Παρελθόν

29/6/20 16:34

τελ. ενημ.: 29/6/20 16:43

Η ανακτορικής σύλληψης και χλιδής οικία Νεγρεπόντη

Η ερμουπολίτικη κατοικία της χιώτικης οικογένειας

Λεπτομέρεια γωνίας οροφής με αρχαιοελληνικές γυναικείες μορφές, προσφιλής επιλογή διακόσμησης στα πρώτα χρόνια από τη σύσταση του Ελληνικού Κράτους
Λεπτομέρεια γωνίας οροφής με αρχαιοελληνικές γυναικείες μορφές, προσφιλής επιλογή διακόσμησης στα πρώτα χρόνια από τη σύσταση του Ελληνικού Κράτους

Βρίσκεται στη συνοικία Βαπόρια, στην ενορία του Αγίου Νικολάου του «Πλούσιου», στην Ερμούπολη, στου οποίου την ιδιοκτησία ανήκει σήμερα. Το κυριότερο είναι ότι παραμένει ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα μέγαρα της πόλης και η Ιερά Μητρόπολις Σύρου-Τήνου έχει δώσει το πράσινο φως για την αξιοποίησή του, την πώληση ή την μακροχρόνια αποδοτική μίσθωση σε αξιόπιστο επενδυτή. Ο λόγος για την οικία Νεγρεπόντη, από τα λαμπρότερα αρχοντικά της πρωτεύουσας των Κυκλάδων, με έξοχες αυλές, μεγαλοπρεπείς κλίμακες, σπάνιες οροφογραφίες και τοιχογραφίες, εξαιρετικής και λεπτομερούς εργασίας, πολύχρωμα τζαμωτά, περίτεχνες γύψινες διακοσμήσεις, επιβλητική είσοδο, προσόψεις με ορθομαρμάρωση έως άνω. Το φωτογραφικό υλικό του αφιερώματος ανήκει στον φωτογράφο Δημήτρη Βαμβακούση, το οποίο δημοσιεύτηκε στην τοπική ενημερωτική ιστοσελίδα www.syrostoday.gr, σε κείμενα του Παναγιώτη Κουλουμπή.

Ο κλάδος της Σύρου

Οι Νεγρεπόντη, επιφανής χιακή οικογένεια, τροφοδότησε με μέλη της που διασώθηκαν της Σφαγής, στην ίδρυση της Ερμούπολης, για να καταστούν από τους πλέον δραστήριους και δημιουργικούς πολίτες της νέας πόλης. Έμποροι, πλοιοκτήτες και βιομήχανοι συνέτειναν στο οικονομικό θαύμα, θέτοντας της βάσεις της αστικής ανάπτυξης της Ελλάδας. Κι αν «μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις» οι πολλές οπτικές γωνίες που επέλεξε ο δημιουργός Δημ. Βαμβακούσης, αφού περί καλλιτέχνη-δημιουργού πρόκειται, με την φωτογραφία του να διαθέτει έμφαση και προοπτική, οι δέκα αποτυπώσεις του της οικίας Νεγρεπόντη περιγράφουν μια ολόκληρη εποχή και έναν πολιτισμό που πέρα από τη Σύρο, σηματοδότησε το Αιγαίο και ολόκληρη τη νεοσύστατη Ελληνική Επικράτεια του 19ου αιώνα.


Με εμφανή τα σημάδια του χρόνου οι εξωτερικές όψεις αποπνέουν τη μεγαλοπρέπεια και τη φινέτσα ενός λαμπρού παρελθόντος


Η πόρτα της κυρίας εισόδου από την εσωτερική της πλευρά, με το υπέροχα πολύχρωμα τζάμια που διατηρούνται έως σήμερα


Μέρος μιας από τις πολλές οροφογραφίες το περίτεχνο της οποίας παραπέμπει σε αναγεννησιακό μέγαρο της Ιταλίας


Προσφιλή θέματα η απεικόνιση αρχαίων θεών, αρχαίων φιλοσόφων που διαχωρίζονται με περίτεχνες χρυσές διακοσμήσεις ανακτορικής χλιδής


Κλίμακα ολομάρμαρη, επιμελούς σμίλευσης. Αναλογίζεται κανείς το υψηλό κόστος της, αφού η Σύρος δεν ανήκει στα Κυκλαδονήσια που παράγουν μάρμαρο, όπως η Άνδρος, η Πάρος, η Τήνος


Αρχαιοελληνική αρμονία ανάμεσα στο ισόγειο και τον πρώτο όροφο, κι άλλες γύψινες διακοσμήσεις και βέβαια το αιγιακό φως να αναδεικνύει τέχνη και υλικά


Η σοφίτα πάνω από το λαμπρό κλιμακοστάσιο, περίκλειστη από παράθυρα με χρωματιστά και λευκά τζάμια, ώστε το πολύτιμο φως να διαχέεται σε όλα τα επίπεδα του μεγάρου


Μνημειακού όγκου και βαρύτητας γύψινες κολώνες και συνθέσεις στολίζουν μεσόπορτες και κουφώματα.


Μορφή αρχαίου Έλληνα φιλοσόφου, δαφνοστεφανομένου και περικλειόμενου σε περίτεχνη ροζέτα. 

Σχόλια άρθρου: 0
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση