Παρελθόν

19/12/19 12:57

τελ. ενημ.: 19/12/19 13:08

Ο Κωνσταντίνος Άμαντος στην Κύπρο

Η συμβολή του Χιώτη Ακαδημαϊκού στην εκκλησιαστική γαλήνη της Μεγαλονήσου

Ο Κωνσταντίνος Άμαντος από το 1904 μέχρι το 1911 υπήρξε καθηγητής στο γυμνάσιο της υπόδουλης τότε Χίου και ταυτόχρονα εκδότης της περιοδικής έκδοσης «Χιακά Χρονικά» που εκδιδόταν μέχρι το 1926.

Όταν το 1911 προήχθη στο βαθμό του γυμνασιάρχη και με αυτή την ιδιότητα υπηρέτησε ως διευθυντής του Παγκυπρίου Γυμνασίου και Διδασκαλείου Λευκωσίας στην Κύπρο.

Το έργο που προσέφερε εκεί ήταν μεγάλης εθνικής σημασίας διότι κατάφερε να βάλει τέλος σε ένα φαινόμενο που ανά τους αιώνες ταλανίζει τον Ελληνισμό, στο διχασμό της Κύπρου. Στην αρχή του 20ου αιώνα, δύο ισχυροί ιεράρχες ερίζουν για τον Κυπριακό Αρχιεπισκοπικό Θρόνο.

Η συμβολή του Κων. Αμάντου

Ο πρέσβης Νίκος Κρανιδιώτης , περιγράφει το συμβάν, όσο και την καθοριστική παρεμβολή Αμάντου στη διένεξη:

«Η Κύπρος έβγαινε τότε από ένα μακρόν εσωτερικό σπαραγμό, οι συνέπειες του οποίου ήσαν καταφανείς, σε όλες τις εκδηλώσεις του κοινωνικού και πολιτικού βίου. Η μακρά αντιδικία για τη θέση του χηρεύοντος Αρχιεπισκοπικού Θρόνου, ανάμεσα στους δύο Κύπριους ιεράρχες, τον Κύριλλο ΤΟΝ ΑΠΟ ΚΥΡΗΝΕΙΑΣ και τον Κύριλλο ΤΟΝ ΑΠΟ ΚΙΤΙΟΥ, είχε δημιουργήσει βαθύτατο διχασμό και ατμόσφαιρα έντονων εκρηκτικών παθών, σε ολόκληρη την Κύπρο. Αποτέλεσμα της αντιθέσεως αυτής ήταν να διασπασθούν όλα σχεδόν τα κοινωφελή, τα εκπαιδευτικά, τα πνευματικά και τα άλλα ιδρύματα του νησιού σε δύο: Κιτιακά και Σειρηνιακά. Οι συνέπειες του διχασμού αυτού, ήταν καταστρεπτικές. Όπως αναμενόταν ο Κ.Α. δούλεψε σκληρά και κατάφερε ώστε να πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά επί της γυμνασιαρχίας του η ενότητα του Παγκυπρίου Γυμνασίου, η συμφιλίωση των αντιμαχομένων παρατάξεων και η οργάνωση του εθνικού, πολιτικού και κοινωνικού βίου των Κυπρίων επί ενιαίας βάσεως». (Μ. Κρανιδιώτης, Ν.ΕΣΤΙΑ, τευχ. 825, σελ. 1484). Διαβάζοντας , συνεχίζει ο Ν. Κρανιδιώτης, τα σωζόμενα πρακτικά των συνεδριάσεων του Συλλόγου Καθηγητών του Παγκυπρίου Γυμνασίου διαπιστώνεται ότι ο Κ.Α. φρόντισε να εμπνεύσει στους Κυπρίους μαθητές του ευγενή και γενναία αισθήματα, όπως επίσης να καλλιεργήσει στην καρδιά τους την αγάπη προς την Ελλάδα και την ελευθερία.

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση