Οικονομία

1/11/12 10:20

τελ. ενημ.: 2/11/12 16:08

Στην Κω κάνουν συμφωνίες… και εδώ πάμε στις πρεσβείες!

 
Στο τέλος της, υποτιθέμενης, τουριστικής μας περιόδου οι ενέργειες των αρμοδίων φορέων του τουρισμού στη Χίο θυμίζουν τη γνωστή φράση: «Πόσα πραγματικά θέλουν για να μας τρελάνουν;». Από τη μια η σύσκεψη για τα ακριβά εισιτήρια, την οποία οργάνωσαν συρόμενοι από την αρνητική κριτική που τους γίνεται αλλά και από τη γενικότερη αδράνεια απέναντι στην τουριστική κρίση της Χίου, με τις «πρωτότυπες» και «άκρως αποτελεσματικές» αποφάσεις που θυμίζουν προορισμούς της Ελλάδας των δεκαετιών του ‘50 και του ‘60, εκεί που δυστυχώς ακόμα και σήμερα βρίσκεται το νησί μας τουριστικά.
 
Το πιο εκπληκτικό είναι ότι αυτή η σύσκεψη έγινε δυο φορές για να αποφασιστούν ακριβώς τα ίδια πράγματα. Από την άλλη οι επισκέψεις στις πρεσβείες, μπερδεύοντας προφανώς ένα καθαρά επιχειρηματικό θέμα με την πολιτική. Άραγε ένας πρέσβης μπορεί να γίνει και tour operator; Όχι φυσικά, αλλά ένα ταξιδάκι στην Αθήνα είναι μια ευκαιρία για δημόσιες σχέσεις (τρομάρα μας).
 
Στον αντίποδα το τεράστιο χάσμα που έχουμε με το νησί του Ιπποκράτη, το οποίο για πολλούς και διάφορους λόγους, που προέρχονται μέσα από πρωτοβουλίες ιδιωτών και τοπικών αυτοδιοικήσεων, χρόνο με το χρόνο σκαρφαλώνει όλο και πιο ψηλά στα τουριστικά σκαλοπάτια της πατρίδας μας. Ποιο είναι το νέο τους κατόρθωμα; Η επικείμενη συμφωνία με την Aegean Airlines και παρακάτω θα εξηγήσουμε γιατί κάτι τέτοιο είναι πολύ σημαντικό, κυρίως για έναν αδύναμο προορισμό όπως το νησί μας.
 
Στην πρώτη μας αναφορά για το θέμα της συνδιαφήμισης μετά την επίσκεψη ανώτερων στελεχών της Aegean στη Μυτιλήνη κάναμε ορισμένες επισημάνσεις, οι οποίες αυτή τη στιγμή και με αυτά τα άτομα που βρίσκονται στον τουρισμό της Χίου, είναι αδύνατον να γίνουν κατανοητές. Η μεγάλη κρίση, ως γνωστόν, επέφερε μεγάλες οικονομικές απώλειες στις αεροπορικές εταιρίες, επηρεάζοντας, όπως ήταν αναμενόμενο, τόσο την Aegean, όσο και την Olympic Air. Βλέποντας αυτή την κατάσταση η Aegean από τη μια περιόρισε το εσωτερικό δίκτυο  και τη δράση της στο ακριβό αεροδρόμιο της Αθήνας και από την άλλη αύξησε το έργο της στην περιφέρεια και ειδικά στις πτήσεις charter.
 
Το αποτέλεσμα ήταν πολύ θετικό, αφού η εταιρία κατάφερε να μπει και στις αναδυόμενες αγορές, όπως πχ η Ρωσία. Έτσι μετά τη Ρόδο, όπου δημιούργησε μια βάση, και την πρόταση για συνεργασία και στη Μυτιλήνη, μια νέα συνεργασία φαίνεται να είναι στα σκαριά και στην Κω, όπου η εταιρία, μέσα από μια μεγάλη συνεργασία συνδιαφήμισης, θα συνδέει όλο το χρόνο το νησί με χώρες όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Κύπρος και το Ισραήλ, δηλαδή τουριστικές αγορές που τα τελευταία χρόνια συνεχώς αυξάνουν την παρουσία τους στην Ελλάδα, δημιουργώντας ένα πολύ μεγάλο αντιστάθμισμα απέναντι στις όποιες απώλειες υπήρχαν από τις λεγόμενες παραδοσιακές αγορές της Δυτικής κυρίως Ευρώπης (π.χ. Αγγλία, Γερμανία, Ολλανδία κ.α.).
 
Το κορυφαίο της όλης υπόθεσης είναι ότι καμιά αεροπορική εταιρία ή tour operator δεν έρχεται ή δεν κάνει τέτοιου είδους ενέργειες χωρίς τη συμβολή των τοπικών παραγόντων, που στην περίπτωση της Κω είναι ο δήμαρχος του νησιού, κ. Καϊσερλής, καθώς και όλα τα μέλη του Επιμελητηρείου Δωδεκανήσου και της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, που ήδη κατάφεραν να ανανεώσουν τη συμφωνία  και με την ιρλανδική Ryanair.
 
Γιατί αναφέραμε αυτό το παράδειγμα; Ο λόγος είναι πολύ απλός. Εάν πάμε με την υπάρχουσα λογική του «άρπα κόλλα» και της εσωστρέφειας που μας διακατέχει και αποστείλουμε κάποιες επιστολές στην Ο.Α. ή στην Aegean για να χαμηλώσουν τα εισιτήρια ή να φέρουν «ανταγωνισμό», μιας και θα παραμείνουν ως δυο διαφορετικές εταιρίες, παρά την επικείμενη συγχώνευση της μιας από την άλλη, και προχωρήσουμε σε ανούσιους λεονταρισμούς, αποκλείοντας π.χ. το αεροδρόμιο για μια μέρα, τότε είναι μαθηματικά βέβαιο ότι όλοι αυτοί που έχουν στα χέρια τους τις αερομεταφορές της Ελλάδας θα μας γράψουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους.
 
Το εσωτερικό δίκτυο  έχει χάσει περίπου το 40% της αξίας του σε 2 χρόνια. Ποια αεροπορική εταιρία θα ασχοληθεί με αυτό και δη με τη Χίο χωρίς κάποιο όφελος; Αντίθετα θα πρέπει να σκεφτούμε πιο πέρα και να συνδέσουμε το αίτημα αυτό με τη μεγάλη πληγή που έχουμε τουριστικά, που δεν είναι άλλη από την έλλειψη και τη δυσκολία σύνδεσης του νησιού μας με το εξωτερικό.
 
Αντί να γίνονται όλες αυτές οι άσκοπες ενέργειες στις πρεσβείες, που δεν θα δώσουν τίποτα απολύτως, θα πρέπει να προσεγγίσουμε, με βάση πάντοτε τα σημερινά δεδομένα της Χίου, την Aegean Airlines και μέσω ενός γενναίου προγράμματος συνδιαφήμισης  να προτείνουμε και να καταλήξουμε στο ποίες αεροπορικές συνδέσεις charter μπορούν να πραγματοποιηθούν στη Χίο. Τα πλεονεκτήματα  θα είναι πολύ σημαντικά, αφού για να πειστούν οι tour operators δε θα χρειάζεται να πάει κανένας κ. Μούνδρος, καμία κ. Λύκου και κανένας κ. Τριαντάφυλλος.
 
Η αεροπορική εταιρία έχει πολύ μεγαλύτερη δύναμη και πειθώ για να το πετύχει και να μας συνδέσει π.χ. με την Κύπρο, που εδώ και αρκετό καιρό έχω προτείνει ως αγορά και στη Δ.Ε.Τ.Π., χωρίς καμία ανταπόκριση, αφού κάποιοι θεωρούν ότι με τα λόγια ή με κάποιες περιστασιακές επισκέψεις Κυπρίων τουριστών το Πάσχα θα μπορέσουμε να φέρουμε αυτή την αγορά στη Χίο, όπως το ίδιο ακριβώς ισχύει και με άλλες αγορές, όπως π.χ. το Ισραήλ. Η επίτευξη αυτής της συνεργασίας θα φέρει και τον ανταγωνισμό στη σύνδεση με την Αθήνα και όχι μια απλή επιστολή διαμαρτυρίας. Τέτοιου είδους συμφωνία μπορεί να γίνει και με άλλες αεροπορικές εταιρίες, όπως π.χ. η Astra Airlines.
 
Όλα τα παραπάνω βέβαια προϋποθέτουν εξειδίκευση, έρευνα και γνώση. Ποιος από το Δήμο, την Περιφέρεια ή το Επιμελητήριο έχει τις απαραίτητες γνώσεις για να διαπραγματευτεί μια τόσο σπουδαία συμφωνία; Στην Κω, βέβαια, με τις άπειρες αεροπορικές συνδέσεις, ο Ενιαίος Φορέας Τουρισμού με τη Νίσυρο θεωρεί ότι μια σειρά συνδέσεων με αναδυόμενες αγορές μέσω μιας ελληνικής αεροπορικής εταιρίας είναι απολύτως απαραίτητη. Ας κάτσουμε εδώ να τρώμε τις σάρκες μας.