Κοινωνία

22/5/15 12:21

τελ. ενημ.: 23/5/15 19:44

Σύσταση Εταιρίας για το μέλλον του Αεροδρομίου και των Αερομεταφορών

Μια ακόμα χρονιά το μοναδικό επίτευγμα όσων εμπλέκονται με τον τουρισμό σε αυτό το νησί είναι η πρωτιά ή μάλλον το χρυσό βατόμουρο της μεγαλύτερης πτώσης των αφίξεων σε όλη την Ελλάδα, παρόλα αυτά για φέτος τουλάχιστον δεν θα πάρουμε το «χρυσό βραβείο» της πτώσης του τουρισμού, αλλά το «ασημένιο», καθώς την τραγική πρωτιά θα πάρει φέτος με αξιώσεις το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου με μείον 20.000 αφίξεις από το εξωτερικό, εξαιτίας της πλήρους αποχώρησης της Ryanair από το συγκεκριμένο αεροδρόμιο.

Μέσα σε αυτό το πολύ αρνητικό κλίμα για την περιοχή της Μαγνησίας και κατ’ επέκταση όλης της Θεσσαλίας, οι τοπικοί παράγοντες έστω και αργά δεν έκατσαν με σταυρωμένα τα χέρια, προσκάλεσαν σε στρογγυλή τράπεζα ειδικούς από το χώρο των αερομεταφορών και του τουρισμού όπως ο Nur Al Gawohary εκπρόσωπος του αεροδρομίου της Γένοβας, ενός από τα πιο πετυχημένα και διαρκώς αναπτυσσόμενα αεροδρόμια στην Ευρώπη με αεροπορικές εταιρίες όπως η Ryanair, η Turkish Airlines, η Lufthansa κα, η διευθύντρια μάρκετινγκ του αεροδρομίου της Αθήνας Ιωάννα Παπαδοπούλου, ο σύμβουλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού Γιώργος Δρακόπουλος κα γνώστες προπάντων του αντικειμένου από την τοπική κοινωνία. Γιατί τους κάλεσαν όλους αυτούς; Για να προβάλουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους πάνω στη διαχείριση των αερολιμένων όχι από το κράτος αλλά από τη σύσταση εταιριών με βασικό αντικείμενο την με οποιοδήποτε τρόπο διαχείριση ενός αερολιμένα. Στο τέλος της στρογγυλής τράπεζας δύο τουλάχιστον φορείς της περιοχής, η Περιφέρεια Θεσσαλίας και η Ένωση Ξενοδόχων Μαγνησίας συμφώνησαν να συγκεντρώσουν όλους τους φορείς για να συστήσουν μια εταιρία για την αξιοποίηση και τη διαχείριση του αερολιμένα της Νέας Αγχιάλου, συνδράμοντας οικονομικά σε αυτή και προσλαμβάνοντας manager ο οποίος θα φέρει εις πέρας το δύσκολο έργο της αύξησης των πτήσεων μέσω της προσέλκυσης αεροπορικών εταιριών και συνδέσεων.

Έτσι θα πρέπει να σκεφτούμε και στη Χίο, θα πρέπει άμεσα να σταματήσουμε να έχουμε πάνω μας τη νοοτροπία της δεκαετίας 80, περιμένοντας από ένα σχεδόν διαλυμένο κράτος να αξιοποιήσει και να διαχειριστεί το χαμηλής απόδοσης αεροδρόμιο της Χίου, θα πρέπει να σταματήσουν οι ανούσιες παρεμβάσεις στην ΥΠΑ και στους υπουργούς που δεν θέλουν διαχρονικά να ασχοληθούν με το έργο της επέκτασης (τελευταίο παράδειγμα η κυνική ομολογία του υπουργού κ. Σπίρτζη στο βουλευτή κ. Μηταράκη, ότι λεφτά δεν υπάρχουν) και να διοργανώσουν το ταχύτερο δυνατό στρογγυλή τράπεζα, για τη σύσταση μια εταιρίας αξιοποίησης του αερολιμένα της Χίου η οποία θα επικεντρώσει σταδιακά την προσοχή της στους εξής σκοπούς:

  • Στη δημιουργία κοινού ταμείου στο οποίο θα συνδράμουν όλοι οι τοπικοί παράγοντες, δημόσιοι και ιδιωτικοί μέσω των εκπροσώπων τους.
  • Στη δεξαγωγή διαπραγματεύσεων με τις αεροπορικές εταιρίες για συμφωνίες συνδιαφήμισης με αντάλλαγμα την προσθήκη πτήσεων (μια πτήση παραπάνω κάθε χρόνο για τη Χίο είναι σοβαρό επίτευγμα).
  • Στη συλλογή στατιστικών και γενικότερα στοιχείων σε συνεργασία με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες , για τη σύνταξη μελέτης για την αναγκαιότητα της επέκτασης του αεροδρομίου, πχ ποιες περιπτώσεις αποχώρησης tour operators και αεροπορικών εταιριών οφείλονται καθαρά στις ελλιπείς υποδομές του αεροδρομίου της Χίου. Η σύνταξη αυτής της μελέτης θα ενισχύσει τη θέση μας στις όποιες συζητήσεις με την ΥΠΑ και το κράτος, καθώς η χαμηλή του απόδοση στην προσέλκυση πτήσεων που εκτιμάται ότι θα υπάρχει ακόμα και μετά την επέκταση του διαδρόμου, έχει κάνει εδώ και πολύ καιρό επιφυλακτικό το δημόσιο στο να επενδύσει ένα τεράστιο ποσό για την κατασκευή του έργου. Τα προηγούμενα 5 χρόνια δαπανήθηκαν παρά την κρίση μεγάλα ποσά από την ΥΠΑ για άλλα αεροδρόμια πχ Σκιάθο και Χανιά, όχι όμως και για και τη Χίο.
  • Στην εξεύρεση χρηματοδότησης του έργου της επέκτασης από άλλες πηγές όπως το ΕΣΠΑ και προγράμματα για την Ανάπτυξη των Περιφερειακών Αερολιμένων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως έκανε η Μαγνησία τα προηγούμενα χρόνια, κατασκευάζοντας ένα αεροδρόμιο κόσμημα για όλη την Ελλάδα (αλλά χωρίς πτήσεις…).
  • Στην κατάρτιση πρότασης για τη μελλοντική διαχείριση του αεροδρομίου της Χίου από αυτή την εταιρία (ή κάποια άλλη με αποκλειστική αρμοδιότητα αυτό το αντικείμενο) δεδομένου ότι το αεροδρόμιο της Χίου δεν συμπεριλαμβάνεται στα 14 υπό παραχώρηση αεροδρόμια στη Fraport  με το μέλλον του εξαιτίας αυτού του γεγονότος να παραμένει αβέβαιο όπως και σήμερα αν λάβουμε υπόψη ότι κατά πάσα πιθανότητα τα αποθεματικά της ΥΠΑ έχουν δεσμευτεί για την πληρωμή των μισθών και των συντάξεων και όχι για την αναβάθμιση των αεροδρομίων.

Σε κάθε περίπτωση η στελέχωση μιας τέτοιου είδους μη κερδοσκοπικής εταιρίας (στα αρχικά στάδια λειτουργίας της) είναι αναγκαίο να γίνει από ειδικό και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και από επιχειρηματίες – γνώστες των αερομεταφορών και των tour operators, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να συμμετέχουν πολιτικά πρόσωπα κάθε βαθμίδας, γιατί αλλιώς θα δημιουργήσουμε μια νέα επιτροπή τουρισμού, δηλαδή μια αποτυχία. Η εγκατάλειψη του αεροδρομίου «θαύματος» της Νέας Αγχιάλου αποδεικνύει ότι ένα ικανοποιητικό και σύγχρονο αεροδρόμιο δεν επαρκεί από μόνο του για να φέρει την άνοιξη στον τουρισμό, απαιτούνται σοβαρές και κυρίως αποτελεσματικές ενέργειες από αυτούς που έχουν τη γνώση και γνωρίσουν ακριβώς τι πρέπει να γίνει.

Ελπίζω αυτή η πρόταση να εισακουσθεί από τους αρμόδιους, να αντιμετωπιστεί θετικά και όχι με τη γνωστή καχυποψία και εσωστρέφεια που αντιμετωπίζεται κάθε εφικτή και καινοτόμα πρόταση για την ανάπτυξη του τουρισμού σε αυτό το νησί. Η λύση της ίδρυσης μιας μη κερδοσκοπικής εταιρίας ΑΜΚΕ αποτελεί μονόδρομο για να έχουμε κάποια έστω και αμυδρά αποτελέσματα το 2016 (το 2015 χάθηκε οριστικά) αλλιώς με τη συνέχιση τον παλιομοδίτικων τακτικών που ακολουθούνται δεν θα δούμε αεροπορική άνοιξη και επέκταση ούτε σε…200 χρόνια.