Ειδήσεις

21/3/12 12:12

τελ. ενημ.: 22/3/12 17:08

«Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας προμετωπίδα ανάπτυξης»

• ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΓΙΑΝΝΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ ΣΤΟ ΝΙΚΟ ΚΑΤΣΑΡΑΚΗ

 
Τις θέσεις της Ν.Δ. για το φλέγον ζήτημα της επικείμενης κατάργησης του Οίκου Ναύτου, την υποβάθμιση της Γεν. Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και τα κίνητρα που πρέπει να δοθούν  για την ενίσχυση της Εμπορικής Ναυτιλίας μεταφέρει σε συνέντευξή του  στον «π» ο βουλευτής Λασιθίου και Υπεύθυνος Τομέα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιώτακης.
Ο βουλευτής επισκέφθηκε τη Χίο την Κυριακή και μίλησε σε συνεδρίαση της ΝΟΔΕ Χίου, στην οποία, μεταξύ άλλων, τόνισε και την ανάγκη οι πολίτες να δώσουν ισχυρή εντολή στη Ν.Δ. στις επικείμενες εκλογές.
 
Ερ.: Αν οι κινητοποιήσεις της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας τραβήξουν χρονικά, τα νησιά αντέχουν ένα μεγάλο αποκλεισμό;
 
Γ.Π.:  Σαφώς όχι. Γι’ αυτό κι εμείς είχαμε προειδοποιήσει εγκαίρως ότι υπάρχει ο κίνδυνος για απεργίες πριν και κατά τη διάρκεια των ημερών του Πάσχα, γεγονός που θα δημιουργούσε τεράστια αναστάτωση στο νησιωτικό παραγωγικό ιστό της χώρας. Είχαμε ζητήσει να ασχοληθεί επιτέλους κάποιος με τα θέματα της Ναυτιλίας.
Η Ναυτιλία τα τελευταία δυόμισι χρόνια δεν έχει τιμόνι.
Κανείς δεν ασχολείται με την ποντοπόρο, την ακτοπλοΐα, τη διεθνή εκπροσώπηση της χώρας μας, την εκμετάλλευση των λιμανιών. Ταυτόχρονα παρατηρούμε το τελευταίο χρονικό διάστημα μια διάλυση και αποψίλωση των φορέων και των υπηρεσιών που σχετίζονται με το ναυτιλιακό χώρο. Και αναφέρομαι συγκεκριμένα στον Οίκο του Ναύτου, στο ΓΕΝΕ και στη Γενική Γραμματεία Νησιωτικής Πολιτικής.  
Δεν μπορεί όταν η Εμπορική Ναυτιλία είναι το στρατηγικό σου πλεονέκτημα να το απαξιώνεις και κυριολεκτικά να το διαλύεις. Ας ασχοληθεί επιτελούς σοβαρά κάποιος με όλα αυτά τα οποία είχαν τεθεί κατά καιρούς.
Η ακτοπλοϊα βρίσκεται στο κόκκινο. Οι ζημιές των ακτοπλοϊκών εταιριών τα τελευταία χρόνια - και ειδικά το 2011-, υπερέβησαν τα 350εκ. ευρώ.
 Δύο χρόνια τώρα τα λέμε, κανείς δεν κάνει τίποτα. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω.
 
Ερ.: Ποιό «μοντέλο» λειτουργίας θα μπορούσε να εφαρμοστεί στο θέμα των άγονων γραμμών όμως;
 
Γ.Π.:. Έχουμε προτείνει επανασχεδιασμό των δρομολογίων και μείωση του Φ.Π.Α., που καταλαβαίνει κανείς ότι έχει άμεση σχέση και με τη μείωση του εισιτηρίου. Αυτοί λοιπόν τι έκαναν; Μείωσαν τις κρατήσεις υπέρ τρίτων, όμως στερήσανε από τον Ειδικό Λογαριασμό ένα σημαντικό ποσό. Αντιπροτείναμε τότε να καταργηθούν οι κρατήσεις υπέρ τρίτων, να βρουν όμως ένα ισοδύναμο μέτρο να καλύψει τις απώλειες του ασφαλιστικού μέτρου που προορίζονταν για τα εφάπαξ των ναυτικών. Ακούσαμε για μελέτες σχετικά με το μεταφορικό ισοδύναμο και στο τέλος δεν έγινε τίποτα.
Υπάρχει επίσης ένας εκτεταμένος ανταγωνισμός ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές εταιρίες. Υπολογίστε και την αύξηση της τιμής των καυσίμων, την αναλγησία της πολιτικής εκπροσώπησης, για να αντιληφθείτε ότι έχει δημιουργηθεί ένα εκρηκτικό κοκτέιλ. Πρέπει λοιπόν να βάλουν όλοι νερό στο κρασί τους. Και οι εταιρίες και οι έλληνες ναυτικοί, αλλά κυρίως να υπάρχει ένας πολιτικός εκπρόσωπος για να τους συντονίζει. Αυτή την ώρα ψάχνουμε τον κ. Κουτρουμάνη για τα θέματα ασφάλισης, τον κ. Λοβέρδο για τα θέματα υγείας, την κ. Διαμαντοπούλου για τα θέματα Ναυτιλίας, ένα σωρό υφυπουργούς και γραμματείς για ένα Υπουργείο που θα έπρεπε να είναι το συγκριτικό μας πλεονέκτημα σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.
 
Ερ.: Ως φαίνεται καταργείται και η Γενική Γραμματεία Νησιωτικής Πολιτικής…
 
Γ.Π.: Ζητάμε όχι απλά να διατηρηθεί αλλά να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο. Δεν μπορείς όταν έχεις μια συσσωρευμένη τεχνογνωσία, όταν ασχολείσαι με την υδροδότηση των μικρών νησιών ή την ενδονησιωτική συγκοινωνία, με μια μονοκοντυλιά να τα καταργείς. Αυτό δεν το λέει μόνο η Ν.Δ.. Το υποστηρίζει το σύνολο των βουλευτών όλων των κομμάτων. Αντί λοιπόν αυτών, ο κ. Χρυσοχοϊδης, μια μέρα πριν αποχωρήσει από το Υπουργείο, κατέθεσε τη συγκεκριμένη διάταξη περί καταργήσεων της Γ.Γ.Α.Ν.Π. χωρίς προηγουμένως να έχει προηγηθεί μια μελέτη. Διαφωνούμε κάθετα.
 
Ερ.: Σε πρόσφατη κοινή ανακοίνωση σας με τον κ. Μουσουρούλη αντιτίθεστε έντονα στην κατάργηση του Οίκου Ναύτου. Τι αντιπροτείνετε;   
 
Γ.Π.:  Παρατηρούμε μια συντονισμένη προσπάθεια διάλυσης του Οίκου Ναύτου. Ξεκίνησε από τον κ. Λοβέρδο, συνεχίστηκε με τον κ. Κουτρουμάνη που θέλησε να διαλύσει το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας και συνεχίζεται από την κ. Διαμαντοπούλου, που συνεχίζει το έργο του προκατόχου της για την κατάργηση της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. 
Ο Οίκος Ναύτου έχει τεράστια δραστηριότητα. Ειδικά εδώ στη Χίο, με δεδομένο ότι η στέγαση του Ασφαλιστικού Φορέα ανήκει σε κληροδότημα, κινδυνεύει να χαθεί όλη αυτή η περιουσία εφόσον διαλυθεί, αφού όταν δεν υπάρχει ο ασφαλιστικός φορέας, δεν θα υπάρχει και η περιουσία του.
Ασχολήθηκε κανείς να δει τι θα γίνει μετά; Αυτή την ώρα στη Χίο υπάρχουν πάνω από 14.000 ασφαλιζόμενοι στον φορέα, τι θα γίνουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι; Εμείς επιθυμούμε να διατηρηθεί η αυτονομία και η αυτοτέλεια του Οίκου Ναύτου, κατ’ αναλογία με τη διατήρηση της αυτονομίας του ΝΑΤ, το οποίο εντάσσεται από το 2013 στο ΙΚΑ.
Είμαστε υπέρ της ανάδειξης και διατήρησης της ιδιαιτερότητας του ναυτικού επαγγέλματος, το οποίο έχει υποστεί πειραματισμούς σε όλους τους τομείς.
 
Ερ.: Υπάρχουν περιθώρια για την ενίσχυση της Εμπορικής Ναυτιλίας; 
 
Γ.Π.: Καταρχήν θα πρέπει να υπάρξει ο θεσμικός μανδύας. Ο Αντ. Σαμαράς έχει δεσμευθεί για την επανασύσταση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με το Λιμενικό Σώμα, με στόχο να δημιουργήσουμε ένα πιο ευέλικτο σχηματισμό με μηχανοργάνωση και απλοποίηση των διαδικασιών. Έχουμε ετοιμάσει τα οργανογράμματα και ό,τι άλλο απαιτηθεί για να τα εφαρμόσουμε από την επόμενη ημέρα των εκλογών. Αυτό θα πει για μας ετοιμότητα. Για να μας εμπιστευτεί κάποιος θα πρέπει να έχει απέναντί του ένα σοβαρό συνομιλητή. Οι άνθρωποι της Ναυτιλίας, οι εφοπλιστές, οι ναυτεργάτες, ψάχνουν κάποιον εκπρόσωπο για συνομιλητή. Χρειάζεται ένα Υπουργείο με ξεκάθαρο ρόλο. Κι όπως έχει δεσμευτεί ο πρόεδρος της Ν.Δ., το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το Υπουργείο Τουρισμού θα είναι οι δύο προμετωπίδες της ανάπτυξης μας αλλά και του κυβερνητικού μας προγράμματος.
 
Ερ.: Για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας τι προτείνετε;
 
Γ.Π.: Όλα ξεκινούν με την επανίδρυση του Υπουργείου. Όλοι οι εμπλεκόμενοι αυτό ζητάνε. Για την πριμοδότηση της ελληνικής σημαίας προαπαιτούμενο είναι η απλοποίηση των διαδικασιών. Απαιτείται ευελιξία και ταχύτητα. Μπορούμε να προσελκύσουμε περισσότερα πλοία. Χρειάζεται μια συμφωνία «κορυφής» μεταξύ των εφοπλιστών και της ναυτεργασίας. Και δεν είναι μόνο αυτό. Υπάρχουν κι άλλα ζητήματα, όπως το τί θα κάνουμε με τους δεκάδες σπουδαστές των ΑΕΝ που θέλουν να ταξιδέψουν και δεν βρίσκουν καράβι. Όλα αυτά χρειάζονται συνεργασία και εμείς θα την επιδιώξουμε.
Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία το εφοπλιστικό κεφάλαιο μπορεί να βοηθήσει, αρκεί να υπάρχει εμπιστοσύνη. Κανείς σήμερα δεν μας εμπιστεύεται. Όταν δεν μπορείς να πείσεις τον άνθρωπο του τόπου σου, πώς θα πείσεις τον εταίρο σου ή το δανειστή σου;
Σταθερό θεσμικό περιβάλλον λοιπόν, αλλά και αναπτυξιακά κίνητρα.
 
Ερ.: Θα υπάρξουν αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των εφοπλιστών;
 
Γ.Π.: Όταν δεν έχεις σταθερό πλαίσιο δεν μπορείς να μιλάς για τίποτα. Το θαύμα της ελληνικής Ναυτιλίας βασίστηκε στη σταθερότητα. Υπάρχει τρόπος οι Έλληνες εφοπλιστές να βοηθήσουν. Ήδη στους εφοπλιστικούς κύκλους κινείται μια διαδικασία για την ανάληψη πρωτοβουλιών. Κανείς όμως δεν θα έρθει να επενδύσει στην Ελλάδα όταν δεν γνωρίζει τις διαδικασίες, όταν υπάρχει αδιαφάνεια, γραφειοκρατία, ενώ από την άλλη δεν υπάρχει μια πριμοδότηση.   
 
 
 
 
«Στις εκλογές της νέας Μεταπολίτευσης ο πρωθυπουργός Σαμαράς πρέπει να είναι ισχυρός»
 
ΕΡ.: Η εισήγηση του Δ.Ν.Τ. αναφέρεται στην ανάγκη για περαιτέρω μείωση των μισθών των ιδιωτικών υπαλλήλων. Εφόσον είστε αύριο κυβέρνηση θα την αποδεχθείτε; 
 
Γ.Π.:  Ό,τι έχουμε υπογράψει το σεβόμαστε. Από κει και πέρα όμως στα πλαίσια της ευελιξίας που μας προσφέρει το Μνημόνιο, μια κυβέρνηση με ισχυρή λαϊκή εντολή μπορεί να διαπραγματευτεί διαφορετικά. Πάντοτε υπάρχουν ισοδύναμα δημοσιονομικά μέτρα, αλλά βασικός στόχος της αυτοδύναμης κυβέρνησης της Ν.Δ. του Αντ. Σαμαρά θα είναι η μείωση της γραφειοκρατίας, η δημιουργία φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων και βέβαια βασικός άξονας της πολιτικής μας θα είναι κάθε τι αναπτυξιακό. Από μόνη της η συνταγή του Μνημονίου δεν θα μας πάει παρακάτω.
Η Ν.Δ. είναι έτοιμη να κυβερνήσει με σχέδιο, με πρόγραμμα αλλά και με ανθρώπους.
 
Ερ.: Εσείς μιλάτε για αυτοδυναμία. Τι θα γίνει όμως αν αυτή δεν έρθει;
 
Γ.Π.: Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι αργεί να ξημερώσει. Μια κυβέρνηση εύθραυστων ισορροπιών, μια κυβέρνηση που θα κληθεί να λάβει δύσκολες αποφάσεις, για παράδειγμα ΑΟΖ, πετρέλαια, σχέσεις με τους εταίρους κ.α., απαιτεί και χρειάζεται ισχυρή λαϊκή εντολή.
Στην Ελλάδα ο ήλιος πρέπει να ξημερώσει την επόμενη μέρα.
Και ήδη κάποιοι επεξεργάζονται σενάρια μετεκλογικής συνεργασίας και προσπαθούν να ελέγξουν τις διαδικασίες. Εμείς απαντάμε ότι η λύση είναι μια και μοναδική. Αυτοδύναμη κυβέρνηση της Ν.Δ. με καθαρή εντολή και εθνικός ηγέτης ο Αντ. Σαμαράς.
Το 1974 ο αείμνηστος Κων/νος Καραμανλή έλαβε ισχυρή εντολή στις πρώτες εκλογές και είχε λυμένα τα χέρια του για να κάνει άλλαγες και μεταρρυθμίσεις. Στις εκλογές της νέας μεταπολίτευσης ο Αντ. Σαμαράς θα πρέπει να είναι εξίσου ισχυρός.