Έρχονται μεγάλες περικοπές στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές προκειμένου να μειωθούν και στη συνέχεια να μειωθεί το κόστος τους για τον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό προκύπτει από την απάντηση του γενικού γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Σπιλάνη, σε σχετική ερώτηση που του έθεσε ο περιφερειακός σύμβουλος Βασίλης Τεντόμας κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου. Η συζήτηση του θέματος άνοιξε με πρωτοβουλία της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση».
Σε πρώτη φάση, η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου θα προσπαθήσει να εξοικονομήσει πόρους από τη μείωση των δαπανών του Υπουργείου, εξήγησε ο κ. Σπιλάνης. Ωστόσο έκανε σαφές ότι ήδη στο συζητούν τον επανασχεδιασμό των άγονων γραμμών και των γραμμών ελεύθερης δρομολόγησης. Κατά την τοποθέτησή του, έθεσε προς διερεύνηση πρόταση για τη δημιουργία κυκλικής ακτοπλοϊκής γραμμής Χίος - Μυτιλήνη - Μύρινα - Πειραιάς, πρόταση που αν γίνει δεκτή όπως είπε, θα οδηγήσει σε μείωση στις δαπάνες για άγονες γραμμές.
Αν γίνει βέβαια δεκτή η πρόταση του κ. Σπιλάνη, θα καταργηθεί η άγονη γραμμή που με αφετηρία το Λαύριο συνδέει τον Άι-Στράτη, τη Λήμνο και την Καβάλα και η σύνδεση με το λιμάνι της Καβάλας θα εξυπηρετείται από την άγονη γραμμή που συνδέει τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου μεταξύ τους.
Προσωπική θέση…
Ο κ. Σπιλάνης έσπευσε να εξηγήσει πως πρόκειται για μια πρόταση που συζήτησε ο ίδιος προσωπικά με το δήμαρχο Λήμνου, εννοώντας ότι δεν αποτελεί επίσημη θέση του Υπουργείου. Ανάλογες προτάσεις στο παρελθόν έχουν διατυπωθεί και από στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο βόρειο Αιγαίο. Μόνο που στο δικό τους σχεδιασμό η Χίος τίθετο εκτός του δρομολογίου. Δηλαδή εξέταζαν το ενδεχόμενο να δρομολογήσουν πλοίο στη γραμμή Πειραιάς - Μυτιλήνη - Λήμνος.
Ο κ. Σπιλάνης σημείωσε ότι η αναμόρφωση των άγονων γραμμών είναι ζήτημα που το θέτουν και οι τοπικές κοινωνίες, οι οποίες θεωρούν πως η σημερινή διάρθρωσή τους δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες τους, αναφερόμενος στο παράδειγμα των ενδοκυκλαδικών δρομολογίων
Εμπόδιο στις προσπάθειες του Υπουργείου να μειωθεί το κόστος των άγονων γραμμών είναι οι μακροχρόνιες συμβάσεις που υπάρχουν μεταξύ των ακτοπλοϊκών εταιρειών και του Δημοσίου. Με τέτοιου τύπου συμβάσεις εξυπηρετεί η ΝΕΛ τις άγονες γραμμές των Κυκλάδων και του βορείου Αιγαίου.
Δεν αντικαθίστανται τα πλοία
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του, ο κ. Σπιλάνης άφησε να εννοηθεί ότι το Υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο να μην ισχύσει η υποχρέωση αντικατάστασης των πλοίων που έχουν δρομολογηθεί με μακροχρόνιες συμβάσεις στις άγονες γραμμές. Θυμίζουμε πως όταν υπογράφονταν οι συμβάσεις αυτές, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είχαν αναλάβει την υποχρέωση μετά την παρέλευση ορισμένων ετών να αντικαταστήσουν τα υπερήλικα πλοία με νεότευκτα ή πλοία ηλικίας κάτω των 10 ετών. Λίγο μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, δόθηκε παράταση στην προθεσμία που είχαν οι εταιρείες για την αντικατάσταση των πλοίων έως το 2014. Τώρα φαίνεται ότι εξετάζεται η παντελής κατάργηση της υποχρέωσης αντικατάστασης των πλοίων, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν περαιτέρω οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Αίσθηση προκάλεσε η αποδοχή από τον κ. Σπιλάνη των βασικών σημείων της μελέτης της εταιρείας Planet για την ακτοπλοΐα. Η μελέτη έχει διαρρεύσει εδώ και πολύ καιρό στα μέσα ενημέρωσης (την είχαμε παρουσιάσει κι από το «Ε»), ωστόσο μέχρι τώρα η ηγεσία του Υπουργείου δεν είχε δηλώσει ότι υιοθετεί όσα προβλέπονται σε αυτήν.
Στρατής Κόρακας:
«Μας φέρνουν χειρότερες ακτοπλοϊκές συνδέσεις»
Δραματικές θα είναι οι επιπτώσεις από την εφαρμογή της μελέτης της εταιρείας Planet για την ακτοπλοΐα, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε ο επικεφαλής της παράταξης «Λαϊκή Συσπείρωση», Στρατή Κόρακας, ο οποίος εισηγήθηκε το θέμα στη χθεσινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Συγκεκριμένα ανέφερε ότι στην ουσία είναι μια αντιγραφή των αιτημάτων που θέτουν οι εφοπλιστές, καθώς προβλέπεται να μειωθούν οι υποχρεωτικές συνθέσεις των πλοίων που εξασφαλίζουν την ασφάλεια των επιβατών, η γνώση της ελληνικής γλώσσας από τους ναυτικούς που εργάζονται στα πλοία της ακτοπλοΐας κ.λπ.. Τα πλοία που θα χρησιμοποιούνται στις γραμμές του Αιγαίου, θα κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Ιαπωνίας, των Φιλιππίνων και της Νότιας Κορέας, αλλά οι πλοιοκτήτες τους θα λαμβάνουν επιδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη χώρα μας.
Την ίδια στιγμή, τα Ελληνικά Ναυπηγεία θα παραμένουν κλειστά και οι εργαζόμενοί τους, άνεργοι. Αρνητικές θα είναι οι επιπτώσεις και για τους νησιώτες, καθώς τα νησιωτικά λιμάνια θα διαχωριστούν σε κεντρικά και περιφερειακά. Ο κ. Κόρακας σημείωσε πως το λιμάνι της Μυτιλήνης θα χαρακτηριστεί κεντρικό και τα λιμάνια της Χίου και της Λήμνου περιφερειακά. Για το ζήτημα αυτό, ο κ. Σπιλάνης απάντησε ότι δεν αφορά η συγκεκριμένη πρόταση τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, αλλά μόνο τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου. Στη συνέχεια παρουσίασε σχέδιο απόφασης που εκφράζει τις θέσεις της παράταξής του.
Με το ψήφισμα που παρουσίασε ο κ. Κόρακας, συμφώνησε και ο κ. Τεντόμας. Παράλληλα επεσήμανε ότι θα έπρεπε να υπάρχει εισήγηση από την πλευρά της περιφερειακής αρχής. Ακόμη ανέφερε ότι τα αδιέξοδα των ακτοπλοϊκών εταιρειών οφείλονται και σε δικά τους λάθη, πέραν των προβλημάτων που δημιουργούν τα ακριβά καύσιμα, η λιτότητα που φέρνει μείωση επιβατών κ.λπ..
Από την πλευρά του, ο περιφερειάρχης Νάσος Γιακαλής σημείωσε πως το θέμα έχει συζητηθεί πολλές φορές και είναι γνωστές, τόσο οι ανάγκες, όσο και οι θέσεις επί του ζητήματος. Ο ίδιος θα μεταφέρει τις θέσεις για ασφαλείς, επαρκείς και αξιόπιστες ακτοπλοϊκές συνδέσεις, στη σύσκεψη που θα γίνει στο Υπουργείο Ναυτιλίας στον Πειραιά, στις 10 Δεκεμβρίου.
Στην ψηφοφορία που έγινε, την πρόταση της «Λαϊκής Συσπείρωσης» υπερψήφισαν τέσσερις σύμβουλοι, οι τρεις της παράταξης και ο κ. Τεντόμας. Οι σύμβουλοι της πλειοψηφίας και της μείζονος αντιπολίτευσης ψήφισαν λευκό και έτσι δεν εγκρίθηκε η έκδοση ψηφίσματος.
Αναδημοσίευση: emprosnet.gr
Ακολουθήστε μας στο Google News. Μπείτε στην Viber ομάδα μας και δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Χίο και το Βόρειο Αιγαίο. Νέα συνδρομή στον έντυπο «π» - Κάθε Παρασκευή στην πόρτα σας.