Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλη, μίλησε χθες στη θεματική συνάντηση που έλαβε χώρα στον ΟΛΠ για τις πολιτικές κρουαζιέρας του 2013. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Μουσουρούλη.
«Κυρίες και κύριοι,
Η κρουαζιέρα είναι ένας δυναμικός τομέας προσιτών διακοπών και αναψυχής που παρουσιάζει αλματώδη ανάπτυξη διεθνώς.
·Μέσα σε μια δεκαετία η παγκόσμια ζήτηση διπλασιάστηκε, η δε προσφορά διαρκώς αυξάνεται.
Φέτος, θα ξεπεράσει τα 20 εκατομμύρια επιβάτες και σε συνολικό τζίρο τα 34 δις δολάρια.
·Το σπουδαίο είναι ότι 1 στους 4 επιβάτες επανέρχεται για αναψυχή μια τουλάχιστον φορά σε έναν προορισμό.
Στη Μεσόγειο όπου παρατηρείται αυξημένη ζήτηση, διαθέτουμε ως μαγνήτη:
·Την αξία του πολιτιστικού πλούτου
·Την ποικιλία του φυσικού κάλλους
·Το χαμηλό κόστος των μικρότερων αποστάσεων
Δυστυχώς όμως, η ελκτική δύναμη του μαγνήτη δεν είναι ισχυρή λόγω ελλείψεων υποδομών υποδοχής στα λιμάνια που σημαίνει χαμηλή χρήση ως homeporting, δηλαδή ως σημείων δηλαδή εκκίνησης κρουαζιέρας.
Η απόδειξη είναι ότι στα έσοδα, το 2011, καταλάβαμε την 6η θέση με 605 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε αριθμό επιβατών καταλάβαμε την 3η θέση με 1η την Ιταλία και 2η την Ισπανία.
Η χαμηλή χρήση των λιμανιών μας ως homeporting, αποτυπώνεται στα στοιχεία: Μόλις το 16% των επιβατών κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν την Ελλάδα το 2011 ξεκίνησαν από ελληνικό λιμάνι, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό εκτιμάται γύρω στο 75% για την Ισπανία.
Αν αυξήσουμε λοιπόν τον αριθμό homeporting, τα οικονομικά οφέλη για την εθνική και κυρίως την τοπική ανάπτυξη θα είναι ασφαλώς μεγαλύτερα.
Αρκεί να δει κανείς την άνθιση μιας και μόνο πόλης, όπως για παράδειγμα είναι η ισπανική Βαλένθια, για να τα κατανοήσει - για να μην αναφερθώ στο υπόδειγμα της Βαρκελώνης.
Με βάση έγκυρη μελέτη, αν τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια, σε συνδυασμό με την αύξηση της διεθνούς ζήτησης, το 2016, τα ετήσια έσοδα από την κρουαζιέρα θα μπορούσαν να εκτιναχθούν στα 2 δις Ευρώ.
Για να πετύχουμε το στόχο χρειάζονται:
·επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις,
·σύγχρονοι τερματικοί σταθμοί υποδοχής επιβατών,
·υψηλού επιπέδου παροχή λιμενικών υπηρεσιών, περιλαμβανομένης και της ασφαλούς, με σύγχρονα μέσα πλοήγησης – ρυμούλκησης,
·διαμόρφωση συγκοινωνιακού δικτύου για άνετη, χωρίς καθυστερήσεις, μετακίνηση των επιβατών, ακόμα και
·προώθηση και προβολή των λιμανιών,
·μόνιμες και θεσμοθετημένες συνεργασίες σε όλα τα επίπεδα διοίκησης - όπως για παράδειγμα το να είναι ανοιχτοί οι αρχαιολογικοί χώροι.
Όλα αυτά απαιτούν εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό, αντίθετα από την μέχρι τώρα αντιμετώπιση, όπου κάθε λιμάνι κατέγραφε το δικό του ανεξάρτητο σχέδιο.
Δεν είναι δυνατόν, η πολιτική ανάπτυξης της κρουαζιέρας να ακολουθήσει το παράδειγμα της ανώτατης εκπαίδευσης που οδήγησε στο να διαθέτει σχεδόν κάθε ελληνική πόλη και μια πανεπιστημιακή σχολή.
Ο σχεδιασμός αυτός που σύντομα θα παρουσιάσουμε από κοινού με την Υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη:
·θα εντάσσεται στον ευρύτερο λιμενικό σχεδιασμό της χώρας
·θα συναρθρώνεται με την ευρύτερη πολιτική σχετικά με την οργανωτική και τη διοικητική αναβάθμιση των λιμενικών αρχών.
·Θα προσβλέπει στη συνδυασμένη βελτίωση και ανάπτυξη διαφόρων λιμενικών προορισμών. Δεν νοείται, για παράδειγμα, να υπεραναπτύξουμε τον Πειραιά ως homeport, όταν η αύξηση του αριθμού των επιβατών δεν θα μπορεί να απορροφηθεί και να εξυπηρετηθεί σε νησιωτικά λιμάνια-προορισμούς της κρουαζιέρας.
Ποιες είναι οι ανάγκες και τι σχεδιάζουμε να πράξουμε:
·Ανάπτυξη και βελτίωση των υποδομών κρουαζιέρας σε υφιστάμενους τουριστικούς πόλους.
·Ολοκληρωμένη παρέμβαση για τη διαλειτουργικότητα των υποδομών κρουαζιέρας με επισκέψεις σε τουριστικούς πόλους της ενδοχώρας.
·Αύξηση των εναλλακτικών πόλων επίσκεψης, για να εκμεταλλευτούμε τη ζήτηση για νέους προορισμούς αλλά και νέους συνδυασμούς προορισμών.
·Ανάπτυξη του δικτύου των λιμένων εκκίνησης, των home-ports δηλαδή, μέσω μόχλευσης ιδιωτικών κεφαλαίων και ενσωμάτωσης των επενδυτικών σχεδίων στους υπό αποκρατικοποίηση λιμένες.
Χωρίς επενδύσεις
-σε λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις,
-σε σύγχρονους τερματικούς σταθμούς υποδοχής επιβατών,
-σε υψηλού επιπέδου λιμενικές υπηρεσίες,
δεν μπορούμε να ελπίζουμε στη βελτίωση του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.
Κυρίες και κύριοι,
Την περασμένη εβδομάδα ήμουν στην Κύπρο, όπου μαζί με τους ομολόγους μου των άλλων 26 κρατών-μελών της ΕΕ υιοθετήσαμε ομόφωνα την λεγόμενη «Διακήρυξη της Λεμεσού», για μια Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στην Ε.Ε., παρόντος και του προέδρου της Κομισιόν, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.
Συμφωνήσαμε, λοιπόν, ανάμεσα στα άλλα - και σας το διαβάζω επί λέξει από το κείμενο της Διακήρυξης της Λεμεσού:
«Να στηρίξουμε την ανάπτυξη ενός άκρως διαφοροποιημένου και βιώσιμου παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού στην Ευρώπη,
·συμπεριλαμβανομένων της θαλάσσιας και παράκτιας κληρονομιάς,
·των ναυτικών δραστηριοτήτων, και των
·δραστηριοτήτων αναψυχής και κρουαζιέρες,
επιλύοντας ζητήματα ανταγωνιστικότητας, εποχικότητας, διαφοροποίησης των προϊόντων, συνδεσιμότητας, βελτίωσης των υποδομών και των δεξιοτήτων».
Με τη «σφραγίδα» της ΕΕ, επιχειρούμε να δημιουργήσουμε ένα ελκυστικό προϊόν που θα προσελκύσει «πελάτες» από όλες τις γωνιές της γης.
Να δημιουργήσουμε μια ισορροπημένη πολιτική ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, που να συνδέεται και με δραστηριότητες αναψυχής και πολιτισμού και που – όπως προανέφερα – να κερδίζει καθημερινά για τη χώρα μας όχι απλά επισκέπτες, αλλά μόνιμους και σταθερούς φίλους.
Ξένους που θα επισκέπτονται τον τόπο μας,
θα γνωρίζουν τους πολιτιστικούς θησαυρούς του,
θα παρακολουθούν και σύγχρονα πολιτιστικά δρώμενα και
θα έρχονται ξανά και ξανά στην Ελλάδα μαζί με τις οικογένειές τους, τους συγγενείς και τους φίλους τους.
Σας ευχαριστώ.»
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.