Κοινωνία

12/3/13 11:24

τελ. ενημ.: 20/2/18 19:14

¨Η αλλάζουμε ή (συνεχίζουμε να ) βουλιάζουμε

Μετά από 2 χρόνια έντονης προσπάθειας για την διοίκηση του νέου ενιαίου Καλλικρατικού Δήμου η Δημ.αρχή Χίου αντιλαμβανόμενη τις απαιτήσεις της σύγχρονης πόλης δείχνει...

την διάθεση για πεζοδρόμηση πολλών οδών του κέντρου της πόλης  και την δημιουργία ενός ενιαίου δικτύου πεζοδρόμων .Αξιέπαινη πρωτοβουλία με αποτελέσματα που θα φανούν σε βάθος χρόνου Στόχος η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση που επικρατεί ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες και η πιο φιλική πόλη στους πολίτες της.

Όπως όλες οι παρεμβάσεις στα αστικά τοπία έτσι και στην περίπτωση της πόλης της Χίου οι παρεμβάσεις αυτές για να θεωρηθούν επιτυχημένες και αποτελεσματικές θα πρέπει να σχεδιάζονται και να υλοποιούνται λαμβάνοντας υπόψη όλους τους αλληλένδετους παράγοντες και όχι αποσπασματικά κατά περίπτωση ,για να δώσουν το βέλτιστο αποτέλεσμα.
 
Έτσι μπορούμε να πούμε ότι 1ον είναι το κατασκευαστικό κομμάτι και  2ον  να πεισθούν οι πολίτες για την ορθότητα του σχεδιασμού και υλοποίησης του έργου το οποίο επιφέρει αλλαγές στην καθημερινότητα τους  και να το στηρίξουν στην πράξη. Η αποδοχή και ο σεβασμός από πλευράς  πολιτών εξαρτάται σε μεγάλο ποσοστό από την ποιότητα κατασκευής (παρ. Μετρό Αθηνών) αλλά και από το δείκτη ωφέλειας/κόστους που αντιλαμβάνονται .
 
Ξεκινώντας από το κατασκευαστικό η  Τεχν.Υπηρεσία Δήμου Χίου έχει την ευθύνη για την πληρότητα των μελετών και την επίβλεψη καλής εκτέλεσης του έργου.
Αν ακολουθηθούν πιστά όσα η νομοθεσία προβλέπει , η πιθανότητα αστοχίας του έργου μειώνεται στο ελάχιστο.
Ας πάρουμε επιτέλους τη γενναία απόφαση ότι αφού ξοδεύουμε τόσους οικονομικούς πόρους ας γίνουν επιτέλους σωστά έργα. Και όταν λέω σωστά εννοώ 100% σωστά!!
Είμαστε υπέρ των σωστών έργων και όχι απλά υπέρ των έργων.. Για να σταματήσουμε κάθε φορά που πηγαίνουμε στο εξωτερικό να θαυμάζουμε τους “ έξυπνους  Δυτικoευρωπαίους “ με τα αποτελεσματικά έργα και να καταριόμαστε την Ελληνική κακοδαιμονία μας. Γιατί αν σκεφτούμε λίγο καλύτερα όταν επισκεφτούμε μία πόλη όπως η Ζυρίχη ούτε Παρθενώνα θα δούμε, ούτε ηλιοβασίλεμα όπως της Δυτ. Χίου αλλά ούτε και παραλία όπως τα μαύρα Βόλια . Θα γυρίσουμε όμως πίσω και θα παραμιλάμε γοητευμένοι από την οργάνωση της καθημερινότητάς τους ,για τον σεβασμό στον πολίτη στον πεζό ,για την καθαριότητα της πόλης και την εύρυθμη  λειτουργία των υπηρεσιών της.
Έτσι για παράδειγμα η νομοθεσία ορίζει ως ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου τα 2.05 μ. απαραίτητο ελάχιστο πλάτος ελεύθερης όδευσης πεζών το 1.50 μ. και ελάχιστο πραγματικό ύψος στην ελεύθερη ζώνη όδευσης τα 2.20 μ. Λογικά   και απλά πράγματα αρκεί  να εφαρμόζονται. Επίσης  σύμφωνα με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας του 2007 κρίθηκαν παράνομες και αντισυνταγματικές οι μόνιμες ή κινητές κατασκευές που αναπτύσσουν  καφετέριες ,εστιατόρια, μπαρ σε κοινόχρηστους χώρους.
 
Σύμφωνα με το ανώτατο δικαστήριο, προσκρούει στο Σύνταγμα κάθε
κατασκευή προστεγασμάτων και των στηριγμάτων τους, εφόσον παρέχει
στους ιδιοκτήτες των καταστημάτων τη δυνατότητα να μετατρέπουν
κοινόχρηστο χώρο σε κλειστό ή ημίκλειστο, παρεμποδίζοντας την ελεύθερη
κυκλοφορία των πολιτών. Οι ΟΤΑ είναι υποχρεωμένοι να απομακρύνουν
τέτοιες κατασκευές ή να ανακαλέσουν σχετικές άδειες, ενώ οι αρμόδιες
αρχές που ανέχονται τέτοιες παρανομίες σε κοινόχρηστους χώρους μπορεί
να υπέχουν ποινικές και αστικές ευθύνες.
 
Και επειδή η πόλη πρέπει να είναι φιλική και προσβάσιμη στα ΑΜΕΑ πρέπει να γίνονται ειδικές κατασκευές όπως ορίζει η Ελληνική νομοθεσία εναρμονισμένη με τα διεθνή πρότυπα. Έτσι επιβάλλεται εκτός από τις σωστές ράμπες , διαβάσεις και σηματοδοτήσεις να υπάρχει όπου είναι δυνατόν, και μάλιστα στις νέες κατασκευές, συνεχόμενο δίκτυο με οδηγό όδευσης τυφλών σύμφωνα με τη διεθνή νομοθεσία και όχι όπως νομίζει ο κάθε εργολάβος φίλος του εκάστοτε επικεφαλή της υπηρεσίας που δημοπράτησε το έργο.
 Τον οδηγό όδευσης τυφλών τον κάνουμε σωστά και όχι για να πούμε ότι τον κάναμε..
Παραθέτω εδώ ένα απόσπασμα από ΕΤΚ αρ.φύλλου 2621 31/12/2009
 
Οι πλάκες αυτές τοποθετούνται εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών, εφόσον αυτή έχει πλάτος ίσο ή μεγαλύτερο του 1,50μ. Επιστρώνονται ευθύγραμμα και σε απόσταση 0,50 μ. κατ’ ελάχιστον από τη ρυμοτομική γραμμή ή προεξοχή κτηρίου σε ύψος μικρότερο των 2,20μ. Η ίδια απόσταση κρατείται και από οποιοδήποτε άλλο εμπόδιο ή εξοπλισμό του χώρου.
Τα συμπεράσματα δικά σας για την κατασκευή αυτή…
 
 
Οι επιβλέποντες το έργο και αυτοί που βάζουν την υπογραφή τους για την παραλαβή του θα πρέπει να είναι πολύ προσεχτικοί..
 
 Άρα καταλήγουμε ότι δεν φτάνει μόνο να φεύγουν τα νερά με τις σωστές κλίσεις ,ή να υπογειοποιήσουμε τις υδρορροές ή να καθαρίσουμε το δίκτυο οβρίων το οποίο ήταν εντελώς φραγμένο και ήταν η αιτία να πλημμυρίσουμε τον 10/2010 αλλά δεν καθαρίστηκε το 2011 ,ή να τοποθετήσουμε μαντεμένιες εσχάρες αντί μαρμάρινες , ή τα πλακάκια να είναι ίσια ,ή ο οδηγός όδευσης τυφλών να είναι σε διαφορετικό χρώμα από το υπόλοιπο .
Πρέπει να πεισθούν οι πολίτες για την χρησιμότητα του έργου και να καταγραφεί υψηλός δείκτης κόστους/ωφέλειας στη συνείδησή του.
 
 
 
Το σύνολο λοιπόν του έργου θα τύχει της αποδοχής στη συνείδηση των πολιτών αν είναι σωστό και λειτουργικό στην πράξη. Αυτό παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο επόμενο στάδιο. Αυτό της δημιουργίας υποκίνησης για αλλαγή υφιστάμενων νοοτροπιών στην καθημερινότητα των πολιτών που το χρησιμοποιούν. Με λίγα λόγια πρέπει να πεισθούν για τα ατομικά αλλά και συλλογικά κοινωνικά οφέλη από τις αλλαγές που επήλθαν έτσι ώστε να σεβασθούν και τους νέους κανονισμούς συμπεριφοράς ,είτε αυτοί αφορούν συνήθειες μετακίνησης με οχήματα ,είτε διάθεσης χρόνου κλπ.
 
 
Υποχρέωση της Δημ.Αρχής σε πρώτο στάδιο είναι η ενημέρωση με επαναλαμβανόμενη διαφημιστική -ενημερωτική καμπάνια στα τοπικά μέσα για αρκετό χρονικό διάστημα .
Η διοργάνωση ομιλιών ξεκινώντας από τα σχολεία σχετικά με τα κοινωνικά οφέλη από το σεβασμό του κανονισμού για την εύρυθμη λειτουργία της πόλης και τον σεβασμό του συνανθρώπου μας. Κινητοποιώντας τις υπηρεσίες της βγαίνοντας από τα γραφεία και καταγράφοντας τα προβλήματα στα διάφορα σημεία.
Η μηδενιστική αντιμετώπιση “ Έλληνες είμαστε δεν αλλάζουμε “ είναι μύθος και δίνει ένα ωραίο άλλοθι σε ακαμάτες διοικούντες..
Επόμενο στάδιο είναι αυτό της επιτόπου ενημέρωσης για αρκετό χρονικό διάστημα και τελευταίο είναι η επιβολή προστίμων από την Δημοτική Αστυνομία.
 
Το περιβάλλον είναι αυτό που ορίζει τους κανόνες συμπεριφοράς και όχι τα άτομα που κινούνται σ’ αυτό. Να είσαστε σίγουροι κύριοι διοικούντες ότι κανένας δεν θα τολμήσει να παρκάρει παράνομα σ’ ένα δρόμο του Βερολίνου αλλά το κάνει με μεγάλη άνεση στο Ομήρειο ,στην Πλατεία ή στην στροφή της eurobank..
 
Και μην ξεχνάμε ότι οι νοοτροπίες αλλάζουν με προηγούμενες επαναληπτικές εμπειρίες!!

                                                                                                           Νικόλαος Στ. Χούλης

 
Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση