4.1.2021 16:34

Ας μιλήσουμε με …. Σαρδάμ!!!

Ο Αχιλλέας Μαδράς με τον Αλέκο Σακελλάριο προς τη δύση του βίου του

Πώς επικράτησε ο όρος για λάθη στον προφορικό λόγο

Ο Αχιλλέας Μαδράς υπήρξε πρωτοπόρος του ελληνικού σινεμά και δημιουργός της πρώτης (βωβής) παραγωγής «ΜΑΡΙΑ ΠΕΝΤΑΓΙΩΤΙΣΣΑ». Η καλλιτεχνική του δεινότητα αμφισβητείται, με πολλούς από το χώρο του υβριδικού κινηματογράφου να του προσμετρούν αστοχίες, λάθη και εμφανείς παραλείψεις.

Σ’ αυτό το πνεύμα ο Βασίλης Αυλωνίτης, χάνοντας τα λόγια του επί σκηνής το 1933 άρχισε να τραγουδάει «σαρδάμ, σαρδάμ», για να τονίσει τα λάθη του Μαδρά ως σκηνοθέτη, αναγραμματίζοντας το επώνυμό του. (ΜΑΔΡΑΣ -ΣΑΡΔΑΜ). Επιεικέστερος ο Αλέκος Σακελλάριος είχε δηλώσει: «ο κύριος Mαδράς είναι αξιέπαινος γιατί προσπάθησε, με τα φτωχά μέσα της εποχής του, πρώτος αυτός, να παρουσιάσει ταινίες αξιώσεων και θεάματος»... 
Σε ό,τι μας αφορά και αυτό δεν αμφισβητείται, ο Μαδράς γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1875, αλλά όπως εικάζεται ήταν Χιακής καταγωγής και πιο συγκεκριμένα από τη Βολισσό.

Με τη Σάρα Μπερνάρ

Επιεικής και για την ακρίβεια ενθουσιώδης, υπήρξε απέναντί του ο ομογενειακός τύπος, κατά τις περιοδείες του σε ΗΠΑ, Καναδά, Αίγυπτο, με σχόλια του τύπου: «[...] δίδεται κατά την 20ή Aπριλίου ελληνική κινηματογραφική παράστασις υψίστου ενδιαφέροντος "H Tσιγγάνα της Aθήνας" [...]. Aλλ' εκτός αυτών, ο κ. Aχιλλεύς Mαδράς θα εμφανισθή εις την σκηνήν ως Oρέστης της "Oρεστιάδος" του Aισχύλου· θα παρουσιάση και ερμηνεύση μίαν από τας σκηνάς του αρχαίου τούτου δράματος, με την καλλιτεχνικήν χάριν και δεινότητα, η οποία τον ανέδειξεν εις Παρισίους έναν πρώτης γραμμής ηθοποιόν…». Σπούδασε υποκριτική στο κονσερβατουάρ του Παρισιού και το ντεμπούτο του το έκανε επίσης στη Γαλλία, στο πλευρό της Σάρας Μπερνάρ, συμμετέχοντας στο θίασό της και σε γαλλικές κινηματογραφικές παραγωγές. Το 1922 γύρισε σκηνές από τη φυγή των προσφύγων της Μικράς Ασίας, οι οποίες διαφημίστηκαν στην Αμερική ως εξής: «Έλληνες, ελάτε όλοι να ιδήτε τα μαρτυρικά βάσανα που υπέφεραν οι δυστυχείς μας αδελφοί. […] H Eπιστροφή των Aιχμαλώτων μας εις την γλυκεία των πατρίδα, ύστερα από 8 μηνών σκληρά αιχμαλωσία και μαρτυρία. Θα νομίσητε ότι ανοίγει η Kόλασις και βγαίνουν νεκροσκελετοί χωρίς μάτια, χωρίς χέρια, χωρίς πόδια. Δεν υπάρχει ανθρωπίνη καρδιά που να μη δακρύση για την Eθνική αυτή Συμφορά μας».... 

Από την Μαρία Πενταγιώτισσα ο επικεφαλής της ανακτορικής φρουράς ως βασιλιάς με την αυθεντική στολή του

Ποιος Tommy Wiseau, ποιος Ed Wood

Έγραφε το 2018 στην ιστοσελίδα «ΟΝΕΜΑΝ» η Ναστάζια Καπέλα, με τίτλο: «O ορίτζιναλ Disaster Artist ήταν Έλληνας/ Ποιος Tommy Wiseau, ποιος Ed Wood», για να συνεχίσει: «Ηθοποιός, ντουμπλέρ φωνής, σεναριογράφος, σκηνοθέτης, μοντέρ, παραγωγός, σπουδασμένος στο Παρίσι και μέλος του θιάσου της Sarah Bernhardt, μιας από τις σπουδαιότερες Γαλλίδες ηθοποιούς του θεάτρου, ο Αχ. Μαδράς έπαιξε κάποιους μικρούς ρόλους στο Hollywood, μέχρι που ήρθε και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα με τη σύζυγο και μούσα του, Φρίντα Πουπελίνα. Εκεί δημιούργησε την Άζαξ Φιλμ και στη συνέχεια την Μίρορ Φιλμ και διατελούσε ρόλους σε όλα τα στάδια της παραγωγής των ταινιών του. Καλλιτεχνικά ψευδώνυμα εκείνου και της συζύγου του, που σε κάποια έργα του συναντάμε, ήταν Άλκης Ακύλας και Μάε Μαίη αντίστοιχα.

Από τα χρόνια του Παρισιού αριστερά και πάλι ως «Μάγος» δεξιά, αντίστοιχα.

Φιλμογραφία - Οι ταινίες που υπέγραψε ως σκηνοθέτης είναι:

  • Πρόσφυγες του Πολέμου (ή Έξοδος των Προσφύγων ή Eπιστροφή των Aιχμαλώτων). Πρόκειται για βωβή ταινία, στο είδος των «Επικαίρων», συνολικής διάρκειας 6.000 ποδών. Πρόκειται για το προαναφερθέν ντοκιμαντέρ εμπνευσμένο από την Μικρασιατική Καταστροφή.

  • H Tσιγγάνα της Aθήνας, βωβή επίσης, 1.900 μέτρων ασπρόμαυρη, παραγωγής Aζάξ Φιλμ και πρωταγωνίστρια την Φρίντα Πουπελίνα, σύζυγό του.

  • Mαρία Πενταγιώτισσα, παραγωγή των ετών 1928/29 ως βωβή και από το 1939 ομιλούσα! Από τις πρώτες ταινίες φουστανέλας θεωρήθηκε «η πρώτη ελληνική κινηματογραφική υπερπαραγωγή». Πρόκειται για χαλαρή μεταφορά ενός ελληνικού λαϊκού θρύλου με εθνικο-ιστορικά στοιχεία. Έκανε πρεμιέρα στα κινηματοθέατρα των Aθηνών Aττικόν & Σπλέντιτ (18.02.1928), ενώ αργότερα προβλήθηκε και στην Aίγυπτο, στον κινηματογράφο Kάπιτολ.

  • Ο Μάγος των Αθηνών, ταινία του 1931 η οποία διαφημίστηκε στον Τύπο της εποχής ως έγχρωμη. Στην ουσία ο Μαδράς προσέλαβε σπουδαστές της σχολής Καλών Τεχνών, οι οποίοι ζωγράφισαν με πινέλα ένα-ένα τα καρέ της ταινίας. Ωστόσο, με τη μεγέθυνση στην οθόνη και την κίνηση των ηθοποιών τα χρώματα έμεναν ακίνητα και το αποτέλεσμα ήταν χιουμοριστικό!!

Στον επιχρωματισμένο «Μάγο των Αθηνών»

Ο Αχιλλέας Μαδράς απεβίωσε σε βαθύ γήρας, σε ηλικία 97 ετών στις 29 Νοεμβρίου 1962.


 (Πηγές: Μηχανή του Χρόνου, Oneman και Wikipedia)

Ακολουθήστε το politischios.gr στο Google News

Το politischios.gr και στο Viber – Μπείτε στην ομάδα μας για να βλέπετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις!

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο politischios.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ