Κοινωνία

4/11/15 17:59

τελ. ενημ.: 4/11/15 17:59

Πλούσιος διάλογος για το δρομολόγιο Ραφήνα – Μεστά

ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ ΚΑΤΕΘΕΣΑΝ ΤΙΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ CHIOS MARINE CLUB

Σαν σκέψη αλλά και σαν προοπτική προσέλκυσε το τοπικό ενδιαφέρον. Σαν είδηση, προκάλεσε πολλά σχόλια τα περισσότερα από τα οποία θετικά και άλλα πάλι συμπληρωματικά, αναφορικά πάντα με το κατά πόσο εφικτό είναι να προκύψει ενδιαφέρον από ναυτιλιακή εταιρία για την δρομολόγηση πλοίου στη γραμμή Ραφήνα – Μεστά.

Οι απόψεις των πολιτών όπως καταγράφηκαν εστιάζουν κυρίως στην απόσταση που χωρίζει την Αθήνα με τη Ραφήνα και στην έλλειψη Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Παρακάτω, παραθέτουμε τις απόψεις του Καθηγητή Τέλη Τύμπα στο politischios.gr, όπως ο ίδιος σχολίασε την είδηση.

Το λιμάνι των Μεστών δεν είναι «ειδικών χρήσεων»

« Η διαδρομή από κάποιο σημείο της Αθήνας προς τη Ραφήνα απαιτεί ιδιωτικό όχημα. Με δημόσια συγκοινωνία θα απαιτεί πολύ περισσότερο από 40 λεπτά, θα απαιτεί έναν χρόνο που θα είναι απαγορευτικός για επιβάτες χωρίς ΙΧ. Αυτό από μόνο του απειλεί το σύνολο των υπολογισμών στην οποίες βασίζεται κάθε πρόταση για Ραφήνα, Λαύριο κτ.λ., δηλαδή λιμάνια στην ηπειρωτική Ελλάδα στα οποία δεν φτάνεις και δεν φεύγεις με δημόσια συγκοινωνία γρήγορα, οικονομικά και με συχνά δρομολόγια. Αλλά και το 40 λεπτά για όσους διαθέτουν ΙΧ δεν ισχύει. Με δεδομένη την απρόβλεπτη κίνηση στο λεκανοπέδιο, μια θεωρητική διαδρομή 40 λεπτών μπορεί 1 φορά στις 5 να διαρκέσει πολύ περισσότερο. Επειδή δεν μπορεί να το ρισκάρεις, πρέπει να υπολογίζεις τουλάχιστον 1 ώρα επιπλέον. Από τα Καρδάμυλα κατεβαίνεις αφήνεις 40 λεπτά για το λιμάνι της Χίου. Από την Νέα Σμύρνη όχι, θέλεις ένα ασφαλές περιθώριο.

- Τι γίνεται σε περίπτωση απαγορευτικού; Το πρόβλημα με την απομάκρυνση των λιμανιών αναχώρησης και άφιξης από τον επίκεντρο του αστικού ιστού (Αθήνα-Πειραιάς και Χώρα έναντι Ραφήνας ή Λαυρίου και Μεστών αντίστοιχα) θα διευρύνεται ανεξέλεγκτα.

- Στην 1 ώρα (τουλάχιστον) επιπλέον που θα χρειάζεται για Ραφήνα θα πρέπει να προστεθεί άλλη 1 για τη διαδρομή Χίος (Χώρα) Μεστά. Πλοίο που δεν θα υπολογίζει ότι θα χρησιμοποιείται πλήρως από το περίπου 70% των κατοίκων του νησιού που ζουν στη Χώρα ή πέριξ αυτής δεν έχει τύχη. Που σημαίνει ότι για το 70% θα προστίθεται και 1 επιπλέον ώρα. Το 1) και το 3) δίνουν 2 επιπλέον ώρες, τουλάχιστον, για την πλειοψηφία των επιβατών, ακόμη και αν υποθέσουμε χρήση αυτοκινήτου. Αυτό φτάνει εκτιμώ για να καταστήσει απαγορευτική την προτεινόμενη διαδρομή, ανεξαρτήτως μεγέθους και άλλων χαρακτηριστικών του πλοίου.

- Η πρόσθεση δύο επιπλέον χερσαίων διαδρομών (μέχρι τη Ραφήνα και από τα Μεστά) με στόχο τη μείωση του θαλάσσιου μέρους της διαδρομής είναι γενικά προβληματική. Από πλευράς γενικότερου οικολογικού ισοζυγίου (συνολικό ισοζύγιο καυσίμων), από άποψη κυκλοφοριακή και διακινδύνευσης για ατυχήματα (η επιβάρυνση του βασικού οδικού άξονα Χώρας-Μεστών και του οδικού δικτύου του νησιού συνολικά είναι μια καθοριστική παράμετρος--προσωπικά ανησυχώ ακόμη και για την επιβάρυνση από τη μεταφορά των φορτηγών στα Μεστά, χρειάζεται μια μελέτη στις επιπτώσεις). Η μαζική μεταφορά δια της θάλασσας παραμένει οικολογικά, οικονομικά και από άποψη διακινδύνευσης πιο ανταγωνιστική από την άποψη του συνολικού ισοζυγίου.

- Τυχόν διάσπαση της κίνησης σε δύο λιμάνια, με δεδομένη την κλίμακα του νησιού, μπορεί να διαλύσει και την κλασική διαδρομή και την νέα. Δεν υπάρχει εδώ η κλίμακα για ανταγωνισμό.

 

Το λιμάνι των Μεστών, όπως και κάθε λιμάνι πέραν αυτού της Χώρας, δεν μπορεί παρά να είναι ειδικών χρήσεων. Αν αυτές προσδιοριστούν σωστά, μπορούν να επωφεληθούν τα Μεστά και η δυτική-βόρεια Χίος χωρίς. Κάθε πρόταση για το Λαύριο ή τη Ραφήνα από τη μια και τα Μεστά από την άλλη, ειδικά οι πιο καλοπροαίρετες, εκφράζει νομίζω ένα πείσμα μη αποδοχής κάποιων δεδομένων για τον τόπο που αγαπάς, μια προσπάθεια μήπως και γίνεται αλλιώς. Φοβάμαι πως δεν γίνεται. Για τον ίδιο λόγο που δεν μπορεί να γίνει και μια υπέρβαση ως προς τα μεγέθη του αεροδρομίου. Καλύτερα ένας ρεαλιστικός σχεδιασμός και ως προς τα δύο παρά κινήσεις που θα μας βάλουν σε περιπέτειες. Καλύτερα ένα ρεαλιστικό σχέδιο για την με κάθε τρόπο αναβάθμιση της γραμμής Πειραιάς-Χώρα Χίου παρά περιπέτειες. Κι ένα ρεαλιστικό τέτοιο σχέδιο μπορεί να βασιστεί σε απλά πράγματα που μπορεί να αποδειχθούν καθοριστικά. Επιλέγω τυχαία:

-δρομολόγια διαφορετικής ταχύτητας (και τιμής) ανάλογα με τη μέρα και το μήνα, αυτό μπορεί να δώσει μεγαλύτερη μείωση χρόνου για μεγάλο μέρος των επιβατών-ταξιδιωτών

-πλοία πιο φιλικά, π.χ. με μεγαλύτερο πλήθος πιο ελκυστικών καμπινών έτσι ώστε να γίνεται φθηνότερο το βραδινό ταξίδι, πλοία με χώρους και καθίσματα προσαρμοσμένα στο συγκεκριμένο ταξίδι κι όχι στο να καταναλώνεις όσο περισσότερο γίνεται στα μπαρ

-παροχή δωρεάν σύνδεσης με το διαδίκτυο σε κάποιους χώρους κι όχι εξωφρενική τιμή για μια κάρτα

-κάποιες απλές υπηρεσίες (π.χ. ένας καλός χώρος για παιδότοπο)

 

Για να μην παρεξηγηθώ, καλοδεχούμενη κάθε πρόταση. Με το καλό όμως και συζητήσεις αντιπαράθεσης-σύγκρισης-σύνθεσης προτάσεων, πιο πολιτισμένα δηλαδή πράγματα που είναι και πολύ πιο παραγωγικά».

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση