Ειδήσεις

13/3/12 9:36

τελ. ενημ.: 14/3/12 10:35

Απειλούνται με λουκέτο τα δημόσια ΚΤΕΟ

Ο ΠΡΟΧΕΙΡΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΦΗΝΕΙ ΑΚΑΛΥΠΤΟΥΣ ΤΟΥ ΝΗΣΙΩΤΕΣ

Στο «πόδι» φαίνεται ότι παίρνονται αποφάσεις και ξεκινούν σχεδιασμοί σε βάρος των πολιτών, ιδιαίτερα στις νησιωτικές περιοχές με την απομόνωση και την απόσταση από το κέντρο να λειτουργεί ακόμη πιο επιβαρυντικά. Η ενδεχόμενη κατάργηση των δημόσιων ΚΤΕΟ στα νησιά δημιουργεί μονοπωλιακές καταστάσεις υπέρ των ιδιωτικών κι εξαναγκάζει επαγγελματίες να απευθύνονται για τον έλεγχο των οχημάτων τους στα μεγάλα αστικά κέντρα με σημαντικό κόστος, ενώ παράλληλα αφαιρεί από τις περιφέρειες ένα σημαντικό εισόδημα από τα παράβολα των αυτοκινήτων που ελέγχονται. Το αντίβαρο της περιστολής των δαπανών και του εύρους των δημοσίων υπηρεσιών δεν ισχύει σε αυτήν την περίπτωση, αφού τα δημόσια ΚΤΕΟ, προς το παρόν, "βγάζουν τα έξοδα τους".
Οι αντιδράσεις
Κοινό μέτωπο κατά της ενδεχόμενης κατάργησης των δημοσίων ΚΤΕΟ υψώνουν οι περιφερειάρχες και οι εργαζόμενοι σε αυτά προβάλλοντας κυρίως τα σημαντικά οικονομικά οφέλη που υπάρχουν από τη λειτουργία των δημοσίων ΚΤΕΟ .
Τη θύελλα ξεσήκωσε η εκφρασμένη πρόθεση του υπουργού Μάκη Βορίδη να βάλει λουκέτο στα 59 δημόσια ΚΤΕΟ. Συγκεκριμένα, ο κ. Βορίδης αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην παραταθεί η λειτουργία των δημόσιων ΚΤΕΟ μετά τον Ιούνιο, οπότε λήγει η προθεσμία για την υποχρεωτική πιστοποίησή τους. Αυτό ενισχύουν με δηλώσεις τους και κύκλοι του υπουργείου Μεταφορών που αναφέρουν ότι «το Δημόσιο πρέπει να μειώσει τη δράση του» και πως «το κράτος δεν μπορεί να παριστάνει το συνεργείο».
«'Όχι» από τους Περιφερειάρχες
Από την άλλη, την περασμένη εβδομάδα στην Ένωση Περιφερειών συζητήθηκε το θέμα καθώς πλέον τα δημόσια ΚΤΕΟ δεν ανήκουν στο υπουργείο Μεταφορών αλλά στις Περιφέρειες. Οι 13 περιφερειάρχες όχι μόνο είναι αρνητικοί στο κλείσιμο των ΚΤΕΟ αλλά δηλώνουν αποφασισμένοι να διεκδικήσουν να αποδίδεται πλέον στις Περιφέρειες το παράβολο που πληρώνουν οι οδηγοί για τον έλεγχο των οχημάτων τους. Όπως επισημάνθηκε, ενδεχόμενο λουκέτο στα δημόσια ΚΤΕΟ θα πριμοδοτούσε τα ιδιωτικά με επιπλέον έσοδα περίπου 35 εκατ. ευρώ τον χρόνο! Παράλληλα σε συνεδριάσεις των περιφερειακών συμβουλίων η παραπάνω θέση πήρε τη μορφή ψηφίσματος.
Σχεδιασμός στο πόδι;
Τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν το ΚΤΕΟ της Χίου, αποδεικνύουν ότι η λειτουργία του κάθε άλλο παρά ζημιογόνα είναι. "Κατά μέσο όρο το μήνα εξυπηρετούνται 200 αυτοκίνητα, ανάμεσα στα οποία 20-30 φορτηγά και λεωφορεία, το κράτος έχει έσοδα και καλύπτονται και τα λειτουργικά του έξοδα. Το προσωπικό που απασχολεί είναι 5 υπάλληλοι της περιφερειακής διοίκησης οι οποίοι αν κλείσει απλά θα απασχοληθούν σε άλλη υπηρεσία της περιφέρειας, δε θα χάσουν τη δουλειά τους δηλαδή" δήλωσε ο προϊστάμενος του Διεύθυνσης μεταφορών Σπ. Μικέδης.
Οι ελλείψεις
Ο τεχνικός έλεγχος οχημάτων από ιδιωτικά ΚΤΕΟ θεσμοθετήθηκε το Νοέμβριο του 2001, όταν και φανερώθηκαν οι μεγάλες δυνατότητες βελτίωσης της επικρατούσας κατάστασης στο χώρο. Παράλληλα, θεσμοθετήθηκε η υποχρέωση των δημοσίων ΚΤΕΟ, τα οποία ανήκουν στις Περιφέρειες, να προχωρήσουν στις απαραίτητες διαδικασίες για την κατά ISO διαπίστευσή τους.
Προκειμένου να εξομοιωθούν οι παρεχόμενες υπηρεσίες μεταξύ των δημοσίων και ιδιωτικών ΚΤΕΟ, το υπουργείο Μεταφορών θεσμοθέτησε την υποχρέωση αναβάθμισης του μηχανογραφικού και επιχειρησιακού εξοπλισμού των δημοσίων ΚΤΕΟ, κάτι αντίστοιχο που ίσχυε στα ιδιωτικά. Έτσι τα προηγούμενα χρόνια επενδύθηκαν σημαντικά ποσά για τον εκσυγχρονισμό του ΚΤΕΟ Χίου. Αγοράστηκε και τοποθετήθηκε αυτόματη γραμμή ελέγχου αυτοκινήτων αλλά ακόμη δε διαθέτει την απαραίτητη πιστοποίηση από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) και ακόμη δεν έχει τη δυνατότητα της on line διασύνδεσής τους με το ΥΠΟΜΕΔΙ.
Στις ελλείψεις ακόμη μπορεί να συμπεριληφθεί και η "προβληματική" εξυπηρέτηση που υπήρχε μέχρι πρότινος αν κι αυτή έχει ξεπεραστεί και το σύστημα δουλεύει σαφώς καλύτερα.
Εκτός Χίου τα μεγάλα
Εκείνο που διαθέτει το δημόσιο ΚΤΕΟ και που είναι πολύ σημαντικό, είναι η δυνατότητα ελέγχου των οχημάτων άνω των 3,5 τόνων, κάτι που δεν μπορεί να κάνει το ιδιωτικό της Χίου. Έτσι, αν σταματήσει η λειτουργία του δημόσιου ΚΤΕΟ όλοι οι επαγγελματίες θα πρέπει να πηγαίνουν για τον απαιτούμενο έλεγχο στην Αθήνα με ότι αυτό συνεπάγεται οικονομικά.
Η ενδεχόμενη κατάργηση του δημόσιου ΚΤΕΟ επίσης θα δημιουργήσει μονοπωλιακές καταστάσεις στο νησί μας που ενδεχόμενα με τη σειρά τους, όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις να επιβάλουν εντελώς διαφορετικές τιμολογιακές πολιτικές από αυτές που ίσχυαν μέχρι τώρα, αφού η διαφορά στην τιμή μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού κυμαίνεται στα 7-10 ευρώ.