Ζωή

5/4/17 10:29

τελ. ενημ.: 6/4/17 11:06

«Είναι εγωιστικό να λένε κάποιοι ότι δεν θα επιτρέψουν να γίνει ο Ρουκετοπόλεμος»

Ο πιο επιφανής Βρονταδούσης, ο αστροφυσικός Σταμάτης Κριμιζής νουθετεί και τις δύο αντιμαχόμενες πλευρές και υπερασπίζεται τη συνέχιση του ήπιου εθίμου

Επί σειρά ετών βρίσκεται στο επίκεντρο της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας ως ένα από τα κορυφαία ονόματα στον χώρο της αστροφυσικής. Το όνομά του έχει δοθεί από την Διεθνή Αστρονομική Ένωση στον αστεροειδή 8323 ενώ πριν λίγο καιρό εντυπωσίασε τους πάντες με τα λεγόμενά του για την πρώτη ανθρώπινη αποστολή στον πλανήτη Άρη. Ο Σταμάτης Κριμιζής για πρώτη φορά βγαίνει μπροστά ως ρουκετατζής και λάτρης του ρουκετοπόλεμου, καταθέτοντας, μέσω του «π», τις απόψεις του για το μέλλον του εθίμου.

Κριτικός απέναντι στους θιγόμενους κατοίκους, χαρακτηρίζει ως «εγωιστές» όσους λένε ότι «εγώ δεν θα επιτρέψω να γίνει το έθιμο», ενώ νουθετεί τους νέους ρουκετατζήδες να επιστρέψουν στο μέτρο, δίνοντας στον ρουκετοπόλεμο περισσότερο τοπικά χαρακτηριστικά, αφού, όπως εξηγεί, είναι έθιμο του Βροντάδου και μόνο ως τέτοιο πρέπει να διεξαχθεί.

-          Πάσχα κοντά ή μακριά από τη Χίο κ. Κριμιζή;

Πάντα στη Χίο, όπως κάθε χρόνο, και ειδικά τα τελευταία χρόνια.

-          Μία από τις αναμνήσεις φαντάζομαι ότι είναι και ο ρουκετοπόλεμος.

Έχω πράγματι ισχυρές αναμνήσεις από τον ρουκετοπόλεμο. Ήμουν ρουκετατζής στο Γυμνάσιο και μέλος συνεργείου.

-          Ήταν όμως πιο ανθρώπινες οι συνθήκες του εθίμου τότε;

Ναι πράγματι. Εγώ θυμάμαι στο δικό μας συνεργείο είχαμε τότε 250 ρουκέτες όλες μαζί και δεν νομίζω να υπήρχαν παραπάνω από 5-6 συνεργεία. Δηλαδή συζητάμε για 1.000 – 1.500 ρουκέτες από την πλευρά τη δική μας. Πολύ διαφορετικό από τις δεκάδες χιλιάδες που πέφτουν σήμερα.

-          Τι νομίζετε ότι χάλασε το έθιμο;

Υπήρξε μία δημοσιότητα που υποδαυλίστηκε και από τους διάφορους οικονομικούς παράγοντες και έγινε ένα έθιμο που προσπάθησαν να το διαφημίσουν σε όλον τον κόσμο. Εξ’ αυτού φτάσαμε στο σημερινό αχαλίνωτο έθιμο με τις δεκάδες χιλιάδες ρουκέτες, που φυσικά δεν ήταν μία καλή εξέλιξη.

-          Αν σας έλεγα να διαλέξετε ανάμεσα σε αυτό που ζήσατε εσείς και στη σύγχρονη πιο φαντασμαγορική όψη του ρουκετοπόλεμου τι θα διαλέγατε;

Οπωσδήποτε θα επέλεγα το πιο παλιό, την πιο ήπια έκδοση του εθίμου που είχε τοπικές διαστάσεις και ήταν πιο ανθρώπινη. Τότε δεν αρχίζαμε στις 8 το βράδυ. Ριχνόταν βέβαια 2-3 δοκιμαστικές ρουκέτες αλλά η μεγάλη εκτόξευση άρχιζε λίγο πριν την Ανάσταση και τελείωνε λίγο μετά.

-          Όλη αυτή τη συζήτηση που γίνεται τώρα στο νησί για τη βιωσιμότητα του εθίμου πως την αντιλαμβάνεστε εσείς;

Κανένας από εμάς, τους κατοίκους του Βροντάδου, δεν έχουμε το δικαίωμα να σταματήσουμε μία παράδοση που πάει πίσω τόσα χρόνια. Πρέπει να την αναμορφώσουμε και να της δώσουμε τέτοια διάσταση ώστε κανείς να μην υποφέρει από τις επιπτώσεις του εθίμου. Η πολιτεία καταφανώς έχει δυσκολία να οργανώσει και να βοηθήσει αυτή την προσπάθεια και επομένως οι ιδιωτικοί φορείς πρέπει να αναλάβουν δράση.

-          Κατανοείτε την αντίδραση των θιγομένων;

Κατανοώ την αντίδραση των θιγομένων αλλά ξέρετε είναι πολύ μεγάλο πράγμα να ακούγεται κάποιος να λέει: «Δεν θα το επιτρέψω». Είναι εξαιρετικά εγωιστικό αυτό. Εάν υπάρχει εγγύηση για τις τυχόν ζημιές που γίνονται και αν φτιάχνονται άμεσα, τότε δεν θα πρέπει να σταματήσει το έθιμο. Και φυσικά ήταν επιλογή μας να χτίζουμε τα σπίτια μας εκεί που τα χτίσαμε, δεν ήταν απόφαση που μας επέβαλε κάποιος. Δεν μπορούμε μονόπλευρα να σταματήσουμε ένα έθιμο με το οποίο έχουν γαλουχηθεί πολλές γενιές. 

-          Θα χάσει κάτι από τη λάμψη του ο Βροντάδος αν και φέτος κινδυνεύσει ο ρουκετοπόλεμος;

Φυσικά. Όπως έχουν γίνει τα πράγματα, ο Βροντάδος δεν ταυτίζεται πια μόνο με τη γνωστή ναυτιλία αλλά και τον ρουκετοπόλεμο. Όταν λέω για τον Βροντάδο, όλοι ξέρουν ότι από εκεί κατάγονται οι ναυτικοί και οι καπετάνιοι αλλά και ότι εκεί γίνεται ο ρουκετοπόλεμος. Στις ομιλίες που κάνω οι περισσότεροι ξέρουν τις δύο εκκλησίες που κάνουν αυτό το έθιμο. Προσπαθώ να τους πείσω ότι η λέξη πόλεμος είναι πολύ βαριά αλλά είναι μία άμυλα που δεν έχει επιπτώσεις την επομένη του Πάσχα. Όλοι γνωρίζουν ότι αυτό το έθιμο έχει αντέξει στον χρόνο.

Παν μέτρον άριστον

-          Ποια νουθεσία θα δίνατε σε ρουκετατζήδες και θιγόμενους

Όλοι θα πρέπει να βάλουν νερό στο κρασί τους, διότι και οι θιγόμενοι έχουν κατανοητά προβλήματα αλλά και οι νέοι μας να θυμούνται το ρητό «παν μέτρον άριστο». Δεν γίνεται δηλαδή να αυξάνουμε αλματωδώς τον αριθμό των ρουκετών δίχως όριο, διότι θίγονται άνθρωποι. Δεν είναι σωστό να γίνοντια εκτροπές και να μπαίνουν στο έθιμο άνθρωποι από άλλες περιοχές, εκτός Βροντάδου, και να κάνουν χαβαλέ. Αυτά πρέπει να σταματήσουν. 

Δείτε επίσης

Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση