17.7.2022 7:37

Ποια Χίο θέλουμε στο μέλλον;

Η ακτινογραφία της απαρχαιωμένης κυκλοφοριακά πόλης της Χίου μέσα από αριθμούς και τις στοχεύσεις του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

Συχνά πυκνά ο δημόσιος διάλογος στη Χίο, περιστρέφεται γύρω από το μοντέλο ανάπτυξης της πόλης της Χίου και των προαστίων της, σε μία προσπάθεια να γίνει πιο φιλική τόσο για τους μόνιμους κατοίκους όσο και για τους επισκέπτες της.

Παρά τις όποιες προσπάθειες του παρελθόντος, η συζήτηση πάντα σταματά όταν διαπιστώνονται ανυπέρβλητα εμπόδια με αποτέλεσμα τα όποια θετικά βήματα, σχεδόν πάντα να θάβονται στην σκιά της ανεπάρκειας των τοπικών φορέων να θέσουν προτεραιότητες και να υλοποιήσουν έναν ενιαίο σχεδιασμό που θα αποτελεί στοιχείο έμπνευσης για τους πολίτες, ώστε να αντιμετωπίσουν το ΣΒΑΚ ως εφαλτήριο ανάπτυξης με αξιοποίηση της ιδιαίτερης κληρονομιάς του νησιού.

Αυτό ακριβώς το προβληματικό σημείο έρχεται να λύσει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας το οποίο τέθηκε από τον Δήμο Χίου σε διαβούλευση με στόχο να κατατεθούν προτάσεις, με κύριο στόχο να καθιερωθούν περιβαλλοντικά φιλικοί τρόποι μετακίνησης στην πόλη της Χίου, ώστε να αποτελεί τόπο που προσφέρει εξαιρετική ποιότητα ζωής, να είναι ελκυστική για κατοίκους και επισκέπτες και να αποτελεί είσοδο-πύλη του νησιού αντάξια της ενδοχώρας και της ιστορίας της.

Η σημερινή πραγματικότητα στη Χίο

Πριν την οποιαδήποτε διατύπωση πρότασης, η αποτύπωση της γενικής κατάστασης στη Χίο είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία.

Από την έρευνα του Συγκοινωνιολόγου Θοδωρή Μαυρογεώργη, στην πόλη της Χίου συναντά κανείς:

  • Εμπορική χρήση: περιμετρικά από τον Δημοτικό Κήπο και στο παραλιακό μέτωπο
  • Διοικητικές Υπηρεσίες: Δημαρχείο, Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Χίου
  • Πολιτιστικούς χώρους: Αρχαιολογικό Μουσείο Χίου, Ναυτικό Μουσείο Χίου, κ.ά.
  • Εκπαιδευτικά Συγκροτήματα: Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: 22 Νηπιαγωγεία, 20 Δημοτικά, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: 8 Γυμνάσια, 8 Λύκεια, Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: Σχολής Επιστημών της Διοίκησης και το Τμήμα Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης της Πολυτεχνική Σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σχολή Μηχανικών
  • Κοινόχρηστοι χώροι: Δημοτικός κήπος, κ.ά.
  • Υπηρεσίες Υγείας και Πρόνοιας: 7 Περιφερειακά Ιατρεία, 3 Πολυδύναμα Περιφερειακά Ιατρεία, κ.ά. Οργανωμένους χώρους άθλησης: Δημοτικό γήπεδο Χίου, Ιωνικό κολυμβητήριο, κ.ά.

Το εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο

• Τριτεύον Εθνικό Οδικό Δίκτυο: 3,83%

• Πρωτεύον/ Κύριο Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο: 14,59%

• Δευτερεύον Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο: 5,97%

• Τοπικό Επαρχιακό Δίκτυο: 75,61%

Οι βασικές οδικές αρτηρίες είναι: η Λεωφόρος Ενώσεως, η Λεωφόρος Αιγαίου, η οδός Κανάρη, η Λεωφόρος Δημοκρατίας - Πολυτεχνείου, η οδός Καραολή και Δημητρίου και η οδός Καλουτά - Έλενας Βενιζέλου.

Οδοί με πλάτος οδοστρώματος:

  • < 3μ. 9,94% του συνολικού οδικού δικτύου
  • 3 - 5,5μ. 66,10%
  • 5,5 - 8μ. 15,52%
  • 8 - 10,5μ. 6,85%
  • 10,5 -13μ. 0,84%
  • >13μ. 0,75%

Το ποσοστό οδών μονής κατεύθυνσης ανέρχεται σε 20,28% επί του συνολικού οδικού δικτύου, ενώ οι οδοί διπλής κατεύθυνσης καταλαμβάνουν το 79,72%.

Λειτουργούν 8 σηματοδοτούμενοι κόμβοι, υπάρχουν 89 διαβάσεις πεζών κατά μήκος των σημαντικών οδών (π.χ. Αιγαίου, Δημοκρατίας, Πολυτεχνείου, Ενώσεως, κλπ.) ενώ μεγάλη πυκνότητα διαβάσεων βρέθηκαν στο παραλιακό μέτωπο, τόσο της πόλης της Χίου και του οικισμού του Βροντάδου.

Οι δημόσιοι χώροι στάθμευσης εκτός οδού είναι συνολικά 10 και υπολογίζεται ότι προσφέρονται περίπου 884 θέσεις στάθμευσης ενώ η χωρητικότητα των ιδιωτικών χώρων υπολογίζεται περίπου στις 325 θέσεις στάθμευσης.

Εντοπίστηκαν 35 σημεία στάθμευσης για δίκυκλα και ποδήλατα, εκ των οποίων τα 33 σημεία είναι για θέσεις στάθμευσης δικύκλων. Η συντριπτική πλειοψηφία των χώρων στάθμευσης δικύκλων βρίσκονται στο κέντρο της πόλης της Χίου, πολύ κοντά στο παραλιακό μέτωπο, ενώ στον οικισμό του Βροντάδου δεν εντοπίστηκε κανένας χώρος στάθμευσης.

Ποδηλατόδρομοι και πεζοδρόμια

Στον Δήμο Χίου δεν υπάρχει υλοποιημένος ποδηλατόδρομος ενώ το δίκτυο πεζοδρόμων καταλαμβάνει μόλις το 2,30% του συνολικού οδικού δικτύου. Η συντριπτική πλειοψηφία των πεζοδρόμων υπάρχουν στην πόλη της Χίου, ενώ ένα πολύ μικρό μέρος βρίσκεται στον οικισμό του Βροντάδου (στο πάρκο Πετροκάραβου).

Το μέσος πλάτος πεζοδρομίων ανέρχεται σε 1,8 μέτρα, το 48,81% διαθέτει πλάτος πεζοδρομίου ίσο ή υπερβαίνει τα 1,5 μ. ενώ μόλις το 12,97% του δικτύου είναι ίσο ή ξεπερνά τα 2,1 μ..

Απογοητευτικοί είναι οι αριθμοί που αφορούν στην αξιολόγηση των πεζοδρομίων της πόλης. Έτσι το 41% βρίσκεται σε μέτρια κατάσταση, το 37% σε καλή κατάσταση, το 6% σε κακή κατάσταση και το 16% δεν διαθέτει πεζοδρόμιο.

Τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει η Χίος

  • Εποχικότητα: πληθυσμιακή αύξηση τους θερινούς μήνες
  • Συγκέντρωση πληθυσμού και δραστηριοτήτων στην πόλη της Χίου
  • Ύπαρξη λιμένα στο κέντρο της πόλης της Χίου
  • Ακτινικό οδικό δίκτυο στο κέντρο της πόλης της Χίου
  • Μεγάλο ποσοστό διαμπερών/ υπερτοπικών φόρτων από το κέντρο της πόλης της Χίου, κυρίως σε κινήσεις του άξονα Βορρά-Νότου
  • Ανεπαρκής αξιοποίηση της Περιφερειακής Οδού
  • Πλειοψηφία οδών με μικρό πλάτος οδοστρώματος, όταν το μεγαλύτερο τμήμα τους εξυπηρετεί και τις δύο κατευθύνσεις
  • Έλλειψη πεζοδρομίων – πεζοδρόμια με ανεπαρκές πλάτος και σε μέτρια ή κακή κατάσταση
  • Μειωμένη οδική ασφάλεια: μη διαμορφωμένοι κόμβοι, μειωμένη ορατότητα, επικίνδυνες στροφές, μεγάλος αριθμός τροχαίων συμβάντων
  • Μεγάλη ζήτηση για στάθμευση στο κέντρο της πόλης της Χίου
  • Υψηλά ποσοστά στάθμευσης στο κέντρο της πόλης της Χίου
  • Έλλειψη δικτύου ποδηλατοδρόμου, μικρό ποσοστό δικτύου πεζοδρόμων και οδών ήπιας κυκλοφορίας.
  • Μειωμένη χρήση ΜΜΜ (ΚΤΕΛ): Ανάγκη για βελτίωση ωραρίου και συχνοτήτων
  • Έλλειψη υποδομών εξυπηρέτησης ΑμεΑ και ΑΜΚ (π.χ. ράμπες ΑμεΑ, οδεύσεις τυφλών, κλπ.)
  • Ελλιπείς αστυνόμευση, μη τήρηση Κ.Ο.Κ., κακή οδική συμπεριφορά των χρηστών του οδικού δικτύου

Τι είναι προτεραιότητες για ένα ΣΒΑΚ;

Στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής αναφοράς των ΣΒΑΚ, οι προτεραιότητες διαχωρίζονται, κατά κύριο λόγο, στις εξής θεματικές ενότητες:

  • Efficiency (Αποδοτικότητα),
  • Livable Streets (Ζωντανός Οδικός Χώρος),
  • Environment (Περιβάλλον),
  • Equity and Social Inclusion (Ισότητα και Κοινωνική Ένταξη),
  • Safety (Ασφάλεια) και Economic Growth (Οικονομική Ανάπτυξη).

Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύσσονται ορισμένες προτεραιότητες κατηγοριοποιημένες ανάλογα με τη διάσταση της βιωσιμότητας στην οποία αναφέρονται, περιλαμβάνοντας τις προαναφερθείσες θεματικές ανά κατηγορία, οι οποίες είναι οι ακόλουθες:

  • Περιβαλλοντικές: εντάσσονται οι θεματικές Environment και Efficiency (π.χ. Μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για αστικές μετακινήσεις, Προστασία φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος, κτλ.)
  • Κοινωνικές: εμπεριέχονται οι θεματικές Efficiency, Livable Streets, Equity and Social Inclusion, Safety (π.χ. Βελτίωση προσβασιμότητας για ευάλωτους χρήστες/άρση κοινωνικών αποκλεισμών στη μετακίνηση, Βελτίωση επιπέδου οδικής ασφάλειας, βελτίωση δημόσιας υγείας κτλ.)
  • Οικονομικές: εντάσσεται η θεματική Economic Growth (π.χ. Ενίσχυση τοπικής επιχειρηματικότητας, Λειτουργικότητα Συστήματος Μεταφορών κτλ.)

Οι στόχοι για τον Δήμο Χίου

 

 

Ειδήσεις σήμερα

Μπείτε στην ομάδα μας στο Viber και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Ακολουθήστε μας στο Google News. Σχολιάστε στην σελίδα μας στο Facebook.

Ο Πολίτης είσαι εσύ. Γίνε συνδρομητής της εβδομαδιαίας έντυπης έκδοσης.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ