13.3.2024 14:27

Δεν μαθαίνουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο

Η εκπαίδευση αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανάπτυξης μας. Ωστόσο, η ιδέα ότι δεν μαθαίνουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο συνιστά το «κλειδί» για την κατανόηση της διαδικασίας της μάθησης αλλά και την βελτίωση της. Κάθε άτομο έχει την δική του μοναδική προσέγγιση στην μάθηση, και αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη στον κόσμο της εκπαίδευσης.

Ευρέως γνωστός είναι ο όρος «μαθητοκεντρική εκπαίδευση». Η συγκεκριμένη παιδαγωγική προσέγγιση θέτει το μαθητή στο επίκεντρο της διδασκαλίας, η οποία προσαρμόζεται στις δεξιότητες, τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα κάθε μαθητή. Ο εκπαιδευτικός αφού πρώτα αναγνωρίσει τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε μαθητή, προσαρμόζει ανάλογα το εκπαιδευτικό του υλικό και τις μεθόδους διδασκαλίας που θα ακολουθήσει. Στόχος είναι η καλύτερη κατανόηση και η απορρόφηση του μαθησιακού αντικειμένου από τον μαθητή.

Μια αναδρομή στην παιδική μας ηλικία αρκεί για να κατανοήσουμε καλύτερα την διαφορετικότητα κάθε ανθρώπου στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αν ανατρέξουμε όλοι στην σχολική μας ζωή, σίγουρα θυμόμαστε ότι πολλοί από τους συμμαθητές μας προτιμούσαν να διαβάζουν τα μαθήματα, άλλοι ήταν περισσότερο «ακουστικοί» και προτιμούσαν να τα ακούνε από τον δάσκαλο, ενώ άλλοι μάθαιναν καλύτερα μέσω της πρακτικής εφαρμογής. Ακριβώς αυτό είναι που πρέπει να κρατήσουμε: δεν υπάρχει κάποιος αποτελεσματικότερος τρόπος μάθησης αλλά πολλοί διαφορετικοί.

Η ποικιλομορφία αυτή που αναπτύσσεται δεν θα πρέπει να ανησυχεί τους εκπαιδευτικούς. Είναι απολύτως φυσιολογικό να μην μαθαίνουν όλοι με τον «συνηθισμένο» τρόπο. Σκοπός αυτής της διαδικασίας είναι να ανακαλύψουμε αυτόν που ταιριάζει περισσότερο στους μαθητές μας. Η προσαρμοσμένη μάθηση μπορεί να βοηθήσει τους νέους να έχουν περισσότερες επιτυχίες στο σχολείο αλλά και γενικότερα στην ζωή. Για παράδειγμα, αν κάποιος είναι περισσότερο «οπτικός» τύπος, θα μπορούσε να επωφεληθεί από την χρήση εικόνων και γραφικών στην μάθηση. Αν κάποιος είναι περισσότερο κινησιολογικός, μια πρακτική προσέγγιση με δραστηριότητες θα μπορούσε να είναι πιο αποτελεσματική.

Η εφαρμογή της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης μπορεί να πραγματοποιηθεί με διάφορους τρόπους, όπως η συνεργατική μάθηση, η όξυνση του προβληματισμού του νέου και σε μικρότερες ηλικίες, ο συνδυασμός παιχνιδιού και μάθησης. Σκοπός είναι να διαμορφωθεί ένα εκπαιδευτικό μαθησιακό περιβάλλον που θα ενθαρρύνει την συμμετοχή των μαθητών,

πράγμα που θα αποφέρει την λεγόμενη «τριβή» σε διάφορα θέματα.  Συνολικά, η μαθητοκεντρική εκπαίδευση δεν αντιπροσωπεύει μια ακόμη μέθοδο διδασκαλίας αλλά μια νέα εποχή στον τομέα της εκπαίδευσης. Ας μην ξεχνάμε ότι η κοινωνία μας αλλάζει συνεχώς και μια τέτοιου είδους εκπαιδευτική διαδικασία, η οποία μεταβάλλεται για να προσαρμόζεται στις ανάγκες του κάθε μαθητή, είναι ο κατάλληλος τρόπος για να αναπτύξει ο νέος πρακτικές που θα τον βοηθήσουν να αντεπεξέλθει στον σύγχρονο κόσμο.

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ