Κοινωνία

11/3/13 9:07

τελ. ενημ.: 11/3/13 9:07

Διέξοδος η θάλασσα για τη νεολαία

Του ΜΗΝΑ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΥ

Ενώ η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει πρώτη δύναμη στον κόσμο ελέγχοντας το 16,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας, ενώ  η ναυτιλιακή βιομηχανία αποτελεί έναν από τους  δύο πυλώνες της ελληνικής οικονομίας με τον τουρισμό να είναι ο άλλος, ενώ η κυβέρνηση κάνει προσπάθειες για να απλοποιήσει τις διαδικασίες ώστε να προσελκύσει περισσότερα πλοία στο ελληνικό νηολόγιο αυξάνοντας και τα έσοδα του κράτους, ενώ ανοίγει και ιδιωτικές ναυτικές σχολές, την ίδια ώρα υπάρχει έλλειψη ναυτικών και ειδικότερα Ελλήνων αξιωματικών.

 

Τα κατώτερα ελληνικά πληρώματα δυστυχώς κινδυνεύουν με αφανισμό και το μόνο που τους σώζει έως τώρα είναι η ελληνική ακτοπλοία όπου βρίσκουν δουλειά. Όμως αλλάζουν οι εργασιακές συνθήκες οπότε οι θέσεις  θα γίνουν και εκεί λιγότερες και βασικά στις γραμμές της Αδριατικής.

Οι εφοπλιστές αναζητούν Έλληνες αξιωματικούς γέφυρας και μηχανής. Παρά την δραματική αύξηση της ανεργίας φαίνεται ότι στον επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων δεν βρίσκεται το ναυτικό επάγγελμα. Πρόκειται για μία ασφαλή επαγγελματική διέξοδο αφού παγκοσμίως αυξάνει ο αριθμός των πλοίων και δεν υπάρχουν ναυτικοί να καλύψουν τις θέσεις που δημιουργούνται. Έως σήμερα ήταν λογικό να μην προσελκύει πολλούς νέους η θάλασσα αφού το βιοτικό επίπεδο στην Ελλάδα είχε ανέβει πολύ και το γεγονός αυτό αποτρέπει την επιλογή επαγγελμάτων με απαιτήσεις όπως του ναυτικού. Και αυτό έχει παρατηρηθεί  σε κάθε χώρα που η μεσαία τάξη ανέβηκε οικονομικά.

Το απέραντο γαλάζιο είναι μία διέξοδος ενώ υπάρχει και προοπτική για τη συνέχεια αφού οι αξιωματικοί απορροφούνται στα γραφεία  όπου με την τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει πάνω στα πλοία είναι πολύτιμοι συνεργάτες για τον πλοιοκτήτη.

Όμως σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε το Ίδρυμα Ευγενίδου σε συνεργασία με το Στατιστικό Τμήμα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών οι νέοι όχι  μόνο δεν στρέφονται προς τη θάλασσα αλλά ακόμη και αυτοί που μπαίνουν στις Ακαδημίες εμπορικού Ναυτικού  εγκαταλείπουν τις σπουδές τους σε ποσοστό 15%.

Αποτελεί  πάγια θέση ότι η Ελληνική Ναυτιλία μπορεί και πρέπει να κρατηθεί στην κορυφή, όχι μόνο από πλευράς εφοπλισμού, αλλά και από πλευράς ναυτικής εκπαίδευσης.
Για αυτό και η αναβάθμιση της ναυτικής  εκπαίδευσης αποτελεί το εκ των ων ουκ άνευ αν θέλει η Ελλάδα να παραμένει στη κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας.

www.newmoney.gr

Δείτε επίσης