27.7.2018 14:33

Κρουαζιερόπλοια και Χίος:

Μια κοινή προσπάθεια να αυξηθεί η επισκεψιμότητα στο νησί

Ο Κος.Τριπολίτης, στο SHIPPING από το 1980 και Τεχνικός Διευθυντής της εταιρείας Κρουαζιεροπλοίων MAJESTIC INTERNATIONAL CRUISES INC. από το 1992 μέχρι το 2009, εκφράζει τη γνώμη του για ένα από τα φλέγοντα θέματα που προσπαθούν οι τοπικές αρχές να επιλύσουν: «Πώς θα αυξηθεί η επισκεψιμότητα των κρουαζιεροπλοίων στη Χίο».

  «Επικροτώ την προσπάθεια που γίνεται ειλικρινά από τον Κο. Δήμαρχο Μανώλη Βουρνούς, τον Κο. Δημήτρη Κάραλη, Αντιδήμαρχο σε θέματα τουρισμού, τον Κο. Παντελή Λεγάτο, Πρόεδρο του επιμελητηρίου και τον Κο. Κέφη Αντώνη, πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ στη Χίο.

Πιστεύω όμως ότι ακολουθούν λάθος δρόμο ή απλά, όπως λέγαμε και στο σχολείο, είναι «εκτός θέματος». Ελπίζω οι κύριοι που έχουν εμπλακεί μέσω του προέδρου του Ε.Ε. Χίου Κου. Λεγάτου να μας δώσουν μια διαφωτιστική εικόνα διαχείρισης της κρουαζιέρας για τη Χίο. Πιστεύω στους νέους συνεργάτες του Ε.Ε.Χ., Κο. Πάνο Σωτηρίου και Κα. Χρυσή Παλάσση, της εταιρείας CTM HELLAS, οι οποίοι έχουν αρκετή πείρα από την κρουαζιέρα, πως θα καταλήξουν σε έναν οδηγό κρουαζιέρας για το νησί αλλά πολύ φοβάμαι ότι το αποτέλεσμα θα είναι περίπου το ίδιο αφού επηρεάζονται άμεσα από την τοπική αγορά (θα δείτε αργότερα τι εννοώ). Κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να δει κάποιος το πρόβλημα από άλλη γωνία: με το μάτι του «operator».

Ο “Operator” (πλοιοκτήτης ή ναυλωτής) κρουαζιεροπλοίων θα σας πει γιατί δεν προσεγγίζει το πλοίο του στη Χίο και γιατί όταν έρθει μια και δυο φορές την επόμενη σεζόν δεν ξανάρχεται. Τι συμβαίνει λοπόν;;; Φανταστείτε την απογοήτευση ενός ταβερνιάρη όταν δει στη διπλανή ταβέρνα τις παρέες που μέχρι πρότινος έτρωγαν στη δική του. Θα πρέπει λοιπόν να ψάξει τι φταίει (το φαγητό, οι τιμές, η εξυπηρέτηση;)  και ανάλογα να βελτιωθεί. Το ίδιο πρέπει να κάνουμε και μεις στο νησί.

Θα πρέπει να προσεγγίσουμε την κρουαζιέρα από την οπτική γωνία του operator και όχι από την οπτική γωνία της ηγεσίας του νησιού.

Ας δούμε λοιπόν τα νησιά του Αιγαίου που έχουν μεγάλη επισκεψιμότητα. Τα περισσότερα βρίσκονται στο κεντρικό και νότιο Αιγαίο. Αυτό επηρεάζει κάπως την απόφαση του πλοιοκτήτη αλλά όχι και τόσο πολύ ώστε να αφαιρεθεί η Χίος από τις κρουαζιέρες. Φυσικά υπάρχουν και κρουαζιέρες στο υπόλοιπο Αιγαίο με πολύπλοκο δρομολόγιο, των οποίων η διαδρομή αρκετές φορές εφάπτεται με την Ανατολική ή τη Δυτική πλευρά της Χίου.

Τι καλό έχουν τα άλλα νησιά να παρουσιάσουν και τι εμείς:

  1. Κρήτη: Ηράκλειο, μια πόλη χωρίς προσωπικότητα, χωρίς γραφικότητα που όμως έχει την Κνωσσό 8 χλμ από το λιμάνι, 15 λεπτά με ταξί ή με πούλμαν. Παραμονή στο λιμάνι περίπου 4 ώρες.
  2. Πάτμος: Πολύ γραφική, το σπήλαιο και μοναστήρι του Ιωάννη του Ευαγγελιστή, 5 λεπτά από το λιμάνι. Παραμονή του πλοίου 4 ώρες.
  3. Σαντορίνη: Δεν υπάρχει αμφιβολία για το νησί με την ωραιότερη θέα στην Καλντέρα. Παραμονή πλοίου στο λιμάνι 4 ώρες.
  4. Μύκονος: Κοσμοπολίτικο νησί. Όλοι θέλουν να το επισκεφτούν. Χρόνος παραμονής 4 ώρες συνήθως. Τώρα τελευταία που η Κωνσταντινούπολη έχει αποκλειστεί ως προορισμός, πολλά πλοία  διανυκτερεύουν κιόλας.
  5. Κουσάντασι:  Γραφική αγορά, τα πλοία προσεγγίζουν λόγω Εφέσου. Η Έφεσος από το πλοίο είναι μόλις 19 χλμ σε Highway και 20 λεπτά η μεταφορά με πούλμαν ή με ταξί. Παραμονή πλοίου στο λιμάνι 4 ώρες.
  6. Ρόδος: Πολύ όμορφο νησί. Αξίζει να μείνει κάποιος αρκετές ώρες. Η πόλη είναι αρκετά μεγάλη Κάστρο – Μαντράκι κλπ. Κάποια groups  πηγαίνουν στη Λίνδο με περίπου το 10% των επιβατών (λόγω απόστασης). Παραμονή πλοίου γύρω στις 8 ώρες. Ο συγκεκριμένος χρόνος αξίζει αν αναλογιστεί κανείς ότι βρίσκεται σε μια από τις ωραιότερες πόλεις της Ελλάδας.

Ο Πειραιάς και η Κωνσταντινούπολη δεν είναι συγκρίσιμα στοιχεία και άλλωστε είναι και embarkation ports.

Ας αναφερθούμε τώρα στην όμορφη Χίο μας που ομολογουμένως αρέσει σε όλους, Χιώτες και μη.

Μιας και γνωρίζουμε όλοι το νησί, πιστεύω ότι ομόφωνα θα συμφωνήσουμε πως έχει πολύ ωραίες παραλίες (τουριστικές ή μη) και ωραία γραφικά χωριά με ξεχωριστή αρχιτεκτονική κατά μήκος όλου του νησιού, τα οποία είναι από τα στοιχεία που ξεχωρίζει ο τουρίστας με την προϋπόθεση ότι παραμένει στο νησί μερικές τουλάχιστον μέρες και φεύγει με τις καλύτερες εντυπώσεις από τις εικόνες αυτές και τη χιώτικη φιλοξενία.

Τι θα πρέπει να δει όμως ένας επιβάτης κρουαζιεροπλοίου;

1 Η πόλη της Χίου: Με τη γραφική απλωταριά. Πού αλλού να πάει ο επισκέπτης σε 4-8 ώρες παραμονή;  To λιμάνι δεν είναι ό,τι καλύτερο αφού περνούν μπροστά σου δεκάδες αυτοκίνητα ανά λεπτό. Άλλωστε το κρουαζιερόπλοιο δεν ήρθε μόνο για να δείξει στους επιβάτες την πόλη της Χίου.

Πάμε λοιπόν στα υπόλοιπα αξιοθέατα του νησιού μας:

2 Νέα Μονή: Προτιμάται από θρησκευτικές / ιστορικές κρουαζιέρες. Δύσκολη πρόσβαση ιδιαίτερα με πούλμαν.

3 Μαστιχοχώρια:  Μεστά / Oλύμποι / Πυργί / Αρμόλια / Μουσείο Μαστίχας / Σπύλαιο Ολύμπων: Αυτή είναι η πιο ελκυστική διαδρομή για να «πουλήσει» ένα κρουαζιερόπλοιο στον επιβάτη. Πράγματι αξίζει τον κόπο να γνωρίσει κάποιος το νησί της μαστίχας και τα μεσαιωνικά χωριά μας.

Ας αναλογιστούμε τη διαδρομή και φυσικά να αξιολογήσουμε τα αποτελέσματα:

Διαδρομή

Χιλιόμετρα

Χρόνος πούλμαν

Παραμονή

Χίος - Μεστά

36

75’

40 λεπτά

Μεστά - Ολύμποι

 

10’

15 λεπτά

Ολύμποι- Πυργί

 

10’

20 λεπτά

Πυργί - Μουσείο

 

10’

40 λεπτά

Μουσείο - Αρμόλια

 

10’

30 λεπτά

Αρμόλια- Χίος*

 

40’

 

ΣΥΝΟΛΑ

155’

145 λεπτά

           *Αφήνω με μεγάλη δυσκολία το Σπήλαιο γιατί δε βγαίνουν οι χρόνοι.

Συνολικός χρόνος:  300 λεπτά  ή 5 ώρες.

Απ’ ότι παρατηρούμε από τον παραπάνω πίνακα, η διαδρομή είναι περίπου 3 ώρες και οι επισκέψεις 2,5 ώρες.

Τι συμπέρασμα βγάζουμε; Αν οι επιβάτες μεταφερθούν στη νότια πλευρά του νησιού από το λιμάνι της Χίου με πούλμαν κάνοντας στάσεις σε πέντε προορισμούς,  ο ελάχιστος χρόνος που απαιτείται είναι 5 ώρες. Το πλοίο λοιπόν θα πρέπει να παραμείνει στη Χίο το λιγότερο 6 ώρες.

Ας δούμε λοιπόν πώς το κοιτάει ο operator. Σε πρώτη φάση, ενώ οι ναυλωτές, ιδιαίτερα οι Άγγλοι και οι Γερμανοί (τους οποίους κι έχω ζήσει), έχουν ακούσει για τις ομορφιές του νησιού μας, αφού σχεδιαστεί το δρομολόγιο των εκδρομών, ναυλώνουν ένα πούλμαν και κάνουν τις διαδρομές που θα έκανε ο επιβάτης (στις πρώτες μάλιστα κρουαζιέρες, κάνουν και οι ίδιοι πάλι τη διαδρομή ώστε να σημειώνουν τα παράπονα των επιβατών και να βελτιώνουν τυχόν παραλήψεις).

Ένας άλλος τρόπος ενημέρωσης της εταιρείας πηγάζει από τα σχόλια «comments» των επιβατών. Εδώ θέλω να ενημερώσω τον αναγνώστη ότι κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και πριν επαναπατριστούν, με τη διακριτική επιμονή της εταιρείας μέσω του Hotel Manager του πλοίου, συμπληρώνουν κάποιες σελίδες με παρατηρήσεις, τις οποίες και παραδίδουν στη Reception. Σε κάθε κρουαζιέρα υπάρχει μια επιτροπή η οποία βαθμολογεί τα ανάλογα τμήματα με παρατηρήσεις θετικές ή αρνητικές: καμαρότο καμπίνας / καμαρότο εστιατορίου / reception / πλυντήριο / υδραυλικά καμπίνας / κλιματισμός / γενική καθαριότητα / ποιότητα φαγητού / εικόνα του πλοίου / πλοίαρχο / αξιωματικούς / εκδρομές / διασκέδαση.

Μια καλή κρουαζιέρα βαθμολογείται με θετικά comments από 90-98%. Η κρουαζιέρα με comments κάτω του 80%, θεωρείται πολύ κακή κρουαζιέρα. Οι παρατηρήσεις μοιράζονται στα αντίστοιχα τμήματα ούτως ώστε να αποφευχθούν στην επόμενη κρουαζιέρα.

Συμβουλεύω λοιπόν τους τοπικούς άρχοντες να ζητήσουν επίσημα τα comments των επιβατών που έχουν σχέση με τη Χίο.  Δε θα τους δοθούν αυτά καθαυτά, αλλά θα τους στείλει η ναυτιλιακή εταιρεία γράμμα για το τι πιστεύει, για το όλο Operation που έλαβε χώρα στο νησί μας και φυσικά τα αρνητικά σημεία που τους οδήγησαν να αλλάξουν «ρότα».

Κάτι άλλο που πρέπει να ξέρετε είναι ότι η ηλικία των επιβατών κυμαίνεται από 65 έως 90 ετών. Οπότε, σε όλους τους προορισμούς στα νησιά που προανέφερα, τα σχόλια θα είναι θετικά λόγω της μικρής απόστασης των τουριστικών προορισμών από το λιμάνι (χρόνος 15 έως 25 λεπτά) με ένα μόνο προορισμό. Για τη Χίο θα διαβάζετε αρνητικά σχόλια για το χρόνο παραμονής μέσα στα πούλμαν, το χρόνο κάτω από τον ήλιο και τη γενικότερη ταλαιπωρία (αφού έχουμε και πολλούς προορισμούς). Προσπαθήστε μόνοι σας να μπείτε στο Ι.Χ. σας από το λιμάνι της Χίου στις 08:00 π.μ., γυρίστε όλα αυτά τα χωριά και επιστρέψτε κατά τη 13:00 πίσω στο λιμάνι. Βγάλτε μόνοι σας τα συμπεράσματά σας. Φανταστείτε ότι αυτοί οι υπερήλικες τουρίστες έχουν κλείσει όλες τις εκδρομές πακέτο.  Σε τι ταλαιπωρία θα υπόκεινται αν πρέπει να διανύσουν τέτοιες αποστάσεις σε κάθε εκδρομή;

Εδώ λοιπόν υπάρχει ένα “conflict” με την τοπική κοινωνία που θέλει να βγάλει χρήματα από την κρουαζιέρα, έναντι του operator, ο οποίος θέλει να κρατήσει το πλοίο του σε πληρότητα. Ο operator θέλει να τραβήξει τον επιβάτη προς το πλοίο του, δίνοντάς του πολλά νησιά ανά κρουαζιέρα, παρόλο που το καύσιμο (ως το μεγαλύτερο έξοδο του πλοίου) επηρεάζει πολύ το συνολικό κόστος. Παρ’όλα αυτά, προσπαθούν να διατηρήσουν αυτή τη φιλοσοφία, πολλά νησιά με ολιγόωρες στάσεις (τετράωρη διαμονή). Για τη Χίο αυτό δεν ισχύει. Εδώ λοιπόν πρέπει να βρεθεί μέση λύση. Αν θέλετε να αναδείξετε το νησί μέσω της κρουαζιέρας, όλες οι διευκολύνσεις θα πρέπει να μεταφερθούν στο λιμάνι των Μεστών. Αρχίστε δειλά δειλά να αναπτύσσετε τον Λιμένα, διαφορετικά όλες οι προσπάθειες να φέρετε πλοία στη Χίο θα ναυαγούν. Αρχίστε από μικρά κρουαζιερόπλοια 600 pax μέχρι 2000 pax  (250 μέτρα μήκος) που άνετα ελίσσονται στο λιμάνι των Μεστών.

                                                                                   

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ

  1. Άμεση πρόσβαση στα νοτιόχωρα.
  2. Μεταφορές με λιγότερα πούλμαν λόγω κοντινών αποστάσεων.
  3. Ξεκούραστοι άρα και πιο χαρούμενοι επιβάτες.
  4. Τετράωρη παραμονή του πλοίου στο λιμάνι.
  5. Νοτιότερο λιμάνι πιο κοντά στα τουριστικά νησιά.

 

ΙΔΕΕΣ – ΛΥΣΕΙΣ

  1. Επειδή το λιμάνι δεν μπορεί να κρατήσει έναν επιβάτη για τέσσερις ώρες, συνίσταται η καθιέρωση λεωφορείου κυκλικής διαδρομής  (commuter buses - shuttle buses), τουλάχιστον μέχρι τα Μεστά.
  2. Φτιάξτε φορητά (container / τροχόσπιτα) για γραφείο λιμεναρχείο / τελωνείο / αστυνομικό κλιμάκιο, για διευκόλυνση των πλοίων. Ψάξτε πώς λειτουργούν τα άλλα νησιά.

 

 

  1. Επειδή το λιμάνι των Μεστών δεν έχει πολλές υποδομές, συνίσταται προσωρινά να δημιουργηθούν φορητά καταστήματα από το Δήμο, τα οποία θα τα νοικιάζουν με χαμηλό κόστος στους ενδιαφερόμενους μέχρι τη νέα σεζόν που θα έχει μπει το νερό στο αυλάκι να γίνουν κάποια μόνιμα.
  2. Τα αυξημένα έξοδα τελωνείου, λιμεναρχείου και αστυνομίας να καλύπτονται από το κρουαζιερόπλοιο.

Το λιμάνι των Μεστών είναι τόσο δελεαστικό για τους operators και αυτό προσπαθώ να σας εμφυσήσω. Είναι τόσο σπουδαίο λιμάνι που η εταιρεία του Λούη Celestyal Cruises και το πλοίο Celestyal Crystal  «αναγκάζονταν» να προσεγγίσει το πλοίο στο Λιμάνι της Χίου για να πρατιγάρει (free pratique) και μετά να δένει στο λιμάνι των Μεστών για την αποβίβαση των τουριστών. Σε φιλική συνομιλία που είχα με τον Αρχιπλοίαρχο της εταιρείας, μου είπε ότι αυτό ήταν πρωτάκουστο καψόνι. Δεν είχε ξανασυμβεί στην καριέρα του. Δικαιολογία; Η Χίος έχει μόνο μια πύλη εισόδου. Είναι στο χέρι σας να το διορθώσετε. Όλα γίνονται αν υπάρχει θέληση. Τοποθετείστε φορητά κιόσκια να διευκολύνετε τους πάντες. Μη μου πείτε για ΙSPS γιατί ούτε το λιμάνι της Χίου πληρεί τις προδιαγραφές. Παρόλ’ αυτά, με τους κατάλληλους χειρισμούς, ετοιμάζεται σε μηδενικό χρόνο μιας και υπάρχει άπλετος χώρος. Πιστεύω ότι τα γραπτά μου θα πιάσουν τόπο. Ας επισκεφτούν οι κ.κ. της CTM τις εταιρείες κρουαζιεροπλοίων, να διεισδύσουν στο πρόβλημα και μετά διαβάστε προσεκτικά τις αναφορές τους. Πιστεύω ότι δε θα έχουμε μεγάλες αποκλίσεις στις απόψεις μας. Προσπαθήστε να κρατήσετε πρώτα τα μικρά κρουαζιερόπλοια στο νησί και μετά συζητάμε τα Master Plans για υποδοχή μεγάλων κρουαζιεροπλοίων.

 

Η άποψή μου είναι ότι «μπορείτε» και φυσικά ότι «γίνεται».»

 

 

Ακολουθήστε το politischios.gr στο Google News

Το politischios.gr και στο Viber – Μπείτε στην ομάδα μας για να βλέπετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο politischios.gr

Γίνε μέλος και μέρος του «π». Γίνε Συνδρομητής

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ