18.2.2015 15:59

Καίει και δεν πληρώνει

ΑΣΥΜΦΟΡΟΣ ΓΟΛΓΟΘΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ Η ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΕΔΔΗΕ ΓΙΑ ΒΛΑΒΕΣ ΣΕ ΟΙΚΙΑΚΕΣ Ή ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ΕΠΕΙΤΑ ΑΠΟ ΑΥΞΟΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ

Αλλεπάλληλες ήταν τις προηγούμενες ημέρες οι στιγμιαίες αυξομειώσεις τάσης του ηλεκτρικού ρεύματος σχεδόν σε όλο το νησί και συνεχίζονται ακόμα σε πολλά του σημεία. Όπως βεβαιώνουν οι ηλεκτρολόγοι είναι η βασική αιτία για να καούν δεκάδες ηλεκτρικές συσκευές, ιδιαίτερα όσες βρίσκονται εκείνη τη στιγμή σε λειτουργία.

Το μάρμαρο πληρώνουν οι ανυποψίαστοι καταναλωτές, φορτωμένοι ήδη από τους ιδιαίτερα φουσκωμένους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας. Κι όταν αναζητήσουν το δίκιο τους… Τότε βρίσκονται μπροστά σε ένα σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.

Το κόστος των δικαστικών εξόδων για μια δικαστική διαμάχη με τον ΔΕΔΔΗΕ για βλάβη που προκλήθηκε σε οικιακή ή επαγγελματική συσκευή, το οποίο συνήθως είναι μεγαλύτερο από το κόστος της επισκευής, και η εξουθενωτική διαδικασία αποτρέπουν τους θιγόμενους να προσφύγουν στη δικαιοσύνη.  Ο ΔΕΔΔΗΕ συνήθως υποστηρίζει ότι για τη διακοπή ευθύνονται οι καταναλωτές, οι οποίοι δεν μερίμνησαν για τη λήψη μέτρων προστασίας από τις υπερτάσεις ή υποτάσεις της παροχής του δικτύου ή την προληπτική αποσύνδεση των συσκευών από το δίκτυο παροχής.

Με αυτή την υπηρεσιακή γραμμή συμπλέει και ο διευθυντής των Διοικητικών Υπηρεσιών Γιώργος Καλαμάκης, ο οποίος δηλώνει στον «π» ότι οι αυξομειώσεις των τάσεων  που πάντα χρεώνονται στην υπηρεσία, συνήθως προκαλούνται από βλάβες σε ιδιωτικές εγκαταστάσεις και ελλιπείς  γειώσεις των οικιακών και επαγγελματικών δικτύων.

«Στιγμιαία βουλιάγματα γίνονται παντού. Συνήθως προκαλούνται από κεραυνούς σε ιδιωτικά δίκτυα ή από προβλήματα των οικιακών και επαγγελματικών εγκαταστάσεων. Εμείς δεν μπορούμε να παρέμβουμε σε αυτές τις περιπτώσεις. Αν χρειαστεί οι μηχανές του ΔΕΔΔΗΕ να δώσουν παραπάνω ισχύ, μεσολαβεί κάποιος χρόνος, γι’ αυτό υπάρχουν αυτές οι αυξομειώσεις».

Υποχρέωση

Ο ΔΕΔΔΗΕ είναι υποχρεωμένος να παρέχει σωστή τάση ρεύματος σε όλους τους καταναλωτές. Πρέπει να έχει δικά της συστήματα προστασίας, αλλά δεν τοποθετεί  τα μηχανήματα επειδή  είναι ακριβά.

«Ρίχνει «το μπαλάκι» στον αδύναμο κρίκο, στους καταναλωτές», υποστηρίζει ο Νίκος Μαμμουνής, ιδιοκτήτης της εταιρείας εγκαταστάσεων και  ηλεκτρικών ειδών «ΕΥΡΩΠΗ Α.Ε.».

«Η διεθνής νομοθεσία την υποχρεώνει να έχει δικά της συστήματα προστασίας, αλλά τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα δεν την αναγκάζουν να εφαρμόσει τους νόμους».

Απόδειξη της ευθύνης;

Το πώς φτάνουμε στην απόδειξη ευθύνης είναι μια μεγάλη και επώδυνη διαδικασία. Σύμφωνα με τις οδηγίες που παρέχει στους καταναλωτές ο ΔΕΔΔΗΕ από την ιστοσελίδα  δεδδηε.gr  ,  πρέπει μέσα σε 10 μέρες να καταθέσουν αίτηση αποζημίωσης στο τοπικό γραφείο από το οποίο ηλεκτροδοτούνται. Ο ΔΕΔΔΗΕ είναι υποχρεωμένος να απαντήσει μέσα σε 15 μέρες. Όμως θα αποζημιωθούν μόνο αν αποδειχθεί ότι η βλάβη προκλήθηκε από πράξεις ή παραλείψεις των υπηρεσιών και όχι εξ’ αιτίας φυσικών φαινομένων, τυχαίων βλαβών, παρεμβάσεων τρίτων ή άλλων απρόβλεπτων αιτίων.

Η ασπίδα προστασίας

Για την προστασία από τις αυξομειώσεις της τάσης υπάρχει μια σειρά εργαλείων και προϊόντων. Σύμφωνα με το Ν. Μαμμουνή αυτά λειτουργούν ως ασπίδα προστασίας στις ξαφνικές υπερτάσεις, υποτάσεις, βυθίσεις, αλλά και από τις πολύ υψηλές υπερτάσεις από πτώσεις κεραυνών.

«Μια λύση για τις διακοπές από υψηλές τάσεις είναι τα πολύμπριζα με ασφάλεια, που δεν αφήνουν τις αυξομειώσεις των τάσεων να φτάσουν στις συσκευές. Ακόμη υπάρχουν συσκευές αδιάλειπτης παροχής ενέργειας, οι UPS, οι οποίες προσφέρουν επαρκή προστασία».

Ακριβά

Για την προστασία όλου του δικτύου και των συσκευών η καλύτερη λύση είναι οι επιτηρητές και οι σταθεροποιητές τάσης, οι οποίοι, μόλις ανιχνεύουν διακύμανση πάνω από τα επιτρεπτά όρια, κόβουν αυτόματα το ρεύμα.

«Ανάλογα με την εγκατάσταση το κόστος των επιτηρητών  μπορεί να φτάσει από 150 με 200 ευρώ, έως και 50.000 ευρώ. Οι σταθεροποιητές κοστίζουν από 150 με 200 έως και  3.000 ευρώ. Τα αντικεραυνικά συστήματα μπαίνουν στους μετρητές ή σε κάθε συσκευή. Αυτά  τα μηχανήματα είναι ακριβά, γι’ αυτό οι καταναλωτές τα αποφεύγουν».

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ