Χίος Πόλη

29/8/18 10:54

τελ. ενημ.: 29/8/18 16:48

Αν αλλάξει ο δρόμος αλλάζει και ο τόπος

Οι αλλαγές στη φυσιογνωμία της παραλιακής του Βροντάδου θέτουν επιτακτικά ζήτημα άμεσης απόφασης αναδιαμόρφωσής της

Μπορεί το φετινό καλοκαίρι ο τουρισμός της Χίου να ακολούθησε αντιστρόφως ανάλογη πορεία από αυτή της υπόλοιπης Ελλάδας, ωστόσο αποτέλεσε την ευκαιρία εσωτερικής αναδιάταξης, με το παραλιακό μέτωπο του Βροντάδου να αλλάζει ριζικά εικόνα και κυρίως χρήση, δεχόμενο ένα μεγάλο κύμα λουόμενων αλλά και επισκεπτών, που σε τίποτα δεν θύμιζε την παραλιακή ζώνη των περασμένων ετών.

Η ολοένα αυξανόμενη και δυναμική παρουσία επιχειρήσεων εστίασης, από καφετέριες μέχρι ταβέρνες, επιβεβαίωσε ότι πρόκειται για μία περιοχή που όχι μόνο εξυπηρετεί τους κατοίκους της πόλης για το μπάνιο, τον καφέ ή το φαγητό τους, αλλά ότι έχει όλα τα φόντα προκειμένου να αξιοποιηθεί επιπλέον μέσα στα επόμενα χρόνια.

Ωστόσο αυτό το δυναμικό κύμα ανάπτυξης του παραλιακού μετώπου του Βροντάδου αποτέλεσε την αφορμή να ανοίξει μία συνολική συζήτηση για το μέλλον της περιοχής, αφού κατά τη διάρκεια, κυρίως του καλοκαιριού, η κατάσταση που επικρατούσε ήταν ιδιαίτερα επικίνδυνη για πεζούς, ποδηλάτες, λουόμενους και επισκέπτες.

Η κατάληψη των πεζοδρομίων

Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι από την περιοχή των  Τριών Μύλων του Βροντάδου μέχρι και τη Δασκαλόπετρα, δραστηριοποιούνται πάνω από 40 είδη επιχειρήσεων, οι οποίες δημιουργούν την ανάγκη λειτουργίας αντίστοιχων χώρων στάθμευσης.

Ελλείψει χώρων στάθμευσης για Ι.Χ. και δίκυκλα, οι οδηγοί τους προχώρησαν σταδιακά στην κατάληψη των πεζοδρομίων του παραλιακού μετώπου κάτι που έγινε σιωπηλά και παγιώθηκε με την ανοχή των αρμόδιων αρχών.

Έτσι σε μήκος περίπου 3 χιλιομέτρων τα μοναδικά πεζοδρόμια που πλέον δεν καταλαμβάνονται είναι όσα είναι υπερυψωμένα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι πεζοί, οι περιπατητές, οι ποδηλάτες, οι μητέρες με τα καροτσάκια αλλά και οι θαμώνες των καταστημάτων εστίασης να βαδίζουν στην καλύτερη των περιπτώσεων με το ένα πόδι στον δρόμο ενώ στη χειρότερη να βγαίνουν στο ήδη στενό από τις νησίδες οδόστρωμα, ακροβατώντας μεταξύ παράνομα σταθμευμένων οχημάτων και διερχόμενων Ι.Χ. και δικύκλων.

Επιπλέον το γεγονός ότι το οδόστρωμα δεν διαχωρίζεται από τα υποτυπώδη πεζοδρόμια ο κίνδυνος ανατροπής οχήματος και κατάληξής του στην παραλία, εκεί δηλαδή όπου υπάρχουν δεκάδες λουόμενοι, κάνει πιο επιτακτική την ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων στο παραλιακό μέτωπο από την ευθεία του Τάγματος του Δεσπότη μέχρι και τη Δασκαλόπετρα.

Με δεδομένο μάλιστα ότι μέχρι και το τέλος του 2018 η παραλιακή του Βροντάδου θα αποτελέσει συλλεκτήρια οδό για τα οχήματα του περιφερειακού, με την ολοκλήρωση του Δ’ Τμήματος που θα συνδέει τον Βροντάδο με τη Λεωφόρο Ενώσεως, η ανάγκη ολοκληρωμένων παρεμβάσεων που θα διασφαλίζουν την άνετη διέλευση οχημάτων αλλά και την ασφαλή διέλευση περιπατητών, ποδηλατών και θαμώνων κρίνεται πιο αναγκαία από ποτέ.

Το «ξήλωμα» των νησίδων που δεν τηρούν τα πρότυπα ασφαλείας, η εφαρμογή της μελέτης του Ν. Τράκου, η δημιουργία κυκλικών κόμβων που θα επιτρέπουν την ασφαλή αναστροφή οχημάτων, η δημιουργία πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων, όχι μόνο θα αναβαθμίσουν το παραλιακό μέτωπο του Βροντάδου αλλά θα δώσουν νέα ώθηση στις επιχειρήσεις της περιοχής, αφού θα πιο εύκολα προσβάσιμες για τους οδηγούς  και τους πεζούς.


Η ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΒΡΟΝΤΑΔΟΥΣΙΚΟ ΠΑΡΑΛΙΑΚΟ

4 πρώην και νυν αιρετοί που υπηρέτησαν την περιοχή εκφράζουν την άποψη τους για τις αναγκαίες διαμορφώσεις στο «παραλιακό κέντρο» του Βροντάδου.

 

ΚΩΣΤΑΣ ΜΟΥΝΔΡΟΣ

ΛΥΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΛΗ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Γνώστης του Βροντάδου και έχοντας θητεύσει στη θέση του αντιδημάρχου Ομηρούπολης ο Κώστας Μούνδρος αναπτύσσει τη λογική του, που βασίζεται περισσότερο στην αναγκαιότητα άμεσων εφαρμόσιμων παρεμβάσεων αλλά και διαλόγου για την επόμενη ημέρα.

«Προσωπικά θεωρώ ότι δεν χρειάζονται μεγαλεπήβολες μελέτες. Αυτό που σίγουρα είναι αναγκαίο είναι ένα ασφαλές πεζοδρόμιο. Λύσεις εύκολες για θέσεις στάθμευσης στην παραλιακή του Βροντάδου δεν υπάρχουν, εκτός της δημιουργίας προσχώσεων, διαδικασία που είναι αρκετά χρονοβόρα.

Σε πρώτο στάδιο θα πρέπει να εξετάσουμε τη χρήση του αύλειου χώρου του Γυμνασίου Βροντάδου για την καλοκαιρινή περίοδο ως χώρου στάθμευσης. Είναι μία λύσει που θα οδηγήσει σε μεγάλη αποσυμφόρηση το παραλιακού μετώπου της περιοχής.Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να εξετάσουμε από την αρχή και το ζήτημα του φωτισμού του παραλιακού μετώπου καθώς φωτίζονται μόνο μερικά σημεία χωρίς να υπάρχει διάχυση του φωτός».

 

ΝΙΚΟΣ ΝΥΚΤΑΣ

«ΝΑΙ» ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΡΑΚΟΥ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Υπέρμαχος της εφαρμογής της μελέτης του συγκοινωνιολόγου Νίκου Τράκου, ακόμα και αν απαιτηθούν τροποποιήσεις, εμφανίζεται ο πρώην αντιδήμαρχος Ομηρούπολης Ν. Νύκτας.

«Είναι κάτι παραπάνω από δεδομένη η αναγκαιότητα παρεμβάσεων. Έτσι η δημιουργία ενός έργου βασισμένο στη μελέτη του Ν. Τράκου, ακόμα και με τροποποιήσεις, θα αποτελέσει έργο πνοής και ανάπτυξης για τον Βροντάδο. Η σημερινή εικόνα είναι απογοητευτική. Γιατί ούτε τον χειμώνα μπορείς να προχωρήσεις κατά μήκος της παραλίας εξαιτίας των κυμάτων, αλλά ούτε και το καλοκαίρι εξαιτίας των σταθμευμένων οχημάτων πάνω στα πεζοδρόμια. Με λυπεί το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα και είναι κάτι που σχολιάστηκε ακόμα και στο συνέδριο για τα 100 χρόνια του Βροντάδου.

Μπορεί να χρειάζονται τροποποιήσεις, μπορεί να χρειάζεται διάλογος, αλλά αυτό το έργο πρέπει πλέον να προχωρήσει».  

 

ΣΤΡΑΤΗΣ ΓΔΥΣΗΣ

ΑΝΑΓΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ

Την ανάγκη άμεσης συνεργασίας με την Περιφέρεια, προκειμένου να προχωρήσουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις, επισημαίνει μέσω του «π» ο αντιδήμαρχος Στρ. Γδύσης με δεδομένο ότι το παραλιακό μέτωπο του Βροντάδου αποτελεί ταυτόχρονα και τμήμα της Ε.Ο. Χίου – Καρδαμύλων.

«Η παραλιακή του Βροντάδου αποτελεί σημαντικό τμήμα της Εθνικής Χίου – Καρδαμύλων και αυτό είναι σημαντικό πρόβλημα,  γιατί εκτός από σημείο διέλευσης οχημάτων αποτελεί και μέρος του οικισμού για περίπατο και αναψυχή. Αυτό που προέκυψε από το συνέδριο είναι η ανάγκη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, με τη συμβολή της Περιφέρειας, με στόχο αυτός ο δρόμος να εξυπηρετήσει το σύνολο των χρήσεων της περιοχής.

Δυστυχώς στη μελέτη του Ν. Τράκου δεν συμμετείχε η Περιφέρεια, παρά τις προσπάθειες που κατέβαλλα και προσωπικά για την αξιοποίησή της  ή για την εκπόνηση νέας μελέτης. Έχω συντάξει ακόμα και πρότυπο προγραμματικής σύμβασης αλλά δυστυχώς δεν προέκυψε κάποια συνεργασία».

 

ΑΡ. ΖΑΝΝΙΚΟΣ

ΔΡΟΜΟΣ ΠΟΛΛΩΝ ΧΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΛΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ

Έχοντας στην πλάτη ολόκληρες δεκαετίες αυτοδιοικητικής εμπειρίας ο πρώην δήμαρχος, Αρ. Ζαννίκος, επισημαίνει την πολυπλοκότητα του παραλιακού μετώπου του Βροντάδου κυρίως εξαιτίας των πολλών του χρήσεων.

«Ο κύριος ρόλος αυτού του δρόμου είναι να διοχετεύει οχήματα από και προς τη Χώρα, από και προς το Αίπος, δηλαδή τη βόρεια και βορειοδυτική Χίο αλλά και οχήματα προς τα Καρδάμυλα, δηλαδή τη βόρεια και βορειοανατολική πλευρά του νησιού. Αυτό σημαίνει ότι έχει μία συνεχή κυκλοφοριακή φόρτιση η οποία εντείνεται συνεχώς.

Το δεύτερο και βασικό που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας είναι ότι πάνω σε αυτόν τον οδικό άξονα υπάρχουν 2 σουπερ μάρκετ, καμία 40αριά επιχειρήσεις, φαρμακεία, σχολεία μέσης εκπαίδευσης, το πρώην δημαρχείο που λειτουργεί ως ΚΕΠ, 2 ενοριακοί ναοί, ξενοδοχιακές μονάδες και ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Το τρίτο και ένα από τα βασικότερα ζητήματα είναι ότι όλο αυτό το παράκτιο μέτωπο αποτελεί την ανατολική αυλή του Βροντάδου. Και είναι σημαντικό γιατί ο Βρονταδούσης, ειδικά μετά το Πάσχα και μέχρι τέλος του καλοκαιριού, δεν έχει που αλλού να πάει. Είναι χώρος αναψυχής, για μπάνιο, για ξεκούραση και για περπάτημα για λόγους υγείας.

Όλα αυτά μας σπρώχνουν να σκεφτούμε ότι αυτός ο δρόμος δεν μπορεί να μείνει με τη λογική που κατασκευάστηκε από τα χρόνια της χούντας.

Πρέπει να εξυπηρετηθούν και άλλες πολλαπλές δραστηριότητες και να καταστεί ασφαλέστερος και λειτουργικότερος. Είναι σαφές ότι η διέλευση των οχημάτων δεν μπορεί να αποβαίνει σε βάρος της ηρεμίας των κατοίκων της περιοχής και της ασφάλειας των πεζών και των ποδηλατών.

Αποτελεί κοινή πεποίθηση ότι αυτά τα προβλήματα θα οξυνθούν σε βάθος 30 ετών. Άρα και η κεντρική διοίκηση αλλά και η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να σκεφτούν ότι υπάρχει αναγκαιότητα σοβαρών μελετών με ευρωπαϊκές προδιαγραφές από ανθρώπους που έχουν γνώση και ξέρουν να σχεδιάζουν.

Ας μην ξεχνάμε ότι ξεκινά μία νέα προγραμματική περίοδος το 2021, για την οποία οι Ευρωπαίοι, αναγνωρίζοντας την πίεση που ασκείται στα νησιά του Β.Α. Αιγαίου εξαιτίας του προσφυγικού, υπόσχονται ότι θα τριπλασιάσουν τους πόρους που διέθεταν μέχρι και σήμερα.  

Άρα χρήματα θα υπάρχουν. Το θέμα είναι ότι θα πρέπει να υπάρξουν και μελέτες. Δεν πρέπει να βλέπουμε τα χρήματα να περνάνε από μπροστά μας χωρίς να κάνουμε τίποτα. Αυτό που πρέπει να αποζητήσουμε είναι χρησιμότητα έργων και αντοχή τους στον χρόνο».


81 ΤΡΟΧΑΙΑ, 87 ΤΡΑΥΜΑΤΙΕΣ ΚΑΙ 10 ΝΕΚΡΟΙ

Ο τραγικός απολογισμός σε έναν αιματοβαμμένο δρόμο.

Η αλλαγή χρήσης του παραλιακού δρόμου του Βροντάδου αποτελεί το ένα μέρος του προβλήματος που καλούνται να επιλύσουν οι αρχές. Και αυτό γιατί δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο τμήμα του οδικού δικτύου που αφορά μόνο τους κατοίκους του Βροντάδου.

Η συγκεκριμένη παραλιακή ζώνη αποτελεί ταυτόχρονα και τμήμα της Εθνικού Οδού Χίου – Καρδαμύλων, δηλαδή της κύριας οδού που συνδέει την πόλη της Χίου με τις περιοχές του βορειοανατολικού τμήματος του νησιού.

Αυτό σημαίνει ότι το παράκτιο μέτωπο του Βροντάδου χρησιμοποιείται όχι μόνο από τους Βρονταδούσους αλλά και από τους κατοίκους των βόρειων χωριών της Δ.Ε. Ομηρούπολης και της Δ.Ε. Καρδαμύλων.

Αυτό ίσως εξηγεί και τον μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων που καταγράφεται στα στατιστικά στοιχεία της Τροχαίας από το 2007 μέχρι σήμερα, στο τμήμα της Εθνικής Οδού από το Τάγμα του Δεσπότη μέχρι τη Δασκαλόπετρα και περιλαμβάνει τις οδούς Παντελεήμονος Φωστίνη, Χατζηφραγκούλη Ανδρεάδη και Κωστή Λω.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία από το 2007 μέχρι και το τέλος του 2017 το Τμήμα Τροχαίας Χίου έχει καταγράψει 81 τροχαία ατυχήματα στα οποία τραυματίστηκαν ελαφρά ή βαριά 87 άτομα ενώ 10 συμπολίτες μας έχασαν τη ζωή τους.

Από την καταγραφή των αιτιών των τροχαίων στο συγκεκριμένο τμήμα του οδικού δικτύου προκύπτει ότι οι κυριότερες αιτίες πρόκλησης είναι η παραβίαση προτεραιότητας, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα, η μη τήρηση της απόστασης ασφαλείας, η κατανάλωση αλκοόλ, το αντικανονικό προσπέρασμα και η διάσχιση του δρόμου από πεζούς σε σημεία χωρίς διάβαση και αναστροφές.

Αναγκαίοι οι κυκλικοί κόμβοι

Προκειμένου να περιοριστούν τα τροχαία ατυχήματα η Τροχαία Χίου ήδη από τις 2 Ιουνίου 2015 έχει συνηγορήσει με το υπ’ αριθμ. Πρωτοκόλλου 1016/112/51-α’ έγγραφό της στη δημιουργία κυκλικών επαναλαμβανόμενων κόμβων που θα περιορίζει αισθητά την επικινδυνότητα σε ορισμένα σημεία και θα εξυπηρετεί τις κινήσεις οδηγών προς όλες τις κατευθύνσεις με ασφάλεια.

Επιπλέον η Τροχαία διατυπώνει την άποψη ότι ο κόμβος σχήματος «ταφ» που θα δημιουργηθεί στην έξοδο του περιφερειακού δρόμου της πόλης στην παραλιακή του Βροντάδου θα επιφέρει καθυστερήσεις στην κυκλοφορία, τόσο στην έξοδο των οχημάτων προς την παραλία όσο και στην αριστερή στροφή των οχημάτων που προέρχονται από την πόλη με κατεύθυνση τον περιφερειακό.

«Είναι γεγονός ότι στο τμήμα του οδικού δικτύου από το Τάγμα μέχρι και τον Ζέφυρο έχουν συμβεί κατ’ επανάληψη πολλά και σοβαρά τροχαία ατυχήματα, καθώς τα οχήματα μπορούν να αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες και να πραγματοποιούν κινήσεις στο αντίθετο ρεύμα. Αν σε αυτά προστεθεί και ο ανωτέρω αναφερόμενος κόμβος σε μορφή «ταφ» και μάλιστα μετά από ευθεία μήκους 650 μέτρων, τότε η επικινδυνότητα θα αυξηθεί κατακόρυφα», αναφέρει η Τροχαία.

«Όταν απαιτείς αστυνόμευση δίνεις πρώτα λύσεις»

Την ανάγκη άμεσης λήψης πρωτοβουλιών αποτυπώνουν και οι δηλώσεις στελεχών της Τροχαίας Χίου στον «π».

«Όταν απαιτείς αστυνόμευση δίνεις πρώτα λύσεις. Αυτό λέμε στους αιρετούς όχι μόνο για την περίπτωση του Βροντάδου αλλά γενικότερα για τη Χίο. Το να αστυνομεύεις είναι το πιο εύκολο. Απαιτεί όμως προηγουμένως να έχεις λύσει το πρόβλημα της στάθμευσης και στην παραλιακή του Βροντάδου, από το Τάγμα μέχρι και τη Δασκαλόπετρα, αυτό το πρόβλημα είναι πιο έντονο από ποτέ. Από τη μία τα πεζοδρόμια είναι εντελώς ακατάλληλα και από την άλλη ο όγκος των οχημάτων είναι διαρκώς αυξανόμενος ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Πρέπει όμως να επισημάνουμε και το εξής βασικό: ότι απαιτείται η συνεργασία των οδηγών. Δεν μπορεί στο Πετροκάραβο ή στον Αφανή να υπάρχουν θέσεις στάθμευσης και κάποιοι οδηγοί να καταλαμβάνουν ετσιθελικά τα πεζοδρόμια για να κατεβαίνουν από το αυτοκίνητο και να βρίσκονται με 2 βήματα στην παραλία. Το σίγουρο είναι ότι απαιτούνται άμεσα παρεμβάσεις γιατί το εφιαλτικό σενάριο ένα αυτοκίνητο να ξεφύγει της πορείας του και να προσγειωθεί σε άτομα που βρίσκονται στην παραλία δεν είναι τόσο απίθανο όσο ακούγεται», ανέφεραν τα στελέχη της Τροχαίας στον «π».  


ΝΑ ΔΟΘΕΙ ΧΩΡΟΣ ΣΕ ΠΕΖΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ

Ο συγκοινωνιολόγος Ν. Τράκος επαναφέρει στο προσκήνιο τη μοναδική άρτια μελέτη που έγινε για την παραλιακή του Βροντάδου και αναλύει τις απαιτούμενες παρεμβάσεις.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 έχει αρχίσει να προωθεί την χρήση του ποδηλάτου στα μεγάλα αστικά κέντρα.  Ο βασικός λόγος είναι ο περιορισμός της χρήσης του  Ι.Χ. και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Στην Ελλάδα η χρήση του ποδηλάτου έχει αυξηθεί τα τελευταία 10 χρόνια. Έτσι δημιουργήθηκε η ανάγκη για την κατασκευή υποδομών για το ποδήλατο. Σήμερα στις περισσότερες ελληνικές πόλεις υπάρχουν υποδομές ποδηλάτου, σχεδιασμένες με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Με την δημιουργία ποδηλατοδρόμων επιτυγχάνεται η αναβάθμιση της  ποιότητας ζωής στην πόλη μέσω της απελευθέρωσης της από το αυτοκίνητο και της αισθητικής της ανασυγκρότησης.

Βασική προϋπόθεση για να κυκλοφορήσει το ποδήλατο στους δρόμους είναι  η ασφάλεια η οποία επιτυγχάνεται με θωράκιση του Ποδηλάτου από το αυτοκίνητο, εκεί όπου οι ταχύτητες είναι υψηλές.

Ένα άλλο μέτρο που εφαρμόζεται με επιτυχία για τη μείωση των ατυχημάτων και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση είναι η εφαρμογή κυκλικών κόμβων καθώς προσφέρουν:

  • Μείωση της ταχύτητας κατά την είσοδο στον κόμβο.
  •  Περιορισμό των καθυστερήσεων και των ουρών αναμονής των φαναριών.
  •  Μείωση της πιθανότητας ατυχημάτων λόγω μετωπικών ή άλλων συγκρούσεων.
  • Δυνατότητα για ασφαλή αναστροφή, στοιχείο που κατά κανόνα δεν ισχύει στις άλλες μορφές ισόπεδων κόμβων.
  • Μείωση της  ατμοσφαιρικής ρύπανσης, της ηχορύπανσης και της κατανάλωσης καυσίμου.
  • Καλύτερη δυνατότητα για εξυπηρέτηση χώρων στάθμευσης, πλατύτερα πεζοδρόμια, μεγαλύτερη έκταση φύτευσης πρασίνου, πλατύτερες εξωτερικές λωρίδες, ώστε να περιλαμβάνονται και ποδηλατόδρομοι στις προσβάσεις.
  • Δυνατότητα διαμόρφωσης ελκυστικών εισόδων ή κεντρικών πλατειών σε περιοχές οικισμών.

Ένας οδηγός που προσεγγίζει έναν κυκλικό κόμβο είναι υποχρεωμένος να μειώσει την ταχύτητα του οχήματος η οποία, κατ΄ επέκταση, μειώνει και τη σφοδρότητα της σύγκρουσης σε περίπτωση ατυχήματος. Οι κυκλικοί κόμβοι διευθετούν και διοχετεύουν μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων από την απλή διάταξη παραχώρησης προτεραιότητας ή τους σηματοδοτούμενους κόμβους, μειώνοντας έτσι τον χρόνο αναμονής.

Η πρόταση της μελετητικής ομάδας για την ανάπλαση της Παραλιακής Χίου  Καρδαμύλων από το Τάγμα Δεσπότη έως την Δασκαλόπετρα ακολουθεί τις βασικές αρχές της συγκοινωνιακής  τεχνικής  για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση, τη μείωση των ατυχημάτων και τη βιώσιμη αστική κινητικότητα  και προτείνει:

  • εφαρμογή 6 κόμβων:  4 υπερβατών κυκλικών κόμβων μικρού μεγέθους εσωτερικής ακτίνας 4,5 μ., 1 μη υπερβατου κυκλικού κόμβου ακτίνας  6 μ. στην  συμβολή των εθνικού επιπέδου δρόμων  (της Παράκαμψης Χίου και της Παραλιακής)  και 1 κόμβου  μορφής σάλπιγγας της περιοχής της παλαιάς ΔΕΗ Βροντάδου προ των Τριών Μύλων, που θα εκμεταλλεύεται το υφιστάμενο τοπικό οδικό δίκτυο
  • δημιουργία ενδιάμεσης διαχωριστικής νησίδας πλάτους 1,5 μ.  κατασκευασμένης σύμφωνα με τις προδιαγραφές  με προστατευτικά στηθαία και ηλεκτροφωτισμό
  • μείωση της διατομής της υφιστάμενης οδού σύμφωνα με τα συγκοινωνιακά αστικά πρότυπα με εξασφάλιση της στάθμευσης σε επιλεγμένα σημεία επί εσοχών του πεζοδρομίου για προστασία οχημάτων και πεζών 
  • αξιοποίηση και βελτίωση των υφιστάμενων πεζοδρομίων και δημιουργία πεζοδρομίων σε περιοχές που είναι ανύπαρκτα
  • εφαρμογή ποδηλατόδρομου επί του υφιστάμενου διατιθέμενου πλάτους
  • δημιουργία παραλιακού πεζοδρόμου αναψυχής ελάχιστου πλάτους 2μ.. Παράλληλα στην λωρίδα κυκλοφορίας ποδηλάτων με πρόβλεψη για άτομα με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ)  τοποθετούνται ράμπες αναπήρων στις διαβάσεις πεζών και πλάκες για τυφλούς μήκους 0.30 - 0.4μ , ώστε να δημιουργηθεί λωρίδα καθοδήγησης τους
  • προστασία, αξιοποίηση  και ανάδειξη της παραλίας με την εφαρμογή διακριτικής γέφυρας για να μην καταλαμβάνεται χώρος της παραλίας όπου δεν επαρκεί το υφιστάμενο πλάτος της οδού.

Τονίζεται ότι η υφιστάμενη οδός Χίου – Καρδαμύλων  δεν διαπλατύνεται αντίθετα γίνεται περιορισμός του πλάτους της οδού σε όφελος:

α.  της ασφάλειας (η στενή διατομή σε συνδυασμό με την εφαρμογή νησίδας και στηθαίων ασφαλείας και τους κυκλικούς κόμβους περιορίζει την ταχύτητα και τους κινδύνους θανατηφόρων ατυχημάτων)  και της στάθμευσης που λείπει από την περιοχή

β. της κυκλοφορίας πεζών και ποδηλάτων  με τη βελτίωση και χρήση των υφιστάμενων πεζοδρομίων και τη δημιουργία νέων χωρίς ρυμοτόμηση ιδιοκτησιών και με την δημιουργία πεζοδρόμου-ποδηλατόδρομου  επί γεφυροποιούμενης οικολογικής – βιοκλιματικής φιλοπεριβαλλοντικής ελαφριάς κατασκευής.

Η μελέτη αυτή, στα πλαίσια του κοινωνικού διαλόγου και της δημόσιας διαβούλευσης, παρουσιάστηκε στο Τοπικό Συμβούλιο του Βροντάδου στον Σεπτέμβριο του 2014, όπου έγινε αποδεκτή με ενθουσιασμό από τη συντριπτική πλειοψηφία των παρευρισκόμενων, καθώς  συμβάλει στην ασφάλεια,  κάνει προσβάσιμη την παραλία,  αναδεικνύει και προστατεύει το περιβάλλον,  συμβάλει στη βιώσιμη αστική κινητικότητα, περιορίζει την χρήση του Ι.Χ. σε όφελος του πεζού και του ποδηλάτου, αναπλάθει και δίνει άλλη μορφή στο απαξιωμένο σήμερα παραλιακό μέτωπο του Βροντάδου, το οποίο παραδίδει προς χρήση στον κάτοικο της Χίου και στον τουρίστα επισκέπτη, όπως οφείλει να κάνει ένας σύγχρονος βιοκλιματικός σχεδιασμός που σέβεται τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον.

Τέτοιες ιδέες μπορούν να εφαρμοστούν και σε άλλα προβληματικά οδικά τμήματα του οδικού δικτύου της Χίου που θα μειώσουν τα ατυχήματα και θα δώσουν μια σύγχρονη τουριστική και οικολογική εικόνα στη Χίο.

Ο ποδηλατόδρομος μπορεί να επεκταθεί έως τον Καρφά αλλάζοντας την τουριστική κυκλοφοριακή και κοινωνική  όψη της πόλης της Χίου.

Σχόλια άρθρου: 0