Κοινωνία

3/8/16 15:16

τελ. ενημ.: 3/8/16 15:16

Πέθανε ο αναστηλωτής της Ακρόπολης, Χαράλαμπος Μπούρας

ΑΡΙΣΤΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΚΑΙ ΕΥΓΕΝΙΚΟ ΑΝΘΡΩΠΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΟΝ Χ. ΜΠΟΥΡΑ ΟΙ ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΤΟΥ Μ. ΞΥΔΑ ΚΑΙ Α. ΦΗΚΑΡΗ

Σε ηλικία 83 ετών έφυγε από τη ζωή στις 27 Ιουλίου ο Χαράλαμπος Μπούρας,  διδάκτωρ Ιστορίας της  Αρχιτεκτονική των Πανεπιστημίων Αθηνών, Σορβόνης και του Αριστοτέλειου  Πολυτεχνείου. Το όνομα του συνδέθηκε άρρηκτα με τις εργασίες αναστήλωσης του Παρθενώνα,  ήταν μέλος του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, Γενικός Γραμματέας της  Χριστιανικής Αρχαιολογικής Εταιρείας. Εργάστηκε για την αποκατάσταση πολλών μνημείων.

 Ο Μπούρας και η Χίος

Ο Χ. Μπούρας  γεννήθηκε το 1933 στην Πρέβεζα και μεγάλωσε στη Χίο. Όμως η σχέση του  με το νησί μας είναι διαχρονικά  πολύ στενή, όχι μόνο επειδή μεγάλωσε  εδώ και κατάρτισε τη μελέτη «Νέα Μονή Χίου: Ιστορία και Αρχιτεκτονική» το 1985 στην Αθήνα. Η σχέση του είναι και πολύ σύγχρονη, αφού ο μαθητής του Γιάννης Κύζης,  σχεδίασε και επιμελήθηκε την κατασκευή του Μουσείου Μαστίχας. 

Δάσκαλο και αυθεντία, αποκαλούν τον καθηγητή τους οι μαθήτριες του Μαρία Ξύδα και Άννα Φήκαρη, που είχαν την ευτυχία, όπως λένε να τον ζήσουν από κοντά. Τους  μετέδωσε την αγάπη για το λειτούργημα και  διαμόρφωσε την επαγγελματική τους πυξίδα.

«Όταν λένε «αυτό το είπε ο Μπούρας» συνεπάγεται ότι δεν μπορεί να διαψευσθεί επειδή είναι απόλυτα τεκμηριωμένο. Χαιρόταν πάρα πολύ όταν είχε μαθητές από τη Χίο, αλλά ήταν και πιο αυστηρός μαζί τους γιατί θεωρούσε ότι οι Χιώτες πρέπει να είναι πολύ καλοί, όπως  ήταν σε ότι έκαναν πάντα», λέει η Άννα. «Θεωρούσε απαράδεκτο  ένας Χιώτης να μην γνωρίζει με μεγάλες λεπτομέρειες ότι έχει σχέση με την  αρχιτεκτονική της Χίου, π.χ της Νέας Μονής».

Η Μ. Ξύδα επισημαίνει ότι δεν είχε σπουδάσει αναστηλώσεις αλλά Ιστορία της τέχνης, όμως  ήταν αυτός που ίδρυσε στην ουσία τη Σχολή Αναστηλώσεων στην Ελλάδα.

 «Πριν από τον Μπούρα  δεν υπήρχε σωστός, πλήρης, καταξιωμένος συντηρητής. Αν τα μνημεία της Ακρόπολης  ήταν άνθρωποι και μάθαιναν το θάνατο του θα κλαίγανε, η συντήρηση που τους έκανε ήταν αποκατάσταση ζωής», λένε και οι δύο .

Επηρέασε

Ήταν πολύ προσεκτικός, άριστος καθηγητής με μεγάλη μεταδοτικότητα,  και πολύ φιλότιμος. Σύμφωνα με τη Μ. Ξύδα επηρέασε αρκετά τους μαθητές του, κυρίως αυτούς  που πήγανε στην Ιταλία και σπούδασαν στη  Σχολή Αναστηλώσεων του Πανεπιστημίου της Ρώμης.                                                                                                                                                                «Με την εργασία που έκανα για την αναστήλωση των παραδοσιακών οικισμών της Χίου βρήκα δουλειά στο Τμήμα Παραδοσιακών Οικισμών του  Ελληνικού Οργανισμού  Τουρισμού, όπου στη συνέχεια έκανα εργασίες για τα Μεστά, τα Ψαρά  και άλλους  οικισμούς στη Χίο, με τις οποίες προχώρησαν και έγιναν  γνωστά έργα».                                                                                     Από τα χαρακτηριστικότερα γνωρίσματα του  ήταν η μεγάλη λεπτομέρεια στις παραδόσεις με μαθηματικές  και κλασσικές  σφαιρικές αναφορές

«Ήταν καθοριστική η συμβολή του  με επιστημονικά και ποιοτικά κριτήρια, ήθελε  να συνδέουμε την τεκμηρίωση με τη διεπιστημονική προσέγγιση, δηλαδή  τη συνεργασία των αρχιτεκτόνων και με άλλες ειδικότητες για να βγαίνει μια σωστή απόφαση για τα θέματα που διαπραγματευόμαστε. Ταυτόχρονα όμως είχε και μια στοχαστική ματιά στα πάντα», θυμάται η Άννα.

Πύργος

Ως μαθήτρια του η Μαρία είχε κάνει την εργασία  «Αναστήλωσης και νέας χρήσης του πύργου του Πυργίου».

«Ήταν μια πλήρης μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε, αλλά  είχα αφιερώσει προς τιμή του και ένα άρθρο με θέμα τη «Χρήση της πέτρας στα Νένητα» το οποίο δημοσιεύθηκε στη «Χιακή Επιθεώρηση», θυμάται.

Επισημαίνει όμως ότι δίδαξε πρώτα στη Θεσσαλονίκη Ιστορία της Αρχιτεκτονικής  και μετά στο Πολυτεχνείο του Αριστοτέλειου  και ότι από εκεί ξεκίνησαν όλοι οι αρχιτέκτονες μαθητές του.

Εν κατακλείδι  η Άννα επισημαίνει ότι αυτός ο σοφός άνθρωπος δεν είχε καμία έπαρση , ήταν ακούραστος και είχε μια φυσική ευγένεια.

«Αν κάναμε κάποιο λάθος δεν προσέβαλε ποτά κανένα, αλά μας έκανε μια ερώτηση που μας έβαζε να σκεφτούμε την  απάντηση και μέσω αυτής μας βοηθούσε να καταλαβαίνουμε το σωστό». Τα καλύτερα λόγια από τους μαθητές για τον δάσκαλο τους… 

Δείτε επίσης