Κοινωνία

15/7/16 18:34

τελ. ενημ.: 15/7/16 18:34

Τους κρατάμε μόνιμα;

Η ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΤΟΥ ΑΣΥΛΟΥ ΠΟΥ ΘΕΤΕΙ Η ΚΟΜΙΣΙΟΝ, ΔΗΜΟΥΡΓΕΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ

Το πόσο γρήγορα τρέχουν οι εξελίξεις σε αντιδιαστολή με τους βραδυκίνητους ρυθμούς της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση του μεταναστευτικού έρχονται να δείξουν οι τελευταίεςπροτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το μεταναστευτικό.

Οι λίγοι πρόσφυγες που θα δικαιούνται τη μεταφορά τους σε άλλη χώρα δεν θα έχουν το δικαίωμα επιλογής ενώ θα προβλέπεται ακόμη και η κράτηση όσων επιδιώξουν να διαφύγουν. Αυτό σημαίνει ότι ενώ οι ροές  συνεχίζονται έστω και μειωμένες, τα περιθώρια μεταφοράς των προσφύγων σε ξένες χώρες περιορίζονται κι άλλο αφού μετά τα σύνορα κλείνει και το δικαίωμα επιλογής της χώρας που θέλουν να μετακινηθούν. Έτσι οδηγούνται σε παραμονή στην Ελλάδα, παρά τη θέληση τους, χωρίς ακόμη να υπάρχει σχεδιασμός για το πού και πώς θα διοχετευτεί όλος αυτός ο πληθυσμός των ανθρώπων που φιλοξενούνται και κρατούνται σε όλη τη χώρα.

Κι όσο η Ευρώπη παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο, στα νησιά, το πρόβλημα εντείνεται και η ισορροπία κρέμεται από μια κλωστή και συγκεκριμένα, από το κατά πόσο η Τουρκία θα συνεχίσει να ελέγχει τις ροές των προσφύγων. Σε περίπτωση που από το τέλος της τουριστικής περιόδου στα απέναντι παράλια, οι ροές αυξηθούν κατακόρυφα, στην Ευρώπη ακόμη θα συζητάνε και εμείς θα βρισκόμαστε με διπλάσιους αριθμούς των 2.000 προσφύγων που είναι σήμερα στο νησί.

Θεωρίες μεταναστευτικής... τρέλας

Όπως αναφέρει η εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ",  η ταχύτητα στην εξέταση των αιτήσεων ασύλου αλλά και η αυστηροποίηση των διαδικασιών είναι τα δύο σημεία στα οποία βασίζονται οι νεότερες προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την πολιτική ασύλου, τις οποίες παρουσίασε στις Βρυξέλλες ο Δημήτρης Αβραμόπουλος. Σκοπός είναι να αποθαρρυνθούν οι μετακινήσεις προσφύγων από μία χώρα σε άλλη, η κατάχρηση των διαδικασιών ασύλου, αλλά και να συνδεθεί η βοήθεια που λαμβάνει ένας πρόσφυγας μόνο με τη χώρα στην οποία κατοικεί.

Παράλληλα, ο επίτροπος με αρμοδιότητα τη Μετανάστευση, την Εσωτερική Ασφάλεια και την Ιθαγένεια κατέθεσε και τις προτάσεις για ένα ενιαίο σύστημα επανεγκατάστασης (resettlement) προσφύγων από τρίτες χώρες στην ΕΕ. Η Κομισιόν όμως, σε αντίθεση με προηγούμενες προτάσεις της, δεν καθόρισε αριθμούς προσφύγων προς επανεγκατάσταση. Ξεκαθάρισε επίσης ότι κοινοτική χρηματοδότηση θα λάβουν μόνο όσα κράτη ενταχθούν στο κοινοτικό πλαίσιο. Όσες χώρες το κάνουν σε εθνική βάση θα στηριχθούν σε εθνική χρηματοδότηση.

«Η Ευρώπη οφείλει να έχει ένα βιώσιμο σύστημα ασύλου το οποίο να μπορεί ανταποκρίνεται σε καιρούς μεταναστευτικών πιέσεων» δήλωσε ο κ. Αβραμόπουλος. «Η Ευρώπη», πρόσθεσε, «διαθέτει τα υψηλότερα πρότυπα ασύλου παγκοσμίως. Επειδή όμως τα κράτη - μέλη μπορούν να αποφασίζουν πως θα εφαρμόζονται τα πρότυπα αυτά, δημιουργούνται πολλές αποκλίσεις. Δεν υφίσταται μόνο άνιση αντιμετώπιση των αιτούντων άσυλο, αλλά δίνεται και κίνητρο για παράτυπες δευτερογενείς μετακινήσεις σε άλλα κράτη - μέλη. Θέλουμε», εξήγησε, «να αναμορφώσουμε την πολιτική μας, όχι μόνο για να έχουμε ελάχιστα κοινά πρότυπα, αλλά και για να αποκτήσουμε ένα σταθερό και δίκαιο σύστημα ασύλου».

2ο πακέτο για το άσυλο

Το 2ο πακέτο της Κομισιόν για το Άσυλο μπορεί να χωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες. Πέραν του ενιαίου συστήματος επανεγκατάστασης, η Κομισιόν κατέθεσε:

α) Πρόταση Κανονισμού για ενιαίους κανόνες στη διαδικασία εξέτασης των αιτήσεων ασύλου,

β) Πρόταση Κανονισμού για τα κριτήρια επί των οποίων θα βασίζεται η παροχή διεθνούς προστασίας,

γ) Πρόταση Κανονισμού που τροποποιεί και εναρμονίζει περαιτέρω τις προδιαγραφές υποδοχές που πρέπει να τηρούνται για έναν αιτούντα άσυλο.

Αιτήσεις ασύλου

Σε σχέση με τους ενιαίους κανόνες στην εξέταση μίας αίτησης για άσυλο, βασικός στόχος είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας. Προβλέπεται μεταξύ άλλων η ολοκλήρωση της αίτησης ενός πρόσφυγα που σαφώς δεν κινδυνεύει εντός 2 μηνών, ενώ η κατάθεση προσφυγής θα πρέπει να γίνεται το πολύ εντός ενός μήνα. Γενικότερα, η διαδικασία της αίτησης μπορεί, σε κανονικές περιπτώσεις, να κρατήσει ως και εξάμηνο, με δυνατότητα επέκτασης ως και επιπλέον 3 μήνες.

Παράλληλα, το σύστημα θα αυστηροποιηθεί σημαντικά. Αν ένας αιτών άσυλο δεν μείνει στη χώρα, η οποία είναι υπεύθυνη για την αίτησή του, τότε το αίτημα του θα πρέπει να θεωρηθεί ως άκυρο. Τέλος, η ΕΕ θέτει ως στόχο να μπορέσει να καταρτιστεί εντός της προσεχούς πενταετίας ένας κατάλογος ασφαλών τρίτων χωρών - ένα ζήτημα που ήδη απασχολεί έντονα τους πάντες λόγω Τουρκίας.

Μεγάλη έμφαση δίνει η Κομισιόν στο ζήτημα της αποτροπής παράτυπων δευτερογενών μετακινήσεων. Μάλιστα, προβλέπεται και η επιβολή κυρώσεων για τους παραβάτες.

Τέλος, σε ό,τι αφορά στον εναρμονισμό των συνθηκών υποδοχής των προσφύγων, θα αναπτυχθούν και θα καθοριστούν ενιαίες προδιαγραφές από τη μελλοντική Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασύλου προκειμένου οι πρόσφυγες να μην μπαίνουν στον πειρασμό να διαλέγουν σε ποια χώρα θα πηγαίνουν. Θα πρέπει να υπάρξει πλήρης σεβασμός στη θεμελιώδη αρχή του Συστήματος του Δουβλίνου (έτσι όπως προτείνεται να αναθεωρηθεί) ώστε οι αιτούντες άσυλο να μένουν στη χώρα της αίτησης. Τα κράτη - μέλη θα μπορούν να συλλαμβάνουν όσους επιχειρούν να φύγουν κρυφά από τη χώρα. Τέλος, προτείνεται να χορηγείται άδεια εργασίας εντός εξαμήνου μετά την αίτηση ή, σε ειδικές περιπτώσεις, ακόμη κι εντός του τριμήνου.

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση