τάξεις και τις ειδικότητες Πλοιάρχου και Μηχανικού Ε.Ν..

Σε κάθε τάξη θα υπάρχουν δύο τμήματα των 15 ατόμων ώστε το 2020 η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δομή να αριθμεί πλέον 90 μαθητές και μαθήτριες.

Το Λύκειο, με διακριτικό τίτλο TEENS, θα αναλάβει τη μόρφωση των μαθητών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και τις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας αλλά και ένα πρότυπο πρόγραμμα συμπληρωματικής σύγχρονης ναυτικής παιδείας, που θα εξασφαλίζει τη σύνδεση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τις ανάγκες του σύγχρονου ναυτικού, έτσι όπως οριοθετείται από τους διεθνείς ναυτικούς κανονισμούς, τα διεθνή πρότυπα και τις σύγχρονες προκλήσεις.

 Εγκαταστάσεις και υποδομές

Οι εγκαταστάσεις του Λυκείου, συνολικής επιφάνειας 750 τ.μ., βρίσκονται στην περιοχή της Φάρκαινας, νότια του κέντρου της Χίου, επί της οδού Αεροπόρου Χρήστου Ροδοκανάκη 38. Η σύγχρονη αισθητική και εργονομία αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά των κτηριακών εγκαταστάσεων του Λυκείου, του οποίου οι χώροι είναι κατάλληλα διαμορφωμένοι ώστε να ανταποκρίνονται στις εκπαιδευτικές, αθλητικές και άλλες ανάγκες των μαθητών.

Οι αίθουσες διδασκαλίας καθώς και τα εργαστήρια διαθέτουν άρτιο και σύγχρονο υλικοτεχνικό και οπτικοακουστικό εξοπλισμό.

Στο σύνολο των υποδομών συμπεριλαμβάνεται και το εκπαιδευτικό σκάφος του σχολείου, το οποίο, μαζί με τα εργαστήρια προσομοίωσης γέφυρας και μηχανής, θα συμβάλουν σε μια πιο αποτελεσματική και ευχάριστη εκπαιδευτική διαδικασία.

Μεταξύ άλλων περιλαμβάνονται χώροι υποδοχής και γραμματείας, αίθουσες διδασκαλίας δυναμικότητας 15 - 20 μαθητών, εργαστηριακές αίθουσες με σύγχρονο εξοπλισμό, εργαστήριο προσομοίωσης γέφυρας πλοίου, εργαστήριο προσομοίωσης μηχανής πλοίου, βιβλιοθήκη καθώς και χώροι μελέτης και ανάπαυλας.

Το πρόγραμμα σπουδών

Το πρόγραμμα σπουδών είναι βασισμένο αποκλειστικά στη ναυτιλία και στη ναυτική τέχνη και εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας.

Η διαφοροποίησή του σε σχέση με τα δημόσια Λύκεια είναι ότι σε αυτό το ωράριο θα είναι συνεχές, μέχρι τις 16:00, θα υπάρχουν και τα μαθήματα επιλογής, εξατομικευμένη διδασκαλία ενώ δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα και στη βιωματική εμπειρία των μαθητών μέσα από σειρά δράσεων.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμα μια καινοτομία που αφορά τις ξένες γλώσσες, καθώς θα γίνεται προετοιμασία για εξετάσεις γλωσσομάθειας, θα υπάρχει η δυνατότητα επιλογής δεύτερης γλώσσας πέραν της Αγγλικής ενώ θα γίνεται διδασκαλία maritime business English.

Παράλληλα θα υπάρχει σύμβουλος σπουδών, ατομική συμβουλευτική, πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας, ενισχυτική διδασκαλία και πρόσθετη διδακτική στήριξη καθώς και προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Ιδιαίτερη βαρύτητα θα δοθεί και στην κοινωνική ευθύνη, καθώς το ιδιωτικό λύκειο θα είναι ανοιχτό στην κοινωνία και θα προσφέρει σε αυτή μέσα από σειρά εθελοντικών δράσεων και πρωτοβουλιών.

Η φιλοσοφία του εκπαιδευτηρίου

Στόχος τόσο του Ομίλου όσο και του εκπαιδευτικού προσωπικού είναι η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική, συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη των μαθητών.

Σε αυτό το πλαίσιο κύριο μέλημα αποτελεί η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών αλλά και η καλλιέργεια της εθνικής, θρησκευτικής και πολιτισμικής μας κληρονομιάς και η προετοιμασία των νέων ως Ευρωπαίων πολιτών.

Παράλληλα ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της διαφορετικότητας και της πολιτισμικής ετερότητας στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας αλλά και η ενδυνάμωση των αξιών της ελευθερίας, της Δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και η διαμόρφωση συνείδησης ενεργού πολίτη, προωθούνται μέσα τόσο από τα μαθήματα όσο και από μία σειρά εκπαιδευτικών δράσεων.

Οι προοπτικές των αποφοίτων

Η φοίτηση στο εκπαιδευτήριο του Ομίλου Τσάκου εκτός των άλλων διασφαλίζει και την προοπτική των αποφοίτων στα μεταλυκειακά χρόνια. Έτσι οι μαθητές με τη φοίτησή τους στο «TEENS» θα αποκτούν όλα τα εφόδια προκειμένου να έχουν πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να κατακτήσουν μία θέση στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα ναυτολόγησης ως προσωπικό γέφυρας ή μηχανής για την απόκτηση του Διπλώματος Ανθυποπλοιάρχου ή Γ’ Μηχανικού αντίστοιχα ενώ το Λύκειο παρέχει εξασφαλισμένη σταδιοδρομία ως Αξιωματικός Ε.Ν. σε πλοία του Ομίλου Εταιρειών Τσάκου.

Η διαδικασία εγγραφής και ένταξης

Οι ενδιαφερόμενοι νέοι θα μπορούν μέχρι και τον Αύγουστο να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για την εγγραφή στο σχολείο. Στη δεύτερη φάση γίνεται γνωριμία με το σχολείο, στην τρίτη φάση ακολουθεί η ευρύτερη γνωριμία και η εξοικείωση και ακολουθεί η ολοκλήρωση της εγγραφής.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καλούν στο τηλέφωνο 2271081970, να αποστείλουν e-mail στο info@teenschool.gr ή να επισκεφθούν τις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος» στο κέντρο της πόλης της Χίου, απέναντι από τη Δ.Ο.Υ..


«ΟΛΑ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗ ΧΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΧΙΩΤΗ ΝΑΥΤΙΚΟ»

Η φράση του Καπ. Παναγιώτη Τσάκου ακολουθείται ως Ιερό Ευαγγέλιο από τα στελέχη του Ομίλου αποκαλύπτει ο Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος», Μιχ. Μπελέγρης.

Όταν τον Σεπτέμβριο του 2017 ο καπ. Παναγιώτης Τσάκος ανακοίνωνε τη δημιουργία νέου ναυτικού Λυκείου, η σκέψη όλων πήγε σε μία νέα εκπαιδευτική δομή, η λειτουργία της οποίας θα προορίζονταν για τα προσεχή έτη, όχι όμως άμεσα. Όσοι βέβαια ήξεραν το πείσμα του Καρδαμυλίτη πλοιοκτήτη μάλλον κατάλαβαν ότι είχε και σχέδιο και χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του. Έτσι μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο το Ναυτικό Λύκειο του Ομίλου Τσάκου είναι σχεδόν έτοιμο να υποδεχτεί τους πρώτους 30 μαθητές του.

Ο «π» συνάντησε τον Γενικό Διευθυντή του Ιδρύματος «Μαρία Τσάκος», Μιχ. Μπελέγφρη, στον προαύλιο χώρου του νέου Λυκείου και συνομίλησε μαζί του για το όραμα του καπ. Παναγιώτη και τον τρόπο λειτουργίας της νέας εκπαιδευτικής δομής.

  • Πότε ουσιαστικά ξεκίνησε ο σχεδιασμός αυτού του Λυκείου;

ΜΙΧ. ΜΠ: Τον Σεπτέμβριο του 2017 ο καπ. Παναγιώτης εξήγγειλε ότι το Ίδρυμα θα μπει σε μία νέα δραστηριότητα, αυτή της ναυτικής εκπαίδευσης. Το ίδιο το Ίδρυμα βέβαια έχει επενδύσει στη ναυτική εκπαίδευση, όμως πλέον έρχεται οργανωμένα μέσα από το πρώτο ιδιωτικό ναυτικό Λύκειο της Ευρώπης να επενδύσει στην ελληνική ναυτιλία και στον Έλληνα ναυτικό.

Είναι ένα μεγάλο εγχείρημα, το οποίο έπρεπε να εκτελεστεί σε ένα σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα και είμαστε πολύ χαρούμενοι που είμαστε πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή του, με τη λειτουργία του τον Σεπτέμβριο του 2017.

  • Πως ερμηνεύεται αυτή η επιλογή του καπετάνιου;

ΜΙΧ. ΜΠ: Η συγκεκριμένη κίνηση έχει μία πολύ καθαρή ερμηνεία. Σε έναν τόπο όπου η ναυτική εκπαίδευση αναπτύσσεται στο σύνολό της, η συγκεκριμένη εκπαιδευτική δομή έρχεται να προστεθεί ώστε να ολοκληρώσει το παζλ της.

Όλες οι δομές που υπάρχουν στο νησί έρχονται για να κάνουν τη Χίο έναν κόμβο ναυτικής εκπαίδευσης, δείχνοντας ότι εδώ η ναυτιλία έχει γερές βάσεις και ότι από εδώ πρέπει να ξεκινήσουν όλα.

Εξάλλου ο ίδιος ο ιδρυτής του Ομίλου, ο καπ. Παναγιώτης, έχει δηλώσει ότι όλα ξεκινούν από τη Χίο. Όλα ξεκινούν από τους ανθρώπους μέσα στη ναυτιλία και μόνο μία τέτοια εκπαιδευτική δομή θα μπορεί να ενισχύσει τον αυριανό ναυτικό.

  • Τι νέο εισάγει αυτή η νέα εκπαιδευτική δομή;

ΜΙΧ. ΜΠ: Η μέχρι τώρα ποιότητα εκπαίδευσης τόσο των ΕΠΑ.Λ. όσο και των ΓΕ.Λ. στη Χίο είναι ιδιαίτερα υψηλή και αυτό το μαρτυρούν οι επιτυχίες των παιδιών, που είναι επιτυχίες και των καθηγητών τους. Το νέο που εισάγει αυτό το Λύκειο είναι ότι στελέχη του ίδιου του Ομίλου που βρίσκονται στη ναυτιλία θα είναι συνεχώς στο πλευρό των παιδιών, είτε μέσα από ειδικά σεμινάρια, είτε μέσα από εκπαιδεύσεις και ταξίδια ώστε να μεταλαμπαδεύσουν τη σύγχρονη γνώση και την ποιότητα του ομίλου Τσάκου στα νέα παιδιά.


 «ΛΥΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΡΚΩΣ ΑΥΞΑΝΟΜΕΝΗ ΖΗΤΗΣΗ ΤΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ Η ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»

Ο καθηγητής του Τμήματος Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου,  Γιώργος Γεωργούλης, τάσσεται υπέρ του ανταγωνισμού στο χώρο της εκπαίδευσης.

Την εντύπωση ότι ο διαρκώς αυξανόμενος αριθμός εισακτέων στις ΑΕΝ Πλοιάρχων και Μηχανικών οδηγεί σε κορεσμό του επαγγέλματος του ναυτικού ανατρέπει ο καθηγητής του Τμήματος Ναυτιλίας, Γιώργος Γεωργούλης.

Αναλύοντας τα δεδομένα της διεθνούς αγοράς, σημειώνει ότι, σύμφωνα με την Παγκόσμια Εργατική Ομοσπονδία (ITF), η ζήτηση για αξιωματικούς γέφυρας τα επόμενα χρόνια θα αυξηθεί κατακόρυφα, επισημαίνοντας ότι αυτή τη ζήτηση έρχεται να καλύψει η ιδιωτική εκπαίδευση.

  • Ναυτιλία. Γνωστικό αντικείμενο Πανεπιστημιακού επιπέδου ή τρόπος ζωής, ειδικά για τους Χιώτες;

Γ.Γ.: Η ναυτιλιακή βιομηχανία σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγικό κλάδο της χώρας μας μαζί με τον τουρισμό. Επιπροσθέτως, παρά την παγκόσμια οικονομικά κρίση, αναπτύσσεται με αμείωτο ρυθμό και ειδικότερα ο Ελληνικός και Ελληνόκτητος στόλος διατηρεί την παγκόσμια πρωτιά σε χωρητικότητα.

Είναι λοιπόν απόλυτα λογικό να αποτελεί μια από τις ελκυστικότερες επιλογές για τους νέους. 

Ειδικότερα για τη Χίο, τη μεγαλύτερη ναυτομάνα στην Ελλάδα, ο προσανατολισμός στη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι μια γνώριμη επιλογή για τους νέους, αφού την έχουν ζήσει είτε στο στενό είτε στο ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον τους. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι επιλέχθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου για να φιλοξενήσει το Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών. Ακόμα όμως και για τους νέους που δεν έχουν τα βιώματα των Χιωτών σε σχέση με τη ναυτιλία φαίνεται να τους επηρεάζει η αμεσότητα και η γοητεία της, με αποτέλεσμα την αύξηση των δεξιοτήτων και της αποτελεσματικότητας τους.    

  • Μπορεί η ναυτική εκπαίδευση να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία της Ελλάδας;

Γ.Γ.: Με την σταθερή αύξηση του παγκόσμιου στόλου υπάρχει η εκτίμηση ότι η ζήτηση για ναυτικούς και ειδικότερα για αξιωματικούς θα αυξηθεί κατακόρυφα. Ο χώρος της ναυτικής εκπαίδευσης έχει πολλά να δώσει, όπως τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη συνεισφορά στην Ελληνική οικονομία με τη δημιουργία αγγλόφωνων τμημάτων και προσέλκυση σπουδαστών από το εξωτερικό.    

Σήμερα, με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και την είσοδο στα πλοία νέων τεχνολογιών, είναι απαραίτητο το πλοίο να στελεχώνεται από άριστα καταρτισμένους ναυτικούς, αυξάνοντας την ανταγωνιστικότητα του και προσδίδοντας  του υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Κατά συνέπεια η ναυτική εκπαίδευση πρέπει να βρίσκεται σε θέση   να αναπτύξει τις συγκεκριμένες δεξιότητες στους αξιωματικούς που θα στελεχώσουν τα πλοία της. Συνεπώς ο εκσυγχρονισμός στη ναυτική εκπαίδευση είναι απαραίτητος.

  • Πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη η Ελλάδα να επενδύσει στη ναυτική εκπαίδευση, ξεκλειδώνοντας παράλληλα και την ιδιωτική εκπαίδευση στο συγκεκριμένο χώρο;

Γ.Γ.: Είναι περισσότερο σαφές ότι σήμερα η Ελλάδα επενδύει σε ένα βασικό πυλώνα της οικονομίας της πενιχρό μέρος του προϋπολογισμού της σε σχέση με τα οφέλη που αποκομίζει και λόγω των υποχρεώσεων της σε τρίτους δεν φαίνεται αυτό να αλλάζει στο άμεσο μέλλον. Η ζήτηση όμως για Έλληνες αξιωματικούς αυξάνεται σταθερά και ως λύση στο πρόβλημα ήρθε η ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση με τη συναίνεση των πλοιοκτητών.

Τα ιδιωτικά ναυτικά κέντρα, με συνεργασίες ξένων Πανεπιστημίων ή κυβερνήσεων, λειτουργούν σήμερα στη χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό προσφέροντας μάλιστα ευέλικτα προγράμματα σπουδών και μια εξίσου υποσχόμενη καριέρα.

Με την είσοδο του ανταγωνισμού ελπίζουμε να γίνει προσπάθεια από τους φορείς της ναυτικής εκπαίδευσης, δημόσιους ή ιδιωτικούς, να βελτιωθεί το επίπεδο σπουδών και η ρητή γνώση από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να κουμπώσει με την άρρητη γνώση που θα πάρουν οι σπουδαστές από την εκπαίδευση τους στα πλοία, με στόχο τη διατήρηση του ανταγωνιστικότερου πλεονεκτήματος της Ελληνικής ναυτιλίας: τον Έλληνα αξιωματικό.

  • Ποιες είναι αυτές οι αλλαγές σε παγκόσμια κλίμακα που επιτάσσουν την επένδυση στη ναυτιλία και τη δημιουργία νέων φυτωρίων Ελλήνων ναυτικών;

Γ.Γ.: Ο παγκόσμιος στόλος αυξάνεται σταθερά,  η είσοδος των νέων τεχνολογιών δημιουργεί νέα εκπαιδευτικά πεδία, η ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα δεν επαρκεί να αντιμετωπίσει τη ζήτηση και τέλος η οικονομική κρίση στην Ελλάδα στρέφει τους νέους στην σταθερότητα του ναυτικού επαγγέλματος.

Όλα τα παραπάνω επιτάσσουν την επένδυση στη ναυτική εκπαίδευση όχι μόνο στους Αξιωματικούς αλλά και στην εκπαίδευση νέων, που πιθανά θα στελεχώσουν τα πλοία σε άλλες ειδικότητες στο πλοίο, όπως τεχνικοί ηλεκτρονικών συστημάτων, μάγειροι, λοστρόμοι, λιπαντές, ειδικοί καυσίμων κ.α. Η γνώση αυτή μπορεί να προσφέρεται και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, στα επαγγελματικά λύκεια, εισάγοντας τους νέους στη μετέπειτα απασχόληση τους.  


ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2030 ΘΑ ΑΠΑΙΤΗΘΟΥΝ 600.000 ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ

Η Γενική Διευθύντρια της Tsakos Columbia Shipmanagement, Β. Καλλιπολίτου, εξηγεί με αριθμούς την αναγκαιότητα επένδυσης στη ναυτική εκπαίδευση.

Έχει μέλλον η ναυτική εκπαίδευση και αν ναι κατά πόσο αυτή μπορεί να στηριχθεί στην ιδιωτική πρωτοβουλία;

Η πρώην Διευθύντρια Εκπαίδευσης Ναυτικών του Υπ. Ναυτιλίας και νυν αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια της Tsakos Columbia Shipmanagement, Β. Καλλιπολίτου, δίνει σημαντικά στοιχεία απαντώντας παράλληλα στο ερώτημα αν αξίζει τελικά κάποιος να επενδύσει στην ναυτική εκπαίδευση από την περίοδο του Λυκείου.

  • Συχνά μιλάμε για το ελληνικό «θαύμα» στην παγκόσμια ναυτιλία. Με δεδομένο ότι ο αριθμός των νέων που ασχολούνται με τη ναυτιλία είναι διαρκώς αυξανόμενος, μιλάμε για ένα κορεσμένο επάγγελμα ή για έναν κλάδο με προοπτική;

Β.Κ.: Οι σύγχρονες διεθνείς ναυτιλιακές μελέτες και αρθρογραφία καταδεικνύουν έλλειψη σε αξιωματικούς Εμπορικού Ναυτικού της τάξης των περίπου 20.000 παγκοσμίως, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για άμεση λήψη μέτρων από τις ναυτιλιακές διοικήσεις των χωρών και τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Σε αυτούς τους καιρούς των προκλήσεων για τη ναυτιλία, με την ανάγκη για ικανούς και άρτια καταρτισμένους ναυτικούς για τη στελέχωση των πλοίων αλλά και των ναυτιλιακών γραφείων, γίνεται κατανοητό ότι απαιτείται η ανάληψη δράσεων και πρωτοβουλιών για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

Συνυπολογίζοντας το ρυθμό συνταξιοδότησης των ναυτικών καθώς και το ποσοστό που απασχολείται στην ακτοπλοΐα θα αντιληφθούμε ότι, σύμφωνα με τις διεθνείς εκτιμήσεις, θα απαιτηθούν 600.000 αξιωματικοί μέχρι το 2030, ήτοι περίπου 40.000 το χρόνο παγκοσμίως. Μιλάμε για έναν κλάδο με προοπτική, με κύριο μέλημα όλων εμάς που τον υπηρετούμε να πείσουμε τη νέα γενιά ότι μπορεί να κερδίσει μία πολλά υποσχόμενη και φωτεινή καριέρα.

  • Γιατί κάποιος, ειδικά σε περίοδο οικονομικής κρίσης, να επενδύσει στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση;

Β.Κ.: Ο Καπτά Παναγιώτης Τσάκος οραματίσθηκε το ναυτικό λύκειο ως μια κυψέλη μάθησης, γνώσης και αριστείας, που θα προετοιμάζει και γαλουχεί από τρυφερή ηλικία νέους και νέες σε αυριανούς ηγέτες για την Ελληνική Ναυτιλία.

Η Ελληνική Πολιτεία επιτρέπει, δια της υφιστάμενης νομοθεσίας, την παροχή ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης στη δευτεροβάθμια βαθμίδα αυτής, και ως εκ τούτου ήταν ο μοναδικός τρόπος για να μπορέσουμε να κάνουμε πραγματικότητα το όραμα αυτό.

Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία δεν αποτελεί επένδυση στην ιδιωτική εκπαίδευση και γι’ αυτό το πρώτο που πράξαμε ήταν η σύσταση μη κερδοσκοπικής αστικής εταιρείας. Η επένδυση είναι στους νέους και νέες της κοινωνίας της Χίου, οι οποίοι θα αποτελέσουν τη νέα γενιά των ναυτικών μας, με σεβασμό στη ναυτική μας παράδοση και ναυτοσύνη.

  • Ποιες προοπτικές και δυνατότητες ξεκλειδώνει η λειτουργία ενός ιδιωτικού ναυτικού λυκείου σε ένα νησί όπως η Χίος;

Β.Κ.: Το Ναυτικό Λύκειο με τίτλο «Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών» σε συντομογραφία TEENS αποτελεί το εφαλτήριο για την εισαγωγή των αποφοίτων του στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού βάσει της ισχύουσας κάθε φορά νομοθεσίας. Βεβαίως θα πρέπει να τονισθεί ότι οι μαθητές και μαθήτριές μας θα ναυτολογούνται ως προσωπικό γέφυρας ή μηχανής για την απόκτηση του Διπλώματος Ανθυποπλοιάρχου ή Γ΄ Μηχανικού αντίστοιχα, κατά το χρόνο φοίτησής  τους στις Ακαδημίες ή μέσω του παράλληλου συστήματος και θα έχουν τη δυνατότητα να σταδιοδρομήσουν ως Αξιωματικοί Ε.Ν. σε έναν από τους πιο σύγχρονους στόλους. 

Αυτό που θα πρέπει να γίνει κατανοητό στους πολίτες της Χίου είναι ότι αναγνωρίζουμε με απόλυτο σεβασμό τις ήδη αξιοθαύμαστες προσπάθειες και επιτυχίες της διεύθυνσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νησιού και των Επαγγελματικών Δημόσιων Λυκείων που λειτουργούν με τις άοκνες ενέργειες των καθηγητών τους και στόχος μας είναι να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στον τόπο.

Αυτό που μπορεί και προσδοκά να καταφέρει το TEENS είναι να χρησιμοποιήσει όλο το ανθρώπινο εξειδικευμένο προσωπικό και πόρους του Ομίλου Τσάκου για να καλλιεργήσει εκείνα τα φυτώρια που θα γίνουν άριστοι Έλληνες ναυτικοί. Δεν αξίζει τίποτα λιγότερο στη Χίο μας.


«ΥΨΗΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΗ ΚΑΡΙΕΡΑ»

Ο Msc πλοίαρχος και κοινωνικός ανθρωπολόγος, Θ. Καραπούλιος, αναλύει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του νέου ναυτικού Λυκείου.

Στέλεχος με ιδιαίτερη εμπειρία τόσο στο πλοίο όσο και στο θεωρητικό μέρος της ναυτιλίας, ο Θ. Καραπούλιος εστιάζει στις νέες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα γενιά ναυτικών, σε ένα διεθνές περιβάλλον που συνεχώς μεταβάλλεται και εξελίσσεται.

  • Μέχρι σήμερα η στελέχωση της Ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας γίνονταν αποκλειστικά από τη δημόσια εκπαίδευση. Τι αλλάζει με την ίδρυση του ιδιωτικού ναυτικού Λυκείου από τον όμιλο Τσάκου;

Θ.Κ.: Οι δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού αποτελούν  εδώ και αρκετές δεκαετίες  - και μάλλον κατά αποκλειστικότητα - την δεξαμενή στελεχών της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας. Μια δεύτερη πηγή στελεχών αποτελούν οι απόφοιτοι των Επαγγελματικών Λυκείων Ναυτικού Τομέα, οι οποίοι, μετά από την αποφοίτηση τους από το ειδικό τμήμα εκπαίδευσης μιας Δημόσιας Σχολής Εμπορικού Ναυτικού, μπορούν να αποκτήσουν το δίπλωμα του Πλοιάρχων και Μηχανικού Γ΄ τάξης αντίστοιχα.

Το ναυτικό λύκειο «Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών - Tsakos Enhanced Education Nautical School (TEENS)», το πρώτο ιδιωτικό μη κερδοσκοπικό Επαγγελματικό Λύκειο Ναυτικού τομέα στην Ελλάδα, δίνει τη δυνατότητα στους αποφοίτους του να έχουν πρόσβαση και στις δυο παραπάνω δεξαμενές στελεχών της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας.

Η αλλαγή που φέρνει η ίδρυση του TEENS αφορά στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του περιεχομένου του προγράμματος σπουδών, το οποίο θα  εκπονηθεί μέσα από  υψηλού́ επιπέδου εκπαιδευτικές ενέργειες, που έχουν σαν στόχο τη διαμόρφωση του κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού́, που είναι ικανό να προσφέρει υψηλού́ επιπέδου υπηρεσίες θαλάσσιας μεταφοράς.

  •    Από την εμπειρία σας ως πλοίαρχος ποια μπορεί να είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα ενός εκπαιδευτηρίου με την υπογραφή του ομίλου Τσάκου;

Θ.Κ.: Το «Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών - Tsakos Enhanced Education Nautical School (TEENS)» δεν αποτελεί τόσο ένα ανταγωνιστικό όσο ένα συμπληρωματικό εγχείρημα στη ναυτική εκπαίδευση. Έχοντας αυτό σαν δεδομένο θα μπορούσαμε να πούμε ότι το βασικό από τα πλεονεκτήματα του «Τσάκος Ελληνικά Εκπαιδευτήρια Ναυτικών Σπουδών - Tsakos Enhanced Education Nautical School (TEENS)» είναι η εξασφαλισμένη καριέρα των αποφοίτων σε ένα από τα 100 πλοία του ομίλου. Σε ένα δεύτερο επίπεδο η προσήλωση του ομίλου Τσάκος στην καλλιέργεια της ναυτοσύνης και κατά συνέπεια και η προσήλωση του Ναυτικού Λυκείου TEENS στον ίδιο στόχο, θα μπορούσε να αποτελέσει έναν ακόμα ενισχυτικό παράγοντα στην επιλογή του συγκεκριμένου εκπαιδευτηρίου από τους υποψήφιους μαθητές/τριες.

  • Τι μπορεί να προσδοκεί ένα άτομο που θα επενδύσει στη ναυτική εκπαίδευση από την ηλικία του Λυκείου;

Θ.Κ.: Είναι γεγονός οι τεράστιες ανάγκες για επάνδρωση του διεθνούς στόλου με καταρτισμένους και κυρίως εξειδικευμένους και αξιωματικούς γέφυρας και μηχανής. Έτσι λοιπόν όσοι και όσες επιλέξουν τη ναυτική εκπαίδευση από την ηλικία του Λυκείου θα έχουν τη δυνατότητα να κατακτήσουν, το ελάχιστο σε γνωστικό επίπεδο, εκείνα τα εφόδια που είναι απαραίτητα για μια «σίγουρη» σταδιοδρομία σε έναν κλάδο με διεθνείς προοπτικές.

  • Σε σχέση με τη δημόσια εκπαίδευση στα ΕΠΑ.Λ. ή στα ΓΕ.Λ. ποια κενά έρχεται να καλύψει ένα πρότυπο ναυτικό εκπαιδευτήριο;

Θ.Κ.: Βασική παράμετρο στη στόχευση του TEENS είναι η συνδυαστική εφαρμογή των σκοπών του δημόσιου ΕΠΑ.Λ. και ΓΕ.Λ..

Έτσι επι παραδείγματι μερικοί από αυτούς τους στόχους είναι:

• Η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική, συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη  των μαθητών.

• Η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών.

 • Η ενδυνάμωση των αξιών της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και η διαμόρφωση συνείδησης ενεργού πολίτη.

• Η καλλιέργεια των βασικών κοινωνικών δεξιοτήτων, αναγκαίων για την ανάπτυξη της προσωπικότητας και την κοινωνική ένταξη καθώς και η καλλιέργεια πνεύματος συλλογικής προσπάθειας και ενσυνείδητης πειθαρχίας προσόντων αναγκαίων σε κάθε οργανική μονάδα, ιδιαίτερα των πλοίων.

• Η παροχή ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων και ταξιδιών για την απόκτηση επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων.

• Η παροχή δυνατοτήτων παρακολούθησης των εργασιακών εξελίξεων, καθώς και ενημέρωση στις  νέες  τεχνολογίες  και τις επαγγελματικές γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες.

• Η δυνατότητα παρακολούθησης των επαγγελματικών εξελίξεων και αφομοίωσης νέων επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων.


 «ΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΤ’ ΕΠΙΛΟΓΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΚΑΤ’ ΑΝΑΓΚΗ»

Ο διευθυντής των «Ναυτικών Χρονικών», Ηλίας Μπίσιας, ισχυρίζεται ότι οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες στο χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης θα πρέπει να επικουρούνται.

Στις ευκαιρίες που προσφέρει στη νέα γενιά η ιδιωτική εκπαίδευση, ειδικά στο χώρο της ναυτιλίας, εστιάζει σε συνέντευξή του στον «π» ο δικηγόρος και διευθυντής των «Ναυτικών Χρονικών», Ηλίας Μπίσιας.

Όπως σημειώνει, παρά τις διεθνείς εξελίξεις, η παρουσία των Ελλήνων στα ανώτερα πληρώματα αποτελεί εγγύηση για την εκάστοτε πλοιοκτήτρια εταιρεία, αφού αξιοποιούνται στο μέγιστο βαθμό το φιλότιμο, οι ικανότητες και οι δεξιότητες που μεταλαμπαδεύονται από γενιά σε γενιά.

  • Ο δρόμος προς τη ναυτιλία ειδικά σε εποχές οικονομικής κρίσης είναι επιβεβλημένος ή συνειδητή επιλογή από τη νέα γενιά;

ΗΛ.ΜΠ.: Κάθε γενιά έχει τις δικές τις αρχές, αξίες και προσδοκίες. Σαφώς, τις προηγούμενες δεκαετίες, και ιδίως σε περιόδους οικονομικών κρίσεων, οι νέοι πιθανώς να αναζητούσαν επαγγελματικές διεξόδους στη θάλασσα για λόγους οικονομικής επιβίωσης. Η σημερινή νεολαία, όμως, δεν έχει τις ίδιες αντιλήψεις με τις προηγούμενες: η εποχή του διαδικτύου, της άμεσης ενημέρωσης αλλά και της ευρύτερης ελευθερίας ως προς τις σπουδές και τις μετέπειτα επαγγελματικές επιλογές, επιτρέπει στους νέους να αξιολογούν με πιο «προσωπικά» κριτήρια και λιγότερα με βάση τα κοινωνικά «πρέπει» τις σταδιοδρομίες που τους ταιριάζουν ως προσωπικότητες και χαρακτήρες.

Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία του 2018 δεν έχουν καμία σχέση με τα πλοία που βλέπαμε στις ελληνικές ταινίες του 1960. Σε αυτά τα υπερσύγχρονα πλοία που ταξιδεύουν σε όλες τις θάλασσες του κόσμου θεωρώ ότι οι νέοι μας θέλουν να σταδιοδρομήσουν κατ’ επιλογή και όχι κατ’ ανάγκη. 

• Μέχρι σήμερα η ναυτική εκπαίδευση ξεκινούσε από τα ΕΠΑ.Λ. και συνεχίζονταν στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Χώρος για την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση υπάρχει;

ΗΛ.ΜΠ.: Η ιδιωτική εκπαίδευση συμπληρώνει παγκοσμίως τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση. Την επικουρεί. Σε όλες τις χώρες του κόσμου, είτε υπάρχει ναυτική παράδοση ή κραταιά ναυτιλιακή βιομηχανία, η ιδιωτική εκπαίδευση δίνει επιπλέον ευκαιρίες τόσο σε νέους που επιθυμούν να σταδιοδρομήσουν στη θάλασσα όσο και σε εκπαιδευτικούς που δεν μπορούν να απορροφηθούν από το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης. Εμείς στη χώρα μας χάνουμε ακόμα πολύτιμο χρόνο συζητώντας κατά πόσο είναι χρήσιμη ή ωφέλιμη η ναυτική εκπαίδευση σε έναν τόπο όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία στα θαλασσινό στίβο μεγαλούργησε. Οι ιδιωτικές πρωτοβουλίες στο χώρο της εκπαίδευσης θα έπρεπε να επικουρούνται, ειδικά όταν είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, αφού σήμερα υπάρχει τόσο μεγάλη ανάγκη για περισσότερους ναυτικούς στη χώρα μας, οι οποίοι όμως θα είναι καλά προετοιμασμένοι και εκπαιδευμένοι. Οι θέσεις στη δημοσία ναυτική εκπαίδευση τόσο στα ΕΠ.ΑΛ της χώρας όσο και στις ΑΕΝ είναι δεδομένες. Η ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση έρχεται να συμπληρώσει μια κοινωνική ανάγκη για περισσότερες θέσεις εργασίας στη θάλασσα και, γιατί όχι, να ανεβάσει το επίπεδο στη δευτεροβάθμια ναυτική εκπαίδευση της χώρας. Αργά ή γρήγορα το ίδιο το σύστημα, η ίδια η κοινωνία θα αγκαλιάσει ή θα απορρίψει τις  συγκεκριμένες πρωτοβουλίες ανάλογα με τη σοβαρότητα του κάθε εγχειρήματος.

  • Πρωταθλητές στη θάλασσα αλλά συχνά με ξένα πληρώματα. Πως μπορεί να αντιστραφεί αυτό;

ΗΛ.ΜΠ.: Η ναυτιλία είναι παγκόσμια. Το ίδιο και τα πλοία τα οποία έρχονται να εξυπηρετήσουν τις εμπορικές ανάγκες όλων των κρατών, όχι μόνο του Αιγαίου Πελάγους. Σε μια τελείως παγκοσμιοποιημένη και άκρως ανταγωνιστική αγορά, όπου ηγούνται τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας μας, η συζήτηση για «ξένα πληρώματα» είναι μάλλον αναχρονιστική. Ο Έλληνας πλοιοκτήτης έχει δείξει έμπρακτα τόσο σε συλλογικό όσο και σε εταιρικό επίπεδο τη στήριξή του προς τους Έλληνες ναυτικούς αλλά και ο Έλληνας ναυτικός έχει αποδείξει το φιλότιμο, τις ικανότητες και τις δεξιότητές του. Σε μια «ελεύθερη» αγορά, όπως η ναυτιλιακή, ο κάθε επιχειρηματίας έχει το δικαίωμα της επιλογής προκειμένου να εξυπηρετεί τις διεθνείς εμπορικές ανάγκες αλλά και να επιβιώνει επιχειρηματικά. Το ελληνικό πλοίο για να παραμείνει ανταγωνιστικό χρειάζεται ικανούς, έμπιστους και αφοσιωμένους ναυτικούς. Και, σαφώς, χρειάζεται Έλληνες για να συνεχίζει να μεταλαμπαδεύεται η ναυτική παράδοση και η γνώση από γενιά σε γενιά. Οποιαδήποτε άλλη συζήτηση απλά αποπροσανατολίζει.

 

 

 

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
300x250
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση