Για περισσότερο από μια δεκαετία, τρία πλοία της εταιρείας Miniotis Lines έστεκαν αγκυροβολημένα στη μαρίνα της Χίου, πριν το ΤΑΙΠΕΔ την παραχωρήσει στον όμιλο ΤΕΦΑ για αξιοποίηση. Τα πλοία «Χιόνη», «Καπετάν Σταμάτης» και «Ψαρά», αποτέλεσαν ζωντανές μνήμες μιας ναυτιλιακής ιστορίας που σήμερα ξαναζωντανεύει, μέσα από ένα αφιέρωμα στον στόλο της οικογένειας Μηνιώτη, με αφορμή τις εργασίες ανάπλασης που βρίσκονται σε εξέλιξη στη νέα μαρίνα.
Στις 6 Δεκεμβρίου του 2012, τα τρία πλοία, με τη βοήθεια του ρυμουλκού "CHRISTOS XVIII", οδηγήθηκαν στο ναυπηγείο Σπανόπουλου, στα Αμπελάκια Σαλαμίνας, σηματοδοτώντας το τέλος μιας εποχής. Κι όμως, κάθε ένα από αυτά τα σκαριά είχε τη δική του, ξεχωριστή διαδρομή.
Το «Χιόνη», πρώην «Σκύρος», κατασκευάστηκε το 1968 στο Πέραμα, στο ναυπηγείο Βεκρής - Ελευθερόπουλος, για λογαριασμό της εταιρείας του Δημήτρη Νομικού. Τη σχεδίαση ανέλαβε ο γνωστός ναυπηγός Ανδρέας Ερμογένης, δημιουργός και της Κασταλίας.

Το πλοίο πρωτοδρομολογήθηκε στη γραμμή Κύμη - Σκύρος, ενώ για σειρά ετών εξυπηρέτησε και τις Σποράδες, με δρομολόγια από Βόλο προς Σκιάθο, Σκόπελο και Αλόννησο. Το 1990, πέρασε στην ιδιοκτησία της οικογένειας Μηνιώτη, οπότε και μεταφέρθηκε στο ανατολικό Αιγαίο, εξυπηρετώντας γραμμές όπως η Χίος - Σάμος - Ικαρία - Φούρνοι, αλλά και επιλεγμένα δρομολόγια προς τα τουρκικά παράλια.

Λίγο πριν τον παροπλισμό του, ο οποίος τοποθετείται περί το 2004, το «Χιόνη» πραγματοποίησε και δρομολόγια στα Δωδεκάνησα.
Η εμπειρία των επιβατών ήταν ιδιαίτερη: «Το καράβι είχε τρία σαλόνια, με ιδιαίτερη αισθητική· ένα στο κάτω κατάστρωμα με στρογγυλά φινιστρίνια, ένα κεντρικό με ελαφριά πράσινη απόχρωση και ένα μικρό για την Α’ θέση, στο ανώτερο ντεκ, με τοιχογραφίες από την αρχαία Ελλάδα και διακόσμηση σε γαλάζιους τόνους», θυμάται χαρακτηριστικά ένας παλιός επιβάτης.

Η μηχανή του σκάφους είχε αντικατασταθεί από τον Καπετάν Ξενοφώντα Μηνιώτη με Caterpillar, καθώς οι αρχικές MWM DEUTZ παρουσίαζαν προβλήματα αξιοπιστίας. Παρά την ηλικία του, το πλοίο χαρακτηριζόταν «κόσμημα», πάντα καθαρό και περιποιημένο, ενώ στα λιμάνια ακούγονταν ανακοινώσεις με μια «γυναικεία στρωτή φωνή σε γλώσσα ανάμεσα σε δημοτική και καθαρεύουσα».
Το «Καπετάν Σταμάτης», ναυπηγήθηκε το 1967 στο ναυπηγείο Χωματά, στην Καλαμαριά, και πρωτοκυκλοφόρησε με το όνομα «Θεσσαλονίκη ΙΙ», προκειμένου να διακρίνεται από το προϋπάρχον «Θεσσαλονίκη» που εκτελούσε τοπικά δρομολόγια στη γραμμή Περαιάς - Αγία Τριάδα.

Το 1976, αγοράστηκε από τους αδελφούς Μηνιώτη και ανακαινίστηκε εκ βάθρων, καθιστώντας το ουσιαστικά καινούργιο. Τα τελευταία του ταξίδια πραγματοποιήθηκαν το 2003, στη γραμμή Μυτιλήνη - Τουρκία, ωστόσο, σύμφωνα με μαρτυρίες, δεν είχε καταφέρει να προσελκύσει επαρκή επιβατική κίνηση.

Το πλοίο παρέμεινε για χρόνια στη μαρίνα της Χίου, μαζί με τα υπόλοιπα δύο της εταιρείας, μέχρι την απομάκρυνσή του το 2012.

Το «Ψαρά», με IMO 5216381, ήταν το αρχαιότερο από τα τρία πλοία του στόλου. Κατασκευάστηκε το 1963 στην Ελλάδα και το πρώτο του όνομα ήταν «Μακεδονία». Το 1970 αγοράστηκε από τη Miniotis Lines και μετονομάστηκε σε «Ψαρά».

Για χρόνια, το πλοίο εκτελούσε διαδρομές μεταξύ Χίου, Μυτιλήνης και των τουρκικών ακτών, κάτι που άλλωστε αποτυπώνεται και στη μεταλλική πινακίδα που έφερε στην πρύμνη του. Παροπλίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και παρέμεινε αγκυροβολημένο στη μαρίνα της Χίου, μέχρι το Νοέμβριο του 2013, οπότε και οδηγήθηκε σε διαλυτήριο στο Πέραμα, περνώντας οριστικά στην ιστορία.

Τα πλοία της Miniotis Lines, όσο μικρά κι αν ήταν, είχαν καταφέρει να δημιουργήσουν φήμη ποιότητας και επαγγελματισμού. Όπως εύστοχα σχολίασε ένας χρήστης σε σχετικό ναυτιλιακό φόρουμ: «Όσο μικρή κι αν είναι μια εταιρεία, όταν υπάρχει οργάνωση και επαγγελματισμός, φτιάχνει καλό όνομα».
Η μαρίνα της Χίου μπορεί να αλλάζει πρόσωπο και να περνά σε μια νέα εποχή, όμως τα πλοία του Καπετάν Ξενοφώντα Μηνιώτη θα παραμένουν σύμβολα μιας άλλης, ρομαντικότερης περιόδου για τη χιώτικη ναυτιλία.
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο.