Κοινωνία

31/1/13 12:15

τελ. ενημ.: 1/2/13 13:04

«Προπελίζει» η ανεργία

ΣΤΟ 27% Η ΑΝΕΡΓΙΑ ΤΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΜΕ ΑΥΞΗΤΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΜΗΝΑ

Δραματικές διαστάσεις προσλαμβάνει η ανεργία και στους ναυτικούς, η οποία «χτυπά κόκκινο» στα κατώτερα πληρώματα, ενώ πλέον δεν εξαιρεί ούτε τους πλοιάρχους και τους μηχανικούς.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας, στο τέλος του 2012 οι καταγεγραμμένοι άνεργοι έφτασαν τους 4.355 σε σύνολο περίπου 16.000 εν ενεργεία Ελλήνων ναυτικών, ποσοστό 27%, ενώ το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα ήταν στο 26,8% τον Οκτώβριο.

Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός της αυξητικής τάσης που παρουσιάζεται στον αριθμό των άνεργων ναυτικών κάθε μήνα.  Χαρακτηριστικό είναι ότι το Νοέμβριο του 2012 ο αριθμός των ανέργων ήταν 4.046, και τον Οκτώβριο 3.724. Επίσης τον Αύγουστο του 2012, στο «peak» θεωρητικά της ζήτησης για ναυτική εργασία ειδικά στην επιβατηγό ναυτιλία οι άνεργοι ναυτικοί είχαν φτάσει τους 3.166, όταν τον Αύγουστο του 2008 ήταν μόλις 506.

Και στους αξιωματικούς

Άλλο ένα σημείο που καταρρίπτει εκείνο που μέχρι πρότινος ήταν η επικρατούσα άποψη στο χώρο, ότι δηλαδή η ανεργία πλήττει μόνο τα κατώτερα πληρώματα, έρχεται να καταρριφθεί από τα στοιχεία αποδεικνύοντας πως η ανεργία έχει αγγίξει σημαντικά και τη γέφυρα αλλά και τη μηχανή του πλοίου.

Πιο συγκεκριμένα οι άνεργοι πλοίαρχοι α΄, β΄ και γ΄ ανέρχονταν σε 880 το Δεκέμβριο του 2012, και οι μηχανικοί στους 365.

Ο χάρτης της ανεργίας

Έντονο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι ναύτες με 410 ανέργους, οι ναύκληροι με 341 ανέργους, οι ναυτοπαίδες με 254 ανέργους, οι θαλαμηπόλοι όλων των βαθμών έχουν 892 ανέργους και οι μάγειροι 255.

Προβληματισμός στην Π.Ν.Ο.

Η αύξηση της ανεργίας στο ναυτικό κλάδο, έχει σημάνει συναγερμό στην Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία η οποία θεωρεί ότι με τις νέες διατάξεις που προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ναυτιλίας για την ακτοπλοΐα, ο αριθμός των άνεργων ναυτικών θα πολλαπλασιαστεί.

Μάλιστα ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ, Αντώνης Νταλακογιώργος, μεταξύ άλλων, τόνισε ότι με τις διατάξεις που σχεδίου, ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες θα απασχολείται το 35% των πληρωμάτων που εργάζονται σήμερα. Τέλος, ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ, Σάββας Τσιμπόγλου επεσήμανε ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο των ναυτικών, αλλά όλων των Ελλήνων και θα πρέπει η ΠΝΟ να το αναδείξει το επόμενο διάστημα.

Εθνικό σχέδιο για τη ναυτιλία

Ωστόσο το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (Ι.Ο.Β.Ε.) σε πρόσφατη μελέτη του αναφέρει ότι μέσα στα επόμενα τρία χρόνια εάν υπάρξει ένα εθνικό σχέδιο και ένα σταθερό πολιτικό και φορολογικό πλαίσιο ο κλάδος της ποντοπόρου ναυτιλίας μπορεί να συμβάλει στη σημαντική μείωση της ανεργίας προσθέτοντας πάνω από 360.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, ενώ παράλληλα η συνεισφορά του στην εθνική οικονομία θα μπορούσε να διπλασιαστεί εντός των επόμενων τριών ετών και πάντως μέχρι και το τέλος του 2016.

Σε ό,τι αφορά τη ναυτική εργασία αναφέρει ότι η ενίσχυση της ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας πρέπει να συνοδεύεται και από επενδύσεις στη δημιουργία ευρείας «δεξαμενής» εκπαιδευμένων Ελλήνων ναυτικών.

Σε άλλη περίπτωση, σημειώνει, σημαντικά αναμένονται να είναι τα προβλήματα και στα ναυτιλιακά γραφεία, τα οποία αδυνατώντας να καλύψουν τις οργανικές θέσεις με έμπειρους ναυτικούς (που θα στελεχώσουν τμήματα διαχείρισης, ναυλώσεων και τεχνικών) θα αναγκαστούν να μεταφέρουν την έδρα εργασίας σε χώρες που η προσφορά εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού είναι αυξημένη.

Το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση της ναυτιλίας θα είναι εκείνο που θα αποτελέσει τον καταλύτη στο χώρο κι εκείνο που θα καθορίσει με βάση το θεσμικό και νομικό του πλαίσιο, αν η ναυτιλία θα συνεχίσει σε ήρεμες θάλασσες ή αν θα οδηγηθεί σε… ναυάγιο.

Δείτε επίσης