Ένα χρόνο συμπληρώνεται από τότε που η εταιρεία Hellenic Seaplanes υποσχόταν δοκιμαστικές πτήσεις και μόνιμες συνδέσεις με υδροπλάνα σε Χίο, Ψαρά και Οινούσσες, όμως η πραγματικότητα αποδεικνύεται εκκωφαντικά διαφορετική. Παρά τις δεσμεύσεις, τις δηλώσεις και τα ανακοινωθέντα προγράμματα πτήσεων, το εγχείρημα παραμένει στάσιμο, με τα υδροπλάνα να μη φτάνουν ποτέ στο νησί και τις δεσμεύσεις να μοιάζουν περισσότερο με εμπαιγμό παρά με στρατηγική ανάπτυξης.
Έναρξη με τυμπανοκρουσίες, συνέχιση με σιγή
Στις αρχές Σεπτεμβρίου του 2023, το Λιμενικό Ταμείο Χίου ανακοίνωνε με ενθουσιασμό ότι ξεκινά η εκπαίδευση προσωπικού για το υδατοδρόμιο της Χίου σύμφωνα με άτυπη ενημέρωση της εταιρείας, ενώ γινόταν λόγος για επικείμενη εγκατάσταση πλατφόρμας και οικίσκων με την έγκριση της ΚΥΑ.
Λίγους μήνες αργότερα, η εταιρεία διακήρυττε πως στις 14 Ιουλίου 2024 θα πραγματοποιούνταν η παρθενική πτήση του πρώτου υδροπλάνου προς τα Ψαρά και κατόπιν προς τη Χίο. Παρότι οι ημερομηνίες αυτές ανακοινώθηκαν με κάθε επισημότητα, ποτέ δεν υλοποιήθηκαν. Η μόνη "πτήση" που καταγράφηκε, ήταν στα χαρτιά.
Αναβολές και προσχήματα
Όταν πλησίασε η κρίσιμη ημερομηνία, τα υδροπλάνα δεν εμφανίστηκαν ποτέ. Η προγραμματισμένη δοκιμαστική πτήση της 13ης και 14ης Ιουλίου 2024 ακυρώθηκε τελευταία στιγμή με πρόφαση τις καιρικές συνθήκες, αν και δεν υπήρξαν εκείνες τις ημέρες ακραία φαινόμενα που θα δικαιολογούσαν αδυναμία προσθαλάσσωσης. Μάλιστα τότε διατυπώνονταν εύλογα ερωτήματα για τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος, ειδικά ενόψει των δύσκολων χειμερινών μηνών. «Αν δεν μπορούν να προσεγγίσουν τα νησιά με καλό καιρό Ιουλίου, τι θα συμβεί τον Δεκέμβριο;», σχολίαζαν με καχυποψία τοπικοί παράγοντες.
Χώρος στο λιμάνι δεσμευμένος… για το τίποτα
Πέρα από τις ακυρωμένες πτήσεις και τα ανεκπλήρωτα χρονοδιαγράμματα, η παρουσία της Hellenic Seaplanes έχει αφήσει απτό αποτύπωμα μόνο σε επίπεδο... κατάληψης δημόσιου χώρου. Ο νότιος λιμενοβραχίονας της Χίου – ένας ζωτικός και πολυσύχναστος χώρος για περιπατητές και κατοίκους – έχει δεσμευτεί προκειμένου να δημιουργηθεί το υδατοδρόμιο, αποκλείοντας την πρόσβαση των πολιτών χωρίς να έχει πραγματοποιηθεί ούτε μία πτήση.
Η εικόνα μιας παραθαλάσσιας περιοχής παραδομένης στην αναμονή μιας επένδυσης που δεν έρχεται, εντείνει την αγανάκτηση. «Μας πήραν χώρο χωρίς να μας δώσουν τίποτα», σχολιάζουν χαρακτηριστικά πολίτες, οι οποίοι βλέπουν τα σχέδια να σέρνονται χωρίς αντίκρισμα.
Δηλώσεις που δεν επιβεβαιώθηκαν ποτέ
«Η πρώτη γραμμή που θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο θα είναι Χίος-Ψαρά, καθώς τα υδατοδρόμια έχουν πλήρη αδειοδότηση», είχε δηλώσει ο Πρόεδρος του Διαδημοτικού Λιμενικού Ταμείου Παντελής Λεγάτος. Ωστόσο, έφτασε και πέρασε ο Σεπτέμβριος του 2024, ήρθε και το 2025, και καμία γραμμή δεν εγκαινιάστηκε, καμία πτήση δεν εκτελέστηκε.
Σκιά αφερεγγυότητας και σιωπή από τις Αρχές
Η απουσία δημόσιας τοποθέτησης εκ μέρους της Hellenic Seaplanes ή οποιασδήποτε άλλης αρχής μετά τις συνεχείς ματαιώσεις, ενισχύει την εντύπωση πως το εγχείρημα είτε έχει εγκαταλειφθεί είτε ποτέ δεν υπήρξε επαρκώς οργανωμένο. Η σιωπή προκαλεί ερωτήματα για το εάν υπήρξε σοβαρός σχεδιασμός ή αν επρόκειτο για επικοινωνιακή κίνηση χωρίς βάθος.
Η ευθύνη αποκλειστικά στην εταιρεία
Σε δηλώσεις του στον "Π", ο Παντελής Λεγάτος επεσήμανε ότι το Λιμενικό Ταμείο Χίου έχει εκπληρώσει στο ακέραιο τις υποχρεώσεις του. «Έχουν δοθεί όλες οι νόμιμες αποφάσεις και το σημείο έχει ήδη χωροθετηθεί», σημειώνει, και συνεχίζει:
«Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε ένα πρόβλημα στον νότιο φανό, στο νότιο λιμενοβραχίονα, το οποίο, λόγω αυτής της ζημιάς, δεν είχε έρθει η εταιρεία να εγκατασταθεί. Αυτή ήταν η πρόφασή της, θεωρώ».
Ο ίδιος επιβεβαιώνει ότι το πρόβλημα έχει πλέον αποκατασταθεί, προσθέτοντας:
«Νομίζω ότι είναι πλέον στα χέρια της εταιρείας να τοποθετηθεί αυτή η πλωτή πλατφόρμα και να ξεκινήσει τα δρομολόγια. Μέχρι το τέλος του χρόνου έχουμε δώσει παραχώρηση, η οποία θα επαναξιολογηθεί από την αρχή του έτους».
Αυτό που αποτυπώνεται από τις δηλώσεις του είναι ότι οι καθυστερήσεις πλέον βαραίνουν αποκλειστικά την Hellenic Seaplanes, η οποία οφείλει να δώσει απαντήσεις.
Η ουσία παραμένει αμείλικτη: από τον Σεπτέμβριο του 2023 έως τον Ιούνιο του 2025, δεν έχει πραγματοποιηθεί ούτε μία πτήση, δοκιμαστική ή κανονική. Τα νησιά της Χίου, των Ψαρών και των Οινουσσών παραμένουν εκτός του περιβόητου «δικτύου υδροπλάνων», ενώ οι κάτοικοι γίνονται θεατές σε ένα έργο χωρίς αρχή, μέση και τέλος.
Πολίτες και τοπικοί παράγοντες μιλούν πλέον για επικοινωνιακή φούσκα, για αθέτηση υποσχέσεων και για αμφίβολη στρατηγική εκ μέρους της εταιρείας. «Δεν ήρθε ποτέ κανένα υδροπλάνο, δεν μπήκε ποτέ καμία πλατφόρμα, και όμως ο χώρος παραμένει δεσμευμένος», λένε χαρακτηριστικά.
Το εγχείρημα των υδροπλάνων ξεκίνησε με φιλόδοξες εξαγγελίες, αλλά κινδυνεύει να μείνει στην ιστορία ως παράδειγμα ασυνέπειας και κακής διαχείρισης δημόσιων πόρων και ελπίδων. Η δέσμευση του νότιου λιμενοβραχίονα, χωρίς καμία ανταποδοτική δραστηριότητα, προκαλεί εύλογες αντιδράσεις.
Το ερώτημα που πλέον τίθεται είναι απλό και σαφές: Υπάρχει ακόμη σχέδιο ή επρόκειτο εξ αρχής για ένα επικοινωνιακό παιχνίδι χωρίς ουσία;
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.